دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تنبلی چشم در کودکان و روش های مقابله با آن

  • مهلا بستگان
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۶
  • ۰

تنبلی چشم یک نوع بیماری است که اگر به موقع درمان نشود باعث کم بینایی و یا نابینایی چشم تنبل می شود و در صورتی که کاملا به موقع سراغ درمان آن بروید می توانید این مشکل را به طور حتم از بین ببرید. ما در این مقاله از تنبلی چشم در کودکان نوشته ایم.

چشم های بعضی از بچه ها که در ظاهر کاملا سلامت به نظر می رسند، از تنبلی چشم برخوردار هستند و دید کافی ندارند. رشد و تکامل مرکز بینایی در مغز از زمان جنینی شروع شده و تا ده سالگی ادامه دارد که اوج آن تا پایان سه سالگی می باشد. اگر این دوران به سلامت طی شود، فرد از دید واضح و کافی برخوردار می شود. در این دوران مخصوصا تا پایان سه سالگی هر عاملی که باعث اشکال در دید کودک شود منجر به متوقف ساختن رشد و تکامل مرکز بینایی می شود. اگر برای درمان تنبلی چشم در بچه ها تا پایان پنج سالگی اقدام شود می توان دید کامل و کافی را به طفل بر گرداند و درمان جوابگو می باشد. هر چه از پنج سالگی بگذرد این درمان تاثیر کمتری دارد و در هفت تا ده سالگی درمان اصلا موثر نیست.

علت به وجود آمدن تنبلی چشم در کودکان چیست؟

گاهی اوقات مشکل های مادر زادی مانند آب مروارید و پایین افتادگی پلک سبب می شود که طفل دید واضح از اشیا نداشته باشد و به مرور زمان چشم تنبل شود.

راه های درمان تنبلی چشم در کودکان

در دور بینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم اگر دید هر دو چشم بسیار کم باشد هر دو چشم و اگر تفاوت دید در بین چشم زیاد باشد، چشمی که ضعیف تر است نمی تواند تصویر واضحی از اجسام دریافت کند و دچار تنبلی می شود.

انحراف چشم و لوچی که سبب دو بینی شده هم منجر به عدم دید واضح از اشیا و اجسام شده و تنبلی چشم را به وجود می آورد.

چگونه از تنبلی چشم در کودکان آگاه شویم؟

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

راه های پیشگیری و درمان تیبلی چشم:

اولین، بهترین و تنها ترین راه جلوگیری و پیشگیری از تنبلی چشم کودکان تشخیص به موقع برای درمان است. و چون این اتفاق بسیار با چشم بصری سخت بوده، کودکان در سه نوبت تا قبل از مدرسه رفتن باید تحت معاینه چشم قرار بگیرند. اولین نوبت در سن سه ماهگی، بعدی در دو تا سه سالگی و دفعه آخر سن پنج تا شش سالگی کودک برای تشخیص و درمان به موقع تنبلی چشم در کودکان می باشد.

راه های پیشگیری تنبلی چشم در کودکان چیست؟

اگر والدین متوجه انحراف چشم در کودک خود شدند باید به سرعت او را برای درمان نزد پزشک متخصص ببرند.

اما اولین راه درمان تنبلی چشم در بچه ها با بستن چشم سالم اتفاق می افتد که با این کار چشم تنبل را وادار به دیدن می کنند. مدتی که چشم باید بسته بماند بر حسب وضعیت چشم تنبل به دستور پزشک تععین می گردد. و در زمانی که چشم بسته است باید در فواصل زمانی معین تحت نظر و معاینه پزشک قرار بگیرد.

علت به وجود آمدن تنبلی چشم در کودکان چیست؟

در بعضی موارد بر حسب شرایط برای درمان تنبلی چشم کودکان، از عینک استفاده می شود.

گاهی راه درمان تنبلی چشم عمل جراحی می باشد.

اگر تنبلی چشم در بچه ها به دلایل مادرزادی باشد باید تا قبل از پایان یافتن سه ماهگی تحت درمان قرار بگیرد. و اگر دلایل دیگری داشته باشد درمان موثر تا قبل از پایان یافتن پنج سالگی امکان پذیر می باشد.

هر آنچه لازم است از تنبلی چشم و درمان آن در کودکان بدانید

گاهی درمان تنبلی چشم سالها زمان می برد، در این صورت پدر و مادر باید صبر پیشه کرده و مطابق دستورات پزشک معالج برای بهبودی کامل چشم کودک خود عمل کنند. حتما کودکانی که دچار تنبلی چشم هستند را تا قبل از ده سالگی برای درمان ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *