دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی حساسیت پوستی برای از بین بردن انواع حساسیت ها در کمترین زمان

  • مهتاب علی پناه
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

حساسیت پوستی یکی از بیماری های پوستی بسیار شایع می باشد که بسیاری از افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار آن را تجربه کرده اند و با علایمی نیز همراه است که با کمک درمان خانگی حساسیت پوستی می توانید این مشکل را بر طرف کنید.

حساسیت پوستی از جمله مشکلاتی می باشد که برای بسیاری از افراد ایجاد می شود و در هر قسمتی از پوست ممکن است ایجاد شود که شایع ترین قسمت آن پشت زانو و بازو ها می باشد و با علایم خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست همراه است که معمولا خشکی پوست بر روی صورت، پیشانی و پوست سر ظاهر می شود و شدت آن در افراد مختلف متفاوت می باشد که اگر در زمان مناسب برای بهبود آن کاری انجام نشود سبب بر جای ماندن زخم ها و در نتیجه تغییر رنگ پوست می شود. در زیر با با درمان خانگی حساسیت پوستی آشنا می شوید.

روش های رفع حساسیت پوستی

آشنایی با درمان خانگی حساسیت پوستی

اگر به حساسیت های پوستی مبتلا هستید بهتر است اول علایم آن را شناسایی کنید تا به راحتی بتوانید آن را درمان کنید و اگر خارش پوست بنا به دلایل کم اهمیتی ایجاد شده باشد می توانید با اطمینان خاطر از درمان های خانگی به منظور رفع حساسیت های پوستی کمک بگیرید که در ادامه با این روش ها آشنا می شوید.

رفع مشکلات پوستی با راه کارهای خانگی

۱.جوش شیرین

جوش شیرین یکی از روش های موثر در درمان حساسیت های پوستی می باشد بنابراین یک فنجان جوش شیرین را با کمی آب گرم مخلوط کنید سپس خمیر به دست آمده را به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

 نکته : به خاطر داشته باشید که در زمان آسیب دیدگی پوست و باز شدن پوست از این روش استفاده نکنید.

درمان حساسیت های پوستی با راه کارهای خانگی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۲. لیمو

استفاده از لیمو به عنوان یکی از روش های درمان خانگی حساسیت پوستی محسوب می شود بنابراین یک عدد لیمو را فشار دهید سپس آب آن را بر روی پوست قرار دهید و اجازه دهید بر روی پوست خشک شود.

بهبود خارش پوست ناشی از حساسیت پوستی

۳. آلوئه ورا

 آلوئه ورا علاوه بر رفع و درمان سوختگی تاثیر زیادی بر روی حساسیت های پوستی دارد بنابراین یک برگ آلوئه ورا باز کنید و ژل آن را خارج کرده سپس بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

درمان خانگی حساسیت های پوستی

۴. نعناع

 از بهترین روش های درمان  حساسیت پوستی نعناع می باشد بنابراین یک فنجان برگ نعنای خشک شده را با کمی آب جوش مخلوط کرده سپس درب ظرف را ببندید و پس از سرد شدن با کمک یک پارچه تمیز آن را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید استفاده از این روش تاثیر شگفت انگیزی در رفع حساسیت های پوستی دارد.

درمان حساسیت های پوستی با روش های خانگی

۵. عسل

ساده ترین راه جهت درمان حساسیت های پوستی استفاده از عسل است زیرا، عسل به دلیل داشتن مقدار فراوان آب به تامین رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز پوست کمک می کند بنابراین دو بار در روز عسل را به صورت مستقیم بر روی پوست ماساژ دهید و پس از زمان پانزده تا بیست دقیقه پوست تان را با آب بشویید.

روش های درمان حساسیت پوستی

۶. جو دوسر

جو دوسر به مرطوب کردن پوست کمک می کند بنابراین برای رفع حساسیت پوستی بسیار مناسب است و به از بین بردن سلول های مرده نیز کمک می کند از این رو مقداری جودوسر را با مقداری آب گرم ترکیب کنید سپس ترکیب به دست آمده را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و در صورت حساسیت به این ماده از این روش استفاده نکنید.

۷. ماست بدون شکر

شاید استفاده از این روش برای شما کمی عجیب و غریب به نظر آیید ولی ماست دارای اسید لاکتیک می باشد که به مرطوب کردن پوست و درمان حساسیت های پوستی کمک می کند بنابراین می توانید ماست را مستقیم بر روی پوست تان قرار دهید و پس از پانزده دقیقه آن را بشویید، درصورت حساسیت نداشتن به بلغور جو دو سر می توانید آن را با ماست ترکیب کنید سپس ماسک به دست آمده را بر روی قسمت مورد نظر بمالید.

رفع خارش ناشی از حساسیت پوستی

۸. ریحان

به منظور بهبود حساسیت پوستی استفاده از برگ ریحان بسیار موثر می باشد از این رو یک دوم فنجان برگ ریحان خشک شده را داخل آب جوش بریزید سپس درب ظرف را قرار دهید تا دم بکشد و پس از سرد شدن با کمک یک تکه پارچه تمیز آن را بر روی ناحیه آسیب دیده بگذارید به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب این روش را به صورت مداوم انجام دهید، همچنین می توانید برگ های ریحان تازه را بکوبید سپس داخل آب غوطه ور کنید و بر روی ناحیه مورد نظر بمالید.

رفع حساسیت های پوستی با ریحان

۹. زنجبیل

 برای درمان خانگی حساسیت های پوستی زنجبیل را برش دهید سپس بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و پس از زمان ده دقیقه آن را بشویید به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه دو بار در روز و یا چهار الی پنج بار در هفته استفاده کنید.

درمان حساسیت های پوستی با روش های خانگی

۱۰.چای سبز

 چای سبز به دلیل داشتن خواص ضد باکتری و ضد التهابی یکی از روش های مناسب جهت درمان حساسیت پوستی می باشد بنابراین چای سبز را پودر کنید سپس بر روی ناحیه آسیب دیده قرار داده و بعد از زمان پنج دقیقه پوست تان را با آب شست و شو دهید.

 آشنایی با درمان خانگی حساسیت پوست

۱۱. پوست میوه

استفاده از پوست برخی میوه ها نیز به رفع حساسیت های پوستی کمک می کند پوست موز را بر روی قسمت مورد نظر بمالید و یا از پوست هندوانه رنده شده استفاده کنید این روش سبب برطرف شدن خارش ناشی از حساسیت پوستی می شود.

۱۲. بخار

از راه های موثر دیگر جهت درمان خانگی حساسیت پوستی استفاده از بخار است از این رو مقداری آب جوش داخل کاسه ای قرار دهید سپس یک حوله روی سر خود بکشید و به مدت پنج تا ده دقیقه زیر حوله به نفس کشیدن ادامه دهید فقط در انجام این روش مراقب باشید که بیش از حد به کاسه نزدیک نشویید همچنین می توانید مقداری برگ نعناع یا چای سبز نیز به آب اضافه کنید، در صورت داشتن حساسیت شدید استفاده از این روش بسیار موثر خواهد بود.

درمان حساسیت های پوستی

درمانهای خانگی دیگر برای درماتیت

  • از بین بردن عمل حساسیت زا
  • اجتناب از خاراندن پوست
  • خنک کردن پوست با دستمال مرطوب
  • تغییر دادن رژیم غذایی و عدم مصرف مواد غذایی آلرژی زا همچون ادویه، فلفل تند و لبنیات
  • مصرف مکمل های غذایی مثل ویتامین D و پروبیوتیک ها
  • انجام تمرینات یوگا و مدیتیشن
  • کاهش استرس
  • ماساژ  به منظور بهتر شدن گردش خون
  • کوتاه کردن زمان استحمام
  • استفاده از مواد شوینده ملایم و بدون بو
  • استفاده از حوله نرم
  • مرطوب نگه داشتن پوست
  • استحمام با آب ولرم
  • استفاده از لوسیون های مرطوب کننده

درمان موثر حساسیت پوستی

چگونگی تشخیص درماتیت

اغلب پزشک بعد از معاینه متوجه درماتیت شده و برای این منظور دارو های مورد نظر تجویز می کند، البته در برخی موارد نیز از طریق آزمایش خون، نمونه برداری از پوست و دیگر آزمایش های پوست، تشخیص این حساسیت ها صورت می گیرد، حساسیت پوستی دارای علائم خارش شدید بثورات است و نیز ممکن است با زخم های عفونی همراه باشد، بنابراین در صورت احساس خارش و سوزش شدید باید به پزشک مراجعه شود.

علائم حساسیت پوستی

وجود حساسیت های پوستی که اغلب به شکل احساس خارش بروز می کند، ممکن است در برخی قسمت های بدن مانند دست و پا و یا حتی تمام بدن بروز پیدا کند، این حساسیت با تغییرات آشکاری همچون قرمزی و لکه، تاول یا برآمدگی و خشکی پوست یا پوسته پوسته شدن آن همراه است.

دلیل حساسیت پوستی

حساسیت های پوستی همچون خارش پوست می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که در زیر با رایج ترین علل خارش پوست آشنا می شوید :

  • خشکی پوست
  • اختلالات سیستم عصبی همچون دیابت
  • تحریک پوست یا راش (بثورات)

درمان برای حساسیت پوستی

  • نارسایی کلیوی یا بیماری های کبدی
  • واکنش های آلرژیک به مواد شیمیایی در لوازم آرایشی، صابون و پشم
  • حساسیت و واکنش به دارو های آنتی بیوتیک یا ضد قارچ
  • بارداری
  • افزایش سن
  • عوامل محیطی همچون شست و شو یا حمام کردن زیاد از حد، دستگاه تهویه هوا

در صورتی که حساسیت های پوستی سبب مختل شدن فعالیت های روزمره شما شود و در خواب شما اختلال ایجاد کند و همچنین ناحیه آسیب دیده با درد فراوان همراه باشد حتما با پزشک تان تماس بگیرید، امیدواریم از مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان خانگی و طب سنتی بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *