دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نکاتی که در برخورد با افراد خودشیفته باید رعایت کنید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

افراد خودشیفته یا افرادی که دارای اعتماد به نفس کاذب هستند در اجتماع می توانند آسیب های روانی زیادی را بر روی اطرافیان خود داشته باشند. به همین جهت برخورد با افراد خودشیفته کار آسانی نیست و نیازمند شناخت است.

در برقراری ارتباط خود با دیگران از جمله نکاتی که باید به آن توجه کنید شناخت ویژگی های شخصیتی افراد است در رابطه با افراد خودشیفته نیز این موضوع صدق می کند و شما بیش از هر چیز باید شناخت کافی نسبت به این افراد را داشته باشید. در برخورد با افراد خودشیفته باید توجه کنید که برخی از رفتارها موجب شدت خودشیفتگی در این افراد خواهد شد. برخورد با افراد خودشیفته چگونه است

برخورد با افراد خوشیفته:

افرادی که دارای خودشیفتگی هستند نمی توانند دیگران را به خوبی درک کنند و با آنها همدلی و همراهی داشته باشند. این افراد خود را از دیگران جدا و برتر می دانند و همین امر آنها را از جمع های اجتماعی دور می کند زیرا اغلب در جمع های دوستانه وجود این افراد موجب برهم ریختن روابط خواهد شد.

  • پذیرش:

در برخورد با افراد خود شیفته اولین مسئله ای که دارای اهمیت است پذیرفتن این موضوع است که دوست و یا همکار شما فردی خودشیفته است. افرادی که فرد مقابلشان برای آنها اهمیت دارد سعی دارند تا با ایستادگی و پذیرش این افراد به درمان آنها بپردازند و در مقابل ممکن است برخی از افراد به شدت با فرد خودشیفته برخورد کنند.

رفتار با فرد خودشیفته

  • درک کردن:

گاهی درک کردن این افراد و همدل بودن با آنها برای مقابله تکنیک مناسبی است زیرا در بیشتر موارد این دسته از افراد دارای ترس از قضاوت اطرافیان و یا اعتماد به نفس کاذب هستند. بنابراین با قبول این تصور که این رفتار یک ویژگی نادرست اخلاقی در این فرد است شما می توانید راحت تر او را درک کنید.

برای اینکه درک درستی از خودشیفتگی و اعتماد به نفس کاذب داشته باشید باید بدانید که  غرور کاذب به چه معناست و چگونه از روز آن جلوگیری کنیم؟

از تعریف های درست استفاده کنید:

حمایت های نمادین و دروغین شما می تواند تاثیرات بدتری در این افراد داشته باشد پس در حد ممکن سعی کنید تا به این غروز کاذب دامن نزنید. برای این کار شما فقط باید توانمندی های ارزشمند و واقعی را در این افراد مورد تمجید قرار دهید.

  •  آرون گروپس
  • لبخند زدن:

برقراری و تقویت ارتباط چشمی و لبخند زدن راه مناسبی برای برقراری ارتباط با این افراد است شما با لبخند زدن به این افراد نشان می دهید که این فرد می تواند به شما اعتماد کند.

خودشیفتگی و اعتماد به نفس کاذب

  • ناراحتی خود را نشان دهید:

شاید در برخورد با افراد خود شیفته باید به آنها متذکر شوید که از رفتارهای او ناراضی و دلخور هستید این کار موجب به فکر فرو رفتن این اشخاص می شود و موجب می شود تا دقت بیشتری بر روی رفتارهای خود داشته باشند.

  • عوامل را ریشه یابی کنید:

این غرور و خودشیفتگی ناشی از عوامل مختلفی است در برخی از این افراد می تواند نشان دهنده نوعی کمبود در زندگی باشد و در برخی دیگر نیز نشان دهنده داشتن اعتماد به نفس کاذب است. حال باید دید شما با کدام دسته از افراد خودشیفته مواجه هستید؟ و از ریشه یابی این موضوع برای مقابله با آن می توانید استفاده کنید.

تنبیه افراد خودشیفته

  • به خودتان توجه کنید:

ممکن است در مواقعی برخورد با این افراد آسیب هایی را به شما نیز وارد کند و رفتار شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. پس ابتدا خودتان را در اولویت قرار دهید تا دچار انحراف از مسیر اصلی خود نشوید.

  • شوخ طبع بودن:

شوخی بهترین راه برای برخورد با افراد خودشیفته است که شما در غالب آن پیام های مهم خود را به نحوی تاثیرگذار تر انتقال خواهید داد. نکات آموزنده ای که از طریق طنز می تواند انتقال دهید بسیار پربار تر خواهد بود و عواقب آن سنجیده شده است.

برخورد با افرادنارسیست

نشانه های خود شیفتگی

افراد نارسیست به تحسین شدن و داشتن اعتبار نیاز جدی دارند و تصور شان بر این است که به منظور درک شدن از سوی دیگران خیلی خاص و منحصر به فرد هستند.

این قبیل افراد خود را برتر از دیگران می دانند و تصور می کنند، خیلی بیشتر از دیگران می دانند و دستاورد های بیشتری دارند.

افراد نارسیست و خودشیفته, آسیب پذیر بودن خود را نشان نمی دهند و از تصور دیگران در مورد خود می ترسند، در واقع می خواهند در هر شرایطی برتر باقی بمانند.

این افراد علاقه ای به درک یا شناخت احساسات و نیاز های دیگران ندارند، آنها همواره می خواهند در مرکز توجه باشند و عقیده شان بر این است که نشان دادن احساسات به نشانه ضعف می باشد.

آنها تمایلی به درک یا شناسایی احساسات و نیازهای دیگران ندارند. می‌خواهند مرکز توجه باشند و معتقدند نشان‌ دادن احساسات نشانه‌ای از ضعف است.

رفتار با افراد نارسیست

تفاوت افراد خودشیفته با دیگران

این افراد معمولا اهمیتی برای احساسات دیگران قائل نیستند و از سرد بودن رفتار خود لذت می برند، افراد نارسیست و خودشیفته تمایلی به تغییر رفتار خود ندارند و با استفاده از این روش آنها کنترل کاملی بر زندگی شان دارند.

افراد خود شیفته درست را از غلط تشخیص می دهند، زیرا علت و معلول را درک می کنند، برای این افراد هیچگونه وجدان گناهکار بودن وجود ندارد، در افراد نارسیست, علایم بی احترامی به هنجار های اجتماعی دیده می شود و در عین حال به شکل افرادی خونسرد دیده می شوند.

این افراد دارای مکانیسم های رفتاری بسیار متفاوتی هستند و چیزها را از دیدگاه های متفاوتی می بینند، نارسیست ها بر خلاف اشخاص معمولی، احساس همدردی نمی کنند و نیز علاقه ای به نشان دادن احساسات خود به دیگران ندارند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *