دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تقویت تار های نازک مو با چند روش طبیعی در منزل

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

ریزش و نازک شدن موها از مشکلاتی است که امروزه گریبان تمامی افراد را گرفته و تبدیل به یک معضل همگانی شده است اما ما در این مقاله به بیان روش های موثر و کارسازی برای ازبین بردن این مشکل پرداخته ایم با ما همراه باشید.

موها پس از گذشت یک دوره طولانی استفاده از انواع مواد آرایشی، اتو و سشوار زیبایی و جذابیت روز های قبل را از دست خواهد داد همچنین موهایتان را هر دفعه ای که رنگ می زنید باعث نازک تر و کم پشت شدن آن ها می شود. اما این موضوع با دست روی دست گذاشتن حل نمی شود و ما در این مقاله روش های کارساز و مناسب برای تقویت تارهای نازک مو را بیان کرده ایم که در ادامه آن ها را مطالعه خواهید کرد.

روش های موثر برای تقویت تارهای نازک مو

عوامل ژنتیکی و ارثی از مهم ترین دلایل نازک شدن تارهای مو هستند که از طریق مختل کردن هورمون های جنسی بروز می کنند و در نهایت به ریزش،شکنندگی و نازک شدن مو می انجامند اما علاوه بر این دلیل عوامل دیگری نیز هستند که می توان آن ها را علت نازک شدن تارهای مو دانست مثل انواع مختلف حساسیت ها،نوع تغذیه،نحوه ی آرایش،آلودگی آب و هوا و همچنین میزان استفاده از محصولات شیمیایی و مراقبت نکردن از موها می تواند دلایل محکمی برای ریزش و نازک شدن موها باشد.

ریزش شدید مو

البته لازم به ذکر است که بگوییم عوامل دیگری نیز هستند که در زنان منجر به ریزش و نازک شدن تارهای مو می شود مثل داشتن یک بیماری خاص که در بانوانی که با مشکل کم خونی و اختلال های هورمونی مثل کیست تخمدان مواجه اند به مرور زمان تارهای مو آن ها نازک تر خواهد شد. اما برای یافتن علت اصلی نازک شدن تارهای مو بایستی نزد پزشک بروید تا او علت را شناسایی کرده و شما در روند بهبود و تقویت تار های نازک موهایتان کمک کند.

آسیب های رایج که منجر به نازک شدن تارهای مو می شود:

شما اگر برای حالت دادن به موهایتان از محصولاتی مثل تافت و چسب مو استفاده می کنید بایستی بدانید که این مواد به دلیل داشتن الکل بسیار زیاد باعث خشک و زبر شدن مو ها می شود و هنگام شانه زدن با ریزش،کنده شدن و شکنندگی آن ها مواجه خواهید شد. به همین منظور بسیاری از متخصصان توصیه کرده اند که به جای مصرف این مواد شیمیایی اقدام به مصرف کرم های بهداشتی کنید که علاوه بر حفظ رطوبت مو شانه زدن آن ها نیز راحت تر باشد.

چگونگی تقویت تار های نازک مو

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

محکم کشیدن و شانه زدن موهای خیس آسیب بسیار زیادی را به موها وارد کرده به همین منظور اکثریت متخصصان توصیه می کنند که پس از استحمام حتما مو ها را داخل یک حوله بپیچید و پس از گرفتن آب اضافی به آرامی شانه بزنید البته توجه داشته باشید که اگر موهای زبری دارید و بسته به بافت موهایتان قبل یا بعد از حمام حتما از نرم کننده استفاده کنید تا به موها لطمه ای نخورد.

استفاده از شانه های دانه درشت به جای برس؛ زیرا برس کشیدن باعث آسیب رسیدن به ریشه ی مو و کشیده شدن مو ها می شود و در نهایت اکثر موهایتان را از بین خواهد برد و این در حالی است که استفاده از شانه های دانه درشت و شانه زدن مو از قسمت نوک مو ها به سمت ساقه بهترین روش برای شانه زدن مو ها محسوب می شود.

استفاده از شانه های دانه درشت

استفاده از محصولات بهداشتی مثل شامپو ها به دلیل داشتن مواد شیمیایی مثل الکل و سولفات که قاتل اصلی مو شناخته شده اند باعث خشک شدن ساقه های مو و در نهایت نابودی تار های مو خواهند شد.

استفاده از انواع نرم کننده مو  که حاوی سیلیکون هستند باعث کم شدن حجم مو ها و نازک و شکننده شدن تارهای مو می شود.

خشک کردن مو ها به محض خروج از حمام یا استخر یکی از اشتباهات رایجی است که ما انجام می دهیم و آسیب این کار به مراتب بیشتر از عوامل دیگر است.

یکی دیگر از مشکلاتی که اکثر خانم ها انجام می دهند این است که مو هایشان را محکم می بندند و نمی دانند که این کار باعث صدمه به فولیکول مو و تضعیف و نازک شدن تار های مو خواهد شد.

استفاده بیش از اندازه از حالت دهنده های الکتریکی مثل اتو یا بابلیس منجر به تخریب ساختمان و بنای مو می شود و روند رشد مو ها را نیز متوقف خواهد کرد.

استفاده بیش از اندازه از لوازم الکتریکی برای حالت دادن به موها

شما اگر زندگی پر از استرس و تنش دارید نبایستی انتظار موهایی زیبا و ضخیم داشته باشید زیرا پرداختن به فکر و خیال و ناراحتی های مختلف آسیب ناگواری را به موهای شما خواهد زد به همین علت برای کاهش استرس و ناراحتی ها و مهم تر از همه بهبود و تقویت تارهای نازک مو هایتان انجام نرمش های روزانه مثل یوگا را توصیه می کنیم.

راه حال هایی برای تقویت تارهای نازک مو در منزل:

ریزش و نازک شدن تار های مو از جمله نگرانی هایی است که امروزه زنان بدان می پردازند و ما در ادامه به بیان راهکار های موثری برای تقویت تار های نازک مو خواهیم پرداخت.

راه کار هایی برای جلوگیری از ریزش مو

تهیه ماسک تخم مرغ برای تقویت تارهای نازک مو:

مواد مورد نیاز:

  • ۱ عدد تخم مرغ کامل
  • ۱ قاشق غذا خوری روغن زیتون
  • کلاه حمام
  • مدت زمان آماده کردن ۵ دقیقه
  • زمان استفاده ۲۰ دقیقه

نحوه تقویت تار های نازک مو

اکنون داخل یک ظرف تخم مرغ را با یک قاشق غذا خوری روغن زیتون ترکیب کنید و آن ها را بهم بزنید تا یک مخلوط یکنواخت به دست آید و این مواد را از ریشه تا نوک مو ها بمالید. پس از انجام این کار به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید و در طول این زمان سعی کنید که موهایتان را با کلاه حمام کامل بپوشانید. پس از گذشت این زمان موها را با آب سرد بشویید و با یک نرم کننده به کار خود پایان دهید (البته توجه داشته باشید که هرگز نباید هنگام شستشو از آب گرم استفاده کنید زیرا باعث پخته شدن تخم مرغ خواهد شد).

از آن جایی که تخم مرغ منبع غنی از گوگرد و پروتئین است استفاده مداوم آن به صورت در هفته دوبار می تواند به ضخیم شدن و تقویت تارهای نازک موهایتان کمک کند.

تهیه ماسک آلوئه ورا برای تقویت تارهای نازک مو:

مواد مورد نیاز برای تهیه ماسک:

  • تنها ۲ قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا
  • مدت زمان آماده کردن ۵ دقیقه
  • زمان مصرف ۳۰ دقیقه

تقویت تارهای نازک مو با ماسک آلوئه ورا

اکنون شما بایستی حدود دو قاشق ژل آلوئه ورا را خارج کرده و می توانید برای این کار از چاقو و تکه کردن برگ گیاه استفاده کنید. حالا ژل را با انگشتانتان بر روی پوست سر خود ماساژ دهید و این کار را به مدت ۵ دقیقه انجام دهید و پس از آن اجازه دهید این ماده روی سرتان به مدت ۲۵ دقیقه بماند و بعدا با آب ولرم بشویید.

گیاه آلوئه ورا به دلیل داشتن آنزیم های پروتئولیتیک به ترمیم سلول های مرده کمک شایانی خواهد کرد و با تحریک مو ها حجم آن ها را بیشتر خواهد کرد به همین منظور توصیه می شود تا به صورت روزانه آن را استفاده کنید.

تهیه برگ حنا برای تقویت تارهای نازک موی:

مواد مورد نیاز:

  • یک مشت برگ حنای تازه
  • ۱ فنجان آب
  • کلاه حمام
  • مدت زمان آماده کردن ۵ دقیقه
  • زمان استفاده ۳ ساعت

استفاده از حنا برای رفع شکننده بودن مو

اکنون بایستی حنای تازه را با آب مخلوط کرده تا یک ترکیب نرم به وجود آید حالا این ماده را روی پوست سر از ریشه تا نوک مو ها بمالید و سعی کنید تمامی قسمت مو به طور کامل پوشیده شود و به مدت ۳ ساعت اجازه دهید تا این مواد روی سرتان باقی بماند. در طول این مدت سعی کنید موها را با کلاه حمام بپوشانید و پس از گذشت ۳ ساعت آن را با آب سرد بشویید.

از آن جایی که برگ های حنا خاصیت نرم کنندگی دارد بهتر است در ماه یک بار آن را استفاده کنید. می توانید آن را روی کوتیکول بزنید تا منجر به تقویت تارهای نازک موهایتان شود.

تهیه چای سبز برای تقویت تارهای نازک موی:

مواد مورد نیاز:

  • یک فنجان چای سبز تازه
  • مدت زمان آماده کردن ۱۰ دقیقه
  • زمان استفاده ۱ ساعت

فواید چای سبز برای سلامتی موها

اکنون بایستی یک فنجان چای سبز درست کنید و بگذارید تا کامل خنک شود بعد آن را روی سرتان بریزید و ماساژ دهید. توجه داشته باشید که موهایتان کامل از چای پوشانده شده باشد پس  از انجام آن اجازه دهید تا ماده به مدت یک ساعت بر روی سرتان بماند.

حالا بایستی موهایتان را با آب ولرم شسته و سعی کنید این کار را در طول هفته یکبار انجام دهید.

از آنجایی که چای سبز حاوی آنتی اکسیدان است به مبارزه با رادیکال های آزاد می پردازد و باعث سالم نگه داشتن و تحریک موی سر می شود.

تهیه آب پیاز برای تقویت تارهای نازک موی:

مواد مورد نیاز:

  • تنها یک عدد پیاز
  • مدت زمان آماده کردن ۵ دقیقه
  • زمان استفاده ۱۵ دقیقه

تقویت تارهای نازک مو توسط آب پیاز

اکنون بایستی پیاز را پوست بگیرید و آن را تکه تکه کنید تا عصاره آن به دست آید حالا آن را به مدت ۵ دقیقه روی پوست سر خود گذاشته و ماساژ دهید و پس از گذشت ۱۰ دقیقه می توانید آن را بشویید. سعی کنید این کار را در هفته ۲ الی ۳ بار انجام دهید.

پیاز به دلیل داشتن خاصیت تحریک رشد مو محبوبیت بسیار زیادی دارد زیرا استفاده از آن علاوه بر اینکه از ریزش مو جلوگیری می کند باعث رشد مو از کیسه های ترشحی خواهد شد به همین علت استفاده از پیاز برای تقویت تارهای نازک مو بسیار توصیه می شود.

تهیه نارون کوهی برای تقویت تارهای نازک مو:

مواد مورد نیاز:

  • یک پد پنبه
  • ۲ قاشق چای خوری نارون کوهی
  • مدت زمان آماده کردن ۱ دقیقه
  • زمان استفاده ۵ دقیقه

قرار دادن ماسک نارون کوهی بر روی موها

در ابتدا بایستی موهای خود را شانه زده تا هیچ گونه ژولیدگی نداشته باشد. اکنون توسط پد پنبه ای نارون را به پوست خود بمالید به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا روی سرتان بماند و پس از گذشت این مدت موها را شسته و سعی کنید از این ماده در هفته ۲ الی ۳ مرتبه استفاده کنید.

اگر شما مشکل سر چرب و شوره های زیاد دارید بایستی بگوییم که نارون کوهی برای از بین بردن شوره و پاک کردن روغن و چربی اضافی از پوست سر معروف است و می توانید از این گیاه به این منظور استفاده کنید.

تهیه روغن نارگیل برای تقویت تارهای نازک مو:

مواد مورد نیاز:

  • ۲ قاشق غذا خوری روغن نارگیل
  • مدت زمان آماده کردن ۲ دقیقه
  • زمان استفاده ۴۵ دقیقه

تقویت تار های نازک مو توسط ماسک نارگیل

ابتدا بایستی در کاسه ای روغن نارگیل را برای چند ثانیه گرم کنید و از انگشتان برای ماساژ دادن سرتان استفاده کنید و سعی کنید مدت زمان ماساژ دادن پوست سرتان ۱۵ دقیقه شود پس از اتمام این کار به مدت ۳۰ دقیقه اجازه دهید تا روغن روی سرتان بماند و بعد آن را شامپو بشویید. بهتر است این کار را در هفته ۲ الی ۳ مرتبه انجام دهید.

روغن نارگیل دارای موادی است که به طور طبیعی موها را نرم می کند و همچنین سرعت رشد موها را نیز افزایش می دهد. از آنجایی که این روغن غنی از مواد معدنی، چربی، پتاسیم و آهن می باشد از شکستگی مو جلوگیری می کند و پوست سر را سالم نگه می دارد و مشکلاتی اعم از شوره را از بین می برد در نتیجه موجب تقویت تارهای نازک مو می شود.

تهیه ماسک آووکادو برای تقویت تارهای نازک مو:

مواد مورد نیاز:

  • ۱ عدد آووکادوی رسیده
  • ۱ عدد موز رسیده
  • کلاه
  • مدت زمان آماده کردن ۵ دقیقه
  • مدت استفاده ۳۰ دقیقه الی ۱ ساعت

استفاده از آووکادو برای رفع شکنندگی تار های مو

آووکادو و موز را داخل یک ظرف کامل له کنید حالا این ترکیب را بر روی پوست سر از نوک موها تا ریشه بمالید تا کامل سرتان از این مخلوط پوشیده شود پس  از اتمام کارتان به مدت ۳۰ دقیقه اجازه دهید ماده بر روی پوست سرتان باقی بماند و در طول این مدت سرتان را توسط یک کلاه حمام به طور کامل بپوشانید.

پس از گذشت زمان ۳۰ دقیقه موها را با آب سرد و شامپو بشویید و توصیه می شود که  این کار را در هفته یک مرتبه انجام دهید.

آووکادو به دلیل فواید بسیار زیادی که برای سلامتی مو دارد توصیه می شود زیرا در صورت ترکیب با موز فولیکول مو را تغذیه و رشد مو ها را دو چندان خواهد کرد.

راهکارهای درمانی مختلف برای تقویت موهای نازک

ماساژ پوست سر : یک روش ارزان برای ضخیم و پرپشت شدن موها، این روش است که در صورتی که به درستی انجام گیرد، نقش مهمی در تقویت موها دارد، بنابراین به هنگام استحمام و شستن موها، با نوک انگشتانتان به آرامی پوست سر خود را با حرکات دایره ای ماساژ دهید تا با افزایش جریان خون در پوست سر، موها تقویت شوند، می توانید از ماساژور دستی نیز استفاده کنید.

تقویت تار های نازک موها

تقویت موها با اسانس و روغن های گیاهی : برخی از عصاره ها از گیاهان دارویی بدست می آیند و در آروماتراپی (رایحه درمانی) و سایر انواع طب سنتی کاربرد دارند، روغن اسطوخودوس یکی از روغن های مفید برای این منظور می باشد که در صورت ترکیب با روغن های دیگری مثل روغن رزماری و آویشن کارایی بهتری خواهد داشت، البته توجه داشته باشید که ممکن است به این گیاهان حساسیت داشته باشید، بنابراین قبل از استفاده حتما با پزشک و متخصص پوست مشورت کنید.

مصرف مولتی ویتامین ها : در مواردی که فرد دچار سوء تغذیه و یا اختلالات تغذیه ای می باشد، ممکن است رشد موها با مشکل مواجه شود، موهای سر برای تقویت و رشد به آهن، روی و اسید فولیک نیاز دارند، حال با انجام آزمایش خون می توانید کمبود این ویتامین ها را تشخیص داده و در صورت تایید با تجویز پزشک می توان از برنامه تغذیه ای مناسب و مصرف مولتی ویتامین ها این کمبود را جبران کنید.

تقویت موهای نازک

اسید های چرب امگا۳ و امگا۶ : امگا ۳ و امگا۶ جزو اسید های چرب ضروری بدن می باشند و تامین آنها تنها از طریق مواد غذایی و مولتی ویتامین ها امکان پذیر است، در واقع امگا۳ با کاهش التهاب از بسیاری از بیماری ها و اختلالاتی که منجر به ریزش مو می شود، جلوگیری می کند که در ماهی و دانه های خوراکی کتان یافت می شوند. مصرف امگا۶ نیز برای سلامت پوست و مو اهمیت دارد و روغن های گیاهی منابع اولیه امگا۶ هستند.

البته به غیر از موارد بالا مصرف مکمل های اسید فولیک، بیوتین، ماینوکسیدیل، اسپیرونولاکتون همگی می توانند به درمان ریزش موها کمک نماید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *