دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

برای درمان سریع سرماخوردگی چه راهکاری وجود دارد؟

  • مهتاب علی پناه
  • ۸ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

سرماخوردگی یک بیماری بسیار شایع می باشد که بسیاری از افراد را به خود گرفتار می کند و دارای علائمی می باشد که تنها با مصرف دارو و قرص درمان نمی شود بلکه با کمک روش های طبیعی به منظور درمان سریع سرماخوردگی می توانید از شر این بیماری خلاص شوید.

با آمدن فصل سرما، سرما خوردگی در بین کودکان و بزرگسالان رواج پیدا می کند که با علائمی مانند تب، آبریزش بینی و خستگی همراه است این بیماری شایع افرادی را که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار هستند را بیشتر به خود گرفتار می کند بنابراین بهتر است قبل از شروع فصل سرما خود را با رعایت برنامه غذایی سالم ایمن گردانید، زمانی که فرد به سرماخوردگی مبتلا می شود به دنبال روش های طبیعی و کم هزینه برای رفع سرماخوردگی می باشد به همین خاطر در ادامه مطلب شما عزیزان را با روش های درمان سریع سرماخوردگی آشنا خواهیم کرد.

روش های درمان سرماخوردگی

روش های درمان سریع سرماخوردگی

سرما خوردگی که در ظاهر یک بیماری بسیار ساده می باشد می تواند فرد را تا چند روز از انجام کارهای روزانه باز دارد بنابراین با انجام روش هایی که در ادامه با آن آشنا می شوید می توانید آن را خیلی سریع درمان کنید.

استراحت کافی

قدم اول جهت درمان فوری سرماخوردگی استراحت به میزان کافی می باشد اما برخی از افراد به این نکته توجه نمی کنند و همین امر سبب تشدید بیماری می شود بنابراین با مشاهده علائم سرما خوردگی یک روز استراحت کنید حتی اگر فکر می کنید که قادر به ادامه روال زندگی تان هستید باز هم استراحت کنید.

روش های درمان خانگی سرماخوردگی

حفظ رطوبت هوا

همانطور که می دانید ویروس های سرماخوردگی و آنفلوانزا در دماهای پایین و همچنین در شرایطی که رطوبت پایین است بیشتر دوام می آورند بنابراین در صورتی که احساس می کنید بیمار شده اید با یک دستگاه مرطوب کننده یا بخار ساز هوا را مرطوب نگه دارید این روش سبب مبارزه با عفونت می شود فقط در زمان استفاده از این روش به منظور درمان سریع سرماخوردگی به خاطر داشته باشید از تعویض آب روزانه دستگاه و همچنین پیروی از دستور العمل های شرکت سازنده دستگاه مرطوب کننده هوا غافل نشوید.

بالا نگه داشتن دمای بدن

میکروب ها در دمای بالا از بین می روند بنابراین لازم است که دمای بدن تان را بالا نگه دارید، بهتر است که کنار بخاری یا زیر پتو بمانید و یا لباس بیشتر به تن کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بهبود سرماخوردگی با روش های خانگی

خوردن صبحانه سالم

داشتن سیستم ایمنی ضعیف یکی از مهم دلایل مبتلا شدن فرد به سرماخوردگی می باشد بنابراین با مصرف یک صبحانه سرشار از ویتامین تغذیه صحیح خود را شروع کنید، نوشیدن یک لیوان آب پرتقال طبیعی با مقداری انگور که دارای آنتی اکسیدان فراوان می باشد و کمی جو دوسر قادر به تامین انرژی روزانه شما است، انتخاب دیگر برای داشتن یک صبحانه عالی عصاره سبزیجات یا مرغ پخته می باشد.

دوش آب گرم بخار

دوش آب گرم و بخار نیز یک روش موثر جهت درمان سریع سرماخوردگی می باشد این روش از سینوزیت و گرفتگی بینی جلوگیری می کند در نتیجه سبب از بین رفتن مخاط بینی می شود همچنین دوش آب گرم به کاهش سردرد، کاهش درد مفاصل و شروع یک روز آرام کمک می کند.

روش های درمان سرماخوردگی

سیر

سیر به دلیل اینکه دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتری است سبب از بین رفتن علائم سرماخوردگی می شود و همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند از این رو یک قاشق سیر خرد شده، یک قاشق چای خوری عسل، نصف قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز و دو قاشق چای خوری آب لیمو را با هم ترکیب کنید سپس مخلوط به دست آمده را تا زمانی که علائم سرما خوردگی از بین نرفته است هر روز مصرف کنید. همچنین می توانید سیر خام خرد شده را همراه با سالاد و یا شیر گرم مصرف کنید.

درمان سریع سرماخوردگی با روش های طبیعی

شیرین بیان

شیرین بیان یک داروی مناسب جهت درمان فوری سرماخوردگی می باشد بنابراین مقدار کمی از ریشه شیرین بیان را با مقداری آب بجوشانید سپس با مقداری عسل مخلوط کنید و بنوشید.

هشدار: به دلیل اینکه زیاده روی در مصرف شیرین بیان عوارضی را به همراه دارد میزان مصرف این داروی گیاهی باید طبق نظر پزشک انجام شود.

فلفل سیاه

همه افراد در آشپزی از انواع ادویه ها استفاده می کنند که در چین فلفل سیاه به عنوان ادویه ای جهت درمان سریع سرماخوردگی محسوب شده است بنابراین می توانید در زمان تهیه سوپ از این ادویه نیز استفاده کنید تا از فواید آن بهره مند شوید.

دارچین

دارچین یک روش موثر جهت گرم نگه داشتن بدن و از بین بردن احتقان مخاطی می باشد، استفاده از این ادویه در آشپزی امن و بی خطر می باشد اما در دوران بارداری از دارچین به عنوان داروی گیاهی استفاده نکنید.

بهبود سرماخوردگی

عسل

عسل به درمان گلو درد کمک می کند و همچنین علائم سرماخوردگی، باکتری و ویروس هایی که سبب ایجاد سرماخوردگی می شوند را نیز از بین می برد از این رو یک قاشق چای خوری آب لیمو و دو قاشق چای خوری عسل را با هم مخلوط کنید سپس محلول به دست آمده را هر دو ساعت بنوشید، همچنین در صورت تمایل می توانید یک قاشق غذا خوری عسل بخورید و کودکانی که دچار سرما خوردگی شده اند می توانند نصف قاشق چای خوری عسل را قبل از خوابیدن استفاده کنند فقط دقت داشته باشید از عسل خام یا فرآورده نشده استفاده کنید.

روش های طبیعی درمان سرماخوردگی

زنجبیل

زنجبیل به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد ویروسی به منظور درمان فوری سرماخوردگی مورد استفاده قرار گرفته می شود بنابراین یک قاشق غذا خوری زنجبیل خرد شده را به دو فنجان آب جوش اضافه کنید سپس بعد از زمان پنج دقیقه زنجبیل ها را خارج کرده و کمی عسل و آب لیمو به آن اضافه کنید، مصرف چای زنجبیل سه بار در روز به کاهش علائم سرماخوردگی کمک می کند.

آشنایی با درمان سریع سرماخوردگی

آویشن

آویشن به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی محسوب می شود که با بیماری های تنفسی مبارزه می کند از این رو دو قاشق چای خوری آویشن را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه دم بکشد سپس محلول را صاف کرده روزی سه بار این دم کرده را میل نمایید.

درمان سریع سرماخوردگی با راه کارهای خانگی

غرغره کردن

غرغره آب و نمک سه بار در روز به کاهش حساسیت گلو کمک می کند بنابراین یک قاشق چای خوری نمک به یک لیوان آب گرم اضافه کنید سپس آن را حل کنید و غرغره کنید.

خوردن سوپ مرغ

سوپ مرغ دارای مواد مغذی ضروری و ویتامین ها می باشد از این رو برای درمان سریع سرماخوردگی بسیار مفید می باشد زیرا، سبزی های موجود در سوپ به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فراوان به روند بهبودی سرعت می بخشند همچنین سبب کاهش التهاب و عفونت نیز می شود.

نشانه های سرما خوردگی

  • عطسه
  • سرفه
  • سردرد
  • احساس خارش در گلو
  • آبریزش بینی
  • کاهش اشتها
  • کیپ شدن بینی
  • گلو درد
  • آبریزش چشم
  • درد های عضلانی

درمان خانگی سرما خوردگی

درمان گیاهی دیگر برای سرماخوردگی

برخی گیاهان به دلیل دارا بودن ویتامینها، املاح و ریزمغذی ها برای تقویت سیستم ایمنی، درمان و پیشگیری از سرماخوردگی بسیار موثر هستند، در زیر با این گیاهان آشنا می شوید :

پوست بلوط :

پوست بلوط خاصیت آنتی باکتریال و آنتی ویرال دارد، ضمن اینکه حاوی آنتی اکسیدان بوده که از اکسیداتیو سلولها جلوگیری می کند.

گیاه قاصدک :

این گیاه نیز خاصیت آنتی ویرال و آنتی باکتریال دارد و نیز می تواند موجب افزایش گلبول های سفید و در نتیجه کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

برگ گردو :

خواص آنتی ویرال، آنتی باکتریال، خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدان های موجود در ااین گیه به همراه وجود فولات، مس، ویتامین B6 ، منیزیم و ویتامین E موجب شده تا از برگ گردو به عنوان گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده شود.

درمانهای فوری سرماخوردگی

گیاه بومادران :

بومادران نیز خاصیت باکتریال و ضد التهابی دارد و برای کاهش آسیب های سلولی استفاده می شود.

گیاه دم صحرایی :

مطالعات انجام گرفته بر روی این گیاه نشان می دهد که اثر آنتی باکتریال آن در برابر انواع باکتری ها به همراه خاصیت ضد التهابی این گیاه موجب استفاده از دم اسب صحرایی برای فواید دارویی شده است، ضمن اینکه می تواند به تعدیل سیستم ایمنی بدن کمک نماید.

ریشه مارشمالو :

مارشمالو نیز دارای خواص ضد التهابی، آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان است و از ریق از بین بردن رادیکال های آزاد می تواند آسیب های اکسیداتیو سلول ها را کاهش دهد، ضمن اینکه موجب تقویت فاگوسیتوز ماکروفاژها که بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند، موثر است.

گل بابونه :

این گیاه حاوی فلاونوئید ها و ترینوئید های زیادی هستند و به دلیل وجود این دو ماده خاصیت دارویی زیادی دارد و در نتیجه به تعدیل و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، ضمن اینکه خاصیت ضد باکتریال گل بابونه از بروز عوارض سرماخوردگی جلوگیری کرده و درمان سرماخوردگی بزرگسال موثر است. درمان گیاهی سرماخوردگی

اگر بیشتر از دو هفته سرما خوردگی تان به طول انجامید، حتما با پزشک مشورت کنید امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد تا با کمک های روش های گفته در صورت ابتلا به سرماخوردگی آن را درمان کنید، اگر تمایل دارید در زمینه بیماری ها اطلاعات مفیدی کسب کنید می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *