دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تقویت دستگاه گوارش و بهبود عملکرد آن با توصیه هایی که باید جدی بگیرید

  • مریم صبوری
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

خیلی از افراد به دلیل مشکل در دستگاه گوارش دچار درد و نفخ و تولید گاز و اسهال و یبوست در شکم می شوند. که این بیماری ها سیستم گوارش را به خطر می اندازد ما در این مطلب به تقویت دستگاه گوارش خواهیم پرداخت با مجله آرگا همراه ما باشید.

دستگاه گوارش یکی از موارد مهم در هضم غذا است که اگر گوارش تان ضعیف باشد، نمی توانید از آن استفاده کنید پس باید غذا هایی خورده شود که به خوبی تجزیه و قابل هضم باشند. شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که بعد از مصرف غذا دچار نفخ یا سکسکه بیوفتید که ما در این مطلب به تقویت دستگاه گوارش می پردازیم.

چه راهکارهایی باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود؟

اگر شما بهترین غذا ها را هم میل نمایید اگر دستگاه گوارشتان ضعیف باشد باز هم به مشکل در جذب مواد غذایی بر می خورید. ما در این مقاله با استفاده از چند روش و راه برای شما می توانیم در بهتر شدن دستگاه گوارش کمک کنیم. که بسته به نوع مزاج شما با غذایی که مصرف می کنید جذب و وارد بدن شود، بسیار مهم خواهد بود.

خوراکی مفید دستگاه گوارش

مواد غذایی مفید برای تقویت دستگاه گوارش

اگر آنزیم های مورد نیاز بدن مثل: غلات، پروتئین، گلوتن کم شوند و مواد خوراکی نفخ آور مانند: بادمجان، حبوبات، پیاز، سیب زمینی، بامیه و سیر زیاد شوند موجب گاز معده و نفخ خواهد شد. یکی از دلایل قاروقور های شکم وجود همین غذا های نفخ آور و فست فود و غذا های کنسروی است. پس اگر خوراکی های نفاخ پخته شوند مصرف بهتری دارند و نباید به کلی آن ها را حذف نمود که برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ بسیار موثر خواهد بود. در همین خصوص اگر حبوبات به مدت ۴۸ ساعت در آب خیس بخورند تا قند موجود وارد آب شود خیلی بهتر است. همچنین می توانید از شیر در وعده بعد از ظهر یا عصر استفاده کنید تا لاکتوز موجود در شیر به تدریج وارد بدن شود. و بهتر است در صبح استفاده نکنید. شیر را به همراه عسل و موز میل نمایید تا گوارش راحت تری داشته باشد.

روش برای تقویت دستگاه گوارش

اگر با خوردن نان نفخ می آورید شاید بیماری دارید که با انجام آزمایش بیماری سلیاک که یعنی حساسیت پروتئین گندم می توان آن را درمان کرد. برای تقویت دستگاه گوارش می توانید از دارو های گیاهی در جهت پاکسازی استفاده کنید که از قبیل؛ دارچین، بادرنجبویه، نعنا، هل و گشنیز و زیره سبز و گلاب به صورت عرقیات یا دمنوش استفاده نمود. اگر در بیشتر مواقع بعد از صرف غذا دچار سوزش می شوید بهتر است برای بهبودی پیش دکتر متخصص بروید. افرادی که شکمشان سروصدا دارد طبع سرد و مرطوب دارند که موجب نفخ در شکم خواهد شد. بهتر است این اشخاص از مصرف خوراکی هایی مانند: دوغ، آب، غذای نفاخ، ماست، سالاد، نوشابه و سبزی در حین خوردن غذا پرهیز کنند و حجم غذا را کمتر نمایند و کامل غذا را بجوند که رعایت این نکات در کمتر شدن قاروقور و نفخ و درد شکم کمک فراوانی می کند. اگر برنج مصرف می نمایید به همراهش از زیره یا زعفران و یا زرشک بخورید تا طبع سرد برنج را بگیرد. غذا های سرخ شده باعث تشنگی می شود که این امر خوبی نمی باشد. مصرف خاکشیر با آب گرم برای قوی کردن دستگاه گوارش و پاکسازی کبد و روده مناسب است. افراد باید در طول روز ۲ بار اجابت مزاج کنند و اگر یبوست دارند می توانند انجیر خیس خورده میل نمایند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روش برای تقویت دستگاه گوارش

ورم معده باعث تضعیف دستگاه گوارش

برای تقویت دستگاه گوارش می توانید، مصرف آویشن برای درمان ورم معده و نفخ عالی است و روزی یک مرتبه مصرف شود همینطور اشخاصی که ورم معده دارند از خوردن خیار و گوجه و بادمجان و ماست خودداری کنند اگر بخواهند می توانند به همراه ماست از آویشن و نعنا استفاده کنند تا مشکل گوارشی شان حل شود. همچنین مصرف سیر و پیاز خام را کم کنند و در عوض از پخته آن استفاده نمایند این افراد باید از خوردن غذا هایی خمیری مانند: ماکارونی، آش، آب یخ دوری کنند.

نفخ دستگاه گوارش

معرفی مواد غذایی موثر برای بهبود گوارش

دستگاه گوارش نقش مهمی در سلامت فرد دارد، زیرا مسئول جذب مواد مغذی و از بین بردن مواد زائد می باشد، بسیاری از افراد به دلایل مختلف از مشکلات گوارشی مثل نفخ، درد شکم، گرفتگی عضلات، اسهال و یبوست رنج می برند و عارضه هایی مانند سندرم روده تحریک پذیر، بیماری رفلاکس معده، بیماری کرون، دیورتیکولیت و سوزش معده می تواند فرد را در معرض بیماری های گوارشی قرار دهد. یک فرد سالم می تواند به دلیل مشکلاتی همچون کمبود فیبر یا غذاهای غنی از پروبیوتیک در رژیم غذایی خود، دچار مشکلات گوارشی شود، در زیر به معرفی غذا های موثر برای بهبود گوارش می پردازیم :

ماست

ماست دارای پروبیوتیک بوده و در نتیجه با تقویت باکتری های سالم موجب بهبود در هضم غذا می شود.

سیب

یک نوع فیبر به نام پکتین که در سیب وجود دارد، موجب می شود تا حجم مدفوع افزایش پیدا کرده و حرکت آن در دستگاه گوارش تسهیل شود، ضمن اینکه التهاب روده بزرگ را کاهش می دهد.

بهبود دستگاه گوارش

رازیانه

رازیانه دارای فیبر بوده و خاصیت ضد اسپاسم دارد، از این رو مصرف آن می تواند هضم را بهبود ببخشد.

کفیر

مصرف ماده کفیر که از مخمر و باکتری ها ساخته شده است، می تواند برای بهتر شدن هضم و کاهش التهاب روده موثر باشد.

دانه چیا

چیا نیز از دانه های فیبر دار است، از این رو مصرف آن نیز می تواند موجب رشد پروبیوتیک ها در روده شده و به هضم غذا کمک کند.

پاپایا

پاپایا داری یک آنزیم هضم کننده قوی می باشد، از این رو مصرف آن موجب کمک به هضم پروتئین ها شده و علائم IBS را بهبود می بخشد.

قوی کردن دستگاه گوارش

غلات کامل

این غلات حاوی فیبر زیاد هستند، بنابراین با افزایش حجم مدفوع، یبوست را کاهش داده و موجب تغذیه باکتری های سالم روده می شوند.

چغندر

چغندر حاوی مواد مغذی ای است که موجب تغذیه باکتری های مفید روده شده و با افزایش حجم مدفوع منجر به بهبود هضم غذا می شود.

کلام آخر و چند نکته طلایی

  • غذا را کامل بجوید و آرام بخورید.
  • از غذا های ساده مصرف کنید.
  • از آب و دمنوش های گرم و داغ زیاد استفاده نمایید.
  • بین غذا از میوه های پخته استفاده نمایید.
  • غذا را در محیطی آرام و به آهستگی میل کنید.
  • از غذا های تازه طبخ شده میل نمایید.
  • از پرخوری و زیاده روی کردن در خوراک اجتناب کنید.
  • بعد از غذا چند دقیقه بنشینید و ریلکس و آرام بنشینید.
  • از غذاهای خام کمتر استفاده نمایید به جاش مصرف غذای پخته را بیشتر کنید.

راه های تقویت دستگاه گوارش

همه این موارد به تقویت دستگاه گوارش کمک زیادی خواهد کرد. مشکلات دستگاه گوارش که شامل مشکل در معده و روده و مری است. این ها همه با وارد شدن ماده مسمومی که با باکتری همراه است توسط ویروس داخل بدن می شود. همینطور مصرف دارو های بعد از این که با پرهیز مواد غذایی خوب نشدید توسط مشورت با پزشک موثر خواهد بود.

امیدواریم که در این مطلب توانسته باشیم شما دوستان را با تقویت دستگاه گوارش بیشتر آشنا کنیم.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *