دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

درمان گیاهی سنگ کلیه با روش های ایمن در منزل

  • زهرا خانزاده
  • ۱۵ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

در این مطلب می توانید با درمان گیاهی سنگ کلیه آشنا شوید. سنگ کلیه در واقع جسمی سخت می باشد، که از کانی های موجود در ادارار به وجود می آید و دفع آن از کلیه از طریق مجرای ادرار می باشد، چنانچه اندازه آن از ۰.۲ اینچ(۲ میلی لیتر) بزرگتر باشد، باعث مسدود شدن مجرای ادرار می گردد و ممکن است باعث بروز مشکلاتی همچون درد در ناحیه پشت و شکم، استفراغ، ادرار دردناک و وجود خون در ادرار شود.

 ابتلا به بیماری سنگ کلیه ممکن است به دلایل مختلفی همچون کم تحرکی و چاقی، مصرف نکردن آب و مایعات به مقدار کافی، دریافت بیش از اندازه از ویتامین C، سدیم و پروتئین حیوانی، ابتلا به برخی بیماری ها(پرکاری پاراتیروئید، بیماری های التهابی روده و هیپراگزالوری اولیه) و مصرف الکل باشد. که بهترین راه تشخیص آن مراجعه به پزشک و انجام آزمایش است. که پس از تشخیص بیماری می توان بسته به اندازه سنگ با مصرف داروها و همچنین درمان های طبیعی که وجود دارد سنگ کلیه را دفع کرد، البته در صورتی که اندازه سنگ بزرگ باشد، بیمار برای دفع سنگ نیاز به عمل جراحی خواهد داشت.

درمان سنگ کلیه با گیاهان دارویی

روش های درمان گیاهی سنگ کلیه

معمولا در ابتدای ایجاد سنگ در کلیه هیچ گونه درد و مشکلی به وجود نمی آید و معمولا بیمار از وجود سنگ در کلیه های بی اطلاع می باشد، بنابراین تمامی افراد به خصوص کسانی که یکی از اعضای خانواده اش سابقه این بیماری را دارد، بهتر است هر ۶ ماه یا یک سال به جهت اطمینان از سلامت خود یک چکاب پزشکی داشته باشند. که در صورت داشتن سنگ کلیه می توانید با استفاده از روش های زیر این بیماری را درمان کرد.

درمان گیاهی سنگ کلیه

  • دم کرده گیلاس و دم آلبالو:

گیلاس حاوی ترکیباتی همچون تانن ها، کاتچین، فلاوونوئیدها، پتاسیم، سدیم، منیزیم، آنیون های کلرو ازت، پورین ها، کورستین، ژینستین، گلیکوزیدهای سیانوژنیک و … می باشند، به همین دلیل مصرف روزانه ۲ الی ۴ گرم از دم کرده گیلاس در سه نوبت و ترکیب کردن ان با دم آلبالو ، درمانی موثر برای خرد شدن سنگ کلیه و دفع آن می باشد.

درمان سنگ کلیه با دم کرده گیلاس

  • برگ توت فرنگی:

برای رفع سنگ کلیه می توان از جوشانده برگ توت فرنگی استفاده کرد، برای تهیه این جوشانده باید در ۱ لیتر آب، مقداری برگ توت فرنگی به میزان ۴۰ گرم بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به مدت ۳ الی ۴ دقیقه بجوشد. مصرف این جوشانده هر ۵ ساعت می باشد، که فرد بیمار باید مقداری از آن را بنوشد.

  •  آرون گروپس

درمان سنگ کلیه با برگ توت فرنگی

  • دانه بو داده شده خمالو:

برای رفع سنگ کلیه با این روش باید دانه های خرمالو که بو داده شده اند را آسیاب کنید و ۱ قاشق از آن را داخل آب جوش(۱ لیوان) بریزید تا ۲۰ دقیقه دم بکشد، سپس جوشانده آماده شده را ۳ مرتبه میل نمایید. همچنین مصرف آب کرفس به مقدار نصف لیوان با عرق بهار نارنج پیش از غذا برای دفع سنگ کلیه مفید می باشد.

درمان سنگ کلیه با دانه خرمالو

  • خربزه:

این میوه علاوه بر این که عملکرد کلیه ها و مجرای ادرار را بهبود می بخشد، برای درمان طبیعی سنگ کلیه نیز مفید می باشد، همچنین مصرف تخم خربزه برای دفع سنگ کلیه بسیار موثر است. نحوه مصرف آن به این صورت است که، بعد از خشک کردن تخم خربزه باید آن را تفت دهید و آسیاب کنید، بعد میل نمایید. روشی دیگر برای مصرف تخم خربزه این است که، تخم خربزه را به میزان ۷۵ گرم درون یک پارچه توری بریزید و آن را گره بزنید، سپس پارچه را به همراه ۱.۵ الی ۲ لیتر آب بجوشانید. زمانی که نصف آب تبخیر شد، پارچه را از داخل آب بیرون بیاورید و با فشار دادن پارچه، شیره موجود در تخم خربزه را کاملا خارج کنید. بعد مقداری پودر رازیانه(حدودا ۲ قاشق غذا خوری) را به این شیره بیافزایید و مخلوط حاصل را درون آش بریزید و میل نمایید.

خوردن خربزه با پوست به اندازه یک قاچ در طول روز می تواند، برای دفع سنگ کلیه موثر باشد. البته برای هضم آسان آن بهتر است آن را رنده نمایید. بنابراین برای بهره مندی از خواص خربزه می توانید، ۳ روز متوالی خربزه بخورید. در ضمن برای بهبود مشکلات پروستات و نارسایی کلیه ها می توانید بعد از مشورت با پزشک یا کارشناس طب سنتی، این میوه را مصرف کنید.

درمان سنگ کلیه باخربزه

  • پرتغال:

سنگ کلیه از کلسیم اگزالات تشکیل شده است و پرتقال دارای اگزالات می باشد. به همین خاطر به هنگام مصرف پرتقال، اگزالات موجود در این میوه با قرار گرفتن در کنار کلسیم اگزالات سبب می گردد، تا کلسیم از اگزالات جدا شود و از بدن دفع گردد. البته لازم به ذکر است که برای اثر بخشی این روش درمان گیاهی سنگ کلیه باید فرد مبتلا به این بیماری، ۳ روز متوالی به جای غذا، فقط پرتقال شیرین بخورد.

  • روغن بادام شیرین:

مصرف روغن بادام شیرین مخلوط شده با ۱ لیوان آب، یکی دیگر از انواع درمان گیاهی سنگ کلیه می باشد.

درمان سنگ کلیه با روغن بادام

  • طالبی:

خوردن طالبی به جای شام به مدت ۱۴ روز متوالی می تواند، به از بین بردن سنگ کلیه کمک کند.

  • جوشانده برگ پنیرک:

برای تهیه این جوشانده باید مقداری برگ پنیرک (۱۰۰ گرم) را با آب (۱.۵ لیتر) بجوشانید، که باید ۲ الی ۳ دقیقه بعد از به جوش آمدن آن، جوشانده را از صافی عبور دهید و یک لیوان از آن را با روغن زیتون به مقدار ۱ قاشق غذاخوری مخلوط کنید و پیش از هر وعده غذای میل نماییدـ

برای تسکین درد ناشی از سنگ کلیه که به آن قولنج کلیوی می گویند و همچنین خرد کردن سنگ کلیه باید، برگ پنیرک و گل بابونه از هر کدام ۱۰۰ گرم را با هم مخلوط کنید و بجوشانید و پس از جوشیدن مقداری روغن زیتون به میزان ۱ قاشق غذاخوری به آن بیافزایید و پیش از غذا مصرف کنید.

همچنین برای درمان قلونج کلیوی می توان ۱۰۰ گرم گل پنیرک را با ۱۰۰ گرم گل ختمی و ۱۰۰ گرم گل بابونه ترکیب کرده و به همراه ۷ الی ۸ لیتر آب بجوشانید. بعد جوشانده را از صافی عبور دهید. آن را درون وان حمام بریزید، سپس داخل وان بنشینید. این عمل باعث رفع قولنج کلیوی و دفع سنگ از حالب می گردد.

درمان سنگ کلیه با برگ پنیرک

علاوه بر موارد بالا که برای درمان گیاهی سنگ کلیه ذکر شد، مصرف شیر به همراه دارچین و یا عسل، همچنین خوردن کشک مایع به همراه نعناع و یا سیر داغ از رسوب کلسیم در کلیه و ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می کند. علاوه بر آن مصرف نوشیدنی هایی همچون ماء الشعیر و گیاهان ادرارآور برای بهبود سنگ های کوچک موثر می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *