دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آموزش نگه داری از گل زنجبیلی و رشد بهتر این گیاه در منزل

  • سحر بهرامی
  • ۱ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

گل زنجبیلی در جهان جز دسته جذاب ترین و زیبا ترین گل ها قرار گرفته که بی شک با دیدن این گل زیبا به علت ظاهر متفاوتش در خاطر ادم باقی می ماند . گل زنجبیلی گل رایجی نیست و بدست آوردن ان کار سختی است اما اگر این گیاه را در اختیار دارید باید نحوه نگه داری از گل زنجبیلی را هم یاد داشته باشید.که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت..

گل زنجبیلی که معمولا به رنگ قرمز است گیاهی کمیاب است، که زادگاه آن جنگل های استوایی مناطق آسیایی است. که شاید خیلی ها آن را ندیده باشند این گیاه گونه های مختلفی دارد که  که گل های خیره کننده ای می دهد. برای کسانی که قصد تهیه این گیاه را دارند باید چگونگی نگه داری از گل زنجبیلی را هم بدانند که برعکس ظاهر پیچیده اش نگهداری آن بسیار آسان است.

آشنایی با نحوه نگه داری گل زنجبیلی

روش تکثیر و نگه داری از گل زنجبیلی

این گل دارای ساقه ای بلند و توخالی با برگ های صاف و نیزه ای شکل که گل را روی خود نگه می دارد است. که گلبرگ های آن در قسمت بالای ساقه بر افراشته شده است و وقتی به مرکز گل می رسد گل برگ ها جمع می شوند که ظاهری بسیار زیبا را به وجود می آورد ، نقطه قوت یا جذاب ترین چیزی که این گیاه را منحصر به فرد کرده است براکته های واکسی و رنگی آنهاست.

شرایط نگهداری از گل زنجبیلی

گل زنجبیلی برای رشد خود نیاز به نور فراوانی احتیاج دارد اما علاقه شدیدی به نور لکه دار دارد اگر این گل را در حیاط منزل خود دارید بهترین مکان برای نورگیری زیر سایه درختان است اما اگر آن را در منزل نگه داری می کنید  به نور بیشتری نیاز دارد سعی کنید در پشت پنجره جایی که نور به صورت غیر مستقیم می تابد گل را قرار دهید.

اموزش نگه داری از گل زنجبیلی در منزل

در مورد آبیاری این گیاه باید گفت که گل زنجبیلی  عاشق آب است و خاکش همواره باید دارای رطوبت باشد البته به این معنا نیست که خاکش را غرقاب کنید البته باید بدانید که در چنین وضعیتی هم می تواند به خوبی رشد کند اما در طولانی مدت باعث پوسیدگی ریشه ها می شود . در آبیاری ان سعی کنید قبل از خشک شدن خاک ان را آبیاری کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

به این نکته توجه کنید که گلدانتان از زهکشی خوبی برخوردار باشد و آب را بتواند از خود خارج کند.

برای خاک این گیاه می توانید از  خاکی سبک  با قدرت زهر کشی بالا استفاده کنید می توانید گیاه را در فصل رشد با کود های که تمام مواد مغذی این گیاه را دارد کود دهی کنید.

برای نگه داری از گل زنجبیلی به صورت طولانی مدت باید هر سال یا یک سال درمیان خاک و گلدانش را تعویض کنید البته بستگی به رشد گیاهتان دارد در هنگام تعویض گلدان اگر می خواهید این گل را قلمه بزنید بهترین زمان است چرا که ریشه های آن دارای ریزوم هایی است که به وسیله آن ها گسترش می یابند که در آخر می توانید صاحب دو گل زنجبیلی شوید.

گونه های مختلف گل زنجبیلی و نگه داری از ان

تکثیر گل زنجبیلی

پیدا کردن گل زنجبیلی اغلب کار سختی است، بنابراین بهتر است گونه هایی از آن را بیابید و تکثیر کنید، حال تکثیر این گیاه را می توانید با استفاده از بذر یا تقسیم بوته انجام دهید.

تقسیم بوته گل زنجبیلی ساده است و برای این منظور باید صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند و بعد از اینکه خاک گلدان کمی خشک شد این کار را انجام دهید، زیرا گیاه راحت تر از داخل گلدان خارج خواهد شد.

با زدن چند ضربه آهسته به کف و دیوار های گلدان، گیاه خیلی راحت از داخل گلدان جدا می شود و بعد خاک های قبل در اطراف گلدان را جدا کنید، البته مواظب باشید تا به ریشه گیاه آسیبی نرسد، سپس با احتیاط گیاه را به دو یا چند بوته تقسیم کنید، هر بوته شامل مقداری ریشه و سه گره رویشی باید باشد و سپس هر کدام از بوته ها را در گلدان کوچکتری و به طور جداگانه که با خاک تازه پر کرده اید، کاشته و به طور مرتب با کمی آب، آبیاری نمایید تا گیاه رشد کند، البته گیاهان جدید به کمی گرما نیز احتیاج دارند.

پرورش گل زنجبیلی

کاشتن بذر گل زنجبیلی قرمز

لازم است بذ رهای گل را از یک شب قبل در آب بخیسانید، سپس بذر را در عمق ۱۲ میلیمتر در گلدانی به ارتفاع ۱۵ سانتی متر که با خاک غنی، مرطوب و دارای زهکشی مناسب پُر شده است، بکارید، سپس گلدان را در معرض نور قرار دهید.

دمای مناسب برای رشد این گیاه ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد می باشد و جوانه زنی این گیاه امکان دارد، آهسته صورت گیرد.

نگهداری از گل زنجبیلی

لازم است خاک گلدان را همواره مرطوب نگه دارید اما آن را خیس نکنید، کاشت این گل بسیار ساده است و در آفتاب کامل رشد خواهد کرد، همچنین به گرما و خاک با زهکشی مناسب رشد می کند، از آنجا که گل زنجبیل قرمز نیاز به خاک مرطوب دارد، بنابراین نباید اجازه دهید خاک آن خشک شود، خاک این گیاه باید غنی بوده و ماهی یکبار کود داده شود.

این گیاه بسیار مناسب برای نگهداری در خانه و یا گلخانه بوده اما نیاز به رطوبت بالا دارد و اگر نور خورشید کافی دریافت نمی کند باید از نور مصنوعی استفاده کرد. در صورت تمایل برای آشنایی با پرورش گل و تکثیر گیاهان مختلف می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *