دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تقویت موهای نازک با روش های طبیعی موثر در خانه

  • سحر بهرامی
  • ۶ دی ۱۴۰۲
  • ۰

داشتن موهایی نازک و ضعیف برای  بسیاری از افراد چه مرد چه زن یک موضوع آزار دهنده است، چرا که ما بیشتر زیبایی خود را مدیون داشتن موهای پر و زیبا هستیم از این رو به دنبال راه های مختلفی برای تقویت موهای نازک خود هستیم، این راه ها می توانند راه های طبیعی و سودمندی باشند که در ادامه به این روش ها اشاره می کنیم.

معمولا عوامل بسیاری وجود دارد که مو ها را ضعیف و شکننده می کند که البته نیمی از آن به دلیل ارثی بودن است و نیم دیگر آن استفاده از مواد شیمیایی، رنگ زدن های مداوم و …. است، اما شما می توانید از روش هایی که ما برای تقویت موهای نازک در اختیارتان قرار می دهیم استفاده کنید و جانی دوباره به مو های خود ببخشید.

در مطلب قبل به تقویت موی نوزاد و  اقدامات لازم جهت پرپشت شدن موی جنین پرداخته ایم حال امروز در این مطلب به روش های خانگی و مطمئن  برای تقویت مو های نازک شده خواهیم پرداخت پس بهتر است تا پایان مطلب همراه با باشید.

دلایل نازکی مو

آشنایی با روش های طبیعی تقویت موهای نازک

از مهمترین دلایل نازکی موها ژنتیک و وراثت است و به دنبال آن عوامل دیگری مانند حساسیت ها، نوع مراقبت، استفاده از حرارت زیاد، رنگ زدن های مداوم، نوع تغذیه ناسالم و ضعیف، آلودگی آب، استرس، ابتلا به بیماری های خاص مانند سرطان و خیلی عوامل دیگر در این رویه تاثیر گذار هستند که علاوه بر ضعیف شدن مو منجر به ریزش مو هم می شود.

در بسیاری از بانوان علت نازک شدن موی سرشان می تواند ناشی از اختلالات هورمونی مانند کیست تخمدان، کم خونی، بارداری، قاعدگی، زایمان، قرص های ضد بارداری، باشد که در این صورت باید به یک متخصص جهت رفع بیماری و مشکل خود بپردازند. در بعضی اوقات محیط پیرامون هم می تواند در ضعیف شدن تار های مو تاثیرات زیادی بگذارد، این عواملی می تواند ناشی از آفتاب شدید، گرمایش، آلودگی هوا، تهویه نامطبوع، کلر و … باشد.

ماساژ پوست :

از دیگر راهکارهای طبیعی به منظور تقویت موها ماساژ پوست سر می باشد و اگر به درستی انجام شود بسیار موثر است بنابراین زمانی که موهایتان را می شویید با کمک نوک انگشتان به آرامی اطراف پوست سرتان را فشار وارد نمایید تا جریان خون تقویت شود و همچنین می توانید از ماساژور دستی پوست سر کمک بگیرید تا باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست شوند.

ماسک تخم مرغ

همه می دانند که تخم مرغ چه تاثیرات بی نظیری بر روی موها می گذارد، از این رو شما برای استفاده از ماسک تخم مرغ جهت تقویت موهای نازک خود باید با توجه به بلندی و کوتاهی موهایتان ۲ تا ۳ عدد تخم مرغ را بشکنید و به خوبی به هم بزنید، سپس زمانی که در حمام هستید بعد از خیس کردن موهایتان آن را روی موهایتان بریزید و کمی ماساژ دهید و بگذارید به مدت نیم ساعت بر روی موهایتان باقی بماند، بعد از آن موهایتان را به خوبی آبکشی نمایید، از آب داغ برای آبکشی موهایتان استفاده نکنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

 شما می توانید برای تقویت مو با تخم مرغ برای انواع موهای چرب، خشک، و معمولی کلیک نمایید.

تقویت موهای نازک با ماسک تخم مرغ

روغن کرچک

این روغن کمک بسیاری به ضخیم کردن موهای ضعیف و نازکتان می کند، شما می توانید مقدار کمی هم از روغن نارگیل را با کرچک مخلوط کرده و آن را بر روی موهایتان بزنید، سعی کنید روغن را به خوبی بر روی موهایتان ماساژ دهید تا به جسم موها نفوذ کند، بعد آن موهایتان را با استفاده از یک حوله به خوبی ببندید و بگذارید ۱ تا ۲ ساعت به همین حالت باقی بماند، بعد از آن موهایتان را با شامپو به خوبی شستشو دهید، بهتر است برای نتیجه گرفتن سریع تر و بهتر در هفته دوبار انجام دهید.

تقویت خانگی موهای نازک شده

آب پیاز

آب پیاز می تواند بهترین گزینه برای تقویت و تحریک پیاز مو باشد که به صورت موثر برای موهای نازک عمل می کند، کافیست در هفته ۲ مرتبه از این روش استفاده کنید و تاثیرات شگفت انگیز آن را مشاهده کنید، برای اینکار باید ۱ عدد پیاز پوست کنده شده را درون مخلوط کن بریزید تا به صورت خمیری دربیاید، می توانید مخلوط را از یک صافی رد کنید تا آب پیاز بیرون بیاید، بعد از آن آب پیاز را بر روی موهای خود بریزید و به خوبی ماساژ دهید، بعد از گذشت نیم ساعت موهایتان را آبکشی کنید و با شامپو به خوبی بشویید.

تقویت موهای نازک با پیاز

سیر

سیر از دیگر مواد طبیعی برای تقویت مو ها است که با دارا بودن ترکیباتی اثر بخش و ضد باکتری سلامت موها را تضمین می کند، زمانی که از سیر استفاده می کنید گردش خون در پوست سر بیشتر می شود در نتیجه رشد مو ها بیشتر می شود و به تغذیه و تقویت مو هم کمک فراوانی می شود. برای این کار ابتدا چند عدد حبه سیر را له کنید و روی حرارت قرار دهید و کمی روغن نارگیل را هم به آن اضافه کنید بگذارید کمی حرارت ببیند، بعد از سرد شدن مخلوط آن را بر روی مو های خود ماساژ دهید و بگذارید نیم ساعت بر روی مو هایتان قرار بگیرد. سپس با شامپو مو هایتان را آبکشی کنید تا بوی سیر روی مو هایتان نماند.

تقویت موهای نازک یا سیر

بذر شنبلیله

شنبلیله یکی از بهترین مواد طبیعی برای تقویت موهای نازک است، که علاوه بر این پوست سر را هم تغذیه می کند و باعث می شود موها از حالت نازکی و شکنندگی بیرون بیاید. برای استفاده از این روش باید ۲ قاشق غذاخوری بذر شنبلیله را در نصف استکان آب بریزید و بگذارید یک شب تا صبح خیس بخورد، بعد از آن دانه های شنبلیله را در مخلوط کن بریزید و به همراه مقدار کمی آب تا به شکل خمیری دربیاید، سپس مخلوط خمیری را روی موهایتان بریزید و به خوبی از ریشه تا نوک موهایتان را ماساژ دهید و بگذارید نیم ساعت بر روی موهایتان قرار بگیرد و سپس با آبی سرد موهایتان را آبکشی کنید.

تقویت پوست سر

آلوئه ورا

همانطور که می دانید ضعیفی مو با کاهش حجم مو، ریزش مو، خشک شدن مو خود را نشان می دهد، در اینجا شما می توانید با استفاده از ژل آلوئه ورا به تقویت مو های نازک خود بپردازید، کافیست ژل داخل برگ ها را خارج کنید سپس آن را بقدری به هم بزنید که یک مایع غلیظ و یک دستی از آن بدست بیاید، سپس این مایع را بر روی مو ها و پوست سر خود بریزید و به خوبی ماساژ دهید، بهتر است تا ۲۰ دقیقه بر روی سر شما قرار بگیرد سپس بعد از آن مو هایتان را آبکشی نمایید.

تقویت موهای نازک با الوئه ورا

روغن زیتون

از آنجایی که روغن زیتون حاوی مواد معدنی مفیدی است برای تقویت مو های نازک شده می تواند گزینه مناسبی باشد، زمانی که از روغن زیتون خالص بر روی مو ها استفاده می کنید شک نداشته باشید که بر روی ضخامت مو ها تاثیر فراوانی می گذارد، برای استفاده از روغن زیتون قبل از مصرف آن را گرم کنید و بر روی تمام قسمت های مو بمالید، بهتر است قبل از خواب اینکار را انجام دهید و بگذارید تا صبح بماند، بعد از آن مو هایتان را با شامپو به خوبی بشویید.

تقویت موهای نازک با روغن زیتون

ترکیب روغن ها

شما می توانید با ترکیب چند روغن معجزه گر درمانگر موهای نازک شده خود باشید، به این ترتیب شما باید از روغن زیتون، روغن اسطوخودوس، روغن رزماری، روغن جوجوبا، روغن سدر، روغن آویشن به صورت مخلوط با یکدیگر استفاده کنید. بهتر است در یک ظرف به اندازه ۲ تا ۳ قطره از هر کدام بچکانید و در آخر با یکدیگر مخلوط کنید، سپس روغن ترکیبی را از نوک تا ریشه موها بزنید و بگذارید تا به مدت نیم ساعت بر روی موهایتان قرار بگیرد، بعد از آن می توانید موهایتان را با شامپو بشویید.

تقویت موهای نازک با روغن زیتون

چای رزماری+گزنه

استفاده از این ترکیب, یک روش عالی برای ضخیم شدن موها و نیز رشد موی مجدد می باشد، برای این منظور لازم است، ۳ تا ۴ فنجان رزماری و یک چای کیسه ای گزنه را به یک فنجان آب جوش اضافه کرده و سپس آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا یک ساعت بماند و نیز خنک شود، سپس آن را صاف کنید، اکنون می توانید با استفاده از یک اسپری موهایتان را با این محلول خیس کنید و سرتان را کمی ماساژ دهید و بعد از چند دقیقه شست و شو دهید.

سرکه سیب +چای سبز

این ترکیب یک دستور دیگر برای افزایش حجم موها و تسکین هر نوع التهاب پوست سر می باشد، برای این منظور یک فنجان سرکه سیب را با یک فنجان چای سبز ترکیب کنید.

سپس می توانید از این ترکیب برای موهایتان و بعد از شامپو زدن استفاده کنید، به این ترکیب که آن را بر روی موها ریخته و شانه بزنید اما نشویید. در صورتی که موهای سفید یا بلوند دارید، بهتر است که در ابتدا تست کنید که آیا موها تغییر رنگ پیدا نمی کنند.

تقویت موی نازک

ماسک کرم نارگیل

این ماسک غنی از پروتئین های سالم و چربی های ضروری می باشد که هر دو این موارد تاثیر زیادی در افزایش رشد موها دارند.

حال می توانید ۳ قاشق  چای خوری روغن زیتون را  با نصف فنجان شیر نارگیل مخلوط کرده و کمی گرما دهید تا با هم ترکیب شوند، سپس این ماسک را بر روی پوست سر ماساژ دهید، می توانید با یک کلاه دوش موهایتان را بپوشانید، بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شامپو بزنید و سرتان را آب بکشید.

دوری از استرس

زمانی که میزان کورتیزول بدن افزایش یابد، موجب ریزش موها خواهد شد، حال با استفاده از تکنیک ها و روشهای تسکین و رفع استرس همچون تنفس عمیق، مدیتیشن و یوگا می توان موجب حفظ این هورمون ها شد.

تاثیر مواد غذایی بر روی ضخیم شدن مو

شما باید علاوه بر استفاده از ماسک های مختلف برای تقویت مو های نازک خود به تغذیه خود هم در این راستا توجه ویژه ای داشته باشید به همین دلیل باید در وعده های غذایی خود از مواد غذایی زیر استفاده کنید.

تقویت مو های نازک

  • تخم مرغ
  • منابع غنی از اسید های چرب
  • حبوبات به خصوص لوبیای سبز
  • منابع پروتئینی مانند ماست یونانی
  • ماهی سالمون

راهکارهای پیشگیری از نازک شدن مو

با انجام یک سری راهکارهای می توانید از ریزش مو و کم پشت شدن پیشگیری کنید :

استفاده از یک رژیم غذایی متعادل :

همانطور که می دانید ریزش مو امکان دارد به دلیل کمبود ریزش مغذی ها مانند آهن و درشت مغذی ها مانند مرتبط باشد بنابراین، بهترین راه پیشگیری از ریزش مو کمک گرفتن از یک رژیم غذایی متعادل است.

ترک سیگار :

سیکار یاعث افزایش التهاب بدن می شود و همچنین منجر به بدتر شدن ریزش مو می شود بنابراین به فکر ترک سیگار باشید.

کاهش استرس :

هورمون استرس که کورتیزول نام دارد توسط غدد فوق کلیوی ترشح می شود و منجر به مختل شدن چرخه رشد مو می شود که به منظور کنترل استرس می توانید مدیتیشن و دیگر سرگرمی های آرامش بخش انجام دهید.

مراقبت از موها :

باید استفاده از سشوار، اتوی مو را محدود کنید و همچنین از سفت بستن موها خودداری نمایید.

نکاتی مهم برای تقویت مو

  • قبل از هر چیز باید به تقویت پوست سر خود بپردازید، زمانی که پوست سر شما مشکلی نداشته باشد قطعا مو های سالمی خواهید داشت.
  • از محصولاتی استفاده کنید که به موهای شما جهت رفع نازکی موهایتان کمک کند مانند ماسک های پروتئینی.
  • از محصولات که حاوی الکل هستند به هیچ عنوان استفاده نکنید.
  • تا جای ممکن استفاده از مواد شیمیایی برای موهایتان را کنار بگذارید.
  • زمانی که تارهای موهای شما ضعیف است از روش های فر کردن، دکلره کردن، صاف کردن و هر چیز دیگر خودداری کنید.
  • از دستگاه ای حرارتی مانند سشوار، بابلیس و … به هیچ عنوان استفاده نکنید زیرا رطوبت موجود در تار مو را از بین می برد و موجب بدتر شدن وضعیت موهایتان می شود.

ماسک های مناسب برای تقویت مو

  • سعی کنید مدل بستن موهایتان را هر روز تغییر دهد، دم اسبی بستن می تواند باعث کشیدگی بیش از حد موها شود.
  • از شانه زدن زیاد یا شانه زدن در مواقعی که موها خیس است اجتناب کنید.
  • از پوشیدن کلاه های خیلی چست خودداری کنید.
  • هر ۳ هفته اقدام به نوک گیری موهایتان بکنید تا موخوره ها به سمت بالا حرکت نکنند.
  • میزان مصرف سبزی جات و میوه جات خود را بالا ببرید تا بدن مواد معدنی لازم را برای رشد مو ها و تقویت آنها را به مو برساند.
  • برای تقویت موهای نازک شده خود می توانید از مکمل هل و ویتامین های دارویی هم استفاده کنید.
  • از شستشوی روزانه موهایتان خودداری کنید زیرا چربی پوست سر را می گیرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *