دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی آنفولانزا با کمک روش های طبیعی و خانگی

  • مهتاب علی پناه
  • ۳۰ دی ۱۴۰۲
  • ۰

آنفولانزا از شایع ترین بیماری هایی می باشد که با آمدن فصل سرما شیوع پیدا می کند و با علائمی نیز همراه است که در این مقاله روش های طبیعی و خانگی جهت درمان خانگی آنفولانزا در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

آنفولانزا یک نوع بیماری ویروسی است که بسیاری از افراد را در فصل زمستان به خود گرفتار می کند که سرما خوردگی و آنفولانزا دو علایم تقریبا مشابهی دارند تنها تفاوت بین این دو در شدت و طول مدت بهبودی است که با کمک روش های طبیعی می توانید آن را درمان کنید. در ادامه با روشهایی از درمان خانگی آنفولانزا آشنا می شوید.

روش های درمان خانگی آنفولانزا

روش های درمان خانگی آنفولانزا

همانطور که برای درمان سرماخوردگی ویروسی روش های خانگی بسیار مفید و تاثیر گذار می باشند برای رفع آنفولانزا نیز روش های خانگی بسیار موثر می باشد:

چای نعناع فلفلی :

یکی از موثرترین دمنوش ها به منظور از بین بردن ویروس ها و عوامل بیماری زا چای نعناع فلفلی می باشد  این دمنوش کمک زیادی به از بین بردن نشانه های احتقان و تقویت بدن می کند و همچنین اسهال و استفراغ ناشی از انفولانزا را نیز بهبود می دهد.

چای دارچین :

دارچین به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی کمک زیادی به از بین بردن عامل بیماری زا می کند و چای دارچین به عنوان یکی از راهکارهای موثر به منظور درمان آنفولانزا محسوب می شود.

مصرف ویتامین C:

ویتامین C سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش گلبول سفید خون می شوند بنابراین به منظور بهبود آنفولانزا به محض مشاهده علایم سرماخوردگی از مرکبات، توت فرنگی، کلم بروکلی، فلفل قرمز و پاپایا استفاده کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

درمان خانگی آنفولانزا با روش های طبیعی

روی:

به منظور کاهش یافتن علایم سرماخوردگی و آنفولانزا مواد غذایی حاوی روی از جمله : اسفناج، جوانه گندم، کدو تنبل، کاکائو و گوشت گاو را در برنامه غذایتان بگنجانید، همچنین می توانید از مکمل های حاوی روی سیترات روزانه استفاده کنید.

چای سبز:

از بهترین نوشیدنی های جهت درمان آنفولانزا چای سبز می باشد زیرا، دارای آنتی اکسیدان های مختلفی است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود علاوه بر این مصرف چای سبز بازکننده تنفس، تصفیه کننده خون، کاهش اضطراب و افسردگی است بنابراین مصرف روزانه سه فنجان چای سبز یک ساعت بعد از غذا تاثیر شگفت انگیری بر جای خواهد گذاشت.

بهترین نوشیدنی جهت درمان آنفولانزا

استفاده از داروهای گیاهی:

یکی از دارو های گیاهی بسیار مفید جهت درمان گلو درد، عفونت تنفسی و کاهش نشانه های آنفولانزا و سرماخوردگی پِلارگونیوم می باشد بنابراین در صورت مشاهده علایم سرماخوردگی از این داروی گیاهی استفاده کنید.

عسل:

از دارو های بسیار مفید و مطمئن جهت درمان سرماخوردگی و آنفولانزا عسل می باشد از این رو، خوردن یک قاشق عسل پیش از خوابیدن به کاهش سرفه و گلو درد ناشی از بیماری آنفولانزا کمک شگفت انگیزی می کند.

بهترین درمان خانگی آنفولانزا

تمیز کردن بینی با محلول آب نمک:

شستن بینی با محلول آب نمک به خارج شدن مایع مخاطی بینی و از بین بردن ذرات ویروس و میکروب موجود در آن کمک می کند، می توانید داخل نصف لیوان آب یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین و یک چهارم قاشق چای خوری نمک اضافه کنید سپس انگشت خود را بر روی یکی از سوراخ های بینی قرار داده تا بسته شود و با کمک سرنگ محلول حاصل را داخل سوراخ بینی دیگر هدایت کنید سپس این کار را روی سوراخ دیگر بینی تان نیز تکرار کنید، به منظور از بین رفتن مخاط موجود در بینی روزی دو تا سه بار از این روش استفاده کنید.

سیر:

سیر به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی به کاهش علایم آنفولانزا و سرماخوردگی کمک زیادی می کند بنابراین روزانه یک عدد سیر را به رژیم غذایی تان بگنجانید، همچنین استفاده از سیر سبب جلوگیری از ابتلا به سایر بیماری ها می شود.

روش های مقابله و درمان آنفولانزا

زنجبیل:

از ادویه های پرکاربرد در علم پزشکی زنجبیل می باشد که از خواص ضد باکتری و ضد ویروسی برخوردار است و با ویروس آنفولانزا مقابله می کند بنابراین چای زنجبیل آماده کنید و به آن کمی عسل خام بیافزایید.

مصرف مقادیر فراوان آب:

به منظور درمان خانگی آنفولانزا هیدراته بودن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است بنابراین برای از بین بردن باکتری و ویروس ها در هر دو ساعت ۲۴۰ میلی لیتر آب بنوشید، همچنین نوشیدن چای سبز و سیاه نیز به دلیل اینکه سرشار از آنتی اکسیدان می باشد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

زردچوبه:

زردچوبه به دلیل داشتن ماده ای به نام کورکومین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و همچنین به عنوان یک درمان خانگی آنفولانزا محسوب می شود از این رو به چای یا دمنوش مورد علاقه تان کمی زردچوبه اضافه کنید همچنین می توانید داخل آب جوشیده کمی زردچوبه بریزید سپس آن را غره غره کنید.

درمان طبیعی برای خلاصی از ویروس آنفولانزا

زنجبیل و عسل:

ترکیب زنجبیل و عسل به عنوان یک روش موثر جهت درمان خانگی آنفولانزا محسوب می شوند بنابراین یک قاشق چای خوری آب زنجبیل را با یک دوم قاشق چای خوری عسل ترکیب نمایید سپس آن را بنوشید.

سرکه سیب:

استفاده از سرکه سیب به از بین بردن ویروس هایی که سبب ایجاد آنفولانزا و سرماخوردگی می شوند کمک می کند می توانید به ۲۳۶ گرم آب یک قاشق غذا خوری سرکه سیب ارگانیک را اضافه کنید سپس آن را بنوشید.

درمان سریع و قطعی آنفولانزا

بخور اکالیپتوس:

استفاده از بخار اکالیپتوس سبب کاهش سرفه و گرفتگی بینی می شود فقط کافی است داخل ظرف آب جوش پنج تا ده قطره از عصاره یا روغن آن را بریزید و اجازه دهید به مدت یک دقیقه قطرات اکالیپتوس داخل آن جوش بخورند سپس ظرف را بر روی زمین بگذارید و با کمک یک حوله صورت خود را بر روی آن بگیرید و به مدت ده تا پانزده دقیقه با بینی بر روی آن نفس بکشید.

نکته : در زمان استفاده از این روش فاصله صورت تان را تا آب جوش حفظ نمایید تا بخار آن سبب سوختگی پوست تان نشود.

فلفل قرمز:

فلفل قرمز دارای مقادیر فراوانی ویتامین C است بنابراین در صورتی که از مشکل معده رنج نمی برید فلفل قرمز مصرف کنید زیرا علاوه بر تقویت دستگاه ایمنی بدن به درمان و پیشگیری از آنفولانزا کمک می کند و همچنین به دلیل دارا بودن خواص ضد باکتری به عنوان یک ماده ضد اسهال محسوب می شود.

درمان طبیعی آنفولانزا

سوپ مرغ:

سوپ مرغ دارای مواد مغذی فراوانی است به همین خاطر جهت درمان بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است و سبب تقویت بدن می شود زیرا، بدن در این دوره ضعیف می شود.

درمان آنفولانزا با روش های طبیعی

نکاتی که در زمان استفاده از دمنوش ها باید بدانید

رعایت یک سری نکات در زمان مصرف دمنوش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند که عبارت است از :

۱. در صورتی که در دوران بارداری و یا شیردهی هستید پیش از استفاده از دمنوش ها با پزشک تان مشورت نمایید تا اطمینان حاصل نمایید که دمنوش برای شما خطری ندارد.

۲. دمنوش را با حرارت غیر مستقیم بخار کتری یا روی توری تهیه نمایید و دقت داشته باشید که نجوشد.

۳. اگر تمایل دارید به منظور تهیه دمنوش از چند گیاه استفاده کنید حتما مطمئن شوید که گیاه ها با هم تداخل نداشته باشند.

۴. پیش از استفاده از دمنوش اگر از داروی خاصی استفاده کنید به منظور تداخل نداشتن دمنوش با داروی مصرفی با پزشک تان مشورت نمایید.

نشانه های کلی بیماری آنفولانزا

  • تب و لرز (دمای بدن بالای ۳۸ درجه شود)
  • کسلی و بیحالی
  • دردهای عضلانی مانند: کمر درد
  • سرفه‌های خشک از سینه
  • سرفه (ممکن است دارای خلط باشد)
  • کاهش اشتها
  • مشکل در خواب
  • درد سینه
  • آبریزش بینی
  • اسهال یا شکم درد
  • تغییر در صدا
  • آفت دهان
  • تهوع و استفراغ
  • گلودرد

نشانه های بیماری آنفولانزا

نشانه های گفته شده می توانند ضعیف یا شدید تر باشند و در برخی موارد دارای علایم ناشناخته ای می باشد که پس از دو روز از ابتلا بروز می کند که البته سرفه می تواند پس از دو هفته از بیماری بهبود پیدا کند.

رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آنفولانزا

افرادی که به آنفولانزا مبتلا می شوند، باید از غذا های مقوی، گرم و آبکی استفاده کنند، از این رو مصرف آب گوشت قرمز و آب استخوان که دارای مقدار زیادی آهن و پروتئین است به این بیماران توصیه می شود، غذاهای گرم همچون آش و سوپ نیز به کاهش درد و ناراحتی فرد بیمار کمک کرده و می تواند تنفس وی را بهبود ببخشد.

همچنین مصرف غذاهای زود هضم مثل برنج، نان تست، موز، سیب و بلغور جو دو سر مفید است و خوردن غذا های تند و دارای ادویه زیاد که موجب تحریک گلو و افزایش سرفه می شوند، ممنوع می باشد، همچنین مصرف نوشیدنی های الکلی، سیگار، غذا های سنگین و دیر هضم، شیر، پنیر و فست فود باید قطع یا محدود شود.

روشهای خانگی بهبود آنفولانزا

همانطور که گفتیم؛ ویتامین C از جمله عناصر مهم و ضروری برای تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد که به افزایش مقاومت در برابر ویروس آنفولانزا کمک زیادی می کند، ضمن اینکه موثر در رفع عفونت های دستگاه تنفسی می باشد، برخی از مواد غذایی غنی از این ویتامین شامل مرکباتی همچون پرتقال، گریپ فروت، نارنگی و سبزیجات برگ تیره مثل اسفناج و کلم بروکلی می باشد، حال در صورت ابتلا به آنفولانزا حتما از آب پرتقال و سبزیجات تازه به صورت روزانه مصرف کنید.

پروبیوتیک ها یک گروه از باکتری های مفید هستند که در بدن یافت می شوند و با مصرف لبنیات پروبیوتیک دار از جمله ماست پروبیوتیک می توانید به کاهش و بهبودی سریع عفونت های تنفسی کمک کنید.

تب، سرفه، آبریزش و گرفتگی بینی و تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد از نشانه های آنفولانزا هستند که می توان این علائم را در مراحل ابتدایی بیماری با استفاده از درمان خانگی از بین برد، اما در صورت عدم بهبودی  و باقی ماندن تب به همراه احساس درد در قفسه سینه، لرز و تعریق، مخاط و یا خلط خون و مشکل در تنفس, حتما باید سریعا به پزشک متخصص ریه مراجعه شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *