دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

توصیه هایی که برای تجربه خواب راحت به آن نیاز دارید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۸ اسفند ۱۳۹۷
  • ۰

برخی از افراد در خواب شبانه روز خود دچار اختلالاتی هستند که بسیار موجب آزار آنها می شود که شایع ترین آن بی خوابی است که لذت داشتن یک خواب راحت را از شما سلب می کند حال برای رفع این مشکل راه حل هایی ارائه می شود که کمک کننده است.

شاید تجربه های متفاوتی از اختلالات خواب در هنگام شب داشته باشید اختلالاتی مانند بیدار شدن از خواب، کم خوابی، بی خوابی و بد خوابیدن از جمله اختلال هایی است که در هنگام خواب دچار آن می شود و در برخی از موارد با کابوس همراه است. برای داشتن خواب راحتی در شب و لذت بردن از خواب راه های مختلفی وجود دارد که با آرام کردن ذهن و دور کردن درگیری فکری، خواب راحتی را برای شما فراهم می کند که سلامت جسم و روح شما را تامین می کند.

 خوابیدن راحت در شب

تکنیک های داشتن خواب راحت:

دلایل مختلفی وجود دارد که موجب بی خوابی در افراد می شود اما به طور کلی می توان آن را در نوع برنامه غذایی، مشکلات و فشار روانی، خستگی، استرس، اضطراب دلهره و … دسته بندی کرد که هر یک از این عوامل می تواند به تنهایی نیز موجب بروز اختلال خواب و بد خوابی در فرد شود.  در اینجا ممکن است این سوال ایجاد شود که علت بی خوابی چیست و چطور درمان می شود؟ که در ادامه در این رابطه توضیح خواهیم داد.

مشخص کردن ساعت خواب:

باید برای داشتن خوابی راحت، یک برنامه منظم خواب داشته باشید تا دچار کم خوابی و زیاد خوابیدن نشوید همچنین با بر هم خوردن برنامه ممکن است با بد خوابی رو به رو شوید بنابراین در ساعت مشخصی از شب به رخت خواب بروید و خودتان را برای داشتن خواب آسوده و راحتی آماده کنید. توجه داشته باشید که زمان مناسب و با کیفیت برای خوابیدن زمانی است که شما به طور خودکار از خواب بیدار شوید.

تکنیک های داشتن خواب راحت

محل خواب را دور از دغدغه قرار دهید:

برخی از افراد عادت دارند تا کارهای روزمره خود و برنامه ریزی های خود را در رخت خواب انجام می دهند این کار علاوه بر اینکه مانع خواب آسوده شما می شود می تواند با بالا بردن استرس مشکلات مهی را برای شما ایجاد کند.

برنامه غذایی:

غذاهایی که قبل از خوابیدن مصرف می کنید بسیار در خواب شما تاثیرگذار است و می تواند کیفیت و راحتی خواب شما را تعیین کند افرادی که قبل از خواب غذاهای سنگین مانند برنج، غذاهای چرب مصرف می کنند دچار کم خوابی می شوند و در مقابل مصرف کمی ماست می تواند به راحت خوابیدن شما کمک کند. اگر برای شما این سوال ایجاد می شود که علت خواب زیاد  چیست؟ و چگونه کمتر بخوابیم باید بگوییم که پرخوری و بد خوری می تواند از دلایل مهم خواب طولانی باشد.

  •  آرون گروپس

تکنیک های داشتن خوابی آرام

آرامش قبل از خواب:

اگر دارای اضطراب یا هیجان بالا هستید بهتر است قبل از رفتن به رخت خواب این احساسات را تخلیه کنید و با فکر آسوده به رخت خواب بروید. برای آرامش دادن به خود می توانید از یک موزیک ملایم و آرامش دهنده استفاده کنید، کتاب بخوانید و از دمنوش های گیاهی مناسب استفاده کنید.

 

قبل از خواب حمام کنید:

دوش آب گرم موجب تنظیم گردش خون و دمای بدن می شود و با قرار دادن بدن در حالت طبیعی زمینه خواب راحتی را فراهم می کند. دوش حمام گرم از راهکارهای موثری است که توسط متخصصان بررسی شده است و به شما توصیه می شود.

خواب مفید و آرام در شب

فراهم کردن محیط آرام:

وسایل ارتباطی مانند لپ تاپ و گوشی موبایل به شدت بر خواب و سلامت جسم و روح شما تاثیر می گذارند بنابراین بهتر است در هنگام خواب از این ابزارها استفاده نکنید. در مقابل می توانید برای داشتن خواب راحت از رخت خواب های نرمال و خوب استفاده کنید و فضای آرامش دهنده ای را برای اتاق خواب خود فراهم کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *