دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علائم بیماری ام اس و نشانه هایی که باید جدی بگیرید

  • زهرا خانزاده
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

بیماری ام اس(MS) نوعی بیماری التهابی می باشد، که سبب آسیب و تخریب غلاف های میلین سلول های عصبی موجود در مغز و نخاع می شود. در نتیجه با ایجاد اختلال در عملکرد سیستم عصبی علائم و نشانه های در بدن بروز می کند، که در ادامه می توانید، با علائم بیماری ام اس آشنا شوید.

بروز علائم در افراد مبتلا به ام اس، با توجه به پیشرفت بیماری به صورت های مختلف یعنی به شکل برگشتی (عود مرحله ای) و یا به صورت متناوب (در طول زمان) می باشد و فرد مبتلا به ام اس ممکن است، به دفعات دچار حمله این بیماری قرار بگیرد. هر چند دلیل مشخصی برای بروز این بیماری وجود ندارند، اما این بیماری در واقع یک بیماری خود ایمنی می باشد، یعنی این که سیستم ایمنی بدن بر علیه خود عمل می کند و به سلول های غلاف میلین آسیب می رساند. در ادامه با نشانه ها و بیماری ام اس بیشتر آشنا خواهید شد.

علل بیماری ام اس

آشنایی با نشانه ها و علائم بیماری ام اس

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، از لحاظ علمی به طور دقیق علل ابتلا به مالتیپل اسکلروزیس مشخص نشده است، اما به طور کلی استرس، عوامل باکتریایی و عفونت های ویروسی التهاب روده ای و معده، آنفولانزا و یا سرماخوردگی ساده، همچنین انگل، کمبود ویتامین D، رژیم غذایی ناصحیح، سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد نمک  به عنوان محرک این بیماری به شمار می روند و باعث افزایش علائم بیماری ام اس می باشند. همچنین عامل ژنتیک را به عنوان علل دیگر این بیماری بیان نموده اند.

  • سرگیجه:

یکی از نشانه های این بیماری ایجاد سرگیجه می باشد، که بیماران دارای این علائم به دلیل تخریب سلول های عصبی قادر به کنترل تعادل خود نمی باشند و اغلب برای حفظ تعادل خود ناچارند از عصا استفاده کنند.

  • دو بینی یا اختلال در دید:

اختلال در دید یا دو بینی از علائم شایع در افراد مبتلا به بیماری MS می باشد، بروز این مشکل ناشی از حمله این بیماری بر روی عصب بینایی است.

 بیماری MS

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • کاهش حافظه:

از دیگر علائم بیماری ام اس ضعف و کاهش حافظه می باشد، که معمولا در ابتدای ابتلا بیماری ام اس و یا در مراحل پیشرفت این بیماری بروز می کند. همچنین ممکن است علاوه بر ایجاد این مشکل،نشانه های ام اس به صورت ناتوانی در صحبت کردن و عدم تمرکز نیز ظاهر گردد.

سرگیجه یکی از علائم بیماری MS

  • عدم توانایی کنترل ادرار و مدفوع:

حدود ۸۰% افراد مبتلا به بیماری ام اس قادر به کنترل ادرار و یا مدفوع نمی باشد، که این بی اختیاری در دفع ادرار و یا مدفوع بسیار برای مبتلایان به این بیماری عذاب آور است. همچنین این افراد ممکن است، به دلیل اختلال در عملکرد روده، به طور مداوم دچار اسهال شوند.

علائم بیماری ام اس

  • مورمور شدن و بی حسی انگشتان:

از دیگر مشکلات شایع مبتلایان به بیماری ام اس، مورمور شدن (گز گز کردن) و بی حسی انگشتان دست ها و بخصوص پاها به صورت مداوم است، که به دلیل تخریب یا آسیب سلول های عصبی موجود در مغز و نخاع می باشد.

مور مور شدن یکی از نشانه های بیماری ام اس

  • اختلالات جنسی:

یکی دیگر از نشانه های بیماری ام اس در مراحل پیشرفت بیماری، اختلالات جنسی است. تقریبا ۳۰ الی ۸۰ درصد خانم های مبتلا به این بیماری دارای اختلالات جنسی می باشند و در مردان مبتلا به بیماری MS تقریبا ۳۰ الی ۵۰ درصد دارای اختلال در انزال هستند.

علائم بیماری ام اس

  • افسردگی:

اغلب افراد مبتلا به بیماری ام اس دچار تغییرات خلق و خو، بی حالی و تحریک پذیری می شوند. بنابراین این بیماری علاوه بر آسیب به جسم، روح فرد را نیز درگیر می کند.

نشانه ها و علت بیماری ام اس

  • انقباض عضلات:

انقباض و گرفتگی شدید عضلات یا همان اسپاسم دردناک از جمله علائم این بیماری می باشد، که معمولا دست و پا (قسمت های انتهای بدن) را در گیر می کند و معمولا اسپاسم بعد از چند دقیقه برطرف می شود. که این حالت برای مبتلایان به این بیماری بسیار آزار دهنده می باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده، شایع ترین علائم بیماری ام اس شامل سنگینی سر و بدن، دیر هضم شدن غذا، زودرنج و حساس شدن، اختلال در تکلم، عدم تحمل آب گرم و هوای گرم، عدم تحمل آب سرد و هوای سرد، تمایل به خوردن غذاهای سرد اسیدی (ماست، بستنی و … )، نداشتن تعادل، احساس لرزش به هنگام حرکت، واکنش های غیرارادی، احساس خستگی و سوزش پشت در زمان خم شدن گردن می باشد.

انقباض عضلات

به یاد داشته باشید، که احتمال مبتلا شدن دو دسته از افراد یعنی ۱. افراد زودرنج و حساس، ۲. افراد با مزاج سرد به بیماری ام اس بیشتر از سایر افراد می باشد. دسته اول، غالبا افرادی بسیار زودرنج، حساس، عصبی و استرسی می باشند، همواره ذهنشان درگیر مسائل مختلف و ایراد گرفتن از خود و دیگران می باشند. دسته دوم هم کسانی هستند، که به طور ژنتیکی مزاجی سرد دارند و در برنامه غذای خود نیز همواره از غذای سرد اسیدی نظیر ترشی، تمرهندی، قره قورت، ماست و … مصرف می نمایند.

آیا بیماری MS ارثی است ؟

MS یک بیماری لزوما ارثی نیست و مطابق گزارشات انجمن ملی ام اس، در صورتی که فردی از نزدیکانتان به این بیماری مبتلا باشد، احتمال ابتلا به آن بیشتر است.

به طور کلی تنها حدود یک درصد احتمال این بیماری برای هر فرد وجود خواهد داشت اما اگر خواهر، برادر یا یکی از والدین مبتلا به ام اس باشند، این احتمال می تواند به ۲.۵ تا ۵ درصد هم برسد.

نشانه های ام اس

البته وراثت نمیتواند تنها عامل تعیین کننده ام اس باشد، در دوقلو های همسان در صورت ابتلای یکی از قل ها، احتمال مبتلا شدن دیگری نیز تا ۲۵ درصد افزایش می یابد، حال اگرچه ژنتیک می تواند یک عامل خطر محسوب شود، اما تنها عامل بروز این بیماری نیست.

روش تشخیص مالتیپل اسکلروزیس (MS) :

آزمایشات بسیاری برای تشخیص این بیماری توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب انجام می گیرد که در زیر با این آزمایش ها آشنا می شوید :

  • معاینه عصبی : در این معاینه پزشک عملکرد اعصاب را بررسی می کند.
  • معاینه چشم : آزمایش هایی برای ارزیابی بینایی و بررسی بیماری های چشمی انجام می گیرد.
  • تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) : در این تکنیک با استفاده از یک میدان مغناطیسی قدرتمند و با امواج رادیویی، تصاویر مقطعی از مغز و اعصاب بدست می آید.
  • پونکسیون کمری : در این آزمایش با وارد کردن یک سوزن بلند به درون ستون فقرات، نمونه ای از مایع مغزی نخاعی بدست می آورند.

پزشکان با استفاده از این آزمایش های مغز و اعصاب در دو ناحیه جداگانه به دنبال آسیب به سیستم اعصاب مرکزی هستند، ضمن اینکه باید مشخص کنند که حداقل یک ماه از بخش هایی که دچار آسیب شده اند، می گذرد، از این آزمایش ها برای رد سایر شرایط نیز استفاده می شود.

علایم ام اس

این بیماری اغلب موجب تحیر پزشکان می شود، زیرا هم از نظر شدت و هم روش های تاثیر این بیماری بر افراد متفاوت می باشد، حملات بیماری می توانند چند هفته به طول انجامیده و سپس ناپدید شوند، اما عود این بیماری به تدریج بدتر و غیرقابل پیش بینی است و دارای علائم متفاوتی می باشد، حال تشخیص زودرس بیماری ام اس می تواند از پیشرفت سریع آن جلوگیری کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *