دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نحوه بالا بردن کیفیت زندگی کاری و عوامل موثر بر آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

در سال های اخیر کیفیت زندگی کاری دارای اهمیت دو چندان شده است و به این خاطر است که افراد بیشتر وقت خود را صرف کار کردن می کنند و رضایت از زندگی آن ها ارتباط زیادی را رضایت از شغلی دارد.

کیفیت زندگی شغلی یا کاری؛ شامل امنیت شغلی، رضایتمندی از شغل، روابط انسانی کارفرما با زیر دستان، مسائل روانشناختی، فرصت های رشد شغلی و کم بودن خطرات شغلی می شود در واقع فرد با یک موقعیت شغلی زمانی رضایت شغلی دارد و کیفیت کار او بالا است که در هر یک از این ابعاد موفق بوده و احساس رضایت داشته باشد. برنامه هایی که راهبرد افزایش کیفیت کار را ارائه می دهند با کنترل کردن منابع انسانی سعی می کنند تا بهره وری و کارآیی زندگی شغلی را افزایش دهند. اهمیت این موضوع در سال های اخیر به قدری است که مقالات متعدد و سبک های مختلفی ایجاد شده است که تضمین کننده زندگی شغلی کارکنان خواهد بود.

تعادل میان زندگی و کار

 کیفیت زندگی کاری خود را چگونه افزایش دهیم؟

هدف اصلی از بالا بردن کیفیت زندگی شغلی برقراری ارتباط در میان زندگی شخصی و شغلی است زیرا بیشتر وقت کارکنان در محیط های شغلی گرفته می شود و از سوی دیگر کیفیت این محیط می تواند در زندگی آن ها تاثیرگذار باشد. از دیگر اصطلاحاتی که در زندگی شغلی افراد مطرح است فرهنگ سازمانی است که به رشد کارکنان و سازمان کمک بسزایی می کند در این فرهنگ سازمانی فرد، عنصر مهمی در ارتقا سازمان است و از همه مهم ترسرمایه گذاری بر روی افراد است که در این اصل به عنوان یک راهبرد مورد توجه می باشد و در مقالات نشان می دهد که محیط کار ناسالم چه تاثیراتی را به همراه دارد.

زندگی شغلی با کیفیت

در اصل کیفیت زندگی کاری برآورده کردن نیازها و خواسته های کارکنان می تواند در بهسازی سازمان موثر باشد و از این جهت توصیه می شود تا به آن توجه شود و تدابیر لازم سازمانی برای آن اتخاذ گردد. در میان تحقیقات متعددی که رد سال های اخیر صورت گرفته است نشان می دهد که میان رضایت شغلی و کیفیت زندگی شغلی کمی فاصله و تفاوت وجود دارد و آن این است که رضایت شغلی خود جزئی از کیفیت زندگی شغلی خواهد بود.

حال در این مقاله بر آنیم تا با ارائه راهکارهای سازنده در مقالات به رشد کیفیت زندگی کاری کارکنان کمک کنیم برخی از این راهکارها شخصی است و فرد باید آن ها را به کار بگیرد برخی دیگر از این راهکارها نیز توسط سازمان مورد پیگیری خواهد بود.

عوامل پایه ای:

برخی از این عوامل کلیدی و پایه هستند که شامل مراقب شغلی، دستمزد و مزایا و زمان کار هستند این سه عوامل پایه ای که مستقیم با محیط کار و خود کار سر و کار دارند نشان دهنده کیفیت زندگی فرد در محیط کار و خارج از آن هستند. اولین عامل مراقبت شغلی و حفظ سلامت فرد در محیط کار است دومین عامل میزان حقوق است که با رضایت شغلی ارتباط مستقیمی دارد و سومین عامل نیز زمان کاری است که بادی مطابق با قانون کار باشد.

  •  آرون گروپس

هر یک از این عوامل به طور جداگانه و در کل با ارتباط با یکدیگر می تواند تاثیر مهمی در افزایش کیفیت زندگی شغلی فرد داشته باشند  و در هر سازمانی سه عامل اساسی برای موفقیت شغلی سازمان و افراد هستند که باید به آن ها توجه کافی شود.

استقلال در محیط کار:

در محیط های کاری هر فرد باید استقلال لازم را داشته باشد تا به کارایی و تاثیر خود در سازمان پی ببرد این کار موجب می شود تا فرد بیشتر نسبت به وظایف خود مسئولیت پذیر باشد و برای اینکه توانایی های خود را نشان دهد بیشتر تلاش خواهد کرد. یکی از رازهای موفقیت در کسب و کار که باید بدانید همین استقلال در محیط کاری شما است که در صورت ضرورت باید به آن بپردازید.

راهکارهای افزایش  کیفیت زندگی کاری

شناخت مشکلات محیط:

هر سازمانی همواره با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم می کند این مشکلات تا زمانی که شناسایی نشوند و از سوی مدیر و کارکنان مورد بررسی قرار نگیرند مانعی بر سر راه پیشرفت سامان و کیفیت زندگی شغلی کارکنان هستند. در یک اقدام مثبت می توانید از کارکنان خود نظرسنجی کنید و از نظر آن ها مشکلات موجود در محیط کار را بدانید و با کمک این گروه آن ها را رفع کنید.

پیشرفت کاری:

در یک سازمان همواره باید مسیری برای پیشرفت کارکنان وجود داشته باشد کارکنان یک سازمان بادی بدانند که با تلاش بیشتر می توانید به حقوق و مزایای بیشتر دست پیدا کنند. زمانی که انگیزه کاری و پیشرفت در سازمان وجود نداشته باشند کارکنان برای بالا کشیدن خود تلاش نخواهند کرد و سازمان در حالت راکد خواهد ماند بنابراین همواره سعی کنید تا موقعیت های پیشرفت جدید را در میان آن ها ایجاد کنید.

تشکیل تیم:

یکی دیگر از راهکارها برای بالا بردن کیفیت زندگی کاری، تشکیل تیم های مخصوص در هر سازمان است که مسئولیت آن ها رسیدگی به کیفیت زندگی شغلی باشد و با ارائه راهکارهای مشورتی مناسب برای کارکنان و مسئولین به پیشرفت هر دو کمک کند.

آموزش دادن:

گام بعدی آموزش است بعد از تشکیل گروه و شناسایی تمام مشکلات می توانید آموزش های به روز و جدید که مشکل گشای سازمان هستند را ارائه دهید. برای این آموزش های می توانید از مربیان ویژه استفاده کنید اما باید توجه داشته باشید که هدف اصلی این آموزش ها حل مشکلات شغلی و شخصی کارکنان خواهد بود.

کیفیت کار در زندگی

ارزیابی کردن:

بالا بردن کیفیت زندگی شغلی زمانی ایجاد می شود که شما بدانید فعالیت ها با موفقیت کافی همراه بوده است برای این منظور باید هر از چند گاهی نظرسنجی لازم و مربوطه را از کارکنان سازمان به عمل آورید.

پیشرفت کاری در یک سازمان تنها با تکیه به موارد بالا می تواند امکان پذیر باشد همچنین در صورت دلخواه می توانید از راهکارهای پیشنهادی و خلاقانه دیگر استفاده کنید که به افزایش کیفیت زندگی کاری کمک می کنند. همچنین باید بدانید که برای پیشرفت در زمینه کاری باید این کارها را انجام دهید تا به موفقیت برسید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *