دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

برای تقویت ضمیر ناخودآگاه از این تکنیک ها کمک بگیرید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

اهداف در زندگی انسان نقشی اساسی دارند و به همین دلیل است که ما برای رسیدن به آن ها راه های مختلفی را طی می کنیم. تقویت ضمیر ناخودآگاه یا ناآگاه نیز یکی از راه های مهم برای دستیابی به اهداف در زندگی است.

ضمیر ناخودآگاه چیست و چه تاثیراتی بر روی زندگی انسان دارد؟ ضمیر ناآگاه شامل تمامی افکار، آرزوها، خواسته ها، عقاید، اعمال و به طور کلی بخش مهمی از شخصیت درونی فرد را تشکیل می دهد. همانطور که می دانید هر انسانی در زندگی از شخصیت و افکاری منحصر به فرد برخوردار است و بخشی بیشتر از شخصیت افراد در درون آن ها و ناآگاه واقع شده است. تقویت ضمیر ناخودآگاه در اینجا می تواند به تقویت و رشد شخصیتی فرد کمک بیشتری داشته باشد و شما می توانید با پی بردن به ناآگاه خود مسیر درست تری را در زندگی انتخاب کنید.

 تقویت کردن ضمیر ناخودآگاه انسان

راه های تقویت ضمیر ناخودآگاه:

عوامل مختلفی می تواند بر ضمیر ناخودآگاه انسان ها تاثیرگذار باشند دوستان، خانواده، جامعه و از همه مهم تر ارزش هایی که به او منتقل شده اند نقش تاثیرگذاری در شکل گیری آن دارند. نکته مهمی که بسیاری از روانشناسان در تحقیقات خود به آن پی برده اند این موضوع است که بسیاری از افراد در جامعه به خوبی بر ضمیر درونی خود تسلط ندارد. به عبارتی دیگر این افراد نمی دانند که ضمیر ناخودآگاه آن ها دارای چه افکار و اهدافی است. بی تردید این ناآگاهی می تواند مسیر زندگی این افراد را به سمت و سویی دیگر هدایت کند و چون به درستی نمی دانند که چه هدفی در زندگی دارند در نهایت بی هدف و بدون موفقیت زندگی خود را ادامه می دهند.

اما برای اینکه بتوانید از کیفیت و سطح مطلوبی در زندگی برخوردار باشد باید به دنبال تقویت ضمیر ناآگاه خود باشید اما این کار چگونه ممکن است؟ تحقیقات بسیاری در این زمینه نشان می دهد که افراد می تواند برای دستیابی به آنچه که در زندگی می خواهند شخصیت خود را نوسازی کنند. نوسازی یعنی شما گذشته خود را با تمام اشتباهات کنار بگذارید و از آن ها تجربه کسب کنید و در نهایت مسیری که در پیش رو دارید را با آگاهی بیشتر ادامه دهید.

راه های تقویت ضمیر ناخودآگاه

خود شناسی:

اولین گام برای تقویت ضمیر دورنی پی بردن به چیزی است که درون شما می گذرد از خودتان بپرسید در زندگی چه چیز می خواهید؟ چه اهدافی دارید؟ همچنین باید عقاید و احساسات خود را واکاوی کنید. در این زمینه کتاب ها، سی دی آموزشی، مراجعه به مشاور می تواند بسیار کمک کننده باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

کتاب های انگیزشی بخوانید:

جملاتی را که به شما انگیزه بیشتر می دهد بخوانید این جملات شما را تشویق می کند تا بیشتر درباره راه های تقویت ضمیر ناخودآگاه خود کنجکاو شوید و به دنیال آن باشید. این جملات چون از موفقیت های دیگران سخن می گوید و راه های مناسبی را گیش روی شما می گذارد می تواند به افزایش قدرت ضمیر ناخودآگاه کمک کند. از سوی دیگر می توانید از راهکارهای مناسب ایجاد انگیزه برای موفقیت بیشتر و بالا بردن انگیزه استفاده کنید.

از خودتان قدردانی کنید:

شما در زندگی چیزهای با ارزش زیادی دارید که می توانید آن ها را بر زبان بیاورد و بر روی کاغذ پیاده کنید شما می توانید با بیان چیزهای ارزشمندی که به دست آورده اید بیشتر بله آینده امیدوار شوید و بیشتر به ضمیر ناخودآگاهتان نزدیک خواهید شد.

زمانی که شما از خودتان قدردانی می کنید ینی به توانایی های ایمان آورده اید و در اینجا است که تصمیم می گیرد اهدافتان را پیش بگیرید و آینده ای بهتر را برای خودتان رقم بزنید. از سوی دیگر فکر کردن به چیزهایی که هنوز آن ها را به دست نیاورده اید مسیری را در جلوی شما قرار می دهد تا به سوی آن حرکت کنید. همچنین جالب است بدانید یکی از راه های شخصیت شناسی، شخصیت شناسی از روی دست خط است و با این امر می توان از روی نوشته های شما نیز به شخصیت درونیتان پی برد.

ضمیر ناخودآگاه چیست

اهدافتان را تصور کنید:

اهداف نقش مهمی در زندگی افراد، پویایی و امیدواری آن ها دارد همچنین در تقویت ضمیر ناخودآگاه تاثیر گذارند. هر فردی با وجود اهدافی که در سر دارد زندگی را ادامه می دهد و با این امید از زندگی لذت می برد خواه این اهداف و خواسته کوچک باشند یا بزرگ در هر صورت عاملی برانگیزاننده برای فرد هستند.

تکنیکی که در اینجا برای تقویت ضمیر ناخودآگاه ارائه می شود تکنیک تصور اهداف است شما می توانید چشم های خود را ببندید و اهدافی که در سر دارید را تصور کنید. ازسوی دیگر خودتان را در حالی مجسم کنید که به آن هدف دست یافته اید حال چه می شود؟ در این صورت شما لذت دستیابی به هدف را خواهید چشید و پیروزی را دنیال می کنید. پذیرش و پی بردن به اهدف یک گام به گام رشد و توسعه فردی نیز محسوب می شود.

برای تقویت ضمیر ناآگاه به ندای درونتان گوش بسپارید

یکی دیگر از تکنیک های تقویت ضمیر ناخودآگاه گوش دادن به ندای درونی است که از ضمیر ناخودآگاه الهام گرفته است اما این نداها چه می توانند باشند؟ شما و بیشتر انسان ها دارای یک ندای درونی هستید که از آن با عنوان هایی همچون حدس و گمان یا حس ششم و شهود یاد می شود. به عنوان مثال حدس شما در رابطه با هدف زندگیتان این است که شما باید به این هدف برسید و خواهید رسید. این ندای درونی اتفاقات غیر منتظره را برای شما پیش بینی می کنید و در صورتی که بیشتر به آن توجه کنید و اهمیت دهید توانایی شما در این زمینه افزایش خواهد یافت.

گذشته را رها کنید:

تقویت ضمیر ناآگاه زمانی ممکن است که شما گذشته خود را به فراموشی بسپارید و بدانید که اشتباهات شما در گذشته نه تنها کمک کننده نیستند بلکه می تواند آینده پیش روی شما را نیز خراب کند.

باورپذیری:

همانطور که متوجه شدید ضمیر ناخودآگاه می تواند به عنوان یک پیش بین عمل کند و در اینجا یکی از ساده ترین راه ها برای تقویت ضمیر ناخودآگاه باور الهاماتی است که از درون شما نشات می گیرد. پیشنهادهایی که از درون شما و ضمیر ناآگاه است را باور کنید این موضوع موجب می شود تا شما افکار منفی را از خودتان دور نگه دارید. برای آگاهی از تکنیک های رهایی از افکار منفی می توانید در اینجا کلیک کنید.

ضمیر ناخودآگاه

برنامه ریزی:

شما می دانید در زندگی به دنبال چه چیزی هستید و ندای درونی شما نیز می گوید که توانایی و قدرت انجام این کار را برای رسیدن به هدف دارید. اما گام اساسی تر برای دستیابی به اهداف چیست؟ برنامه ریزی مهم عامل، عنصر و یک جهت دهنده کلیدی برای شما است تا زمانی که شما توانایی برنامه ریزی نداشته باشید نمی توانید به اهدافتان برسید و به آنچه که ضمیر ناخودآگاهتان می گوید نایل شوید. حال باید دید برنامه ریزی استراتژیک به چه معناست و چطور از بهترین نوع برنامه ریزی باید استفاده کرد.

هیپنوتیزم:

یکی از گسترده ترین راه هایی که برای تقویت ضمیر ناخودآگاه ارائه می شود هیپنوتیزم درمانی است که بسیاری از روان پزشکان کار را انجام می دهند. هیپنوتیزم چیست؟ هیپنوتیزم یک روند درمانی است که اکثر افراد با آن شناخت دارند در این روش فردی که هنوز ضمیر ناخودآگاه خود را کشف نکرده است برای مدتی به خواب فرو می رود و با حرف زدن در خواب و رفتن به نهفته ترین بخش های درونی خود به آن پی می برد.

قوی کردن ضمیر ناخودآگاه

نکات و راهنمایی های مهم و تکمیلی

سخت تلاش کرده و اینکه در چه جهتی تلاش می کنید را نیز مورد توجه قرار دهید، روزانه مقداری از وقتتان را صرف تفکر درباره این مساله کنید که می خواهید چه کاری انجام دهید و نتیجه آن را به صورت  واقعیتی مجزا تصور نمایید.

هر روز جملات مثبت بنویسید و بخوانید، انجام این کار موجب جذب افکار مثبت در ضمیر ناخودآگاه شما می شود، سعی کنید روزانه این کار را انجام دهید.

به ذهنیت “هنوز” وارد شوید، هر زمان این فکر در ذهن تان خطور کرد که “من نمی توانم این کار را انجام دهم” به خود یادآوری کنید که تغییر برای هر کسی وجود دارد، در دفعات نخست ذهن تان به شما واکنش نشان داده و ممکن است بگوید؛ ” نه! تو تغییر نمی کنی!” اما نباید دست از تلاش بردارید. اگر هر روز این جمله را با خود بگوید و مدام تکرار کنید، کم کم متوجه می شوید که باور جدیدی در شما شکل گرفته و به جای زندگی در آینده، وقت خود را صرف پرورش افکار مثبت در زمان حال خواهید کرد.

توجه داشته باشید که قدرت ذهن ناخودآگاه سودمند بوده، اما محدودیت های مربوط به خود را دارد؛ به عنوان مثال نمی توان بدون هیچ تلاشی، آرزو کنید که از بیماری تان رهایی پیدا کنید و یا بدون سعی و تلاش به هدف تان برسید، قدرت ذهن ناخودآگاه می تواند به شما در دستیابی به اهداف تان کمک نماید، اما چنین قدرتی یک قدرت جادویی نمی باشد.

تقویت ضمیر ناآگاه

تفاوت ضمیر ناخودآگاه و خودآگاه

ضمیر خودآگاه بخشی از ذهن بوده که به آن آگاهی دارید و ضمیر ناخودآگاه قسمتی دیگر از ذهن و مربوط به اتفاقاتی می باشد که خارج از ذهن رخ می دهد.

ناخودآگاه انسان امکان دارد همچون کودکی نابالغ عمل نماید، اما خودآگاه منطقی تر بوده و به مانند یک پیر فرزانه عمل خواهد کرد، در ناخودآگاه اراده نقشی ندارد و همه اعمال و رفتار در ناخودآگاه به شکل غیر ارادی بوده ولی در خودآگاه کاملا ارادی می باشد. در ناخودآگاه می توان به صورت همزمان چندین کار و مصاحبه را با هم انجام داد ولی امکان انجام این کار در خودآگاه انسان وجود ندارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *