دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره گوشه گیری نوجوانان بدانید

  • سحر بهرامی
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
  • ۰

گوشه گیری نوجوانان از جمله شایع ترین مشکلات رفتاری است که برای آنها می توان به وجود بیاد، این گوشه گیری می تواند علل و ریشه های گوناگونی داشته باشد و معمولا این ویژگی را از دوران کودکی با خود به همراه دارند تا زمانی که به سن نوجوانی برسند .

یکی از پرچالش ترین دوران زندگی ما انسان ها دوران بلوغ و نوجوانی است چرا که به طور کل تمام سیستم بدن و همچنین تمامی عواطف و احساسات، هیجانات ما دچار دگر گونی خواهد شد و در این دوران گوشه گیری بیشترین بخش را به خود اختصاص می دهد که در اینجا خانواده نقش موثری در تعیین رفتار نوجوان دارد.

 اصلی ترین دلایل گوشه گیری نوجوانان

هرآنچه که باید درباره گوشه گیری نوجوانان بدانید

در ابتدا باید بدانیم که گوشه گیری به چه رفتار هایی گفته می شود؟ باید گفت که گوشه گیری یک صفت است و برای افرادی به کار برده می شود که از حضور در هر گونه تجمع چه در محیط مدرسه و چه در محیط کار امتناع می کنند و بیشتر کار های خود را به صورت تکی پیش می برند که بیشتر افراد آنها را خجالتی می پندارند.

گوشه گیری نوجوانان شامل ترس از طرد شدن توسط دیگران، احساس شرم و خجالت در روابط و نداشتن اعتماد به نفس می شود طوری که تنها ماندن را به هر چیزی ترجیح می دهد.

این صفت بیشتر در نوجوانان دیده می شود که اگر از همان ابتدا تحت درمان قرار نگیرد در بزرگ سالی او را به سمت استرس اضطراب، کمبود اعتماد به نفس، نداشتن عزت نفس و خیلی از مشکلات دیگر سوق می دهد.

مهم ترین عواملی که در بروز گوشه گیری نوجوانان نقش دارد

  • غم و اندوه شدید و مداوم
  • فقر و تنگدستی
  • ضعف و نقص جسمانی
  •  احساس حقارت شدید
  • بی حوصلگی در برقراری ارتباط سالم با نوجوان
  • عقب ماندگی درسی
  • پذیرفته نشدن در خانه و مدرسه
  • احساس ترس و ناامنی
  • نابسامانی های خانوادگی
  • اعتیاد والدین
  • بیماری های طولانی مدت نوجوان
  • جدایی والدین
  • بی پاسخ ماندن پرسش های کنجکاوانه
  • نبود الگوی اجتماعی مطلوب در خانه
  • محرومیت از محبت مادر
  • حضور نداشتن پدر در خانواده
  • اختلال در غدد فوق کلیوی
  • انتقال فرد به مدرسه و مکان جدید
  • تبعیض بین فرزندان
  • بهانه گیری های مداوم و بی مورد برخی والدین و معلمان

علت کوشه گیری نوجوانان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در ادامه باید بدانیم که مهم ترین ریشه های انزوا طلبی و گوشه گیری نوجوانان از کجا می آید:

۱. الگوهای کنترل کننده

معمولا در این روش والدین با ندادن قدرت تصمیم گیری و استقلال به نوجوان خود اجازه استقلال داشتن را نمی دهند و مرتب با کنترل کردن و چک کردن های بی مورد نوجوان را به سمت گوشه گیری و انزوا طلبی سوق می دهند.

۲. مشکلات خانوادگی

معمولا در خانواده هایی که مشکلات بسیار و مختلفی وجود دارد همچون طلاق والدین از هم، اعتیاد، بزهکاری، مشکلات مالی باعث گوشه گیری نوجوان می شود.

۳.عدم اعتماد به نفس

نوجوانانی که در کودکی احساس استقلال و فردیت در آن ها ارضا نشده باشد دچار عدم اعتماد به نفس می شود و نمی توانند در بزرگ سالی به درک درستی از توانمندی های خود دست یابند به همین دلیل در سن نوجوانی نمی توانند تصویر ذهنی از خود داشته باشند و همین باعث گوشه گیری نوجوانان می شود.

گام های اصلی برای کمک به گوشه گیری نوجوانان

۴. خجالتی بودن از همان دوران کودکی: هر کودکی که به دنیا می آید دارای ویژگی های متغیری است، در واقع چیزی که نوع رفتار آنها را مشخص می کند ژنتیک و پایه های رفتاری است. در همان مراحل ابتدایی زندگی برخی از کودکان از دیگران دوری می کنند و یا در پشت پدر مادر خود قایم می شوند، معمولا این کودکان با بزرگ شدن همین رفتار را در خود پرورش می دهند که باعث گوشه گیر شدن آنها از جوامع و آدم ها می شود.

۵. ترس از نتایج کار: بسیاری از افراد در طول زندگی خود در مورد بعضی از مسائل توان روبه رو شدن با واقعیت را ندارند به همین دلیل شکست را از واقعیت های زندگی خود نمی دانند به همین دلیل با شکست های پی در پی خود به سمت گوشه گیری پیش می روند.

کم رویی و گوشه گیری در نوجوانان

باید دانست که این دوران یکی از طوفانی ترین دوران زندگی یک نوجوان به حساب می آیند که به یک باره سرکش می شود و از حرف زدن با والدین خودداری و حتی لجاجت می کنند و بیشتر به سمت تنهایی سوق پیدا می کنند.

بهترین مثالی که می توان برای این دوره از زندگی نوجوان زد این است که او در این مرحله از زندگی خود همانند یک کرم ابریشمی است که به آرامی به دور خود می تند تا در آخر تبدیل به یک پروانه ای شود تا بتواند پرواز کنند، شاید بسیاری از والدین متوجه جنبه از رشد نوجوان خود نباشند به همین دلیل مدام نوجوان خود که البته از سر دلسوزی است آشفته می کنند. حتی ممکن است والدین با عکس العمل های تلخی از سوی فرزند خود روبرو شوند که ممکن است باعث بر هم خوردن روابط فرزند با والدینش شود. بهترین کاری که والدین می توانند در این زمان انجام دهند قرار ندادن نوجوان خود در بحران روحی او است.

همه چیز در باره گوشه گیری نوجوانان

دوران شگفت انگیز نوجوانی

نوجوانان در این دوران دقیقا بر لبه پرتگاهی ایستاده است که برایش سر در گمی را ایجاد کرده زیرا از یک طرف دوران کودکی خود را که در بی خبری بوده گذرانده و از یک طرف آنقدر به اعتماد نرسیده است بتواند خود را از لبه پرتگاه نجات دهد، این نابالغی ممکن است در رفتار او به طول کامل مشاهده شود طوری که یک روز همانند یک کودک رفتار می کند و روز دیگر مانند یک فرد بزرگ سال برخورد می کند، نوجوان در بین این رفتار های نا متعارض به انزوا پناه می برد.

عبور از بحران نوجوانی

زمانی که نوجوان در ابن شرایط بحرانی به سر می برد والدین باید آگاهانه رفتار کنند چرا که کوچکترین رفتار نادرست می تواند نوجوان را به سمت سرخوردگی و انزوا بکشاند. در این دوران شما نباید به هیچ عنوان به صورت مستقیم اشتباهات او را بیان کنید و دخالت های مستقیم داشته باشید زیرا تمام این رفتار ها فقط و فقط لجاجت نوجوان را برمی انگیزد. بهترین راه حل برای گذر از این بحران:

  • سکوت آگاهانه
  • انتظار بیدار
  • ایجاد تفاهم و اطمینان

اگر هر سه این موارد به بهترین نحو انجام شود به تدریج نوجوان خود را به بزرگ تر ها نزدیک تر حس می کند و میل بیشتری به راهنمایی گرفتن از بزرگ تر ها پیدا می کند که سرانجام باعث ایجاد تفاهم، آرامش بین فرزندان و والدین می شود و به تدریج می توانند با محیط بیرون از خانواده هم ارتباط برقرار کنند که در نتیجه باعث رشد و بالندگی نوجوان می شود.

در مقابل اگر سکوت آگاهانه، ایجاد تفاهم و اطمینان و انتظار بیدار جای خود را به غفلت، ضعف، بی تفاوتی از دنیای فرزندشان، و سهل انگاری والدین بدهد و او را در دنیای خود رها سازند، باعث می شود نوجوان روز به روز آشفته تر شود، و آن حس احترام بین والدین و فرزند از بین می رود.

بزرگ ترین اشتباهی که والدین در مورد فرزندان خود می کنند این است که فکر می کنند تمام این سرکشی ها و سرسختی ها بعد از پایان یافتن دوران بلوغ از بین می رود و تسلیم حرف های بزرگ تر ها می شوند. این در حالی است که نه تنها در این دوران رشد به طور کامل صورت نگرفته بلکه با متوقف شدن زود رس دوران بلوغ افکار و عقاید نوجوان در او می پوسد و به عنوان نوجوان گوشه گیر شناخته می شود.

دلایل گوشه گیری نوجوانان

تربیت آگاهانه توسط والدین

باید گفت که هر چقدر که بی تفاوتی والدین روی آینده نوجوان تاثیر دارد به همان اندازه هم دخالت های بیش از اندازه والدین و امر و نهی های بیش از حد می تواند آینده او را به خطر بیاندازد. باید دانست که به هیچ عنوان نمی توانید از طریق راهم کردن و خام کردن نوجوان به نتیجه مطلوبی دست یابید.

برای تربیت آگاهانه نوجوان باید او را به سمت احساس مسئولیت فردی، آزادی، استقلال و … هدایت کنید شما باید در طول این دوران از خود صبر و بردباری نشان دهید و هیچگاه به زور نظر خور را به او تحمیل نکنید و نوجوان را در راهی که انتخاب می کند همراهی کنید و بزرگتر ها باید او را در راه رسیدن به رشد عقلی کمک کنند.

نقش والدین در گوشه گیری نوجوانان

در آخر باید گفت که گوشه گیری نوجوانان ریشه در مشکلات است که تمام آنها در کودکی رخ داده است به همین دلیل برای کمک کردن به نوجوان و پیدا کردن مسیر درست زندگی باید صبوری کنید.

امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید شما می توانید برای آشنایی با چگونگی رفتار صحیح با پسر نوجوان و آشنایی با نکات تربیتی دختر و پسر کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *