دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

زندگینامه حضرت مریم و نکات بارز زندگی ایشان

  • سحر بهرامی
  • ۹ خرداد ۱۳۹۸
  • ۰

حضرت مریم (س) از بزرگوار ترین زنان جهان بشریت است که فضایل نیکوی بی شماری داشتند که قرآن کریم به آن اشاره های زیادی کرده است. برخی از وقایع در این داستان نصیب انسان های معمولی نخواهد شد مانند خوردن از روزی بهشتی ،صحبت کردن با فرشتگان، برگزیده شدن از سوی خداوند …با مطالعه زندگینامه حضرت مریم به تک تک این فضایل پی خواهید برد.

داستان زندگی حضرت مریم(س) آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار است که خداوند در قرآن کریم به شرح زندگی نامه وی پرداخته است. بدون شک این بانوی پاک دامن الگوی بسیاری از زنان مسلمان در سرتاسر جهان است و برای درک فضیلتهای بیشتر این بانو به شرح زندگی نامه اش می پردازیم.

توضیح زندگی نامه حضرت مریم و چگونگی باردار شدنش

زندگینامه حضرت مریم (س)

در زندگینامه حضرت مریم (س) می خوانیم مریم مقدس یا مریم عذرا که یکی از لقب های ایشان بود که به معنی دوشیزه بود که در عهد قدیم به نام مادر عیسی شناخته شده بود از شهر ناصره جلیلی نام مادرش حنا  و نام پدرش عمران نام داشت که سالیان زیادی بود که حنا و عمران انتظار داشتن فرزند را داشتند تا زمانی که حنا با خدا عهد بست..

((زن عمران گفت : پروردگارا! نذر کرده ام که آنچه را در شکم دارم (وقتی متولد شد) آزاد بگذارم (تا خدمتکار خانه تو باشد) پس تواین نذر را از من بپذیر که می دانم شنوا و دانایی )).

سرانجام دعاهای مادر مریم مستجاب شد و فهمید که فرزندش دختر است زمانی که این موضوع را فهمید گفت:

((من او را مریم نامیدم  و او و فرزندش را از شرّ شیطان مطرود در پناه تو قرار دادم))..

سپس بعد از ۹ ماه  مریم مقدس در ناصره ی شهری در جلیل چشم به جهان گشود و جهان را منور ساخت.به روایت قرآن در زمان تولد مریم پدرش عمران کشته شده بود و به همین دلیل مادر مریم چون اون دختر بود او را به عنوان دختر عابده تقدیم به خانه خدا کرد.

  •  آرون گروپس

متولیان بیت المقدس کفالت مریم با هم به نزاع پرداختند. سرانجام  تصمیم گرفتند قلم ها ى خود را به آب اندازند تا قلم هر کدام به روی آب آمد، کفالت مریم دختر عمران با او باشد در این میان تمام قلمها به زیر آب رفت و تنها قلم زکریا به روی آب آمد. زکریا شوهر خاله مریم بود که کفالت و سرپرستی نصیبش شد.

سپس در بالاترین نقطه بیت المقدس اتاقی برای مریم در نظر گرفته شد و زکریا به مراقبت او پرداخت. حضرت مریم از همان کودکی تحت تربیت انسان های شایسته قرار گرفته بود.

در قرآن اینگونه آمده که

 «هر گاه زکریا در محراب او وارد می‌شد، در نزد او روزی می‌یافت. گفت ای مریم این را از کجا آورده‌ای؟ گفت: این از نزد خداست، خداوند به هر کس که بخواهد بی‌حساب روزی می‌بخشد.»

و در اینجا بود که فهمید مریم مورد لطف خداوند واقع شده.مریم سالیان سال در خانه خدا به کفالت زکریا بزرگ شد در سن ۹ سالگی  خود را برای روزه ها و نماز ها ی سالیانه آماده ساخت به نقل از امام باقر(ع) زمانی که در محراب می ایستاد  نور  صورتش محراب را روشن می کرد. کم کم  او دختری بالغی و زیبایی شد روزی که در اتاق خود به سر می برد فرشتگان آمدند و به وی گفتند

((ای مریم ! فرمانبردار خدا باش و سجده کن و با خاضعان در پپیشگاه خدا خضوع کن))

و سپس روز بعد هم بر او وحی شد که

((ای مریم ! خدا تو را بشارت می دهد به مولودی که نامش مسیح (۷۴) عیسی بن مریم است و در دنیا و آخرت آبرومند خواهد بود و از مقربان الهی است )).

((او در گهواره مانند روزی که بزرگ خواهد شد، با مردم سخن خواهد گفت ، و یکی از بندگان شایسته خداوند می باشد)).

((مریم گفت : پروردگارا! چگونه ممکن است من صاحب پسری شوم و حال آنکه بشری با من تماس نگرفته است . فرشته گفت : با این وصف خدا این کار را خواهد کرد و آنچه را بخواهد  می افریند.  وقتی خدا فرمانی صادر کند همینکه بگوید: بشو، مى شود))

درست در همین لحظه ما روح القدس را به سمت او فرستادیم. روح القد ‍ مانند انسانی زیبا  و خوش رو را در مقابل او ظاهر شد. زمانی که مریم آن انسان زیبا و خوش قامت را دید، گفت : من به خدا پناه می برم و از او می خواهم که  تو از او بترسی و مردی پارسا باشی و گمان بد درباره من نبری !

روح القدس فرشته الهی گفت : نه ، من بشر نیستم، من فرستاده خدای توام و آمده ام تا از جانب خدا کودکی پاک سرشت به تو هدیه کنم .

مریم گفت : چگونه  ممکن است من بچه ای داشته باشم و درحالی که هیچ  احدی با من تماس نگرفته است و زناکار هم نبوده ام ؟

فرشته گفت : با حال پروردگار اراده کرده است  که این کار جامه عمل بپوشد. فرشته افزود  خدای تو می گوید این کار برای من که خدای تو هستم آسان است ما او را نشانه اى از قدرت نمایی خود برای مردم قرار می دهیم و رحمتی از جانب خود می دانیم و در هر صورت باید بدانی که  این کار انجام گرفته است.

در ادامه زندگینامه حضرت مریم اینطور امده است که با همین تجسم روح القدس در مقابل مریم که دوشیزه ای باوقار و جوان و در آن لحظه با بدن لخت مشغول آبتنی بود و گفتگویی که میان او و فرشته الهی رد و بدل شد، مریم خود را برهنه و در یک قدمی جوانی زیبا  می دید، تکان سختی خورد و حالت قاعدگی پیدا کرد.

همین امر موجب شد که به طرز شگفت انگیزی و برخلاف موازین طبیعی و دانش طبیعی و فقط با اراده و خواست الهی آبستن شود. عملی که برای اولین بار اتفاق مى افتاد و بعد از او هم در جهان اتفاق نیفتاده  است .

این فقط  یک معجزه بود و خواست خداوند؛ زیرا اراده خداوند بالا تراز موازین طبیعی و قوانین علمی و محاسبات ماست .

مریم با روح و اراده خداوند حامله شد و همین احساس حاملگی او را به محل دوری کشاند. در آنجا درد زاییدن به سراغ او آمد و به درخت نخلی پناه برد.

مریم که می دید دوشیزه ای دست نخورده و اینک آبستن شده و لحظه دیگر وضع حمل می کند بسیار ترسید و هراسان شد و گفت :

  ای کاش ! پیش از این واقعه مرده بودم و از خاطره ها فراموش شده بودم .

درست در همین هنگام از زیر درخت نخلی خشکیده آمد که :  ای مریم ! غمگین مباش ! خدایت زیر پایت  چشمه آبی جاری ساخته است و این را نشانه لطف خود درباره تو قرار داده است .

ای مریم ! شاخه درخت نخل را تکان  ده تا رطب تازه فرو افتد. سپس از آن رطب تازه بخور و چشمت روشن باشد. اگر پس از وضع حمل بدخواهان یهود زاییدن  و بچه دار شدن تو را بهانه کردند و دیدی که درباره آن سوال می کنند، به آنان بگو: من برای خدا نذر کرده ام روزه بگیرم ، بنابراین با کسی سخن نمی گویم.

به دنبال آن، مریم نوزاد زیبای خود عیسی را در قنداق پیچید ، و در بغل گرفت و به میان قوم خود آمد،  تمام این اتفاقات در شهر ناصره  که امروزه  به زادگاه عیسی معروف است به وقوع پیوست.

زمانی که مریم  با ان وضع نوزاد را به بغل گرفته و وارد قوم خود شد گفتند:

ای خواهر هارون ! نه پدرت مرد بدی بود و نه مادرت سابقه بد کاری داشته است تو که دختر هستی این بچه را از کجا آورده ای ؟ مریم با الهام غیبی اشاره به نوزاد کرد که از خود وی جویا شوید. گفتند: چگونه با نوزادی که در گهواره قنداق است سخن بگوییم ؟

در همین لحظه عیسی نوزاد گفت :

من بنده خداوندم معانی کتاب آسمانی به من داده شده و خدا مرا پیغمبر  نموده است و هر جا باشم پر برکت قرار داده و سفارش کرده است که تا زنده ام نمازگزارم و زکات بدهم . و سفارش کرده است که نسبت به مادرم نیکوکار باشم و ستمگر و سنگدل نباشم .

توضیح نحوه زندگی حضرت مریم به صورت خلاصه

در زندگینامه حضرت مریم این چنین بیان شده است که خداوند شخصیت مریم را در آیه آخر سوره تحریم این گونه بازگو می فرماید:

((مریم دختر عمران نمونه کامل یک فرد با ایمان بود.رحمش پاک و ما روح خود را در آن دمیدیم. او سخنان خدای خود و کتب او را تصدیق داشت و شخصا نیز از بندگان فرمانبردار خداوند بود))

بدین ترتیب شک را از دل پاکدلان زدود و آنان بار دیگر به قداست و طهارت حضرت مریم معتقد شدند.

خصوصیات بارز حضرت مریم

زندگینامه و مقام و مرتبه حضرت مریم

در سوره آل عمران آیه ۴۲ چنین آمده است که:

 «و فرشتگان مریم را گفتند ای مریم! خدا تو را برگزیده و پاک ساخته، و بر تمامی زنان دو جهان برتری داده  است، ای مریم فروتنی کن برای پروردگار خود، و سجده به جای آور، و با نمازگزاران به نماز بایست»

که لقب بانوی دو جهان را بر خود گرفته. این بانو بی شک نماد یک زن کامل باتقوا  و با ایمان است که از سوی خداوند برگزیده شده، با مطالعه زندگینامه حضرت مریم می توانیم به بارز ترین خصوصیات اخلاقی ایشان یعنی راستگویی و پاکدامنی بسیار پی ببریم.

ضمن سپاس از همراهیتان با زندگینامه حضرت مریم در بخش دانستنی های مذهبی، برای آگاهی از زندگینامه دیگر پیامبران و ائمه اطهار از دیگر مطالب آرگا در همین بخش دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *