دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

درمان فوری سوختگی در خانه با روش هایی که شما را از درد وحشتناک سوختگی نجات می دهند

  • سحر بهرامی
  • ۶ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

سوختگی از دردناک ترین و شایع ترین مشکلات پوستی است که  در این مقاله از مجله آرگا قصد داریم شما را با درمان فوری سوختگی و همچنین مراقبت های آن برای بهبود سریع تر آشنا کنیم تا بتوانید از شدت درد و التهاب ناشی از سوختگی بکاهید.

یکی از مهم ترین قسمت های بدن که سطح وسیعی از بدن ما را پوشش داده پوست است، در طول زندگی ممکن است مشکلات و اتفاقاتی برای پوست به وجود بیاید یکی از این مشکلات که در بین مردم شایع است، سوختگی می باشد در صورت به وجود آمدن این مشکل اولین فکری که به ذهنتان خطور می کند درمان فوری سوختگی پوستتان در منزل است.

درمان سوختگی با روش های ساده در منزل

سوختگی پوست همیشه در اثر تماس با یک جسم داغ یا بخار داغ و حرارت بالا و خیلی چیزهای دیگر به وجود می آید که این سوختگی ها معمولا به ۳ درجه تقسیم بندی می شوند که در مرحله اول درمان سوختگی باید نوع سوختگی مشخص شود. انواع سوختگی عبارت اند از:

سوختگی درجه ۱ ( روی پوست) که لایه سطحی و بیرونی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. این مدل سوختگی که مربوط به اپیدرم پوست است باعث ایجاد التهاب و قرمزی پوست می شود که فقط در صورت شدت سوختگی دچار تاول خواهد شد. این نوع سوختگی ها در خانه به راحتی قابل درمان هستند. همچنین می توان برای درمان تاول سوختگی در خانه اقدام کرد.

سوختگی درجه ۲ (لایه میانی) این نوع سوختگی لایه بعدی روی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد که معمولا با تاول درد و قرمزی فراوان همراه است که بیشتر این سوختگی ها در خانه قابل درمان است. اما در صورت شدت سوختگی باید به پزشک مراجعه کنند.

سوختگی درجه ۳ ( بافت زیرین پوست) این نوع سوختگی که در عمیق ترین لایه های پوست صورت می گیرد، شدت سوختگی ممکن است که آنقدر زیاد باشد که حتی استخوان ها را هم تحت تاثیر قرار بدهد. این نوع سوختگی ها جزء دردناک ترین و خطرناک ترین نوع سوختگی ها می باشد. که درمان این نوع سوختگی ها باید تحت نظر پزشک باشد.

درمان فوری انواع سوختگی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روش های درمان فوری سوختگی در خانه

در ابتدا باید گفت که تمام این روش هایی که در اختیارتان قرار داده ایم را فقط در جهت بهبود و درمان سوختگی های سطحی می باشد و به هیچ عنوان نباید از این روش ها برای درمان سوختگی های شدید و سرباز استفاده کرد چرا که چنین سطح از سوختگی هایی باید تحت نظر پزشک معالجه و درمان شود.

آلوئه ورا

این گیاه پرخاصیت جزء کهن ترین داروها جهت درمان فوری سوختگی است، که به دلیل خاصیت ضد التهاب بودن و همچنین ضد درد بودنش جهت درمان سوختگی سطحی بسیار موثر واقع شده است. برای استفاده از این گیاه که باید ژلی که داخل برگ های آن است را جدا کنید سپس محل سوختگی را به خوبی شسته و خشک کرده سپس ژلی که از برگ ها خارج کردید را روی محل سوختگی قرار دهید بگذارید برای مدتی روی پوستتان قرار بگیرد. برای بهبود سریع تر باید این عمل را چندین بار تکرار کنید.

درمان های فوری سوختگی در خانه

ماست

ماست جزء بهترین دارو های خانگی و طبیعی جهت درمان سریع سوختگی است از قدیم این ماده را به عنوان پادزهری برای سوختگی می دانستند چرا که اثر خنک کنندگی بسیار قوی دارد که باعث از بین رفتن درد و التیام ناشی از سوختگی خواهد شد. برای استفاده از آن باید مقداری از ماست ساده را به طور مستقیم روی محل سوخته شده قرار دهید و بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه بر روی پوست باقی بماند و سپس بعد از آن با آب سرد محل را شستشو داده. از این روش به دفعات زیاد استفاده کنید.

راه های درمان فوری سوختگی

آب سرد

یکی از سریع ترین و محبوب ترین روش های درمان طبیعی سوختگی آب سرد است که شما می توانید به راحتی این درمان را در منزل انجام دهید. برای استفاده از این روش باید محلی را که دچار سوختگی شده است در آب سرد قرار دهید خواهید دید که از شدت درد سوختگی کاسته می شود. این کار باعث می شود تا از شدت گسترش سوختگی کاسته می شود این عمل را به دفعات تکرار کنید.

روش های عالی برای درمان سوختگی پوست

عسل

یکی دیگر از روش های درمان فوری سوختگی استفاده از عسل است. عسل به عنوان یک ضد عفوی کننده و تسکین دهند بر روی سوختگی تاثیر می گذارد، برای استفاده از آن باید مقداری از عسل را به صورت مستقیم روی محل سوخته شده قرار دهید برای اینکه عسل تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد بعد از اینکه عسل را به آن منطقه زدید روی آن را با گاز ببندید و بگذارید تا دو ساعت روی پوست شما قرار گیرد. این عمل را به طور مرتب انجام دهید. سعی کنید تا جای ممکن از عسل طبیعی استفاده کنید.

معجزه عسل جهت درمان فوزی سوختگی

چای کیسه ای

چای سیاه به دلیل داشتن اسیدی به نام تانیک باعث می شود تا دمای محل سوخته شده کمتر شود در نتیجه به کاهش درد و التهاب کمک شایانی خواهد کرد. برای استفاده از این روش باید یک عدد چای کیسه ای را در آب قرار دهید و بگذارید تا کمی خیس بخورد سپس چای کیسه ای را مستقیم روس محلی که سوخته است قرار دهید. برای خیساندن چای کیسه ای از آب داغ استفاده نکنید.

زاه های گوناگون و اثر بخش برای سوختگی

شیر

شیر یکی از موادی است که در جهت درمان فوری سوختگی و تسکین درد و سوزش ناشی از آن استفاده می شود که برای استفاده از این روش باید قسمتی را که سوخته است به مدت ۲۰ دقیقا در آن قرار دهید، و یا می توانید با استفاده از دستمال نخی که به شیر آغشته کرده روی پوست سوخته خود قرار دهید.

درمان فوری سوختگی با این روش های مفید

پوست موز

پوست موز به دلیل دارا بودن ماده ای به نام لوتئین به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی عمل کرده که کمک زیادی به کمتر کردن التهابات و تورم های ناشی از سوختگی می کند. برای استفاده از این روش باید یک تکه از پوست موز را برداشته و روی محل سوخته شده به آرامی ماساژ دهید تا زمانی که پوست موز سیاه شود.

راه های مفید برای درمان فوری سوختگی

ویتامین E

یکی دیگر از راه های درمان خانگی سوختگی استفاده از قرص های ویتامین E است که تاثیر بی نظیری در درمان سوختگی دارد و تولید کلاژن برای پوست دارد، برای استفاده از این ویتامین ها باید کپسول ویتامین e را با سوزن سوراخ کرده و مایع درون آن را روی قسمت سوخته شده بریزید و کمی ماساژ دهید و بگذارید کمی در همان حالت بماند.

درمان فوری سوختگی با چای کیسه ای

خیار

در جهت درمان فوری سوختگی باید گفت که هر ماده ای که اثر خنک کنندگی دارد می تواند به سرعت از شدت درد و سوزش کم کند موثر است. خیار هم جزء آن دسته از مواد خنک کننده است که برای درمان سوختگی بسیار مفید خواهد بود، کافیست یک برش از خیار را روی محل سوختگی بگذارید تا تاثیر خنک کنندگی آن را ببینید.

درمان سوختگی فوری در منزل

سیب زمینی

سیب زمینی دارای خاصیت تسکین دهنده بوده و مانع از تحریک پوست می شود، بنابراین استفاده از آن برای کاهش ایجاد تاول ناخوشایند و نیز برای تسکین درد بسیار موثر و مفید است.

بهبود فوری سوختگی

برای این منظور می توانید سیب زمینی خام را به شکل نازک برش دهید، سپس برش های سیب زمینی را روی ناحیه سوختگی و در اطراف آن بگذارید و در همین حین روی قسمت سوخته را با آن مالش دهید، نباید روی سوختگی را فشار دهید و این کار را تا وقتی که آب سیب زمینی در سراسر ناحیه سوخته شده آزاد شود، ادامه دهید.

برای دریافت نتیجه بهتر لازم است از این روش درمانی بلافاصله بعد از ایجاد سوختگی استفاده کنید.

آب پیاز

گوگرد و کوئرستین موجود در پیاز می تواند سوختگی ایجاد شده بر روی پوست شما را رفع کند، ضمن اینکه پیاز می تواند احتمال ایجاد تاول را کاهش دهد، حال به منظور استفاده از این روش می توانید به ترتیب زیر عمل کنید :

درمان سریع سوختگی

در ابتدا پیازی را خرد کنید و بعد آنها را خوب له کنید و آب پیاز را بگیرید، سپس این آب را به صورت مستقیم بر روی سوختگی گذاشته و به آرامی مالش دهید.

توجه داشته باشید، پیاز استفاده شده باید تازه باشد، زیرا بعد از چند دقیقه خواص درمانی خود را از دست می دهد. همچنین به منظور اثر بخشی این روش درمانی برای رفع سوختگی و تسکین درد باید آن را چند بار در روز تکرار کنید.

روغن اسطوخودوس

برای این روش درمان فوری سوختگی نیز می توانید ۳ تا ۴ قطره روغن اسطوخودوس به طور مستقیم بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید و این کار را ۴ تا ۵ بار تکرار کنید.

همچنین می توانید ۵ تا ۷ قطره از این روغن را روی پارچه تمیز و یا گاز استریل بریزید و بعد آن را به شکل مستقیم بر روی ناحیه سوختگی قرار دهید. توجه داشته باشید که هر دو یا سه ساعت، پارچه یا گاز استریل را عوض کنید.

درمان فوری سوختگی سطحی

به این نکته توجه داشته باشید که تمام این روش ها مناسب برای سوختگی درجه ۱ و شاید ۲ باشد، چرا که سوختگی های نوع درجه ۳ در منزل درمان نمی شود. در صورت دیدن هر گونه زخم غیر عادی در محل سوختگی به پزشک مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *