دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

از بین بردن زنگ زدگی فلزات با راهکارهای خانگی

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات بهتر است از پاک کننده های طبیعی استفاده کنید. در این مطلب قصد داریم شما را با روش های طبیعی، ساده و کم هزینه برطرف کردن زنگ زدگی آشنا کنیم.

همه ما پس از مدتی وسایل فلزی خود را زنگ زده می بینیم. گاهی حتی این زنگ زدگی از حد نرمال فراتر می رود و از استفاده مجدد آن ناامید می شویم. برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات راه های ساده و بی درد سری وجود دارد. 

از بین بردن زنگ زدگی فلزات با روش های طبیعی

برای این منظور روش های خانگی مختلفی وجود دارد که با یک سری از این راهکارها در ادامه آشنا خواهید شد.

جوش شیرین

ابتدا وسیله فلزی خود را بشویید و آن را خشک کنید. آن گاه جوش شیرین مرطوب را به تمام نقاط فلز بزنید. باید جوش شیرین حدود یک ساعت بر روی آن باقی بماند. بعد از گذشت یک ساعت، آن را به کمک برس یا اسکاچ فلزی به خوبی از روی سطح وسیله فلزی پاک کنید. دوباره آن را بشویید و خشک کنید. این روش برای فلزات نازک و درصد زنگ زدگی پایین مناسب خواهد بود.

از بین بردن زنگ زدگی فلزات با جوش شیرین

سرکه

وسیله فلزی را در داخل ظرف سرکه سفید قرار دهید. اجازه دهید تا شب هنگام در آن بماند. به کمک یک فرچه یا اسکاچ فلزی آن را پاکسازی کنید. این روش نیز معمولاً برای برطرف کردن زنگ زدگی ابزار آلات به کار می رود.

رفع زنگ زدگی سطحی با سرکه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سیب زمینی و مایع ظرفشویی

برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات ابتدا سیب زمینی را نصف کنید و روی آن مایع ظرف شویی بریزید. از سیب زمینی به عنوان پد شست و شو استفاده کنید و آن را بر روی سطح وسیله بمالید. از این روش برای لکه ها و زنگ زدگی های سطحی استفاده می شود.

از بین بردن زنگ زدگی فلزات با پد سیب زمینی و مایع ظرفشویی

اسید سیتریک

این ماده را می توانید به راحتی از فروشگاه های مواد غذایی تهیه کنید. ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری اسید سیتریک را در مقداری آب گرم بریزید و حل کنید. در ادامه لوازم فلزی زنگ زده را درون آن قرار دهید. بگذارید تا شب باقی بماند. آن گاه به کمک یک فرچه یا پد آن را پاک کنید و بعد شست و شو دهید.

زنگ زدگی فلزات و اسید سیتریک

برطرف کردن زنگ زدگی فلزات با اسید سیتریک

لیمو و نمک

برای برطرف کردن زنگ زدگی فلزات، آن ها را در یک لایه نمک قرار دهید. حالا کم کم مقداری آبلیمو و نمک بر روی آن بریزید. اجازه دهید این مخلوط مقداری بر روی وسیله فلزی باقی بماند. آن گاه وسیله را برداشته و شست و شو دهید و خشک کنید. این روش نیز برای از بین بردن زنگ زدگی سطحی فلزات به کار می رود. به عنوان مثال، زنگ زدگی چاقو را می توان با آن برطرف کرد. در این روش بهتر است که از دستکش استفاده کنید.

از بین بردن زنگ زدگی

استفاده از آب تمر هندی

برای تمیزکاری ظروف برنجی و مسی آب تمر هندی مورد استفاده قرار می گیرد. این آب به دلیل خاصیت اسیدی که دارد به همین جهت می تواند در برطرف کردن زنگ زدگی فلزات موثر واقع گردد. برای این کار مقداری آب تمر هندی را درون ظرفی بریزید و روی حرارت بگذارید تا کمی بجوشد. بعد فلزاتی که زنگ زده اند را درون آن قرار دهید و به مدت یک ساعت به آن زمان دهید. حال فلزها باید ساییده و با آب شستشو داده شوند، بعد با پارچه کاملا خشک گردند. این عمل را تکرار کنید تا به طور کامل زنگ زدگی از بین برود.

ملاس

از این ماده علاوه بر تهیه غذاهای شیرین می توان به منظور برطرف کردن زنگ زدگی فلزات نیز استفاده کرد. این ماده حاوی ترکیبات شیمیایی و اسیدی می باشد که برای انجام این کار و همچنین شفاف شدن فلزها بسیار موثر می باشد. طریقه کار به این صورت است که مقداری ملاس را با آب(به میزان ۱۰ الی ۱۲ برابر ملاس مورد استفاده) ترکیب کنید و درون ظرف بزرگی بریزید و فلزات را چند ساعتی درون این ترکیب بخیسانید. پس از گذشت این مدت فلزها را بردارید و در صورت باقی ماندن زنگ زدگی، چند ساعتی دیگر آن را در داخل ترکیب قرار دهید تا آثار آن به طور کامل بر طرف شود. بعد فلزها را با آب شستشو دهید و خشک نمایید.

نوشابه

به دلیل وجود اسید سیتریک در نوشابه می توانید به منظور از بین بردن زنگ زدگی و حل ذرات زنگ زده استفاده کنید. توجه داشته باشید که این روش تنها برای مراحل نخست زنگ زدگی موثر می باشد. برای استفاده از این روش باید فلزات زنگ زده را درون کاسه بزرگی قرار دهید و نوشابه را روی آن ها بریزید. سپس با یک عدد برس شروع به ساییدن فلزها نمایید. دوباره مقدار دیگری نوشابه روی آن ها بریزید و عمل ساییدن فلزها را تکرار نمایید تا آثار آن از بین برود و بعد با پارچه آن ها را خشک کنید و مرتبا این کار را تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. نوشابه های که خاصیت اسیدی دارند بهتر است برای انجام این کار مورد استفاده قرار گیرند.

از اینکه تا پایان مطلب راه های از بین بردن زنگ زدگی فلزات همراه ما بودید، متشکریم. امیدواریم روش های ارائه شده شما را در از بین بردن لکه ها و سطوح زنگ زده یاری رسانده باشد. همچنین برای پاک کردن رنگ از کاغذ دیواری و پاک کردن لکه واکس می توانید اینجا روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *