دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه نقل بیدمشک و اصولی که باید در تهیه آن رعایت کنید

  • زهرا خانزاده
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

نقل از جمله تنقلاتی است، که با چای میل می شود و یکی از خوراکی های خوشمزه به ویژه برای کودکان می باشد. در این مطلب به ارائه طرز تهیه نقل بیدمشک خواهیم پرداخت.

نقل ها در اندازه و با طعم های متفاوتی تولید می شوند و معمولا به جای قند مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا علاوه بر دارا بودن طعم و عطر فوق العاده، بخصوص در نقل بیدمشک، نسبت به قند نرم تر می باشد. در ایران، از زمان های خیلی دور نقل به عنوان نماد شادی، خوشی می باشد. به همین خاطر، طبق سنت دیرینه در مجالس عروسی، روی سر عروس و داماد نقل پاشیده می شود. برای آشنایی با طرز تهیه نقل در ادامه با آرگا همراه شوید.


تهیه نقل زعفرانی

طرز تهیه نقل بیدمشک خوشمزه

برای تهیه انواع نقل از ترکیباتی همچون آب، شکر، کرم تارتار، وانیل، گلاب، مغز گیاهی(مغزگردو, خلال بادام, مغز پسته,  بادام زمینی)، بیدمشک و تخم های گیاهی نظیر شنبلیه استفاده می شود.

بسته به نوع نقل، برای ایجاد طعم و عطر از گل محمدی، زعفران، وانیل، گلاب غلیظ، زنجبیل، دارچین و تخم شنبلیله استفاده می کنند.

شکر سفید مخصوص و یا شیره انگور از جمله موادی هستند، که برای شیرین کردن نقل مورد استفاده قرار می گیرند، اما از آن جایی که این نوع شیرین کننده ها سبب خشکی و سفتی نقل می شوند، کرم تاتار را به این ترکیب اضافه می کنند، تا نقل سفت نشود.

علاوه بر تمام موادی که به عنوان ترکیبات نقل به آن ها اشاره شد، در  ارومیه برای تهیه نقل از گیاه بیدمشک استفاده می شود، چرا که طعم و عطر فوق العاده ای به نقل می بخشد.

آمزش تهیه نقل

  •  آرون گروپس

روش تهیه:

در ابتدا شکر و آب را مخلوط می نمایند. شربت حاصل شده را می جوشانند، تا حدی که شربت قوام لازم را پیدا کند و بسیار غلیظ گردد. سپس به شربت مقداری سرکه می افزایند.

در مرحله بعد طعم دهنده ای همچون بیدمشک را به آن اضافه می کنند.

سپس خوشکبار یا مغز گیاهی را داخل دراژه زنی، با حرارت کم، گرم می کنند.

در ادامه طرز تهیه نقل بیدمشک، شربت قوام یافته را به آرامی به خوشکبار گرم شده اضافه می کنند، که به آهستگی، با دستگاه دم، هوادهی آن انجام می شود، تا از این طریق شیره(شربت) اضافه شده به آن، خشک گردد. این روند تا زمانی که نقل به اندازه دلخواه تبدیل شود، ادامه می یابد. نقل ها با توجه به ترکیبات به کار رفته در تهیه آن ها، دارای خواص زیادی می باشند. بنابراین استفاده از نقل می تواند مفید باشد.

طرز تهیه نقل

روش پخت نقل

تهیه نقل در ارومیه

تهیه نقل بیدمشک

طرز تهیه نقل

همچنین نقل ها با توجه به نوع خشکباری که در تهیه آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، قیمت گذاری می شود، که با ارزش ترین و گران قیمت ترین نقل، مربوط به نقلی می باشد که از گیاه بیدمشک در تهیه آن استفاده شده است و میزان شکر موجود در آن کمتر یا معادل ۷ برابر هسته نقل می باشد. به عنوان مثال در تهیه ۳۰ کیلو گرم نقل، ۵ کیلوگرم خشکبار استفاده شود.

مواد لازم تهیه نقل

آموزش تهیه نقل خانگی

در بالا با تهیه نقل بیدمشک آشنا شدید که با استفاده از وسایل مخصوصی همچون دراژه زنی و دستگاه دم تهیه شده بود. اما در ادامه این بخش قصد داریم روش تهیه ساده نقل خانگی را به شما عزیزان آموزش دهیم که امیدواریم با این دستور به راحتی بتوانید در منزل نقل های خوشمزه با طعم های مختلف تهیه کنید.

مواد لازم:

  • شکر: ۶ لیوان فرانسوی(دسته دار)
  • کرم تارتار یا گلوکز: ۱ قاشق غذاخوری
  • مغز گردو نصف شده: به میزان لازم
  • بادام کامل : به میزان لازم
  • پسته: به میزان لازم

نحوه تهیه نقل خانگی

دستور تهیه:

در ابتدا باید درون قابلمه ای مقداری آب بریزید و شکر را درون آن حل کنید، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و ترکیب شکر و آب را هم بزنید تا کاملا ترکیب شود.

با استفاده از لیسکی دیواره قابلمه را تمیز نمایید و زمان بدهید تا به جوش آید.

آنگاه کرم تارتار یا گلوکز مایع را به شربت بیفزایید و خیلی سریع مواد را هم بزنید و مرتب این کار را انجام دهید تا حالتی خمیر و نرم به دست آید.

چنانچه دماسنج ویژه آشپزی دارید شما می توانید آن را درون قابلمه فرو ببرید و دمای آن را اندازه گیری نمایید. ترکیب زمانی آماده می شود که حرارت آن به ۱۱۵ درجه سانتیگراد برسد و در این حالت می توانید شعله اجاق گاز را خاموش نمایید.

مایع خمیری نقل را درون ظرف دیگری با حداقل ارتفاع ۴ سانتیمتری بریزید و صبر کنید تا مقداری خنک گردد.

در مرحله بعدی طرز تهیه نقل باید مغز پسته بادام و گردو را درون مایع خمیری بریزید، بعد به آهستگی مغزیجات را خارج نمایید و نقل ها را درون ظرف دیگری که با کاغذ روغنی پوشیده شده است قرار دهید.

پس از خشک شدن یک طرف نقل ها، آن ها را برگردانید تا سمت دیگر آن ها نیز خشک شوند.

نقل ها به همان فرمی که بر روی کاغذ قرار می دهید خشک می شوند بنابراین شکل نقل ها به سلیقه شما بستگی دارد که با استفاده از لبه چاقو می توانید تغییر شکل را بر روی نقل ها ایجاد نمایید.

روش تهیه نقل خانگی

حال که با طریقه ساخت نقل بید مشک آشنا شدید، لازم به ذکر است که، بید مشک خواص بسیاری زیادی دارد و گیاهی دارویی برای تقویت اعصاب، حفظ سلامتی قلب، تحریک و تقویت قوای جنسی، تقویت دستگاه گوارش، افزایش اشتها و … می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *