دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

روش های جلوگیری و رفع درد زانو با چند توصیه خانگی و طبیعی

  • سحر بهرامی
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

زانو درد یکی از درد های شایعی است که بیشتر با بالا تر رفتن سن این درد به سراغ افراد می اید البته زانو درد فقط مختص به بالا رفتن سن نیست چرا که در بین جوانان و نوجوانان هم این درد وجود دارد.در این مقاله می توانید بدون استفاده از قرص با پیشنهاد درمان خانگی به رفع درد زانو بپردازید.

درد زانو ممکن است ادم را از انجام کار های روزانه باز دارد. با بالا رفتن سن پوکی استخوان ها به  سراغ ما می آید و همین پوسیدگی است موجب درد زانو می شود بنابراین باید از همان ابتدا تغذیه ای مفید و سالم داشته باشیم تا در پیری و میانسالی این درد به سراغمان نیاید راهکار های طبیعی بسیاری برای رفع درد زانو وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانیم از شر این درد خلاص شویم.

توضیح مختصردرباره روش های مختلف زانو درد

رفع درد زانو با روش های ساده و طبیعی

زانو درد ممکن است در اثر آرتروز ،آسیب دیدگی، اضافه وزن، کمبود کلسیم،یا بلند کردن وزنه سنگین ایجاد شود و منجر به بروز درد زانو شود که با استفاده از روش های خانگی ساده و نیز روش های طبیعی درمان زانو درد  می توان این درد را تسکین داد.

راه های درمان

ماساژ پا با روغن های گیاهی مانند روغن بادام تلخ، روغن زنجبیل، روغن سیاه دانه که تاثیر زیادی در رفع درد زانو دارند، می توانید هر سه روغن را با هم ترکیب کنید سپس منطقه مورد نظر را باید به صورت دورانی به مدت ۱۵دقیقه خوب ماساژ دهید تا روغن جذب شود سپس با استفاده از باند زانوی خود را ببندید تا گرم شود .این کار را می توانید روزی دوبار انجام دهید.

ماساز روغن های گیاهی برای رفع زانو درد

زمانی که درد زانو  ناشی از پوکی استخوان باشد باید کلسیم بیشتری به بدنمان وارد کنیم هر چند اگر این کار دیر شده باشد ولی باز هم باید این ماده ضروری را از طریق مصرف مواد لبی بیشتر که حاوی کلسیم هستند استفاده کنیم.

استفاده از چربی مفید امگا۳ چه به صورت دریافت آن از طریق مواد غذایی یعنی خوردن ماهی و چه بصورت مصرف کپسول ان که برای بدن ضروری است زیرا امگا۳ خاصیت ضد التهابی دارد سبب کاهش درد استخوان ها و التهاب های مفصلی می شود و برای درمان زانو درد توصیه می شود.

  •  آرون گروپس

استفاده از ماهی و کپسول امگابرای رفع درد زانو

استفاده از مخلوط عسل و دارچین که هر دو دارای طبع گرم هستند تاثیر شگفت انگیزی در برطرف شدن درد زانو دارد با ماساژ دادن این مخلوط روی زانو گردش خون بیشتر شده و درد آرام تر می شود سپس زانوی خود را محکم ببندید.

ترکیب عسل و دارچین برای رفع درد زانو

استفاده از زنجبیل که هم می توانید دم کرده آن را بنوشید یا می توانید به صورت موضعی برای تسکین درد زانو استفاده کنید.

نوشیدن دم کرده زنجبیل برای ذرمان زانو درد

 استفاده از کمپرس آب گرم ساده ترین روشی است که می تواند نتیجه خوبی به ما دهد.

راه های طبیعی برای برطرف کردن درد زانو

ورزش کردن و تقویت کردن پا با استفاده از ورزش های مخصوص می توانید به راحتی آن ناحیه را در مقابل درد تقویت کنید چرا که بی تحرکی باعث تحلیل رفتن منطقه مورد نظر می شود هر چه عضلات پا قوی تر شوند به مفصل زانو فشار کمتری وارد می شود. برای آشنایی با انواع ورزش برای زانو درد کلیک نمایید.

راهکار های دیگر برای بهبود درد زانو

بسیاری از افراد برای بهبود درد زانو به درمان های خانگی روی می آورند، اما باید توجه داشته باشید که پیش از هر گونه اقدامی به پزشک متخصص مراجعه شود تا نوع آسیب زانو تشخیص داده شود و نیز استفاده از هر نوع درمان خانگی باید با تایید پزشک متخصص صورت پذیرد، در زیر به برخی دیگر از این راهکار های موثر اشاره می کنیم :

کاهش وزن : از طریق کاهش وزن، نیروی وارد بر زانو کاهش پیدا می کند، افرادی که مبتلا به آرتروز هستند، بهتر است در طول ۲۰ هفته حدود ۵ درصد از وزن خود را کاهش دهند.

فعالیت بدنی : در افراد مختلف از جمله کسانی که آرتروز دارند؛ ورزش های تقویت کننده عضلات و تمرینات کششی در این زمینه می توانند مفید باشند، تحرک بدنی تا حدودی درد و سفتی زانو را برطرف خواهد کرد، این حرکات را می توان در استخر و در تمریناتی مثل یوگا انجام داد.

درمان درد زانو با انجام ورزش های مخصوص

گرما و سرما : برای یادگیری روش گرم کردن و سرد کردن منزل می توانید از یک فیزیوتراپیست مشورت بگیرید، وی می تواند بسته به شرایط شما مشاوره ای درست در اختیارتان قرار دهد.

مصرف مسکن های خانگی و طبیعی : استفاده از برخی مسکن ها نیازی به نسخه پزشک ندارند، از این رو در صورت درد شدید می توان برای تسکین درد استفاده کرد، البته بهتر است در این مورد با پزشک مشورت کنید، ماساژ با روغن های طبیعی نیز موثر می باشد.

استفاده از آتل : در مورادی که محدودیت در حرکت به دلیل درد زانو وجود دارد، می توان به توصیه و پیشنهاد تراپیست از ابزار هایی همچون اتل و … در منزل استفاده کرد.

حال در صورتی که درمان های خانگی موثر نباشد، پزشک دارو درمانی که می تواند شامل مسکن های معمولی تا کورتیکواستروئید ها باشد را تجویز نماید و این دارو ها می توانند مصرف خوراکی داشته باشند و یا به شکل تزریق در بازه های زمانی مشخص انجام گیرند. روش دیگر برای رفع درد زانو جراحی است که در موراد شدیدتر و با صلاحدید پزشک صورت می گیرد.

درمانهای موثر درد زانو

راه های جلوگیری از درد زانو

  • هیچوقت به مدت طولانی نایستید و ننشینید زیرا فشار بسیار زیادی به مفصل زانو وارد می شود
  • هر حرکتی که باعث شود زانوی شما بیش از حد معمول خم شود ممنوع است زیرا خم شدن بیش از ۹۰درجه  به زانو ها آسیب جدی وارد می کند
  • اجتناب کردن از کار های خیلی سنگین که به زانو فشار بیاورد.
  • استفاده نکردن از کفش های پاشنه دار.
  • حفظ تعادل وزن خود زیرا وزن زیاد باعث سریع  روند پوسیدگی استخوان های زانو می شود.
  • جای دادن مواد غذایی با کلسیم و آهن بیشتر برای جلوگیری از پوسیدگی مفاصل در سنین بالا تر.

با رعایت این نکات ساده دیگر نیازی به استفاده از روشهای رفع زانو درد نخواهید داشت.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *