دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نقش پدر در دوران بارداری چیست؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
  • ۰

نقش پدر در دوران بارداری با مادر به یک اندازه می باشد و هر دو نقش تعیین کننده ای دارند. تربیت و پرورش احساس و عاطفه کودک از همان دوران جنینی شکل می گیرد تحقیقات نشان می دهد زمانی که مادر و پدر با جنین صحبت می کنند جنین، واکنش هایی مانند حرکت کردن و لگد زدن خواهد داشت.

حضور پدر و نقش پر رنگ او در دوران حاملگی مادر می تواند تأثیرات مستقیم و غیر مستقیمی بر روی رشد جسمی و عاطفی جنین داشته باشد پدرانی که در دوران بارداری، افرادی همپا و همراه برای مادران هستند به میزان بالایی از استرس و مشکلات عاطفی نظیر افسردگی مادر در دوران حاملگی می کاهند که این عامل موجب تعادل هورمون های ترشح شده در بدن مادر می شود و به حفظ سلامت کودک و روان او کمک می کند. همچنین پدران می توانند به طور مستقیم با جنین صحبت کند و با بیان واژه های عاطفی به رشد روانی و عاطفی او کمک کنند.

نقش مهم و تعیین کننده پدر در دوران بارداری

نقش پدر در دوران بارداری:

حمایت های مرد از همسرش در دوران حاملگی می تواند از مشکلات این دوران بکاهد و اطمینان خاطر بیشتری را به زن باردار بدهد اما باید دید مرد چه نقش ها و وظایفی را باید در این دوران به درستی ایفا کند تا از سلامت روان خانواده خود حفاظت کرده باشد. تغذیه از موارد مهمی است که بیش از سایر موارد باید به آن اشاره کرد در حقیقت یک نقش پدر در دوران حاملگی این است که به تغذیه همسر خود توجه داشته باشد و باید دید که بهترین تغذیه در دوران بارداری چیست و چه اصولی را باید در برنامه غذایی مادر رعایت کرد؟

۱- ماساژ دادن:

شما باید به روش های مختلفی ارتباط خود را با همسرتان پر رنگ تر کنید و حمایت های عاطفی زیادی را به او بدهید یکی از وظایف و نقش پدر در دوران بارداری ایجاد آرامش روانی است شما می توانید برای این کار در طول روز پاهای همسرتان را ماساژ دهید ماساژ پاها به میزان قابل توجهی استرس را از مادر دور خواهد کرد و بستر روانی بهتری برای پرورش کودک فراهم می شود. در این میان با صحبت کردن با او می توانید آرامش بیشتری را به او بدهید.

نقش مهم و تأثیرگذار پدر در دوران بارداری

۲- کمک به نظافت منزل:

محیط آرام در منزل زمانی ایجاد می شود که فضای منزل مرتب باشد با توجه به شرایط سخت دوران بارداری و کم تحرکی اغلب مادران شما باید به نظافت اطراف خود توجه بیشتری داشته باشید زیرا نامرتبی فضای منزل موجب آشفتگی خاطر اغلب زنان می شود.

۳- صحبت کردن درباره فرزند:

 برای ایفای نقش پدر در دوران حاملگی می توانید ساعت های زیادی را به صحبت کردن با همسرتان درباره فرزند خود اختصاص دهید به عنوان مثال: می توانید با همسرتان نام مناسبی برای کودک انتخاب کنید، برای آینده او و نحوه تربیتش برنامه ریزی کنید و با سلیقه شخصی و همفکری یکدیگر به خرید برای او بروید و اتاقش را آماده کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نقش پدر در دوران بارداری چیت؟

۴- تفریح کردن و ورزش:

ورزش در دوران بارداری می تواند به مادر کمک کند تا روند زایمان سالم تر و راحت تری داشته باشد ورزش های مناسب در این دوران به سلامت جنین نیز کمک خواهد کرد.

تفریح نیز از جمله مواردی است که می تواند در این دوران مؤثر باشد همانطور که می دانید پیاده روی در دوران حاملگی برای سلامت مادر و جنین بسیار مناسب است بنابراین می توانید ساعتی در شب را به همراه همسر خود به پیاده روی بروید و در روزهای تعطیل با سفر به طبیعت آرامش بیشتری به همسر خود می دهید. در حقیقت یکی دیگر از وظایف و نقش پدر در دوران بارداری، فراهم آوردن شرایط نشاط و سرگرمی برای افزایش روحیه است.

۵- کلاس های آموزشی:

شرکت در کلاس های آموزشی فرزند پروری می تواند تجارب مهمی را در رابطه با نقش پدر در دوران حاملگی مادر و ایفای صحیح این نقش در اختیار شما قرار دهد همچنین همسر شما با رفتن به این جلسات می آموزد که از چه طریقی استرس خود را کاهش دهد و بر آن غلبه کند.

۶- استراحت کافی:

در این دوران همسر شما احتیاج به زمان بیشتری برای استراحت دارد در لحظاتی از روز فضای آرامی را برای استراحت او مهیا کنید در این صورت همسر شما با آرامش بیشتری در طول روز به فعالیت های خود می پردازد. نکته دیگری که در استراحت مادر باید به آن توجه داشت این است طرز صحیح خوابیدن در دوران بارداری است این موضوع راحتی مادر و سلامت جنین را به همراه دارد.

دوران بارداری و نقش همسر

۷- استفاده از کلمات محبت آمیز:

عشق و محبت خود را نسبت به همسرتان با استفاده از کلمات محبت آمیز اعلام کنید همچنین می توانید با جنین ساعاتی صحبت کنید این کار احساس توجه بیشتری را به همسرتان می دهد. بسیاری از روان شناسان مهم ترین نقش پدر در دوران بارداری را ایجاد امنیت روانی می دانند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *