دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

روش استخاره با تسبیح و استخاره با قرآن چگونه است؟

  • زهرا خانزاده
  • ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۰

برای استخاره گرفتن با قرآن و یا تسبیح آدابی وجود دارد، که در این مطلب از آرگا، روش استخاره گرفتن و لزوم انجام این عمل را ارائه می نماییم.

در لغت استخاره به معنی بهترین و یا خیر خواستن می باشد و براساس آموزه های دینی مقصود از استخاره گرفتن این است، که هنگامی که آدمی در انجام کار و یا تصمیمی قادر به تشخیص خیر و صلاح آن کار یا تصمیم نمی باشد، با  توسل به خدا و گرفتن استخاره، نسبت به انجام کار و یا عدم انجام آن آگاهی یابد. البته نحوه استخاره با تسبیح و استخاره با قرآن متفاوت می باشد، که در ادامه به ارائه این دو طریق از دیدگاه رسول خدا (ص) و حضرت مهدی(عج) می پردازیم.

روش استخاره

روش استخاره با قرآن

در روایتی از نبی مکرم اسلام (ص) این گونه آمده است که در روش استخاره با قرآن، ۳ مرتبه سوره توحید [قو هو الله احد …] بخوان، سپس ۳ مرتبه بر حضرت محمّد (ص) و خاندان پاکش صلوات بفرست. آنگاه بگو :

“اللّهم تفألّت بکتابک و توکّلت علیک فارنی من کتابک ما هو مکتوب من سرّک المکنون فی غیبک”

قرآن را بگشایی و در سمت راست قرآن و در اولین سطر مطالب خود را مشاهده کن.

استخاره گرفتن با قرآن

  •  آرون گروپس

باید یادآور این نکته شد، که لازمه فهم درست آیات، آشنایی با معنای و تفسیر قرآن می باشد و در این صورت است که می توانید خوب و یا بد بودن استخاره خود را دریابید.

در کتاب مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی(محدث قمی) در طول هفته، ساعات به خصوصی را در روش استخاره با قرآن نیکو ذکر کرده است، که به این ترتیب می باشد:

“روز شنبه تا وقت ناهار و پس از ظهر تا عصر . روز یکشنبه از صبح تا ظهر و از عصر تا مغرب. روز دوشنبه از صبح تا طلوع آفتاب، و پس از ناهار تا ظهر، و از عصر تا وقت عشا. روز سه‌شنبه از وقت ناهار تا ظهر، و پس از عصر تا وقت نماز عشا. روز چهارشنبه از صبح تا ظهر و پس از عصر تا وقت عشا. روز پنج‌شنبه از صبح تا طلوع آفتاب و پس از ظهرتا نماز عشا روز جمعه از صبح تا طلوع آفتاب و بعد از ظهر تا عصر.”

استخاره گرفتن از دیدگاه ائمه

شرط استخاره گرفتن داشتن طهارت است و البته این کار باید توسط افراد با ایمان و با تقوا صورت بپذیرد. سپس در روش استخاره با قرآن از دیدگاه رسول اکرم (ص) باید ۳ بار توحید خوانده شود، بعد ۳ بار بر حضرت محمد و آل او صلوات فرستاد. سپس این عبارت باید گفته شود:

اَللّهُمَّ اِنّی تَفَأَّلْتُ بِکِتابِکَ، وَ تَوَکَّلْتُ عَلَیْکَ، فَاَرِنی مِنْ کِتابِکَ ما هُوَ مَکْتُومٌ مِنْ سِرِّکَ الْمَکْنُونِ فـی غَیْبِـکَ.

[خدایا به کتاب تو تفأّل می زنم (و استخاره می کنم) و بر تو توکّل می کنم، پس تو نیز از کتاب خود، آن چه در نهان غیب تو پنهان است، به من نشان بده.]

پس از بیان این عبارت، با خلوص نیت قرآن را بگشایید و نخستین سطر سمت راست این کتاب آسمانی را قرائت کنید و در ترجمه آن جواب استخاره خود را بیابید.

نحوه استخاره با تسبیح

در نقلی از آیت الله العظمی مرعشی نجفی بیان شده است، در زمان ملاقات ایشان با حضرت مهدی(عج) صحبت از گرفتن استخاره شد، حضرت از من سوال فرمودند که به چه طریق استخاره می نمایی؟ من نیز در جواب ایشان گفتم ۳ بار صلوات می فرستم، سپس ۳ بار می گویم:

«استخیر الله برحمته خیره فى عافیه‏»

آنگاه مشتی از تسبیح را می گیرم و شروع به شمارش آن می کنم، در نهایت اگر ۲ مهره از تسبیح باقی ماند، نتیجه استخاره بد می باشد و چنانچه یک مهره ماند، استخاره خوب آمده است.

حضرت در ادامه جواب من فرمودند:

“این استخاره، دنباله ای دارد که به ‏شما نرسیده و آن این است که هرگاه یکى باقى ماند فورا حکم به خوبى استخاره ندهید بلکه دوباره ‏بر ترک عمل، استخاره کنید اگر زوج آمد کشف مى‏ شود استخاره اول خوب است اما اگر یکى آمد کشف مى ‏شود که استخاره اول میانه است.”

طریقه استخاره گرفتن با تسبیح

از شیخ بهایی در رابطه با استخاره گرفتن با تسبیح سوال شد، ایشان به نقل از اساتید خود، که آنان نیز از حضرت مهدی ارواحناه فدا(عج) نقل کرده بودند، این چنین بیان داشت:

تسبیح را بردارید و ۳ مرتبه صلوات بفرستید، بعد مشتی از تسبیحی که در دست گرفته اید، جدا کنید و ۲ مهره، ۲ مهره بشمارید. در نهایت، اگر یک مهره ماند اقدام به انجام آن کار نمایید و چنانچه ۲ مهره باقی ماند، از انجام آن کار صرف نظر کنید.

لازم به ذکر است که انجام عمل استخاره برای زمانی می باشد، که با تامل کردن و حتی مشورت نمودن با افراد صاحب نظر و آگاه نتوانید، مسئله مورد نظر را حل نمایید و یا نسبت به انجام یا عدم انجام آن کار مطمئن شوید.

با مراجعه با لینک دانستنی های مذهبی می توانید، از دیگر مطالب مفید و خواندنی آرگا در این زمینه های مختلف مذهبی بهره مند گردید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *