دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نگهداری از گل شمعدانی و اصول حرفه ای پرورش این گل محبوب

  • سحر بهرامی
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۰

همه میدانند که برای پرورش یک گل باید از نیاز های آن آگاه باشیم تا بتوانیم آن ها را برای مدت طولانی داشته باشم . هر گیاه اصول رشد و نیاز های خود را دارد که با توجه به فراهم کردن آن قطعا گلی شاداب خواهیم داشت. برای نگهداری از شمعدانی  هم باید از تمام نیاز های آن برای رشد بهتر آن آگاهی کامل داشته باشیم مانند نیاز به آبیاری ، نوع خاک ، نور، آفات و ..

یکی از معروف ترین و رایج ترین گیاهانی که تقریبا همه افراد آن را دیده اند و نام آن را شنیده اند گل شمعدانی است که دارای ظاهری متفاوت از بقیه گل ها دارد، این گل زیبا را می توان هم در منزل و یا آپارتمان خود نگه داری کنید و هم در بیرون از منزل در باغچه، اما برای نگه داری از گل شمعدانی باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

انواع مختلف گل شمعدانی

گل شمعدانی یک گیاه یکساله در صورت نگهداری صحیح چندساله و علفی است. خاستگاه آن آفریقای جنوبی است، گل شمعدانی برگ های منفرد و پهنی دارد که دارای بریدگی های فراوانی و همچنین یک لایه پوششی از کرک است که عطر به خصوصی دارد. ساقه های گل شمعدانی از استحکام کمی برخوردار است و خیلی زود دچار شکستگی می شوند.

عوامل مختلف در نگهداری از گل شمعدانی

گل شمعدانی دارای گونه های مختلی است  مانند شمعدانی سفید ، شمعدانی بهار هلویی، شمعدانی اژدر، شمعدانی پیچ روسی و … که هر کدام دارای زیبایی های منحصر به فرد خودش را دارد . اما در ادامه نیاز های این گل را برای نگهداری از گل شمعدانی در اختیار شما می گذاریم.

اصول خاص در نگهداری از گل شمعدانی

نیاز های  نگهداری از گل شمعدانی

نور: برای نگه داری از گل شمعدانی نیاز به نور مستقیم نور خورشید داریم زیرا هر چقدر نور دریافتی این گل بیشتر باشد گل دهی بیشتری را خواهد داشت، اما باید مراقب باشید در معرض آفتاب سوزان قرار نگیرد زیرا برگ هایش فورا دچار سوختگی می شود. سعی کنید در تابستان در قسمتی قرار ش دهید که کمی سایه داشته باشد. اگر نور کافی به گیاه نرسد باعث می شود که به مرور گیاه رنگ برگ های خود را از دست بدهد و در نتیجه از بین برود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آبیاری: به طور کل باید گفت که گل شمعدانی نیاز آبی کمی دارد و اغلب خاک خشک را می پسندد. برای آبیاری بگذارید در حدفاصل ان خاک کاملا خشک شود. این گل بیشترین نیاز آبی را در فصل رشد یعنی بهار و تابستان دارد.

اما این نکته را باید در نظر بگیرید که به دلیل وجود گونه های مختلف شمعدانی نیاز های آبی مختلفی دارند برای مثال نوع شمعدانی معطر و پیج دار به آبیاری فراوانی احتیاج دارد دوست دارند خاکشان به طور مداوم مرطوب باشد.

خاک : خاک گل شمعدانی باید ترکیبی از ۲ قسمت خاک برگ+ ۴ قسمت خاک باغچه + ۲ قسمت کود گاو پوسیده + ۲ قسمت شن باشد. دلیل وجود این ترکیبات در خاک شمعدانی این است که باید خاکی کاملا غنی و کمی سنگین  و دارای زه کشی خوب داشته باشد .pH مناسب برای شمعدانی حدودا ۶٫۵ است.

دما: بهترین دما برای نگه داری از گل شمعدانی ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است . اما دمای آن در برخی از گونه ها متفاوت است به طور مثال شمعدانی عطری در دمایی بین ۵ الی ۱۵ درجه رشد بهتری را خواهد داشت. در فصل زمستان و شب های پاییزی به دلیل پایین بود دما آن ها را به داخل منزل ببرید.

کود و تغذیه :  برای پرورش  و نگهداری از گل شمعدانی حتما باید به آن کود بدهید تا نیاز رشدش فراهم شود  تا بتواند گل های پرپشت تری بدهد. این کار را باید ماهی یک مرتبه با استفاده از کود های کامل  تقویتی و غلظت کم برای گیاه استفاده کنید.کود دهی فقط باید در فصل تابستان انجام شود در فصل زمستان گیاه نیلزی به کود دهی ندارد.

توجه داشته باشید که  کود دهی زیاد منجر به رشد سریع گیاه شده و باعث عدم گل دهی  گیاهتان می شود.

نگهداری از گل شمعدانی

هرس: هرس گل شمعدانی برای گل دهی گیاه ضروری است که این کار در اواخر تابستان و اواخر زمستان در واقع این عمل باید هر ۶ ماه یکبار انجام می شود. هرس این گل به این صورت است که باید اقدام به قطع شاخه های کهنه بکنیم تا فضا برای رشد ساقه های جدید وجود داشته باشد.

تکثیر: تکثیر گل شمعدانی کار بسیار ساده است که بهترین راه برای تکثیر آن قلمه زدن از طریق ساقه است. برای قلمه زدن کافیست یک ساقه به اندازه ۶ سانتی متر از گیاه اصلی جدا کنید و در آب بگذارید تا ریشه دهد و سپس در خاک بکارید این گونه است که صاحب یک گل شمعدانی کوچک خواهید شد.

نحوه تکثیر گل شمعدانی

بیماری ها

پوسیدگی ریشه ⇐ آبیاری زیاد، نبود اکسیژن، وجود نمک در آب

زرد شدن برگ ها ⇐کمبود آب، خشکی کشیدن گیاه، کمبود نور، آب و هوای نامناسب

سیاه شدن سر شاخه ها ⇐ سرمای شدید و یخ زدگی

قرمز شدن برگ ها ⇐ کمبود فسفر در خاک

ریزش گل ها ⇐ تغیرات ناگهانی هوا

غنچه گل شمعدانی

غنچه گل شمعدانی

 به این ترتیب با رعایت تمامی این نکات که در این مطلب در اختیار شما قرار داده ایم می توانید به بهترین نحوه به نگهداری و پرورش گل شمعدانی خود بپردازید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *