دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی گوشی nova 4 محصول جذاب هواوی

  • حکیمه فهیمی
  • ۴ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

گوشی میان رده nova 4 با پردازنده ای قوی و صفحه نمایش ۶.۴ اینچی پانچ محصول جدید شرکت هواوی می باشد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی گوشی nova 4 بپردازیم.

یکی از جدیدترین گوشی های میان رده شرکت هواوی nova 4 می باشد که با توجه به ویژگی هایش می تواند در رده گوشی های پرچمدار قرار گیرد. این گوشی با طراحی زیبا و جذاب، صفحه نمایشی متفاوت از نسل های قبلی دارد. همچنین از سخت افزاری قدرتمند و کیفیت ساخت بالایی نیز، بهره می برد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی گوشی nova 4 محصول جذاب هوای بپردازیم.

شناخت و بررسی گوشی nova 4

شناخت گوشی Nova 4

nova 4 سومین گوشی هوشمند میان رده و باکیفیت هواوی است که پردازنده ای با عملکرد سریع و دوربین قابل اعتماد دارد. صفحه نمایش این گوشی  به صورت پانج بوده که به خوبی کار می کند و مشاهده محتوای آن بسیار عالی است. صفحه نمایش این گوشی طوری طراحی شده که کاربر بتواند از حداکثر فضای نمایشگر بهره مند شود و برای افرادی که به صورت جدی قصد تماشای ویدیو یا بازی با گوشی را دارند، می تواند انتخاب مناسبی باشد. این گوشی در دو نسخه با قیمت متفاوت به بازار عرضه می شود که در بخش دوربین با یکدیگر تفاوت دارند. این گوشی هوشمند به تعداد محدودی در بازار ایران به فرش می رسد. از نظر قیمتی نسبت به میان رده های این برند چینی اندکی گران قیمت تر است، اما با توجه به سخت افزار قدرتمندش این رنج قیمتی کاملا منطقی است. در ادامه به بررسی بیشتر گوشی nova 4 می پردازیم.

طراحی ظاهری nova 4

بررسی گوشی Nova 4

در آغاز بررسی گوشی nova 4 به ویژگی ظاهری آن پرداختیم. سبک طراحی و ظاهر این گوشی مانند دیگر گوشی های سری نوا منطبق با انتظارات روز دنیاست. به همین خاطر گوشی ظاهری دلنشین، شیک و مدرن دارد. در نگاه اول کاملا حس رده بالا بودن این گوشی به بیننده القا می شود و وقتی در دست قرار بگیرد کمتر کسی می تواند ادعا کند این گوشی میان رده است. این گوشی با ظاهر جذابش در ۴ رنگ متنوع(مشکی، سفید، آبی و قرمز) روانه بازار شده است. صفحه جلوی گوشی تقریبا به طور کامل توسط نمایشگر فاقد حاشیه آن احاطه شده است به نحوی که نمایشگر ۸۴ درصد نسبت مساحت بدنه را به خود اختصاص داده است. به عبارت دیگر صفحه نمایش گوشی تمام صفحه بوده، فقط یک دایره کوچک در گوشه مانیتور برای لنز دوربین سلفی ۲۵ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است. این سبک طراحی، ظرافت گوشی را به نمایش می گذارد. خروجی اسپیکر مکالمه گوشی به سمت بالا هدایت شده و کاملا روی لبه نمایشگر تعبیه شده است. از شیشه گوریلاپلاس روی نمایشگر خبری نیست و توصیه می شود از نصب محافظ صفحه نمایش بهره بگیرید.

آشنایی و شناخت گوشی Nova 4

nova 4 با ابعاد ۷.۸*۷۵.۱*۱۵۷ میلی متری و وزن ۱۷۲ گرمی یک گوشی هوشمند میان رده جالب توجه خواهد بود. حاشیه های گرد این گوشی با بدنه شیشه ای و فریم فلزی ارگونومی مطلوبی به گوشی بخشیده است. پنل پشتی بسیار براق و چشم نواز، اندکی لغزندگی دارد که باید با احتیاط بیشتری استفاده شود. هواوی مانند دیگر گوشی های قبلی اش نسخه ای گرادیانی برای این محصول در نظر گرفته است که صفحه پشتی آن در بخش بالا به رنگ آبی بوده و بخش پایینی به رنگ بنفش می باشد. این ترکیب رنگی سبب زیباتر شدن محصول می گردد در صورتی که پنل پشتی تمیز باشد زیرا این پنل خیلی زود لک و اثرانگشت را به خود جذب می کند. در گوشه سمت چپ و بالای قاب پشت گوشی سه لنز دوربین اصلی آن قرار دارد. همچنین یک چراغ فلش LED نیز زیر این سه لنز نصب شده است. گوشی مجهز به سنسور اثر انگشت می باشد که در قسمت میانی پنل پشتی قرار گرفته و اندکی فرورفته تر از سطح بدنه بوده، که این امر استفاده از این سنسور را راحتتر کرده است.

  •  آرون گروپس

بررسی صفحه نمایش گوشی nova 4

صفحه نمایش گوشی nova 4  مورد بررسی قرار گرفت. nova 4 دارای صفحه نمایش ۶.۴ اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن ۲۳۱۰*۱۰۸۰ و تراکم یپکسلی ۳۹۸ می باشد. این تراکم پیکسلی برای استفاده روزانه کافی و مناسب به نظر می رسد. صفحه نمایش به صورت Hole punch می باشد که روش جدید شرکت هواوی در طراحی نمایشگرهای بدون حاشیه است که به منظور حذف برآمدگی ها از روی صفحه نمایش ایجاد شده و فقط یک حفره کوچک جهت دوربین سلفی ۳ میلی متری در آن تعبیه شده است. با این کار فضای زیادی در صفحه نمایشگر به وجود می آید و کاربر در تماشای ویدئو یا انجام بازی، تجربه بهتری خواهد داشت. گهگاه این قابلیت در هنگام مشاهده فیلم یا بازی غیر فعال می شود و سبب به هم خوردن حالت یکپارچگی نمایشگر می شود. البته هوواوی گزینه غیر فعال کردن Hole punch  را در منوی تنظیمات قرار داده است. اما به خاطر استفاده از صفحه IPS رنگ مشکی غلظت بالای صفحه های اولد را ندارد و غیرفعال کردن ان خوشایند به نظر نمی رسد.

بازبینی گوشی Nova 4

در ادامه بررسی صفحه نمایش گوشی nova 4 متوجه شدیم که nova 4 از قابلیت Eye comfort نیز بهره می برد. این ویژگی در گوشی های هواوی با حذف نور آبی نمایشگر، خستگی چشم کاربر را به حداقل می رساند. نمایشگر به صورت پیش فرض روی حالت vivid قرار دارد که رنگ ها در این حالت اندکی سرد هستند اما با قرار دادن روی گزینه نرمال رنگ ها درحالت استاندارد sRGB قرار می گیرند. نسبت تصویر نمایشگر به صورت ۱۹:۲۵:۹ می باشد. همچنین از لحاظ زاویه دید عملکرد خوبی را ارائه می دهد. کیفیت روشنایی این صفحه نمایش در حد متوسط بوده که در محیطهای باز به راحتی می توان محتوای نمایش را مشاهده کرد. اما در محیطهای تحت نور مستقیم خورشید با تنظیم بر روی ۹۰ درصد، می توان با روشنایی بهتری به مشاهده مطالب و محتوای نمایشگر پرداخت.

دوربین گوشی nova 4

یکی از موارد مهمی که اکثر کاربران هنگام خرید گوشی به آن اهمیت می دهند، دوربین گوشی است. در این بخش قصد داریم تا دوربین گوشی nova 4 را مورد بررسی قرار دهیم. دوربین اصلی از سه لنز با کیفیت تشکیل شده است. لنز ۲۰ مگا پیکسلی با دیافراگم f/1.8 از قابلیت فوکوس خودکار مرحله ای(PDAF) پشتیبانی می کند (در برخی بازارها لنز ۲۰مگا پیکسلی این گوشی ۴۸ مگا پیکسل خواهد بود که لنز ۴۸ مگا پیکسلی این محصول بسیار مهیج است). لنز بعدی  ۱۶ مگا پیکسلی فوق عریض با دیافراگم F/2.2  بوده و لنز سوم ۲ مگا پیکسل با دیافراگم F/2.4  و نوع عمقی (Depth sensor) می باشد. این لنزها در کنار هم شرایط ایده آلی را برای کاربر به وجود می آورند. نسخه ارزان قیمت این گوشی با لنز اصلی ۲۰ مگا پیکسل به فروش می رسد.

دوربین گوشی نوا

این گوشی با دوربین سه گانه و هوش مصنوعی AI Triple  وسیله ای کامل برای به ثبت رساندن تصویر در هر شرایط نوری و جوی است. به طوری که تصاویر به طور خودکار به بهترین حالت ممکن بهینه سازی می شوند. وجود لنز زوایه باز در این گوشی به شما کمک می کند تا مرتفع ترین مناطق را در کادر دوربین خود داشته باشید همچنین سبب می شود تصاویر شبیه کارت پستال شوند. دوربین اصلی این گوشی قابلیت ضبط ویدئوهای ۴k با سرعت فیلمبرداری ۳۰فریم در هر ثانیه و همچنین فیلمبرداری اسلوموشن را دارد. دوربین سلفی نیز با لنز ۲۵ مگا پیکسل و دیافراگم f/2.0 که از قابلیت  HDR و Gyro-EIS بهره می برد، امکان فیلمبرداری فول اچ دی را برای کاربر به ارمغان می آورد. به طور کلی دوربین های سه گانه گوشی nova 4 ویژگی های متعددی مانند عکسبرداری حالت پرتره، عکسبرداری در حالت شب(night mode) عکسبرداری پانورمای سه بعدی، عکسبرداری در حالت اولتراواید و … داشته، همچنین امکان زوم دیجیتال تا ۱۰ برابر را نیز فراهم کرده است.

بررسی سیستم عامل و باتری

در این بخش ابتدا به بررسی سیستم عامل گوشی nova 4 می پردازیم. گوشی از قابلیت اتصال دو سیم کارت بهره می برد. سیستم عامل آن ۹.۰ پای با رابط کاربری EMUI 9 می باشد. این رابط کاربری بدون مشکل اجرا شده و در عملکرد آن هیچ تاخیری مشاهده نمی شود. تراشه به کار رفته در گوشی kirin 970 بوده که متشکل از ۴ هسته پرقدرت CORTEX-A73 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۴ هسته کم مصرف CORTEX-A53 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز می باشد. در این گوشی تراشه گرافیکی ۱۲ هسته ای Mali-G72 MP12 نیز به کار رفته است. هواوی مدعی است این پردازنده گرافیکی موجب کاهش مصرف باتری تا ۳۰ درصد می شود. حافظه ROM و RAM به ترتیب ۱۲۸ و ۸ گیگابایت بوده که سبب می شود کاربر با مشکل کمبود حافظه روبرو نشود و بازی های با حجم و گرافیک بالا  بدون مشکل اجرا شوند. البته این حافظه با درگاه مموری قابل ارتقا نیست و باید به همن حافظه اکتفا کرد. هر چند حافظه ۱۲۸ گیگابایتی برای استفاده معمولی کاربر کاملا کافی به نظر می رسد.

وارسی گوشی Nova 4

در ادامه باتری گوشی nova 4 را مورد بررسی قرار می دهیم. با توجه به صفحه نمایش ۶.۴ اینچی گوشی، داشتن یک باتری قدرتمند نیز از آن انتظار می رود. هواوی برای تامین انرژی موردنیاز این گوشی باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۳۷۵۰ میلی آمپر در ساعت را در نظر گرفته است. بررسی باتری گوشی nova 4 نشان داد که با یک بار شارژ این گوشی می توان ۱ تا ۱.۵ روز از آن استفاده معمولی داشت. اما ار میزان استفاده از گوشی بالا باشد طبیعتا شارز باتری نیز زود خالی می شود. گوشی nova دارای قابلیت شارز سریعی نیز می باشد که از طریق آن می توان در مدت ۱۱۰ دقیقه باتری را کاملا شارژ کرد. این شارژ ولتاز ۹ ولتی، شدت جریان ۲ آمپری و توان ۱۸ واتی دارد. به طور کلی قدرت شارژ دهی و سرعت مجدد باتری شرایط خوب و قابل رضایتی دارد.

بررسی سریع نکات مثبت و منفی گوشی نوا ۴

سری نوا از محصولا هواوی

در پایان بررسی گوشی  nova 4 می توان گفت nova 4 یک تلفن میان رده باکیفیت است که با پردازنده ای سریع، عملکرد خوب و دوربین قابل اعتمادی دارد. همچنین مشاهده محتوا در صفحه نمایش ۶.۴ اینچی آن، بسیار عالی است. هر چند از نظر قیمتی نسبت به دیگر گوشی های سری nova کمی گران تر است اما این گوشی فراتر از یک میان رده است بنابراین نرخ ارزش گذاری آن منطقی به نظر می رسد. در ادامه به صورت موردی به ذکر چند نکته مثبت و منفی این گوشی می پردازیم.

نکات مثبت

  • صفحه نمایش پانچ خلاقانه
  • طراحی پیشرفته
  • عملکردی بالا در سطح یک پرچمدار
  • پردازنده و رم خوب
  • دوربین بسیار با کیفیت
  • بهره مندی از سیستم عامل اندروید ۹ به همراه رابط کاربری با عملکردی نرم و روان

نکات منفی

  • شارژر بی سیم ندارد
  • یک نسخه قابل توجه نسبت به نوا ۳ نیست.
  • نبود صفحه محافظ نمایش
  • ضد آب نیست.
  • از حافظه جانبی پشتیبانی نمی کند

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *