دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آموزش تمیز کردن سرامیک کف با چند روش متفاوت

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱ دی ۱۴۰۰
  • ۰

سرامیک از قسمت های مهم در منزل به حساب می آید که بسیار در معرض دید قرار می گیرد و به شکل مرتب نیاز به تمیز کردن دارد. در ادامه روش های تمیز کردن سرامیک را به شما دوستان عزیز آموزش می دهیم.

متاسفانه سرامیک ها به دلیل استفاده طولانی و در معرض مواد مختلف بودن، پس از مدتی به سختی قابل لکه برداری هستند و این مسئله باعث می شود که محیط کثیف و بد منظر باشد. لذا در چنین مواردی تمیز کردن سرامیک نیاز به اعمال روش های با کیفیت تری دارد.

تمیز کردن سرامیک با چند روش متفاوت و ساده

به منظور جلوگیری از ایجاد لکه های سخت و پاک نشدنی، لازم است همواره سطح آنها را شست و شو دهید، حال برای تمیز شدن سرامیک می توانید از یک اسفنج خیس کمک بگیرید. در ادامه با روشهای مختلف شست و شوی سرامیک و برق انداختن آنها، آشنا می شوید.

  • مایع ظرفشویی

اگر بیشترین کثیفی سرامیک شما به دلیل ازدیاد چربی در سطح است، از این روش استفاده کنید. مایع ظرفشویی را با آب گرم به کار ببرید. نسبت های ترکیبی آب و مایع ظرفشویی باید برابر باشد. دستمال یا برس را به محلول آغشته و سپس بر محل لکه بکشید. توجه داشته باشید که برای تمیز شدن سرامیک باید منتظر خشک شدن آن بمانید یا آن را خشک کنید. چون خیس بودن سرامیک، لک شدن مجدد آن را سبب می شود.

نظافت کردن کاشی

  • سرکه

خواص سرکه در پاک کنندگی بارها و بارها اثبات شده است. به همین علت برای موارد بسیاری از جمله از بین بردن  زنگ زدگی فلزات، براق کردن سطوح مختلف در منزل و … مورد استفاده قرار می گیرد. ضمن اینکه نسبت به سایر مواد شیمیایی خطری ندارد.

تمیز کردن سرامیک

برای استفاده از سرکه باید آن را به میزان برابر با آب ترکیب کنید تا تمیز شدن سرامیک با آن نتیجه بخش باشد. خاصیت اسیدی سرکه سبب برق انداختن سرامیک و کاشی می شود. ضمن اینکه برای نظافت سرامیک باید تی را تمیز کنید و آن گاه در آب و سرکه بزنید. همچنین گوشه ها و حواشی اتاق را در تمیزی سرامیک از یاد نبرید. البته به جای سرکه می توانید از الکل به اندازه یک دوم فنجان استفاده کنید. نوع آن باید ایزو پروپیل الکل باشد. بعد از اتمام تی کشی، کاشی و سرامیک ها را با آب شسته و خشک نمایید، توجه به این نکات می تواند نقش بسیار مثبتی در تمیزی منزل و خانه تکانی داشته باشد.

  •  آرون گروپس

البته توجه داشته باشید که بهتر است برای تمیز شدن کاشی از آرد ذرت، جوش شیرین، هیدروژن پراکسید و مایع ظرفشویی استفاده کنید. چون سرکه بافت سنگی آن ها را به مرور زمان از بین می برد.

عدم استفاده از سرکه برای کاشی

  • پودر شستشو

اگر لکه شما به سرکه و جوش شیرین مقاومت نشان می دهد، باید برای تمیز شدن سرامیک از پاک کننده های قوی لکه بر استفاده کنید. برای این کار باید مخلوطی از آب داغ و پودر شستشو تهیه و با این مخلوط اقدام به نظافت لکه های خاص بر روی سرامیک کنید. این پودرهای شستشو از موادی چون پودر بوراکس، جوش شیرین و نمک تشکیل شده است. برای تمیز شدن می توانید از دستمال پارچه ای، اسفنج و …استفاده کنید. بعد از آغشته کردن محیط با پودر شستشو، باید محلول حدود ۱۵ دقیقه روی سرامیک بماند تا اثر کند. بعد از ۱۵ دقیقه آن را از کف سرامیک بشویید.

  • استفاده از جوش شیرین

ایجاد لکه های چربی یا لکه های ناشی از غذا از شایع ترین لکه ها بر روی سرامیک خانه می باشند، اما شما می توانید به راحتی با استفاده از جوش شیرین، این لکه ها را رفع کنید، برای این منظور شما نیاز به مقداری آب و جوش شیرین دارید.

بنابراین با استفاده از آب و جوش شیرین مخلوطی خمیری بدست می آید که لازم است، مقداری از آن را بر روی لکه های غذایی مثل چربی یا شکلات قرار دهید و سپس صبر کنید تا زمانی که خمیر خشک شود، اکنون با یک حوله مرطوب, خمیر جوش شیرین را پاک کنید، در این صورت سرامیک کف خانه بسیار تمیز و درخشان خواهد شد.

پاک کردن سرامیک

  • برق انداختن سرامیک با جارو برقی

برای تمیز کردن سرامیک ها، بهتر است قبل از مرطوب کردن سرامیکهای کف خانه و شست و شوی آنها، در  ابتدا جارو برقی بکشید، زیرا امکان دارد رطوبت موجب پخش شدن گرد و غبار و ذرات بر روی سطح سرامیکها شود، در نتیجه پاک کردن آن سخت تر می شود.

بنابراین لازم است همه قسمتهای خانه از جمله بین کاشی ها، گوشه های اتاق ها را به طور کامل و با دقت جارو برقی بکشید، با این کار گرد و غبار، خرده آشغال ها و مو های روی سرامیک به راحتی پاک می شوند و در نتیجه روشی موثر و ساده برای برق انداختن و درخشان تر کردن سرامیک ها می باشد.

اما از آنجا که فضا هایی مثل حمام و دستشویی را نمیشه جارو برقی کشید، بنابراین با استفاده از یک جاروی ساده می توانید به آسانی ذرات گرد و غبار و خرده مو های داخل حمام و دستشویی را تمیز کنید. برای آشنایی با اصول تمیز کردن سرویس بهداشتی و حمام می توانید در اینجا کلیک کنید.

براق کردن سرامیک

برنامه منظم برای نظافت سرامیک

  • بهتر است برای جلوگیری از لکه های پایدار روی سرامیک، آن را هفته ای یک بار تمیز کنید.
  • تمام محیط خانه را هر هفته یک بار جارو برقی بکشید.
  • هفته ای یک بار دستمال مرطوب برای گرفتن گرد کف سرامیک استفاده کنید.
  • مراقب باشید چیزی بر روی سرامیک ریخته نشود و اگر چیزی بر روی سرامیک ریخت (حتی آب) فوراً آن را خشک و پاک کنید.

تمیز کردن بین کاشی ها

  • فواصل بین کاشی ها از شن، ماسه، سیمان و آب پر شده و دارای نفوذ پذیری هستند. به همین علت پس از مدتی آلودگی به داخل آن راه می یابد. برای تمیز شدن این قسمت ها از محلول تهیه شده خود استفاده کنید. این محلول باید از سرکه، جوش شیرین، هیدوژن پراکسید یا سفید کننده تهیه شده باشد.

تمیز کردن سرامیک

  • این سفید کننده باید ph به اندازه ای داشته باشد تا سبب تغییر رنگ نگردد. برس را به مخلوط آغشته و بر این نواحی بکشید.
  • برای برق انداختن سرامیک و کاشی در فواصل از بخارشوهایی با فشار زیاد و وسایل شستشوی پر قدرت استفاده کنید.

امیدواریم ارائه روش های فوق شما را در زمینه شست و شوی کاشی و سرامیک به خوبی راهنمایی کرده باشد و بتوانید با این دستورات محیط منزل را زیبا و تمیز کنید. حال می توانید برای مشاهده دیگر آموزش ها در این رابطه به بخش خانه داری مجله آرگا مراجعه نموده و از دیگر مطالب منتشر شده دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *