دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

علت زرد شدن برگ شمعدانی و روش های جلوگیری از آن

  • سحر بهرامی
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

تقریبا همه مردم از گل شمعدانی مراقبت داشته اند و می دانند که زرد شدن برگ شمعدانی یکی از مشکلاتی است که این گیاه به آن دچار می شود، که البته می توان با رعایت نکاتی کوچک از زرد شدن برگ های این گیاه جلوگیری کرد.

همانطور که می دانید گل های شمعدانی جزء محبوب ترین و پرطرفدار ترین گل های آپارتمانی محسوب می شود، ما در این مطلب قصد داریم علت زرد شدن برگهای شمعدانی و راه های جلوگیری از آن را در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید به بهترین نحوه به پرورش گل شمعدانی بپردازید.

علت زرد شدن برگ های شمعدانی

از آنجایی که زرد شدن برگهای گیاهان نشانگر بیمار شدن آن ها است می توان با کمی توجه و مراقبت به درمان آن ها کمک کرد.

علت های زرد شدن برگ شمعدانی

۱. یکی از رایج ترین عواملی که منجر به زرد شدن برگهای شمعدانی می شود، آبیاری مازاد بر نیاز گیاه است، نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که گل شمعدانی نسبت به کم آبی گیاهی مقاوم است پس باید از هرگونه غرقابی کردن خاک به شدت خودداری کنید، زمانی که گیاه آبی بیش از حد دریافت می کند کم کم برگهای گیاه از قسمت زیر شروع به زرد شدن می کند. در صورت مشاهده هر گونه برگ زرد در گیاهتان از آبیاری کردن گیاه خودداری کنید.

۲. از دیگر عوامل زرد شدن برگهای شمعدانی قرار گرفتن در معرض هوای سرد و دمایی نامطلوب است، زمانی که گیاهتان را در دمایی پایین قرار دهید شاهد زرد شدن تدریجی برگهای آن خواهید بود. این نکته را باید بدانید که گل شمعدانی گیاهی است گرما دوست پس برای جلوگیری از ایجاد این مشکل گل را در معرض هوای سرد قرار ندهید.

دلایل مختلف زرد شدن برگ شمعدانی

۳. زمانی که شاهد تغییر رنگ برگهای شمعدانی شدید این موضوع را هم در نظر بگیرید که ممکن است زرد شدن برگهای شمعدانی از غنی نبود خاک و کمبود مواد مغذی موجود در خاک باشد، برای جلوگیری از زرد شدن برگها باید هر ماه گیاهتان را با کود های محلول در آب تغذیه کنید، این کار کمک زیادی هم به رشد گل شمعدانی شما خواهد کرد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۴. از جمله دلایل دیگر زرد شدن برگهای شمعدانی مبتلا شدن به بیماری های قارچی است که موجب زرد شدن برگهای گیاه شمعدانی می شود.

۵. اگر در سر برگ های گل شمعدانی زردی را مشاهده کردید این نشان گر آن است که گیاهتان بیش از حد خشکی کشیده است، از آنجایی که گفتیم گیاه شمعدانی دارای مقاومت بالایی نسبت به آبیاری است بدین معنا نیست که به آبیاری احتیاج نداشته باشد، این مشکل را می توان با فراهم کردن نیاز آبی مورد نظر گیاه حل کرد.

رااه های جلوگیری از زرد شدن برگ شمعدانی

۶. اگر گیاهتان به هیچ یک از موارد بالا دچار نشد کمبود نور می توان این بالا را بر سر گیاهتان بیاورد، پس برای جلوگیری سعی کنید محیطی مناسب با نور کفی برای گیاهتان فراهم کنید.

راه های جلوگیری از زرد شدن برگهای شمعدانی

  • در زمان آبیاری خشکی خاک را چک کنید سپس به آبیاری بپردازید.
  • نیاز نوری کامل گیاهتان را به طور کامل فراهم کنید.
  • از کوددهی گیاهتان غافل نشوید.
  • از قرار دادن گل شمعدانی در معرض هوای سرد خودداری کنید.
  • هرس گل شمعدانی نیز در جلوگیری از زرد شدن برگهای این گیاه موثر است.

سیاه شدن برگ های شمعدانی

نور مستقیم خورشید برای برگ های شمعدانی لازم است و در غیر این صورت منجر به زرد شدن برگ ها می شود، بنابراین در شهر های سرد سیر، سرد بودن هوا در شب موجب سیاه شدن نوک برگ های شمعدانی می شود، از این رو به هنگام شب باید گلدان را دور از سرما نگهدارید، همچنین علت دیگر این مشکل دادن کود های سنگین به مقدار زیاد به گیاه است.

زرد شدن برگهای شمعدانی

لکه های قهوه ای روی برگ های شمعدانی

گاهی مواقع علت تغییر رنگ برگهای شمعدانی به صورت لکه های پراکنده قهوه ای و زرد می تواند به دلیل بیماری های قارچی باشد که در نتیجه آبیاری زیاد، خاک زهکشی نشده و یا پوسیدگی ریشه اتفاق افتد، برخی آفات نیز در بروز این بیماری ها نقش دارند.

قرمز شدن برگ های شمعدانی

گاهی مواقع قرمز شدن برگ های شمعدانی نیز موجب ایجاد نگرانی می شود، حال علت قرمز شدن برگ ها می تواند به دلیل کمبود رطوبت باشد، در روز های گرم تابستان این مشکل بیشتر است، همچنین کمبود فسفر یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل است که بیشتر در روز های زمستان رخ می دهد و با دادن کود فسفر به گیاه می توانید مشکل را رفع کنید.

علل زرد بودن برگ شمعدانی

دلیل توقف رشد شمعدانی و گل ندادن گیاه

شمعدانی از جمله گیاهان گلدار است که اگر در زمان مقرر خود یعنی اغلب در بهار گلدهی نداشته باشد، می تواند ایجاد نگرانی کند و این مشکل در صورتی که با زرد شدن برگها همراه باشد، ممکن است نشان دهنده ضعیف بودن خاک باشد.

رشد کردن برگ های شمعدانی و کوچک بودن برگ های جوان گیاه می تواند به دلیل کمبود کود های شیمیایی باشد، بنابراین بهتر می باشد که در بهار و تابستان ماهی یکبار به گیاه کود بدهید و در زمستان کود دهی را توقف نمایید تا گیاه استراحت کند.

شما می توانید با کمی توجه و مراقبت های کافی از زرد شدن برگ های شمعدانی جلوگیری کنید تا صاحب یک گیاه شاداب و سرحال باشید. در صورت تمایل برای آشنایی با روش قلمه زدن شمعدانی می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *