دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره افت ضربان قلب جنین هنگام زایمان بدانید

  • فاطمه میرزایی
  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
  • ۰

افت ضربان قلب جنین هنگام زایمان یکی از مسائلی است که معمولا به دلیل استرسی که به مادر و جنین وارد می شود، اتفاق می افتد. امروزه به وسیله دستگاه های الکترونیکی که در زایشگاه ها وجود دارد، ضربان قلب جنین و انقباضات رحم مادر کنترل شده و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می شود.

از آنجا که درد زایمان جنین را دچار استرس خواهد کرد و این مساله برای سلامتی وی خطرناک است، بنابراین پزشک به منظور تشخیص افت ضربان قلب جنین موقع زایمان، در صورتی که وقت زایمان شده باشد از طریق دستگاهی به نام فورسپس یا وکیوم مشکل را برطرف می کند و در غیر این صورت، پزشک عمل سزارین را برای مادر انجام می دهد و یا صبر کرده و تصمیم می گیرد مادر تحت نظر قرار گیرد.

افت ضربان قلب جنین هنگام زایمان

کنترل ضربان قلب جنین روشی است که به وسیله آن می توان خطر افت ضربان قلب جنین هنگام زایمان را کاهش داد به این صورت که مانیتور، ضربان قلب جنین را غیر طبیعی و کمتر از حد نرمال یعنی کمتر از ۱۲۰ ضربه در دقیقه، نشان دهد و اگر این وضعیت تا ۲ دقیقه باقی بماند، پزشک تصمیم به خروج فوری جنین و پایان وقت زایمان می دهد. در چنین شرایطی اگر مراحل زایمان شروع شده باشد، پزشک معالج با استفاده از وسیله ای که امروزه در زایشگاه ها وجود دارند، این مشکل را کنترل خواهد کرد و در صورتی که مراحل زایمان شروع نشده باشد، مادر تحت نظر پزشک قرار گرفته و یا اینکه فورا عمل سزارین برای وی انجام می گیرد.

کاهش ضربان قلب جنین هنگام زایمان

در برخی از بیمارستان ها این امکان برای همه مادران وجود دارد که در حین درد زایمان به طور عادی به مانیتور وصل شوند اما بعضی بیمارستان ها برای مادرانی که مشکلات کمتری دارند ممکن است به طور متناوب به مانیتور وصل شوند. کنترل از طریق مانیتور با تکنیک های مختلفی صورت می گیرد و برای کنترل خارجی الکترونیکی ضربان قلب جنین از دو کمربند و یک نوار کشی پهن استفاده شده که به دور شکم مادر قرار می گیرد، دستگاه به کمربند یا زیر نوار وصل می شود و از تکنیک سونوگرافی دالپر برای چک کردن ضربان قلب جنین استفاده می شود. به منظور جلوگیری از افت ضربان قلب جنین هنگام زایمان باید ضربان قلب جنین در حین زایمان کنترل شود که در این صورت شاخصه های زیر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 افت ضربان قلب جنین هنگام زایمان
میزان اکسیژن در دسترس جنین در تعداد ضربان قلب وی نقش زیادی دارد، رسیدن اکسیژن به جفت، به عواملی مانند گردش خون مادر و عملکرد جفت بستگی دارد.
انقباضات شدید رحم یکی دیگر از عواملی است که مانع رسیدن خون به جنین شده و در نتیجه جنین تنها از اکسیژن موجود در جفت استفاده خواهد کرد، بنابراین میزان اکسیژن در دسترس وی کاهش یافته و این عدم دسترسی به اکسیژن منجر به افت ضربان قلب جنین خواهد شد.
افت ضربان قلب جنین هنگام زایمان ، در طول انقباض رحم، ضربان قلب جنین به دلیل فشار وارده به طور معمول کاهش می یابد و با اتمام انقباض به حالت عادی بر می گردد.
 افت ضربان قلب جنین در هنگام زایمان
در بعضی مواقع که پزشکان نسبت به نحوه تحمل نوزاد در طول درد زایمان نگرانی دارند و یا اینکه اندازه گیری ضربان قلب جنین با استفاده از دستگاه خارجی برای آنها مشکل است، در این صورت از دستگاه کنترل ضربان قلب داخلی استفاده خواهند کرد. دراین روش برای مادرانی که بیشتر از یک بچه داشته باشند، برای کنترل جنین به صورت داخلی، کیسه آب بچه باید پاره شده و دهانه رحم نیز به میزان ۱ تا ۲ سانتی متر باز شده باشد. همچنین در طول معاینه داخلی، مانیتور به وسیله یک لوله پلاستیکی قابل انعطاف، از میان دهانه رحم عبور داده خواهد شد. سپس از این طریق یک الکترود نازک به سر نوزاد وصل می شود. در برخی موارد، استفاده از این روش با عفونت موضعی و خارش خفیف بر روی سر بچه همراه است؛ مانیتور داخلی برای انقباضات که به آن مبدل فشار داخلی (IPT) نیز گفته می شود، شدت انقباضات را ارزیابی می کند و این وسیله زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که درد زایمان کُند انجام گیرد، در نتیجه برای تشخیص، نیاز به اکسی توسین برای تقویت انقباضات ضروری می باشد.

مانیتور از یک لوله انعطاف پذیر و پر شده از یک نوع مایع تشکیل شده که در طول معاینه داخلی ، بین سر جنین و جدار رحم گذاشته می شود و در بعضی موارد که مایع آمنیوتیک بسیار اندک می باشد از این وسیله برای تزریق آب نمک به داخل رحم استفاده می شود، همچنین نوار ضربان قلب جنین، فشردگی بند ناف را نشان می دهد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *