دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

ترنس چیست؟ به چه کسانی ترنس گفته می شود؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۹ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

ترنس به عنوان یک ناباوری در هویت جنسی تلقی می شود و افراد مبتلا به این بیماری دارای ویژگی ها و خصوصیات خاصی هستند. لطفاً با ادامه مطلب همراه ما باشید. 

برای کلمه ترنس، معادل های دیگری چون ترنسکشوال، ترا جنسی و ترنسکچوال به کار می رود. البته این عناوین تقریباً با یکدیگر هم معنی هستند. این بیماری محدود به عرض جغرافیایی خاصی نیست.

تعریف ترنس

افراد داری بیماری ترنس با ویژگی های خاصی شناسایی می شوند. متاسفانه بنا به فرهنگ غلط جامعه، این افراد مورد تحقیر و سرزنش قرار می گیرند و گاهی نیز از جامعه طرد می شوند.

بیماری تراجنسی

به چه کسی ترنسکشوال گفته می شود؟

این گونه افراد دارای هویت جنسی متناقضی می باشند. به عنوان مثال وضعیت روحی و جسمی آن ها هماهنگی جنسیتی ندارد و از این رو آن ها را بین هم سن سالان و هم جنس سان متناقض می کند. در واقع فرد بیمار بعد از تولد آن چه را که به عنوان ادراک جنسی خود می یابد با اندام و وضعیت جسمانی اش هماهنگی ندارد. معمولاً این افراد قصد تغییر جنسی کامل و پیوستن به جنس مخالف را دارند. در صورتی که میل تغییر جنسیت در آن ها سرکوب گردد و یا نادیده گرفته شود، با عکس العمل شدید افراد تراجنسی مانند خودکشی همراه است.

خلقیات یک تراجنسی

تراجنسی مرد

این فرد با اندام زنانه متولد اما در جامعه به عنوان مرد معرفی می شود. تراجنسی زن به مرد یعنی ممکن است فرد با تغییر جنسیت (تغییر شکل اندام جنسی) به مرد تبدیل شود اما دگرجنسگونه های زن به مرد بر حسب رفتار به عنوان مرد شناخته می شوند و جراحی انجام نداده است.

ترنس

  •  آرون گروپس

تراجنسی زن

افرادی که در هنگام تولد دارای اندام مردانه اما در جامعه به عنوان زن تلقی می شوند. یعنی خلقیات، روحیات و بعد رفتاری فرد مانند یک زن است. ذکر این نکته اهمیت زیادی دارد که دگر جنسی مرد به زن و تراجنسی مرد به زن را نمی توان معادل هم در نظر گرفت. تراجنسی مرد به زن با اندام مردانه و شخصیتی زنانه در جامعه حضور می یابد و تغییر جنسیت انجام می دهد و دگرجنسی مرد به زن برای افرادی که دارای رفتار مردانه در جامعه هستند اما تغییر جنسیت نداده اند، به کار می رود.

شرایط بیماران ترنسکشوال را بهتر بشناسید

مسلماً فردی که از درون دارای حس  و حال زنانه است، با پوشیدن لباس های مردانه معذب و ناراحت است. این گونه افراد به پوشیدن لباس زنان علاقه دارند اما متاسفانه این امکان برایشان فراهم نیست. علیرغم داشتن اندام مردانه و زندگی در بین مردان، تمایلات جنسی فراوانی نسبت به آن ها دارند. ضمن اینکه ارتباط برقرار کردن با آن ها برایشان امکان پذیر نیست. اولین نشانه های افراد ترنس، در نارضایتی جنسی آشکار می شود. چنین فردی در هنگام صحبت کردن با زنان حس آرامش بیشتری دارد.

علائم یک ترنس

می بینید که در نهایت این مغز است که فرمان اصلی را برای اجرای نقش یک ترنس ایجاد می کند. بنابراین این فرد اگر چه از نظر ظاهری یک زن یا یک مرد کامل است اما گرایشات متفاوت نسبت به اندام ظاهری خود دارد. بنابراین در ظاهر به جنس موافق خود کشیده می شود که ابداً این طور نیست. آن ها به جنس مخالف خود کشیده می شوند اما در ظاهر اینگونه به نظر می رسد. به همین خاطر بیشتر آن ها با همجنس گرایان اشتباه گرفته می شوند و از جامعه طرد می شوند. اغلب والدین نسبت به این موضوع واکنش غیر منطقی نشان می دهند و ابداً نمی پذیرند که فرزندشان دچار مشکل است اما در نهایت با دیدن درد و رنج های فرزند نیاز به درمان جدی را ضروری می بینند. در دین اسلام تغییر جنسیت مشکلی ندارد. البته زمانی که ضرورت آن توسط افراد متخصص تایید گردد. امام خمینی (ره) فتوای تغییر جنسیت را صادر کرده اند.

مواردی نیز وجود داشته که فرد با وجود این بیماری، سال های سال به زندگی اجباری ادامه داده و از نقش واقعی و ذهنی خود غافل شده است. مردانی که دارای خلقیات زنانه هستند، نمی توانند در کنار یک زن احساس آرامش کنند و با او در مسائل همگام شوند. چنین مردانی در زندگی مشترک با زنان دچار حسادت عمیق نسبت به زنانگی آن ها (حاملگی، خلقیات و…)می شوند.

این افراد نگاه منفی نسبت به اندام تناسلی خود دارند و از آن نفرت دارند. تن دادن به زندگی اجباری برای بسیاری از آن ها دردناک است و پس از مدتی بیشتر آن ها اقدام به خودکشی می کنند. بیشتر متخصصان نیز معتقد به درمان این افراد و تغییر جنسیت در آن ها هستند. چون در غیر این صورت فرد منزوی و در نهایت اقدام به خودکشی می کند.

عده ای گمان می کنند این مشکل یا بیماری وضعیتی است که از بیرون بر فرد تحمیل می شود و در واقع این محیط رشد و تربیت کودک است که از او یک مرد یا زن کامل می سازد. این نظریه اشتباه است و در واقع چیزی از بیرون این هویت جنسی را متزلزل نمی سازد. بلکه این گرایشات از خود فرد به بیرون منتشر می شود.

تعداد مبتلایان به این اختلالات جنسی بسیار کم است و معمولاً در هر ۱۰۰ نفر، ۳ یا ۴ نفر را شامل می شود. عده ای تصور می کنند که افراد تی اس به صورت ناگهانی بیمار می شوند و این علائم را از خود نشان می دهند. در حالی که این علائم بعد تولد وجود دارد و بنیان اختلالات نیز در همان دوران جنینی زده شده است. البته این بیماری می تواند ریشه ژنتیکی نیز داشته باشد.

درمان ترنس

در دوران کودکی این علائم با تمایلات کودک آغاز می گردد. به عنوان مثال در این دوران دوست چندانی ندارد. با آمدن دوران بلوغ این علائم کامل تر می شوند و فرد برای پذیرفتن جنسیت خود بیشتر لجبازی می کند.

طبقه بندی ترنسکشوال

ترنسکشوال سکسوآلیسم اولیه در مردان

این بیماری تنها در سال های اولیه پسر بچه ها دیده می شود و بعد از آن بدون تغییر حفظ می گردد.

ترنسکشوال سکسوآلیسم ثانویه

این علائم به دوران بعد از کودکی کشیده می شود. زمانی که فرد کاملاً به شکل مردانه شده است.

ترنسکشوال سکسوآلیسم مونث

زنانی که از جنسیت زنانه خود راضی نبوده و خود را به شکل مرد می دیدند. این زنان با تغییر جنسیت می توانند شریک جنسی انتخاب و به سمت مردانی بروند که از مردانگی خود راضی نمی باشند و می توانند زوج خوبی برای هم باشند.

بیماری دگر جنسی

تئوری های تراجنسی

معمولاً تراجنسی به شکل های مختلف تحلیل می شود و برای به وجود آمدن آن، علل مختلف را بیان می کنند.

تئوری بی سکسوالیته

بر حسب این تئوری، جنسیت فرد با فرهنگ ایفای نقش به او القاء می شود. سیمون دبورا در این باره می گوید که فرد زن متولد نمی شود، بلکه به زن مبدل می شود.

بر مبنای این تئوری افراد با تضاد جنسیتی، جنسیت دوتایی را از زمان متولد شدن در خود نگه داشته اند.

البته این تئوری کاملاً برچیده شده و افراد زیادی آن را تکذیب کرده اند. مخصوصاً اینکه نظرات بیولوژیکی آن را به طور کامل رد می کنند.

این نظریه به بی هویتی جنسی اشاره می کند اما در حالت تراجنسی، فرد جنسیت خود را نمی پذیرد اما خود را یک مرد یا یک زن می داند. متاسفانه طرز فکر آن ها با پوشش القایی جامعه و اندامی آن ها هماهنگی ندارد و این مسئله بسیار آزار دهنده می باشد.

دگر جنسی

تئوری مبارزه فرهنگی

زنانی که به دلیل شکنجه های روحی، جنسی و روانی در جامعه و اجتماع تمایل به رفتار مردانه دارند و نسبت به زن بودن خود احساس ناخوشایندی دارند.

تئوری اشکال تربیتی

تربیت غلط والدین که فرزند دختر را شبیه به پسر و یا بالعکس بار می آورند.

ترنسکچوال

تئوری جنسیت اجتماعی

این تئوری عنوان می کند که اگر چه روند تکمیلی رشد دستگاه تناسلی در دوران جنینی و در  مغز انجام می شود اما در نهایت این محیط جامعه است که نوع جنسیت را در فرد به وجود می آورد.

تئوری جنسیت پیکر

اندام تناسلی مرد و زن بر طبق فرآیندهای مغزی و کنترل هورمون تکمیل می شود. در طی این فرآیند بین شکل ساختاری اندام تناسلی و درک ما از جنسیت خود هماهنگی وجود دارد. البته گاهی این فرآیند در دوران جنینی با اختلال و نقص همراه است و این مسئله سبب ترنس می گردد.

عوامل زیادی سبب این نقص هورمونی می گردد که یکی از آن ها استرس در دوران بارداری است. در این وضعیت فرد رشد اندام تناسلی را با کروموزوم ناقص X_Y سپری می کند، یعنی فرد بعد از تولد ساختار زنانه و مردانه را با هم دارا می باشد. به عنوان مثال از نظر ظاهری مردانه می باشد اما در رفتار گرایشات زنانه بسیاری دارد.همه چیز درباره یک تراجنسی

بوزینسکسی در مطالعه خود در بسیاری از افراد ترانس مرد به زن (قریب به ۸۳ درصد) هورمون های بالای مردانه را یافتند اما بقیه افراد(۱۷ درصد)دارای این افزایش هورمون نبودند. 

البته مطالعه در زنان معمولی نیز نشان می دهد که ۳۳ درصد این زنان دارای هورمون بالای مردانه هستند اما علاقه ای به تغییر جنسیت ندارند و یا برای رد فرضیه تربیتی باید گفت، بسیاری از افراد با روش های تربیتی غلط رشد می کنند اما همه آن ها به یک تراجنسی مبدل نمی گردند.

دلیل اختلال جنسیتی چیست؟

پژوهشگران مدت زیادی است که بر روی علت به وجود آمدن این بیماری بحث می کنند. شواهد نشان می دهد تشخیص اختلال هویت جنسی فرد مربوط به هیپوتالاموس در مغز انسان می باشد. این ناحیه در افراد مبتلا به ترنس کاملاً تغییر یافته و به همین علت این تضاد هویت جنسی در آن ها بروز می کند. به عنوان مثال برای یک مرد، هیپوتالاموس زنانه وجود دارد و برای یک زن هیپوتالاموس مردانه وجود دارد.

خلقیات افراد مبتلا بهاین اختلال

  • این افراد دارای روحیه حساسی هستند.
  • زمینه اختلالت روانی در آن ها نسبت به دیگران بیشتر می باشد.

نشانه های بیماری تراجنسی

علائم تراجنسی بودن

بر طبق مطالعات انجام گرفته در این زمینه، ترنس بودن می تواند ریشه در ژنتیک داشته باشد، از این رو در همان دوران بارداری در جنین شکل خواهد گرفت، حال می توانید خیلی راحت ترنس بودن فرزندتان را تشخیص دهید. در زیر به معرفی علائمی پرداخته ایم که نشان دهنده ترنس بودن فرزندانتان می باشد، بنابراین در صورت مشاهده چنین علائمی توصیه می شود به محض مشاهده این نشانه ها حتما با یک مشاور (روانکاو) خوب مشورت نمایید :

  • نشان دادن توجه و علاقه به لوازم و اسباب بازی های جنس مخالف
  • عدم تمایل به بازی با همجنس های خود
  • سازگاری نداشتن با محیط هایی که همجنس های وی حضور دارند؛ مثل مدرسه
  • عدم سازش و هماهنگی فکری و شخصیتی با دوستان و همسالان خود
  • بی علاقه بودن به پوشیدن لباسهای جنس خود
  • ناخوشایندی و ناسازگاری با تغییرات جسمی دوران بلوغ

چگونگی تشخیص ترنسجر

در صورتی که جزو افرادی هستید که قصد بررسی هویت جنسی خود را داشته و در پی تست هویت شناسی معتبر هستید، باید بدانید؛ هیچ روش معتبری برای اینکه به طور قطع نشان دهد شخص از بدو تولد دارای هویت جنسی متفاوت از چیزی که انتظار می رود، می باشد، وجود ندارد. البته مطابق نظریه یکی از روانکاوان برجسته در تهران؛ بررسی علایق و احساسات یکی از روشهای ساده برای تشخیص هویت جنسی فرد می باشد.

استرس جراحی ترنسکشوال

چنین افرادی با مراجعه به یک روانکاو علاوه بر برخورداری از حمایت های وی، می توانند راحت تر به خواسته های خود رسیدگی کنند. در واقع فرد بعد از مشاهده علائم، حتما باید به یک روانپزشک خوب مراجعه کرده تا از طریق روانکاوی وی و انجام تست های شخصیتی و نیز آزمایش های مربوط به ترنس به این شخص کمک کرده تا بتواند مراحل لازم در زمینه تغییر جنسیتی را سپری کند.

تغییر جنسیت

معمولاً تغییر جنسیت بعد از طی کردن درمان هورمونی و گذراندن مراحل تست رفتاری در بیماران تراجنسی انجام می شود.

در این وضعیت، مرد به زن یا بالعکس و یا مرد یا زن به وضعیت خنثی تغییر پیدا می کند.

تغییر جنسیت در ایران برای اولین بار در شیراز در مورد پسر ۱۸ ساله انجام شد و به جنسیت زن تغییر پیدا کرد.

روانشناسان برای درمان این بیماری فعلاً راهی به جز اعمال تغییر جنسیت نمی دانند. در ایران نیز مواردی از خودکشی بر اثر این ناباوری جنسی رخ داده است. اولین تغییر جنسیت در کشور انگلستان در سال های ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۸ انجام شد و این اقدام بر روی دختری به نام لورا دیلون شکل گرفت. این خانم بعد از تغییر جنسیت پسر شد و نام خود را به مایکل تغییر داد.

تغییر جنسیت

برای تغییر جنسیت باید نامه ای مبنی بر تایید مشکل فرد از سوی روان پزشک ارائه شود. با طی شدن مراحل قانون فرد و آزمایشات لازم فرد می تواند اقدام به تغییر جنسیت کند. حداقل زمان لازم برای این مراحل، ۶ ماه تخمین زده می شود. مردها بیشتر از زن ها ( به دلیل حضور بیشتر در جامعه و پوشش نداشتن) تمایل به تغییر جنسیت دارند و این میزان ۲ تا ۳ درصد از زنان بالاتر است.

جراحی تغییر جنسیت

این عمل در مردانی که می خواهند زن شوند، راحت است اما برای خانم هایی که تمایل به مرد شدن دارند، سخت تر است. چون هنوز عملی با توان رابطه جنسی برای آن ها پیدا نشده است.

البته این عمل در زنان از نظر روانی و اجتماعی اثر بخش تر است. چون مردان پس از این جراحی فقط حرکات زننده و لوس را به نمایش می گذارند. زنان پس از این جراحی به یک مرد کامل هم از نظر اخلاقی و هم از نظر رفتاری تبدیل می شوند. امکان ریش برای این خانم ها، با تزریق هورمون مردانه فراهم می شود.

زمان جراحی

برای انجام جراحی دختر به پسر، در هر بار به ۵ ساعت نیاز هست. در جلسه اول ویژگی های بدنی زنانه یعنی تخمدان، رحم و سینه از بدن فرد حذف و در جلسه بعدی برای تبدیل به بدن مردانه، پروتزهای لازم به کار بسته می شود(۴ ساعت زمان لازم دارد). در مرحله بعدی اندام تناسلی مورد بررسی قرار می گیرد که این قسمت شامل چندین بخش و هر بخش دارای ساعات مختلف جراحی می باشد. در جراحی مرد به زن اول اندام تناسلی مردانه حذف می گردد و در مرحله بعدی اندام های زنانه برای فرد جای گذاری می شود.

جراحی تغییر جنسیت

متاسفانه این جراحی عوارض زیادی دارد و بیمار بعد از جراحی، مجبور به جراحی های چند باره می شود. دلیل این اتفاق مربوط به سخت بودن عمل ترنس است و اینکه پزشک خیلی مهارت لازم را نداشته باشد. البته این جراحی های چند باره برای بدن فرد اصلاً خوب نمی باشد.

این جراحی در ایران ۱۰ تا ۱۲ میلیون هزینه دارد. ضمن اینکه این رقم در ایران نیز دچار نوسانات می باشد. هزینه جراحی تغییر جنسیت در خارج از کشور برابر با ۱۷ تا ۲۵ هزار دلار است. بهتر است این جراحی با انجام تغییرات فیزیولوژی دوران بلوغ انجام گیرد. از این رو بهترین زمان برای جراحی ۱۸ تا ۲۱ سالگی است.

امیدواریم از اطلاعات جمع آوری شده در زمینه این بیماری رضایت داشته باشید و در این مجموعه به خوبی با ویژگی های بیماران تی اس و نحوه برخورد با آن ها آشنا شده باشید. فراموش نکنید که این افراد نیز مانند همه انسان ها دارای حق مشترک زندگی به میل خود می باشند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *