دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی انحراف چشم و بررسی علل و عوامل تشدید کننده آن

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از مشکلات چشمی لوچی یا انحراف آن می باشد که دارای انواع مختلفی است و به دلایل متعددی این مشکل ایجاد می شود، در این مقاله شما را با درمان خانگی انحراف چشم آشنا خواهیم کرد.

یکی از مشکلات شایع چشم پزشکی انحراف چشم می باشد که عبارت است از عدم توانایی تمرکز بین دو چشم که سبب می شود چشم در جهت های مختلفی قرار بگیرند این مشکل چشمی بیشتر در اطفال مشاهده می شود همچنین در ازدواج های فامیلی شیوع بیشتری دارد که با کمک درمان خانگی انحراف چشم می توانید این مشکل را برطرف کنید.

لوچی در کودکان

درمان خانگی انحراف چشم

انحراف چشم اگر به موقع تشخیص داده شود ساده و آسان است این مشکل در گروه های سنی مختلف رخ می دهد و دارای علت های گوناگونی می باشد، درمان آن شامل جراحی، استفاده از لنز ها و یا عینک به منظور هماهنگ کردن چشم می باشد و به دلیل ظرافت بیش از حد چشم باید از هرگونه خود درمانی پرهیز کرد اما در صورتی که به درمان طب سنتی و خانگی تمایل دارید می توانید به پزشک مراجعه کنید تا برای شما نسخه تجویز کند موارد زیر صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند.

درمان انحراف چشم

 دمنوش گل عینک

یکی از روش های بهبود انحراف چشم دمنوش گل عینک می باشد که می توانید به عنوان مایع شستشوی چشم از آن استفاده کنید به منظور داشتن نتیجه مطلوب باید به طور مرتب مصرف شود.

دمنوش جینکو بیلوبا یا کهن دار

دمنوش جینکوبیلوبا به منظور درمان طبیعی انحراف چشم گزینه بسیار مناسبی می باشد که به درمان انحراف چشم ناشی از عملکرد مغز کمک می کند.

روش های بهبود انحراف چشم

گیاه خار مریم

در این گیاه ماده ای به نام سیلمارین وجود دارد که به درمان لوچی چشم ناشی از مشکلات کبدی کمک می کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

درمان خانگی انحراف چشم

گیاه کولئوس فورسکولین

یکی دیگر از روش های درمان خانـگی انحراف چشم گیاه کولئوس فورسکولین می باشد که در ایران نمی روید این گیاه به کاهش فشار داخل چشمی کمک می کند.

درمان گیاهی انحراف چشم

۱. مصرف منابع ویتامین E و ویتامین های A ،D ،C و B-2 به مدت سه ماه

۲. مصرف روغن زیتون ، روغن سویا، روغن بادام شیرین، زرده تخم مرغ و برگ های سبز گیاهان

۳. از کودک خود بخواهید که با دست چپ چشم چپ را بپوشاند و یک شی به رنگ دلخواه او را در فاصله دو متری چشم او در جهت طبیعی گردش چشم قرار دهید و از کودک تان بخواهید با حرکت چشم آن را نگاه کند تا گردش چشم در زاویه درست قرار بگیرید سپس هر روز زاویه را صحیح تر کنید و زمان نگاه کردن را نیز بیشتر کنید و با چشم بعدی نیز این کار را انجام دهید.

درمانهای خانگی انحراف چشم

درمان انحراف چشمها با چشم بند

ساده ترین روش درمانهای خانگی برای انحراف چشمها، استفاده از چشم بند می باشد، بنابراین می توانید چشم سالم تان را با یک چشم بند تمیز ببندید، از این رو چشمی که انحراف دارد، مجبور است برای دید بهتر، عضلات ضعیف خود را قوی تر سازد، به منظور نتیجه گیری از این تمرین تا چند ساعت در روز می توانید از این چشم بندها استفاده کنید.

اینکه چه مدت زمانی از چشم بند استفاده شود، بستگی به میزان انحراف چشمها دارد، در مواردی که انحراف کم است، ۳ تا ۴ ساعت استفاده از چشم بند کافی می باشد، این روش هم برای کودکان مفید بوده و هم برای بزرگسالان.

در این تمرین خانگی که گاه می تواند چندین ماه یا حتی چندین سال به طول بیانجامد، می تواند زیر نظر چشم پزشک تعیین شود.

فواید چشم بند

بهبود انحراف چشم با چشم بند، هزینه چندانی ندارد و همچنین برای انجام این کار نیازی به مهارت و تخصص خاصی ندارید، ضمن اینکه چشم بند همواره و در همه جا در دسترس می باشد، حال در صورت مداومت استفاده از چشم بند، تا حدود زیادی می توانید به بهتر شدن این مشکل کمک کنید.

درمان خانگی انحراف چشمها

معایب چشم بند

استفاده از چشم بند برای کودکان به منظور بهبود انحراف چشم کمی دشوار است، زیرا اغلب از نوع چسبی آن استفاده می شود، حال با وجود اینکه این چسب ها از مواد غیر حساسیت زا ساخته می شوند اما باز هم می تواند به دلیل ایجاد خارش برای کودکان آزار دهنده باشد، البته استفاده از چشم بند های بند دار می توانند برای کودکان راحت تر باشند.

مورد دیگر اینکه استفاده از چشم بند برای کودک می تواند با استرس همراه شود، وی از حضور در جمع خجالت بکشد، استفاده از چشم بند مانعی برای فعالیت و بازی بچه ها خواهد بود، از این رو همواره کودک به دنبال آن است که چشم بند خود را بردارد، مشکل دیگر استفاده از چشم بند برای کودک به ویژه در فصل تابستان، گرما و تعریق بوده که برای کودکان آزاردهنده است.

درمان انحراف چشم با چند ورزش

انحراف چشم در افراد مختلف دارای علت های متفاوتی می باشد به همین دلیل استفاده از ورزش به تنهایی نمی تواند برای درمان خانگی انحراف چشم خیلی تاثیر گذار باشد در ادامه با سه ورزش که برای درمان انحراف چشم بکار می روند آشنا می شوید :

 روش های بهبود انحراف چشم

استفاده از مداد

این ورزش یکی از انواع ورزش های ساده می باشد که به راحتی می توانید در منزل انجام دهید بنابراین با استفاده ازمداد سعی کنید چشم را در یک نقطه متمرکز کنید و در ابتدا مداد را در مقابل چشم قرار دهید و یک نقطه خاص از آن را به عنوان نقطه تمرکز انتخاب کنید سپس هر دو چشم را روی آن نقطه متمرکز کنید و آرام آرام مداد را به سمت صورت و نوک بینی نزدیک کنید این ورزش را زمانی که تاری دید احساس کردید متوقف کنید.

تکنیک طناب بروک

این ورزش برای کودکانی که از تنبلی چشم رنج می برند گزینه مناسبی است بنابراین یک طناب را به طول ۱۵ تا ۳۰ سانتی متری انتخاب کنید سپس سه گوی را با رنگ های مختلف در فاصله یک اندازه به طناب وصل کنید و یک سمت طناب را به یک دستگیره یا دیوار ثابت کنید و سمت دیگر را در دست و نزدیک نوک بینی نگه دارید سپس بر روی هر گوی تمرکز کنید و سراغ گوی بعدی بروید که در واقع در هر مرحله باید فقط همان گوی مورد نظرتان را ببینید در غیر اینصورت یکی از چشم ها انحراف دارد این تمرین را تا مشاهده سه گوی انجام دهید.

انواع انحراف چشم

  • گردش متمایل به درون یا استوروپیا
  • گردش متمایل به بیرون یا اکسوتروپیا
  • گردش متمایل به سمت پایین یا هایپوتروپیا
  • گردش متمایل به سمت بالا یا هایپرتروپیا

انحراف چشم در کودکان

علت انحراف چشم چه می باشد؟

  1. توازن نداشتن عضلات دور چشم
  2.  عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر
  3. سابقه‌ خانوادگی‌ انحراف‌ چشم‌
  4. نشانگان‌ داون‌
  5.  آسیب مغزی‌ یا آسیب‌ به‌ سر
  6. بیماری‌ تیرویید
  7. تومور چشم‌
  8. آسیب‌ به‌ دستگاه‌ عصبی‌ مرکزی‌ جنین‌
  9. آسیب‌ زایمانی‌
  10. استفاده‌ نامناسب‌ از چشم‌

عوامل ایجاد یا تشدید کننده انحراف چشم

  •  ترساندن بچه و یا از خواب پراندن او
  • کمبود ید و ویتامین E
  • اهمیت ندادن به ویار زن حامله به ویژه منابع ویتامین E

درمان خانگی انحراف چشم

توصیه های مهم

۱.بهترین زمان درمان انحراف چشم زمانی است که کودک در سن پایین باشد.

۲. به یاد داشته باشد که رشد کودک، لوچی چشم را درمان نمی کند.

۳. درمان انحراف چشم ممکن است با استفاده از قطرهای چشمی، عینک و تمرینات چشمی امکان پذیر باشد و نیازی به جراحی نداشته باشد.

۴. در صورت نیاز به جراحی هر قدر سن پایین تر باشد بهتر خواهد بود.

در این مقاله قصد داشیم شما را با درمان خانگی انحراف چشم آشنا کنیم و به خاطر داشته باشید که قبل اینکه درمان لوچی چشم را انتخاب کنید در مورد روش های مختلف درمان حتما با پزشک مورد نظرتان مشورت کنید، جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان خانگی و طب سنتی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *