دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های سنگ کلیه و علائمی که هشدار بروز این بیماری به شمار می روند

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۷ تیر ۱۳۹۸
  • ۰

سنگ کلیه اختلالات مجاری ادراری می باشد که رایج ترین نشانه های سنگ کلیه اختلال در جریان طبیعی ادرار است.

یکی از اختلالات دستگاه ادراری که در واقع رایج ترین اختلالات می باشد سنگ کلیه است که از هر ده نفر، یک نفر این مشکل را تجربه کرده است این مشکل با درد و ناراحتی زیادی همراه است در ادامه مطلب شما را با علائم سنگ کلیه آشنا خواهیم کرد.

نشانه و علائم سنگ کلیه

نشانه های سنگ کلیه

سنگ کلیه رسوبات کوچکی هستند که در داخل کلیه و از موادی که در بدن وجود دارند تشکیل می شوند که فرد ممکن است بر اثر تجمع موادی که رسوب کرده اند در دفع ادرار دچار مشکل شود و اگر سنگ کلیه به موقع درمان نشود باعث از کار افتادن کلیه ها می شود، قطر سنگ کلیه می تواند چند میلی متر یا به اندازه یک سنگ کوچک باشد که در مردان شایع تر است و دارای نشانه های زیر می باشد.

 درد در زمان دفع ادرار

رایج ترین علائم سنگ کلیه درد در زمان ادرار می باشد که این میزان درد در افراد با هم متفاوت می باشد و به بزرگی و کوچکی سنگ و محل سنگ بستگی دارد، فرد در زمان ادرار احساس سوزش دارد و همچنین حس ادرار زیاد دارد اما ادراری کمی دفع می کند.

نشانه های سنگ کلیه

درد در پایین کمر

یکی دیگر از نشانه های سنگ کلیه، درد در قسمت پایین کمر می باشد که این درد بسته به اینکه سنگ در کلیه راست باشد یا چپ، ممکن است قسمت راست کمر یا چپ کمر با درد همراه شود که میزان درد در ابتدا کم است اما بعد از ۲۰ – ۶۰ دقیقه این میزان ممکن است بیشتر شود که در این زمان تحمل درد برای فرد بسیار سخت است و همچنین قادر به راه رقتن نیز نمی باشد.

درد در قسمت پایین کمر

درد در قسمت‌های دیگر

درد ناشی از سنگ کلیه تنها در قسمت پایین کمر نمی باشد بلکه به محل سنگ بستگی دارد و ممکن است درد در قسمت وسط کمر، کشاله ران و استخوان شرمگاهی در زنان و مردان باشد که در واقع معمولا درد در قسمت پایین کمر شروع می شود و امکان دارد قسمت هایی را که گفته شده نیز با درد همراه شوند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

وجود خون در ادرار

از علائم سنگ کلیه می توان به وجود خون در ادرار اشاره کرد که خون ادراری گفته می شود زمانی که سنگ بزرگ باشد و بافت تیزی داشته باشد در زمان عبور از حالب، کانال را تحریک می کند و در نتیجه باعث خونریزی در دیواره ها می شود که خون با ادرار ترکیب می شود و ادرار به رنگ قرمز یا قهوه ای می شود بنابراین، اگر این علائم را مشاهده کردید فورا به پزشک به منظور درمان مراجعه کنید.

تکرر ادرار

سنگ های کلیه که در مثانه هستند با تکرر ادرار همراه است زمانی که سنگ مثانه بزرگ باشد مثانه را تحریک می کند در نتیجه احساس تکرر ادرار به فرد دست می دهد و تفاوت این علائم با افراد دیابتی در این است که در سنگ مثانه دفعات ادرار افزایش می بابد اما ادرار کمتری دفع می شود اما در فرد دیابتی علاوه بر اینکه تعداد دفعات ادرار زیاد است میزان دفع آن نیز زیاد است. سنگ های کلیه که در مثانه هستند علاوه بر زیاد بودن تعداد دفعات ادرار، فرد همیشه احساس دفع ادار دارد و این حس به طور ناگهانی به وجود می آید و فرد را وادار به دستشویی رفتن می کند هرچند میزان ادرار کم باشد.

تکر ادرار

عفونت مجاری ادراری

هنگامی که سنگ کلیه برای مدت زیادی یکی از حالب ها را مسدود کند علائم سنگ مثانه ظاهر می شود و به دلیل اینکه مجرای ادرار توسط سنگ بسته شده است ادرار برای مدت زیادی در مجرای ادراری باقی می کند و چون ادرار وسیله دفع باکتری می باشد اگر در مجرای ادراری باقی بماند باعث عفونت مجرای ادراری می شود که با سوزش در هنگام ادرار، ادرار مکرر اما کم، تب، ادرار خونی، کمر درد همراه است.

عفونت مجرای ادراری

 تب

از دیگر علائم سنگ کلیه تب می باشد که به دلیل وجود التهاب در مجاری ادراری بدن فرد در برابر ورود میکروب ها از خود واکنش نشان می دهد که در واقع تب نشانه وجود عفونت می باشد بنابراین، با مشاهده این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید تا آنتی بیوتیک برای شما تجویز و با باکتری عامل عفونت مبارزه کند.

نشانه های سنگ کلیه

تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ از دیگر نشانه های سنگ کلیه می باشد، به دلیل اینکه سنگ مجاری ادراری در نزدیکی دستگاه گوارش می باشد این بیماری بر دستگاه گوارش فرد اثر می گذارد و حس نفخ و پر بودن شکم به فرد دست می دهد که در نهایت باعث تهوع و استفراغ می شود.

علائم سنگ کلیه

خستگی جسمی

یکی دیگر از علائم سنگ کلیه خستگی جسمی می باشد، افرادی که سنگ کلیه دارد دچار احساس سستی، ضعف و خستگی می شوند و همچنین با کاهش اشتها و توانایی انجام فعالیت ها همراه است.

خستگی جسمی ناشی از سنگ کلیه

تیرگی پوست

از دیگر نشانه های سنگ کلیه این است که با تیره شدن پوست همراه است به دلیل اینکه کلیه نمی تواند مواد اضافی را دفع کند و به دلیل کم خونی ناشی از مشکل مزمن کلیوی رنگ پریدگی به وجود می آید که در واقع کم خونی باعث بی رنگ شدن پوست می شود.

دلایل ایجاد سنگ کلیه

  • چاقی و کم تحرکی
  • مصرف زیاد پروتئین حیوانی، سدیم، و ویتامین C
  • مصرف الکل
  • مصرف کم مایعات

علائم سنگ کلیه

کارهایی که افراد مبتلا به سنگ کلیه باید انجام دهند:

به طور منظم ورزش کنید : به منظور درمان سنگ کلیه باید فعالیت داشته باشید که در واقع قوی ترین دارو که خطری هم ندارد ورزش می باشد که ورزش هایی مانند دویدن و ژیمناستیک کافی هستند.

آب کافی بنوشید : در جلوگیری از سنگ کلیه آب نقش بسیار مهمی دارد که افراد در روز بایدحدود  ۲.۵ لیتر ادرار داشته باشند بنابراین باید از این مقدار، بیشتر آب بنوشید.

مصرف کلسیم خود را محدود کنید : بیماران مبتلا به سنگ کلیه باید مصرف کلسیم خود را محدود کنند.

مصرف ویتامین C خود را محدود کنید : افرادی که دچار سنگ کلیه هستند باید مصرف ویتامین C را محدود کنند.

میوه‌هایی که برای سنگ کلیه مناسبند بخورید : به دلیل تامین فیبر مورد نیاز بدن خوردن میوه از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین میوه هایی مانند گیلاس، سیب، هندوانه و ملون بخورید که به صورت طبیعی باعث درمان سنگ کلیه می شود.

رژیم غذایی افراد مبتلا به سنگ کلیه

به منور کاهش احتمال تشکیل دوباره سنگ، بیمار باید از مصرف برخی خوراکی ها و نوشیدنی ها پرهیز کند و باید از غذاهایی مانند : ماهی دریا که کلسترول بالایی دارند، گوشت قرمز، چربی های اشباع، لبنیات و خوراکی های سرخ شده پرهیز کند و همچنین باید از مصرف نوشیدنی های الکی،خیلی شیرین و کافئین نیز خودداری کند.

همچنین می توانید برای آشنایی با روش های خانگی کاهش درد سنگ کلیه کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *