دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

زندگینامه امام موسی کاظم (ع) و نحوه شهادت ایشان

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱ بهمن ۱۳۹۷
  • ۰

در زندگینامه امام موسی کاظم به بررسی دوران مختلف زندگی این حضرت از تولد تا وفات ایشان می پردازیم که برای هر فرد مسلمان و شیعه می تواند آگاهی درباره سرگذشت این حضرت خواندنی و با اهمیت باشد.

همانطور که می دانید هر یک از ائمه بزرگوار ما با در دوره ای خاص از تاریخ و در حکومت خلفای مختلف ظالم و ستمگر به امامت نائل شده اند تا وظیفه خطیر هدایت بشریت را در دوران خود بر عهده داشته باشند. در زندگینامه حضرت موسی کاظم (ع) نیز به همدوره زندگی این حضرت با خلفای عباسی اشاره شده است که سرانجام توسط خلفای ظالم عباسی و در زندان عباسیان به شهادت رسیده اند.

  امام موسی کاظم

زندگینامه امام موسی کاظم (ع)

موسی بن جعفر فرزند امام صادق (ع) است این حضرت در سال ۱۲۸ هجری قمری متولد شده اند در روایات اینگونه بیان شده است که تولد این حضرت هنگام بازگشت امام صادق و همسر بزگوارشان حمیده از حج اتفاق افتاده است. منطقه ای که امام موسی کاظم در آن متولد شده اند منطقه ابواء است همچنین در برخی از روایت ها به مدینه نیزاشاره شده است.

کودکی:

در زندگینامه حضرت موسی کاظم (ع) اشارات اندکی به دوران کودکی آن حضرت شده است و فقط در برخی از روایات اینگونه بیان می شود که در دوران انتقال حکومت از امویان به عباسیان ایشان متولد شده اند.

ازدواج:

اولین همسر موسی بن جعفر نجمه است که مادر حضرت امام رضا (ع) می باشد و تعداد دقیق همسران این امام بزرگوار مشخص نمی باشد. برخی از علما بیان کرده اند که تعداد فرزندان این امام بزرگوار ۳۷ فرزند است که ۱۹ پسر و ۱۸ دختر بوده اند.

زندگینامه امام موسی کاظم

از فرزندان این حضرت که اکنون در میان شیعیان شناخته شده اند و نام آنها بر جای مانده اند می توان به امام رضا، حضرت معصومه، حمزه، اسحاق، شاهچراغ و ابراهیم اشاره کرد.

  •  آرون گروپس

امامت:

بعد از شهادت پدر بزرگوار این حضرت، امام صادق (ع) در سال ۱۴۸ هجری قمری با داشتن سن تنها ۲۰ سال به امامت برگزیده شدند در سال های امامت این حضرت خلفای عباسی همچون منصور دوانیقی، مهدی عباسی، هادی عباسی و هاورن عباسی بر مسلمانان حکومت داشته اند.

امام موسی کاظم به مدت ۳۵ سال به امامت خود ادامه دادند و و در سال ۱۸۳ این حضرت به شهادت رسیدند و در نتیجه امامت به فرزندشان امام رضا منتقل شد.

زندگینامه موسی کاظم

شهادت:

این حضرت به دلیل فعالیت هایی که در بین مسلمانان داشتند و به دلیل مخالفت حاکمان عباسی با اینگونه از فعالیت های حضرت در سال های پایانی زندگی خود در زندان های عباسیان به سر می برده اند و با این وجود نیز دست از هدایت گری مسلمان بر نمی داشته اند.

در زندگینامه امام موسی کاظم (ع) در رابطه با شهادت این حضرت اینگونه اشاره شده است که هارون الرشید دستور مسموم کردن این حضرت در زندان های سندی را داده است و در ۲۵ رجب سال ۱۸۳ به شهادت رسیدند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *