دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی و اصول پخت حرفه ای آن

  • ندا خوشرو
  • ۲۰ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

در این مطلب مراحل طرز تهیه زولبیا و بامیه را به شما کدبانوهای عزیز و گرامی آموزش دادیم که امیدواریم از تهیه این شیرینی بی نظیر و پرطرفدار در منزل نهایت لذت را ببرید.

زولبیا و بامیه از انواع شیرینی های مخصوص ماه مبارک رمضان هستند که در بیشتر سفره های افطاری دیده می شوند و اگر شما به پخت شیرینی های مختلف علاقه مند هستید بهتر است از تهیه این شیرینی های سنتی ایرانی در منزل غافل نشوید. تهیه و ساخت زولبیا و بامیه در منزل به راحتی امکان پذیر است و اگر کدبانوهای عزیز برای پخت این شیرینی های پرطرفدار نکاتی را رعایت کنند می توانند بامیه و زولبیا را به بهترین و راحت ترین شکل ممکن بپزند.

طرز تهیه زولبیا و بامیه خوشمزه و پرطرفدار

بامیه و زولبیا و گوش فیل از انواع شیرینی های پرطرفدار و محبوب به شمار می روند و شما می توانید برای پذیرایی از مهمان ها و اعضای خانواده تان در زمان افطار این شیرینی ها را به صورت خانگی و سالم تر تهیه کنید. در ادامه طرز تهیه زولبیا و بامیه به همراه نکات طلایی برای ایجاد طعم ایده آل و پخت بهتر را مشاهده خواهید کرد.

دستور تهیه زولبیا و بامیه

طرز تهیه زولبیا خانگی

برای تهیه زولبیا ابتدا باید شربت مخصوص زولبیا را تهیه کنید سپس بعد از آماده سازی مایه زولبیا آن را درون روغن داغ سرخ نمایید و بعد از پخت این شیرینی آن را درون ظرف مناسبی برای سرو قرار دهید.

روش تهیه زولبیا و بامیه خانگی

مواد لازم برای تهیه زولبیا 

  • پودر نشاسته : نصف پیمانه
  • ماست چکیده : نصف پیمانه
  • آرد سفید : دو قاشق غذاخوری
  • زعفران ساییده شده : به مقدار لازم
  • روغن کنجد یا روغن مایع مخصوص سرخ کردنی : به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه شربت مخصوص زولبیا 

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • شکر : ۶ پیمانه
  • عسل : ۴ قاشق غذاخوری
  • گلاب : ۵ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو تازه : دو قاشق غذاخوری

دستور تهیه شربت زولبیا 

شکر و گلاب و آبلیمو و عسل را به همراه سه پیمانه آب درون قابلمه ای مناسب بریزید سپس قابلمه را روی حرارت گاز با شعله ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا شربت به مدت ۶ دقیقه بجوشد سپس آن را از روی حرارت گاز بردارید و در مکانی مناسب قرار دهید تا خنک شود.

طرز تهیه زولبیا و بامیه

دستور تهیه زولبیا 

ماست چکیده و نشاسته و آرد را به همراه ۱/۲ پیمانه آب درون ظرفی مناسب بریزید و هم بزنید می توانید مخلوط این مواد را درون مخلوط کن نیز بریزید تا خمیر شلی بدست آید. توجه داشته باشید که اگر خمیر زولبیا سفت شود می توانید مقداری آب به آن اضافه کنید و اگر خمیر زولبیا شل شود می توانید مقداری آرد به آن بیفزایید.

مخلوط آرد و نشاسته و ماست
در مرحله بعدی طرز تهیه زولبیا و بامیه زعفران ساییده شده را درون یک قاشق غذاخوری آب جوش حل کنید سپس زعفران را به خمیر بیفزایید تا خمیر به رنگ دلخواه تان درآید.

روش تهیه مایه زولبیا

خمیر زولبیا را به مدت ۳۰ دقیقه در مکانی گرم قرار دهید و بعد از مدت زمان ذکر شده مقداری از مایه زولبیا را درون قیف کیسه دار یا سرنگ مخصوص قنادی بریزید.
در مرحله بعدی طرز تهیه بامیه و زولبیا، مقداری روغن درون تابه ای بلند و به عمق ۴ سانت بریزید توجه داشته باشید که ارتفاع روغن برای سرخ کردن زولبیا باید دو سانتی متر باشد سپس تابه را روی حرارت ملایم شعله گاز قرار دهید تا روغن داغ شود.
با کمک قاشق چایخوری مقداری از مایه زولبیا را درون روغن بریزید اگر مایه به سرعت بالا آمد روغن به خوبی داغ شده است و آماده سرخ کردن زولبیا می باشد سپس با فشار دادن قیف دایره ای به اندازه یک نعلبکی از مایه زولبیا را درون روغن بریزید و چند حلقه دیگر نیز درون این حلقه بزرگ ایجاد نمایید.

طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی

زولبیا خانگی

بعد از اینکه زولبیا بالا آمد آن را با کمک کفگیر برگردانید و قبل از اینکه رنگ زولبیا تیره شود آن را از درون روغن خارج نمایید و در شربت قرار دهید.

طرز تهیه زولبیا

توجه داشته باشید که زولبیا را باید به کمک فشار کفگیر درون شربت فرو کنید و بعد از اینکه زولبیا بعدی آماده شده زولبیا قبلی را از درون شربت بیرون آورید و در ظرفی مناسب برای سرو قرار دهید.

زولبیا و بامیه خانگی

طرز تهیه بامیه خانگی

بامیه طعمی بی نظیر و متفاوت دارد و از انواع شیرینی های پرطرفدار در بین رده سنی های مختلف محسوب می شود و شما می توانید این شیرینی را برای افطار ماه رمضان به راحتی در منزل تهیه نمایید. در ادامه این مطلب طرز تهیه بامیه خانگی را مشاهده خواهید کرد که امیدواریم از تهیه این شیرینی نهایت لذت را ببرید.

دستور تهیه بامیه خانگی

مواد لازم 

  • آرد : دو پیمانه
  • محلول زعفران : به مقدار لازم
  • تخم مرغ : شش عدد

دستور تهیه بامیه 

یک پیمانه آب و یک قاشق مربا خوری روغن و مقداری محلول زعفران را درون قابلمه ای مناسب بریزید سپس قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا به مواد به دمای جوش برسند.

بامیه خانگی

دستور بامیه

در مرحله بعد آرد را الک نمایید و یک باره آن را درون آب در حال جوش بریزید و با کمک همزن مواد را هم بزنید تا خمیر یکدست و نیمه شلی بدست آید توجه داشته باشید که خمیر نباید بیش از اندازه شل شود. خمیر بامیه را به مدت ۸ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا بوی خامی آرد از بین برود سپس قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید و اجازه دهید تا خمیر بامیه خنک شود.

بامیه خانگی

در این مرحله از طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی تخم مرغ ها را درون ظرفی مناسب بشکنید و آن را هم بزنید سپس خمیر خنک شده را درون مخلوط کن بریزید و به کمک همزن آن را هم بزنید و تخم مرغ ها را به صورت آرام آرام به خمیر بامیه بیفزایید و اجازه دهید تا خمیر شل شود.

بامیه خانگی

سپس خمیر را درون ماسوره مخصوص بامیه بریزید.

ریختن خمیر بامیه درون قیف مخصوص

به اندازه یک بند انگشت از خمیر را درون روغن داغ بیندازید و بقیه خمیر را قیچی کنید و اجازه دهید تا بامیه درون روغن سرخ شود.

دستور تهیه بامیه

بامیه ها را بعد از سرخ شدن درون شربت گرم قرار دهید و بعد از گذشت چند دقیقه بامیه ها را از درون شربت بیرون آورید و روی صافی فلزی قرار دهید تا شربت اضافی از آن ها خارج شود.

دستور تهیه بامیه

نکات طلایی برای پخت بهتر زولبیا و بامیه

  • برای طرز تهیه بامیه شیاردار می توانید از ماسوره کنگره دار استفاده نمایید.
  • برای درست کردن زولبیا و بامیه بهتر است از یک نفر دیگر کمک بگیرید تا یک نفر مایه زولبیا را درون روغن بریزد و نفر بعدی آن را از روغن خارج کند و درون شربت قرار دهد.
  • اگر تمایل دارید زولبیا ترد و بلوری شود می توانید یک قاشق مربا خوری کف دریایی ساییده شده به مایه زولبیا بیفزایید. ( کف دریا تنه خشک شده نوعی جانور می باشد که از عطاری ها می توانید آن را تهیه نمایید).
  • در طرز تهیه زولبیا می توانید یک تا دو عدد تخم مرغ به مایه آن اضافه کنید تا زولبیا نرم و لطیف شود.

طرز تهیه زولبیا و بامیه

  • توجه داشته باشید که مایه زولبیا نباید زیاد استراحت داده شود زیرا ممکن است ترش شود و در هنگام سرخ شدن از هم بپاشد. در صورت مواجه شدن با این مشکل می توانید مقداری آرد سفید به مایه زولبیا بیفزایید.
  • از شربت زولبیا می توانید برای ساخت زولبیا و بامیه استفاده نمایید.
  • برای سرخ کردن بامیه ها می توانید از روغن زولبیا استفاده کنید ولی بهتر است برای سرخ کردن زولبیا از روغن بامیه استفاده نکنید زیرا روغن کف می کند و سر می رود.

طرز تهیه بامیه در منزل

در این مطلب با دستور پخت زولبیا و بامیه خانگی آشنا شدید که امیدواریم با توجه به نکات و مراحل ذکر شده بتوانید این شیرینی ها را به راحتی در منزل تهیه نمایید و از طعم بی نظیر آن ها نهایت لذت را ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *