دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

علائم کمبود ویتامین e و روش های رفع آن

  • سحر بهرامی
  • ۲ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

از مهم ترین ویتامین های بدن می توان به ویتامین e اشاره کرد که مهم ترین عامل برای داشتن سیستم ایمنی قوی ، پوستی سالم و درخشان و چشم های سالم است .این ویتامین یکی از انواع ویتامین های محلول در چربی است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و به از بین بردن رادیکال های آزاد بدن کمک می کند که کمبود این ویتامین می تواند مشکلات زیادی به همراه داشته باشد از جمله علائم کمبود ویتامین e : اختلال در راه رفتن یا هماهنگی بدن، درد یا ضعف عضلات بدن ،اختلالات بینایی، احساس ناخوشی عمومی..

ویتامین ها نقش موثری برای سلامت انسان ها داشته و وجود آنها در بدن برای ادامه بقا و سلامت انسان  لازم و ضروری است. همانطور که می دانید ویتامین ها به دو گروه تقسیم می شوند؛ برخی محلول در آب و برخی محلول در چربی هستند ویتامین e هم جز گروه ویتامین های محلول در چربی است. که در ادامه این مطلب قصد داریم علائم کمبود ویتامین e و روش های رفع آن را بررسی کنیم بنابراین به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم تا ااین مطلب همراه ما باشید.

 نشانه های کمبود ویتامین e

 ویتامین e می تواند جلوی رادیکال های آزاد و تومور را بگیرد برای همین بیشتر کسانی که که دچار بیماری سرطان می شوند دلیلش کمبود این ویتامین در بدن است  که امروزه این ویتامین برای درمان کسانی که دچار سرطان شده اند تجویز می شود. ویتامین e به طور طبیعی در طیف وسیعی از  از مواد غذایی وجود دارد به همین علت کمبود این ویتامین چیز شایعی نیست جز در مواردی که ممکن است بیماری پنهانی وجود داشته باشد می تواند مشکل ساز باشد.

از مزایای مصرف ویتامین e برای زنان و مردان نابارور  باید توجه کرد  چرا که در بحث ناباروری بسیار موثر است اگر فردی تغذیه مناسب و کامل داشته باشد به کمبود ویتامین e دچار نمی شود . این ویتامین امروزه در قالب قرص کپسول  و شربت و مکمل ها به داروخانه ها عرضه می شود. از مزایای دیگر ویتامین e درمان عفونت ها ، خطر گسترش بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد و از جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان باعث زیبایی،شفافیت و درخشندگی پوست  است .

نشانه ها و علائم کمبود ویتامین e

از اصلی ترین نشانه های  کمبود ویتامین e در بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضعف  در عضلات: وجود ویتامین e برای سیستم عصب مرکزی یک ویتامین ضروری است و به عنوان یکی از  آنتی اکسیدان های اصلی بدن تعریف‌شده که کمبود آن باعث «استرس اکسیداتیو»، تولید اثر سمی و آسیب به ساختارهای درون سلولی می‌شود که در نهایت  احساس ضعف در ماهیچه‌ها به انسان دست می‌دهد.

ناتوانی در راه رفتن درست  یا ناموزون راه رفتن: از علائم کمبود ویتامین e  که باعث ایجاد نورون های خاصی به نام Purkinje شده و روند سیگنال رسانی به سیستم عصبی را مختل می‌کند و پیام را به درستی به مغز ارسال نمی کنند.

  •  آرون گروپس

خستگی شدید و سوزن سوزن شدن بدن: آسیب دیدن فیبرهای عصبی مانع از انتقال سیگنال به‌ درستی شده و عامل ایجاد نوروپاتی محیطی می‌شود.

کاهش قدرت بینایی: کمبود ویتامین e باعث ضعیف شدن گیرنده‌های نور در شبکیه شده و سلول‌های چشم تضعیف می‌شوند  که در نتیجه این پدیده می‌تواند منجر به از بین رفتن دید در درازمدت شود.

اختلال در سیستم ایمنی بدن: برخی تحقیقات نشان می‌دهد کمبود ویتامین e می‌تواند مانع فعالیت سلول‌های ایمنی بدن شود که این امر در بزرگ سالان خطرآفرین می‌شود و به نوعی بدن انسان آماده پذیرش هر گونه بیماری از جمله سرطان می شود.

 از دیگر  عوارض و علائم  کمبود ویتامین e :

سقط جنین در زنان باردار

کم شدن اسپرم مردان و کاهش توانی تولید مثل

علائم و عوارض کمبود ویتامین E

روش های رفع کمبود ویتامین e

بهترین راه برای مقابله با  علائم کمبود ویتامین e داشتن یک برنامه غذایی سالم  است که بتواند این ویتامین را به بدن شما برساند  که درمان ان برای داشتن یک زندگی سالم ضروری است.

برای رفع کمبود این ویتامین در مرحله اول باید مواد غذایی که سرشار از این ویتامین است را مصرف کنیم خوشبختانه ویتامین e در بیشتر مواد غذایی وجود دارد، از جمله این مواد:  در جوانه و روغن جوانه گندم  که به وفور یافت می شود، روغن فندق ، روغن گلرنگ ، روغن بادام، روغن هسته انگور،  روغن آفتاب گردان، روغن زیتون ، خشکبار( پسته ،فندق، بادم، گردو)، سبزیجات (اسفناج ، کلم پیچ، سویا، سیب زمینی ، شلغم )، میوه جات به صورت نسبی این ویتامین  یافت می شود.

نشانه ها و علائم کمبود ویتامینe

در موارد دیگر با مراجعه به دکتر و تجویز مکمل ها و کپسول ویتامین e برای رفع کمبود ویتامین e تجویز می شود . هیچگاه نباید به صورت خود سر به مصرف مکمل ها بپردازیم چراکه مصرف زیاد یا خودسرانه ان باعث سردرد و خونریزی های شدید و همچنین نارسایی کلیه ها می شود.

بررسی خواص ویتامین E

همانطور که می دانید ویتامین E مانند دیگر ویتامین ها نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کند و فواید زیادی برای بدن دارد که در ادامه چند تا از خواص مهم آن را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

اثر جلوگیری در مقابل بیماری ها:

ویتامین E با پیشگیری از اکسیداسیون کلسترول در خون، کمک زیادی به متعادل نگه داشتن سطح کلسترول در خون می کند و به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی باعث جلوگیری از فشار خون بالا و سخت شدن رگ ها، بیماری قلبی و بروز سرطان می شود.

بررسی خواص ویتامین E

اثر آنتی اکسیدانی :

اثر آنتی اکسیدانی و محافظتی آن در مقابل ردیکال های آزاد از خواص مهم ویتامین E می باشد که منجر به از بین رفتن عمل اکسیداسیونی این مواد شده و باعث محافظت سلول در مقابل پیری زودرس می شود که این خواص ویتامین E بسیار زیادتر از دیگر آنتی اکسیدان ها برای بدن می باشد.

اثر محافظتی برای پوست و مو :

ویتامین E با کاهش آسیب ناشی از رادیکال های آزاد در سلول های بدن کمک زیادی به محافظت از پوست در مقابل اشعه ماورا بنفش می کند همچنین، این ویتامین سبب کاهش التهابات پوستی می شود که با کمک ویتامین C باعث بهبود جای آکنه، زخم و همچنین چین و چروک ها می شود، ویتامین  E از پوست سر در مقابل خشکی، پوسته ریزی و در واقع آسیب های محیطی محافظت می کند و کمک زیادی به سالم ماندن و شادابی پوست می کند.

فواید بی نظیر ویتامین E

امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده با نشانه های کمبود ویتامین E و نقش ایین ویتامین بر سلامت بدن به خوبی آشنا شده باشید، در پایان به شما دوستان یشنهاد می کنیم در صورت تمایل جهت آشنایی بیشتر می توانید روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *