دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

چگونه بفهمیم به بحران هویت دچار هستیم یا نه؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۳ دی ۱۳۹۷
  • ۰

بحران هویت معمولاً با سوالاتی درباره هویت، اهداف و ارزش هایتان شروع می گردد. اگر این سوال ها در ذهن تان در جریان است، ممکن است دچار معضل بحران هویت باشید. 

اریک اریکسون اولین کسی بود که اصطلاح بحران هویت را به کار برد. این روانشناس درباره بحران هویت نوجوانی و میانسالی نظریاتی را مطرح و عقیده داشت شخصیت انسان با حل این بحران ها به وجود می آید.

بحران هویت با تغییر موقعیت، سن، شغل و … اتفاق می افتد. علائم خاصی ندارد اما با نشانه هایی چون پرسش های مکرر درباره خود همراه می باشد. یا این پرسش های مکرر درگیری ذهنی شما آغاز می شود.

نشانه های بحران هویت

به دنبال معنای بیشتری برای زندگی هستید. روی انتخاب های خود وسواس بیشتری دارید. ارزش ها و اهداف خود را زیر سوال می برید. این بحران ممکن است زودگذر باشد اما اگر به شکل طولانی مدت در شما باقی بماند و بر روی سلامتی شما تاثیر بگذارد، خطرناک است.

بحران هویت در صورت امتداد به افسردگی تبدیل می شود و با نشانه هایی چون افت انرژی، بی خوابی، ناامیدی و حس بی ارزشی، کاهش اشتها، آسیب پذیری و … همراه می شود. در چنین وضعیتی فرد تمام ویژگی های یک افسرده را خواهد داشت و در صورت تشدید به افکار منفی چون خودکشی نیز روی می آورد.

نشانه های بحران هویت

  •  آرون گروپس

عوامل استرسی چون شکست عشقی، از دست دادن شغل، مهاجرت، اشکال در سلامتی و بیماری، تجربه یک حادثه وحشتناک، ازدواج و … می تواند شما را به بحران هویت دچار سازد.

بحران هویت را چگونه درمان کنیم؟

اگر چه زیر سوال بردن شخصیت خوب نیست اما در بعضی مواقع نیز می تواند کارساز باشد. در واقع در چنین وضعیتی شما می توانید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و در اهداف و روش زندگی خود تغییرات مثبت ایجاد کنید.

خودتان را کشف کنید

شما باید سعی کنید شناخت کاملی از خود به دست آورید و بدانید به چه چیزی علاقه دارید، چه چیزی موجب آزار شما می شود. البته لازم نیست جواب تمام این سوال ها را بدانید.

نشانه های بحران هویت

چه چیزی انرژی شما را کم می کند؟ چه چیزی به شما انرژی می دهد، مهم ترین هدف زندگی شما چیست؟ سرگرمی و علاقه مندی شما چیست؟

راه کارهای لذت بخش را به زندگی وارد کنید

کارهایی را که دوست دارید و با انجام آن ها احساس خوبی می کنید، در برنامه خود وارد کنید. حتماً زمانی برای تفریح خود قائل شوید. سرگرمی های جذاب و جدید برای خود بسازید.

نشانه های بحران هویت

از دیگران کمک بخواهید

حامی اجتماعی سبب تقویت اعتماد به نفس و احساس خوب می شود. سعی کنید در مشارکت های اجتماعی این حس را در خود ایجاد یا تقویت کنید.

نادیده گرفتن قضاوت های بیرونی و درونی

انتظارات و توقعات دیگران در بسیاری از موارد مخرب است و بر روحیه ما تاثیر به سزایی می گذارد. لازم نیست خود را به دیگران اثبات کنید و یا به دنبال نظر موافق آن ها باشید. فراموش نکنید اگر عده ای نیز شما را تایید کنند، باز هم عده ای دیگر شما را قبول نخواهند داشت. بهتر است در زندگی بر روی خود متمرکز شوید و قضاوت های دیگران را نادید بگیرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *