دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تقویت یادگیری با تکنیک های کاربردی و افزایش بازدهی مطالعه در خانه

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

تقویت یادگیری می تواند به عنوان یک مهارت در افراد تلقی شود افرادی که از روش های موثری برای یادگیری استفاده می کنند دارای تمرکز حواس بیشتری هستند. در این مطلب برخی از این تکنیک های را بیان خواهیم کرد.

شاید شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که می خواهند در کمترین زمان بیشترین بازده یادگیری را داشته باشند. این کار نه تنها غیر ممکن نیست بلکه با آموزش راهکارهای تاثیرگذار در این زمینه می توانید به راحتی به افزایش یادگیری در سطح بالایی دست پیدا کنید. این تکنیک های شامل افزایش مهارت در بالا بردن تمرکز و تقویت یادگیری است.

  تقویت و افزایش یادگیری

روش های تقویت یادگیری و افزایش راندمان ذهنی

حتما تا به حال درباره روش ها و تکنیک های مطالعه کردن شنیده اید این روش ها در حقیقت می توانند موجب بالا بردن سطح یادگیری شما شوند. هر فردی که می خواهد دارای بازدهی بالایی در یادگیری باشد باید نحوه درست درس خواندن و مطالعه کردن را بداند.

بیشتر روانشناسان تربیتی در رابطه با تقویت یادگیری اینگونه اشاره می کنند که با استفاده از این روش های صحیح می توانید هر درسی را حتی دشوار به راحتی یاد بگیرید و به خاطر بسپارید. به همین جهت اینگونه از تکنیک های بسیار کاربردی و تاثیر گذار تلقی می شوند.

همچنین می توانید از این تکنیک ها برای مطالعه کنکور استفاده کنید. آگاهی از روش مطالعه برای کنکور و نکاتی که باید بدانید به شما کمک می کنید تا با بازدهی بیشتری درس بخوانید.

تکنیک های تقویت یادگیری

انتخاب زمان مناسب:

شاید بتوان یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین تکنیک های کاربردی را برای افزایش یادگیری انتخاب زمان مناسب درس خواندن دانست. این یک امر طبیعی و بدیهی است که برخی از افراد در زمان های خاصی در طول روز دارای بازدهی بالای درس خواندن هستند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

به عنوان مثال: افرادی که در صبح بازدهی، تمرکز، انرژی و انگیزه بیشتری برای مطالعه دارند با انتخاب این زمان و برنامه ریزی در این مدت برای درس خواندن می توانند بر مشکلات مختلف که در حین درس خواندن به سراغشان می آیند غلبه کنند.

با شکم پر مطالعه نکنید :

زمانی که تازه غذا خورده اید، خون بیشتر از اینکه در مغز جریان داشته باشد، در اطراف معده در جریان است، از این رو بیشتر فعالیت های بدن متمرکز معده و روده می باشد، بنابراین طبیعی است که مغز همچون اوقات عادی کارایی نداشته باشد، حال قدرت یادگیری نیز در چنین مواقعی پایین می آید.

تقویت یاد گرفتن

عدم مطالعه در هنگام خستگی :

زمانی که خوابتان می آید یا خیلی خسته هستید، مغز از تمرکز کافی برخوردار نیست، در حالی که برای مطالعه و یادگیری نیاز مبرم به تمرکز داشتن و حواس جمع می باشد، حال برای رفع خستگی تکنیک های موثر زیادی وجود دارد که می توانید در این زمینه از آنها کمک بگیرید.

در زمان حرکت مطالعه نکنید :

هنگامی که در حال حرکت مثلا سوار تاکسی، اتوبوس و … هستید، چشم های شما مدام در حال جا به جا شدن می باشد، حال اگر در چنین شرایطی شروع به مطالعه کردن کنید، چشم هایتان خسته شده و بیشتر انرژی مغزتان به جای اینکه متمرکز مطلب مورد مطالعه باشد، صرف رفع خستگی چشم هایتان می شود.

بنابراین در صورتی که می خواهید در چنین مکان و زمانی از وقت خود استفاده کنید، می توانید به جای مطالعه کردن از فایل های صوتی آموزشی استفاده نمایید.

افزایش یادگیری

پیش مطالعه :

در صورتی که به منابع درس داده شده در کلاس دسترسی ندارید، حتما قبل از شروع درس نگاهی اجمالی به مطالب بیندازید، این کار موجب می شود تا قدرت یادگیری شما به طور معجزه آسایی افزایش یابد، از این رو حتما این روش را یکبار امتحان کنید.

در صورتی که می خواهید مطالعه کتابی را شروع کنید، پیش از شروع خواندن خط به خط مطالب، در ابتدا نگاهی کلی به کتاب بیدازید؛ مثلا خواندن سرفصل ها، خلاصه مطالب در آخر هر فصل و …، انجام این کار در فهم بیشتر مطالب کتاب تاثیر بسزایی دارد.

بلند خواندن:

شاید این موضوع جالب باشد که در برخی از دروس می توانید با بلند خواندن تمرکز بیشتری داشته باشید و در نتیجه بازدهی شما نیز افزایش خواهد یافت. این تکنیک نوعی کد گذاری برای مغز ایجاد می کند که در زمان یادآوری بهتر می توانید این عملیات را انجام دهید.

چگونه یادگیری را تقویت کنیم

استراحت کردن:

اگر جز آن دسته از افرادی که هستید که در زمان درس خواندن برای استراحت برنامه ریزی ندارید باید بدانید که با انجام این کار تنها بازدهی خود را کاهش می دهید و یادگیری عمیق نیز صورت نخواهد گرفت.

تمرین تمرکز نیز باید در کنار دیگر تکنیک های مورد توجه قرار بگیرد و با وجود توجه هر یک از این تکنیک ها بر روی افزایش تمرکز باید به طور جداگانه نیز از تکنیک های افزایش تمرکز استفاده کنید.

جز کردن مطالب سخت:

زمانی که در طول درس خواندن با مطالب دشوار  مواجه می شوید با استفاده از یک تکنیک موثر تقویت یادگیری باید آن را به قسمت های کوچک تری تقسیم کنید تا بهتر یاد بگیرید.

یادگیری معنادار:

مهم ترین و عمیق ترین نوع یادگیری، یادگیری معنادار است در یادگیری معنادار فرد ابتدا قسمت های مختلفی از یک متن را می خواند و بعد از یادگیری این قسمت های مختلف را به یکدیگر ارتباط می دهد. آنچه باید درباره یادگیری عمیق بدانید این است که با استفاده از تکنیک ها موثر می توانید یادگیری خود را سازمان دهید.

 تقویت معنادار یادگیری

تکرار مطلب:

تصور این که با بالا بردن زمان مطالعه می توانید یادگیری بیشتری داشته باشید کمی غیر عقلانی و باید به جای بیشتر کردن زمان میزان تکرار مطالب را بالا ببرید.

تکرار کردن یک مطلب می تواند هرمی از نکات مهم و کلیدی را در ذهن شما بازسازی کند که در زمان یادآوری موجب می شود تا راحت تر مطالب را به یاد آورید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *