دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آموزش کاشت گل ناز و تکثیر آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۷ دی ۱۴۰۰
  • ۰

گل ناز از جمله گیاهان آرژانتینی است که در برخی مناطق بنگلادش و اروگوئه نیز دیده می شود این گل به دلیل زیبایی و رنگ های متنوعی که دارد دارای طرفداران زیادی است و به راحتی می توانید با کاشت گل ناز در باغچه و گلدان های خانگی خود از این گیاه زیبا و تزیینی تکثیر کنید.

گیاه گل ناز در صورتی که درست پرورش داده شود و از آن مراقت شود می تواند جز گیاهان بلند باشد و برگ های ضخیم و گل های رنگارنگ این گیاه می تواند فضای زیبا و تزیینی را به محیط حیاط شما بدهد این گل ها در زنگ های نارنجی، قرمز، صورتی، سفید و زرد هستند و با وجود این تنوع رنگ دارای گونه های مختلفی نیز هستند که هر یک از گونه های آن در شرایط آب و هوایی مناسب و معتدل می تواند به خوبی رشد کنند. کاشت گل ناز بسیار ساده و راحت است و در فضای منزل امکان پرورش آن وجود دارد.

گیاه گل ناز را چگونه پرورش دهیم

مراحل کاشت گل ناز

در مراحل اولیه و آماده سازی بستر مناسب برای کاشتن گیاه گل ناز باید ترکیبی درست و مناسب از خاک های مرغوب و گیاهی داشته باشیم که شامل ۶۰ درصد از خاک باغچه و میزان ۲۰ درصد از هر یک از خاک های ماسه ای و کود حیوانی باشد این ترکیب می تواند ترکیبی مناسب برای بستر خاک باغچه و رشد گیاه باشد.

۱- آماده سازی زمین:

بستر یا زمینی که برای کاشتن گل ناز در نظر گرفته اید را با این خاک های ترکیبی بپوشانید و به خوبی زمین را آبیاری کنید تا خاک خیس و آماده پاشیدن بذر گل باشد.

کاشت گل ناز با روش آسان

۲- پاشیدن بذر:

بعد از آماده سازی بستر مناسب می توانید مقدار بذر با کیفیت خود را بر روی سطح خاک بپاشید و و روی بذر را با مقداری از کود حیوانی بپوشانید و بر روی آن آب بریزید.

۳- جوانه زدن:

با انجام این مراحل بذر شما در زمین جوانه می زند و باید آن را آبیاری کنید تا گل بدهد. توجه داشته باشید که اگر می خواهید این کار را در یک گلدان در منزل انجام دهید با انجام مراحل بالا بعد از کاشتن گل ناز و جوانه زدن آن باید این بذر را با دقت از گلدان خارج کنید چیدن بذرهای جوانه زده به طور مرتب در یک قسمت از زمین یا گلدان بزرگ موجب می شود تا رشدی مرتب و یکدست داشته باشند.

  •  آرون گروپس

کاشتن گل ناز به روش خانگی

نکات مهم:

کاشت گیاهان زینیتی مانند گل ناز در فضای منزل موجب می شود تا نور و هوای لازم به گل نرسد و رشد خوبی نداشته باشد بنابراین بهتر است این کاشت در فضای باز و باغچه صورت بگیرد.

در صورتی که می خواهید گیاه گل ناز را در فضای منزل پرورش دهید گلدانی که برای پرورش بذر انتخاب می کنید باید بزرگ باشد و در مقابل نور خورشید و در فضای که آفتاب گیر است قرار بگیرد و بعد از جوانه زدن و قرار دادن در گلدان دیگر آن را در فضای بیرون منزل و در هوای آزاد قرار دهید.

شرایط نگهداری گل ناز

کاشت گل ناز نیز مانند دیگر گل ها برای رشد و نگهداری به یک سری شرایط احتیاج دارد که در ادامه مطظلب شما عزیزان را با شرایط لازم آن آشنا خواهیم کرد.

آبیاری :

این گل در رابطه به نیاز به آب کم توقع می باشد  و به آب کمی احتیاج دارد اما در صورت مواجهه شدن با افزایش دما به دوره های منظم  آبیاری نیاز می باشد و در صورت نگهداری این گل در آپارتمان جهت آبیاری این گیاه یک فاصله پنج تا هفت روزه مناسب می باشد و زمانی اقدام به آبیاری این گل نمایید که سطح خاک خشک شده باشد در غیر اینصورت آبیاری  زیاد  منجر به از بین رفتن گیاه و پوسیدگی آن ها خواهد شد.

شرایط نگهداری گل ناز

نور :

این گل به آفتاب کامل و سایه کم جهت رشد  احتباج دارد و گذاشتن آن در سایه باعث کاهش گلدهی آن خواهد شد و در واقع نور کم نیز منجر به شکوفا نشدن کامل غنجه ها گل می شود اما این نکته را به یاد داشته باشید که در روز های گرم اگر مکان نگهداری گل ناز به گونه ای باشد که بعد از ظهر ها در سایه باشد از رشد بهتری برخوردار خواهد شد.

خاک و کود دهی

خاک مرغوب باغچه با مقداری خاک برگ جزو خاک های مناسب برای رشد این گل می باشد و از کود های محلول هر سه هفته یک بار استفاده نمایید همچنین، شته یکی از بیماری و آفات این گل می باشد و باعث وارد شدن خسارت به گیاه جوان و از بین رفتن گیاهچه خواهد شد.

شرایط پرورش و نگهداری گل ناز

 

سخن پایانی

کاشتن این گیاه به دلیل داشتن چندین رنگ آن در فضای سبز و باغچه باعث جذب نگاه هر فردی به آن ها خواهد شد، صورت تمایل جهت آشنایی بیشتر با پرورش گل و تکثیر گیاهان می توانید روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *