دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طولانی شدن سرماخوردگی را به این دلایل جدی بگیرید!

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۷ دی ۱۳۹۷
  • ۰

اگر سرماخوردگی شما از حد نرمال طولانی تر شده آن را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه نمایید. در بعضی از موارد این طولانی شدن خبر از مشکلات و بیماری های جدید می دهد. 

سرماخوردگی باید بعد از یک هفته بهبود یابد. اگر سرماخوردگی بعد از یک هفته همچنان ادامه داشته باشد، یعنی سرماخوردگی شما به نوع مزمن تغییر یافته است.

دوباره سرما خورده اید

گاهی پس از اینکه از درگیری با یک ویروس راحت می شوید، به ویروس تازه ای مبتلا می شوید و دوباره سرما می خورید. در چنین وضعیتی سرماخوردگی جدید شما با علائم قبلی ادغام می گردد.

عوارض داروهای مصرفی شما باشد

سرفه های مزمن از عوارض دارویی است. این سرفه ها از نوع خشک می باشند. داروهای مهار کننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین سبب سرفه های خشک می شوند. فشار سینوسی شدید، احتقاق بینی و گلودرد می تواند از عوارض داروهای مصرفی شما باشد.

طولانی شدن سرماخوردگی

ترشحات پشت حلق

این ترشحات تا مدت زیادی پس از سرماخوردگی ادامه دارد و با دراز کشیدن بدتر می شوند. این ترشحات گاهی در پی آلرژی به وجود می آیند و همیشه خطرناک نیستند.

احتمال آلرژی وجود دارد

عملکرد یک ویروس بسیار شبیه به حساسیت می باشد. آلرژی های فصلی تا پایان فصل با خارش، آبریزش بینی و چشم ادامه دارند. ممکن است این علائم در فصل زمستان بیشتر شوند و نشانه های سرماخوردگی را از خود بروز دهند.

سینوزیت باکتریایی

سینوزیت باکتریایی نوعی فشار در سینوس هاست که معمولاً پس از سرماخوردگی ایجاد می شود. این موضوع با سردرد خود را نشان می دهد. خلط های بر جای مانده از سرماخوردگی، فرصت لازم برای تکثیر باکتری را ایجاد می کنند. این اتفاق بعد از ۱۰ الی ۱۴ روز از ابتلا به سرماخوردگی خود را نشان می دهد. برای درمان این سینوزیت به درمان و مراجعه به پزشک نیاز دارید.

طولانی شدن سرماخوردگی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بیماری انسدادی ریه یا آسم

حالاتی چون خس خس سینه با سرفه ممکن است به دلیل بیماری انسدادی ریه یا آسم باشد. بیماری انسدادی ریه در سال های آتی و آسم در همان سال های ابتدایی زندگی خود را نشان می دهد.

پزشک برای اطمینان از این بیماری ها از تست ریه کمک می گیرد و برای درمان از اسپری ها بهره مند می شود.

سینه پهلو

اگر سرفه های شما با ترشحات قهوه ای و سبز، تنگی نفس و تب همراه است، این موضوع به دلیل سینه پهلو می باشد. این بیماران احساس ناخوشایندی دارند و از درد ریه نالان هستند. سینه پهلو یک بیماری جدی است و در صورت عدم توجه منجر به مرگ می شود. در صورت داشتن این نشانه ها فوراً به پزشک مراجعه کنید.

طولانی شدن سرماخوردگی

رفلاکس

اگر صدای شما خش دار شده و سرفه می کنید و طعم دهان تان بد مزه است، احتمالاً به مشکلات گوارشی چون رفلاکس معده دچار هستید. این بیماری با تهوع، سوزش سر دل، پس زدن عذا، آروغ زدن و استفراغ همراه می باشد. بعد از غذاهای تند یا سنگین بیشتر خود را نشان می دهد. با استفاده از داروهای ضد التهابی چون ایبوپروفن نیز این علائم را خواهید داشت. داروهای آنتی اسید در این بیماری ها استفاده می شوند. اگر علائم بیش از یک هفته طول کشید به پزشک مراجعه داشته باشید.

چیزی در بدن شما گیر افتاده

به عنوان مثال در راه تنفسی شما چیزی گیر کرده است. این موضوع بیشتر در بچه ها دیده می شود و علائمی چون آبریزش بینی را نشان می دهد و تا خارج شدن آن شیء ادامه می یابد. این خارج کردن باید توسط پزشک انجام شود.

سل

سرفه های بیش از اندازه همراه با خون، لرز، عرق سرد و تب مشکلات زیادی را به همراه دارد. این بیماری در حال حاضر نادر است اما به شدت مسری می باشد. افرادی که سیستم ایمنی قدرتمندی ندارند، باید بیشتر از خود مواظبت کنند.

طولانی شدن سرماخوردگی

سیستم دفاعی ضعیف

اگر سرماخوردگی های ساده شما کش دار و طولانی می شود، احتمالاً بدن تان ضعیف می باشد و توانایی مبارزه با ویروس ها را ندارد. کمبود ویتامین، کمبود خواب، عفونت های ویروسی سیتمیک مانند ویروس نقص ایمنی انسانی(HIV)، استرس و دهیدراسیون از جمله دلایل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن می باشد.

سرطان

اگر سرفه های شما با مصرف داروهای پزشک همچنان ادامه دارد و سیگاری نیز هستید یا با مواد حساسیت زایی چون سفید کننده ها، پنبه و … سر و کار دارید، ممکن است به سرطان مبتلا باشید.

این سرفه ها تا ماه ها طول می کشند و علائم دیگری به همراه نخواهند داشت. بیشتر افراد در این شرایط با تنگی نفس، کم شدن اشتها، کاهش وزن و ضعف مواجه می گردند. در این صورت باید فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *