دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چگونه در کنترل کردن خشم موفق باشیم؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۳ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

خشم یک احساس لازم به تخلیه می باشد. البته میزان آن با توجه به افراد، روحیات، الگوهای تربیتی، خانواده و … متفاوت است. در ادامه راه های کنترل خشم را برای شما ارائه کرده ایم.

همه ما در آمد و شدهای روزمره جملاتی چون«اعصاب مگر برای آدم می ماند» را شنیده ایم. بیشتر تاکسی داران بیش از بقیه درگیر خشم و اعصابی مشوش می گردند. چون که بگفته خود باید در طی روز با افراد زیادی سر و کله بزنند و بیشترین زمان روز خود را نیز در ترافیک بمانند. 

افراد زیادی در زندگی روزمره با کوچک ترین رفتاری آشفته می شوند و به اصطلاح از کوره در می روند. متاسفانه رفتار و قضاوت دیگران، عدم رضایت شغلی، فشارهای روزانه و … تاثیر به سزایی در بروز خشم دارد.

خطاهای شناختی

متاسفانه در فرهنگ ما کوچک ترین حرکتی مبنی بر عصبانی بودن فرد تلقی می شود. البته این موضوع در حیطه خطاهای شناختی قرار می گیرد.

تفکر همه یا هیچ: این طرز تفکر در بسیاری از افراد وجود دارد. یعنی برای آن ها حد وسط معنا ندارد و یا به سمت مطلقاً سفید یا مطلقاً سیاه می روند.

باید و نبایدها: با چنین تفکری فرد تمام مسائل، اتفاقات و موقعیت ها را با دید خود مرزبندی می کند. از این نظر می توان این تفکر را نیز آمرانه نامید. با این باید و نبایدهای ذهنی در صورتی که با رفتار فردی مخالف ذهن مواجه شویم، عصبانی می گردیم.

ذهن خوانی: مردم در این حالت بدون در نظر گرفتن فرضیات، ادعای خواندن ذهن طرف مقابل را دارند. به عنوان مثال او فکر می کند من فرد بی کفایتی هستم یا اینکه بدون حرف زدن، توقع داشته باشید دیگری منظور شما را متوجه شود.

فیلترسازی: در این حالت فرد روی نکات منفی معطوف می شود و به نکات مثبت توجهی ندارد. ضمن اینکه بسیاری از افراد دارای تعمیم افراطی می باشند. یعنی با داشتن یک تجربه در یک موضوع، اقدام به تعمیم این تجربه پوچ می کنند.

  •  آرون گروپس

چگونگی کنترل خشم داشته باشیم؟

زوج های جوان در هنگام خشم چه کاری باید انجام دهند؟

قبل از جر و بحث این سوال را در ذهن داشته باشید که آیا ارزشش را دارد یا نه؟

نشانه های خشم را بشناسید تا بتوانید آن را کنترل کنید

نشانه های عصبانی شدن با تپش قلب، گرفتگی عضلات، افزایش فشار خون، فشار دندان ها، مشت کردن دست ها و تغییر تنفس می باشد. احساس منفی خود را بیان کنید

به جای استفاده از زبان بدن و حرکاتی مثل داد و فریاد زدن، حرف نزدن، اخم کردن و … از بیان کردن احساسات منفی استفاده کنیم. در این صورت می توانید همسر خود را نیز در جریان ناراحتی خود بگذارید.

ترک موقعیت

اگر قادر به کنترل خشم نیستید، صحبت کردن را متوقف و زمان دیگری را برای صحبت انتخاب کنید. این مسئله سبب می شود تا از خشم و عصبانیت دور شوید.

آرام باشید

بهتر است در زمان ناراحتی و خشم، آب بنوشید یا دست و صورت خود را بشویید، پیاده روی کنید و یا نفس عمیق بکشید. تمام این راه کارها منجر به کاهش خشم شما می گردد. ریلکسیشن نیز می تواند بدن شما را آرام و راحت سازد.

چگونگی کنترل خشم داشته باشیم؟

از عذرخواهی کردن نترسید

اگر با رفتار و گفتار خود سبب رنجش شریک زندگی تان شده اید، حتماً عذرخواهی کنید. این مسئله سبب ترمیم رابطه و کنترل خشم می گردد.

گرفتن افسار خشم در دست

برای جلوگیری از خشم باید از موقعیت هایی که موجب تشویش و خشم می شود، دوری کنید.

ابتدا باید تفاوت بین خشم و پرخاشگری را بشناسید

پرخاشگری یک رفتار و خشم یک نوع احساس است. روان شناسان نیز معتقدند که شما باید خشم خود را تخلیه کنید اما این تخلیه باید بدون رفتارهای پرخاشگرانه باشد. با بروز رفتار پرخاشگرانه نمی توانیم نظر خود را ابراز کنیم. در نتیجه این مسئله باعث تیره شدن روابط می گردد.

تغذیه مناسب داشته باشید

با تغذیه مناسب سلامت روحی و جسمی خود را تضمین کنید. این مسئله به روان سالم نیز منجر می شود. از داروهای گیاهی آرام بخش چون گل گاوزبان و .. استفاده کنید تا آرامش را به شما هدیه دهند.

از باورهای غلط دوری کنید

از برداشت های واحد، تعمیم دادن رفتارها، پیش داوری ها و … دوری کنید تا بتوانید دیدی منطقی به موضوع داشته باشید و کمتر دچار خشم گردید.

حس خشم حسی خدادادی و طبیعی است و انسان در بعضی موارد ملزم به استفاده از آن می باشد. شما باید بدانید این میزان خشم را در کجا و به چه شکلی تخلیه سازید.

سیستم لیمبیک بخشی در مغز است که رفتار منطقی و معقولانه را بر عهده دارد. در زمان بروز خشم این سیستم دچار اختلال می گردد و در نتیجه فرد نمی تواند رفتاری معقول و منطقی داشته باشد. به همین علت بسیاری از جنایات در هنگام بروز خشم رخ می دهد. خشم در افراد متفاوت است و در بعضی از افراد با شدت کم و بدون رفتارهای پرخاشگری همراه است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *