دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رضایت شغلی چیست؟ و چگونه از شغل مان رضایت داشته باشیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

هر شغلی متناسب با شرایط و اهدافی که در آن تعیین و تعریف شده است دارای چشم اندازهای شغلی مخصوص به خود است و رضایت شغلی افراد نیز بر اساس همین اهداف و چشم اندازها مشخص می شود به طور کلی افرادی که به اهداف شغلی خود دست یافته اند از موقعیت شغلی خود راضی هستند.

رضایت کاری با پرسش این سؤال ایجاد می شود که آیا از شغل خود راضی هستید؟ با پرسیدن این سؤال و در نظر گرفتن اهداف می توان به این موضوع پی برد که شما تا چه حد از موقعیت کاری خود رضایت دارید. و باید توجه داشت که رضایت از شغل با توجه به نگرشی که فرد به دنیای کاری خود دارد ایجاد می شود ممکن است در یک موقعیت کاری یکسان دو فرد با اهداف و نگرش های متفاوت داری سطحی متفاوت از رضایت شغل باشند که نشان دهنده متغییر بودن این امر است.

رضایت شغلی به چه معناست

معنای رضایت شغلی:

برای سنجش رضایت از کار و رضایت از شغل معیارهای گوناگونی وجود دارد معیارهایی مانند آزادی، معنا و شادی این معیارها به خوبی نشان می دهند که شما به چه میزان رضایت از کار دارید؟ افرادی که می توانند معنایی از کار خود ارائه دهند در حقیقت به معنای واقعی کاری که انجام می دهند و تأثیرات مثبت کار خود و توانمندی های خود پی برده اند و در نتیجه دارای سطح بالایی از رضایت شغل می باشند.

آزادی یکی دیگر از معیارهای سنجش رضایت کاری است که در آن فرد آزادی در عمل و کار را مورد توجه قرار می دهد و اگر این آزادی در کار وجود داشته باشد او فردی با موفقیت های کاری و رضایت بالا است. برای پی بردن به این موضوع که چه عواملی نشان دهنده قرار گرفتن شما در مسیر شغلی اشتباه است باید به خوبی با این معیارها آشنایی داشت.

شاد بودن نیز از عواملی است که تعیین کننده میزان رضایت از شغل خواهد بود کارکنانی که با انجام کار به میزانی از شادی و رضایت دست می یابند بسیار موفق و دارای پیشرفت بالای کاری هستند.

رضایت از شغل و روش های افزایش آن

راه های افزایش رضایت از کار:

در اولین قدم باید به خاطر داشته باشید که رضایت کاری با ایجاد تغییرات در خود به وجود می آید افرادی که می توانند برای کسب این رضایت نگرش خود را نسبت به کار تغییر دهند و کارایی خود را بالا ببرند بیشتر به رضایت دست می یابند.

  •  آرون گروپس

۱- افزایش انگیزه:

انگیزه هایی که شما را برای انجام و بالا بردن سطح رضایت داشتن از شغل کمک کند شناسایی کنید برخی از این انگیزه ها می توانند مالی و برخی دیگر معنوی باشند افرادی که برای رسیدن به آرامش و احساس ارزشمندی کار می کنند بسیار موفق و با رضایت هستند این افراد سعی می کنند تا بیشترین بهره و فایده را از شغل خود داشته باشند.

شغل های پر کاربرد امروزی که در گذشته وجود نداشته اند به این دلیل سطح بالای رضایت کاری را ایجاد می کنند که از انگیزه و علاقه در این مسیر کاری استفاده شده است.

۲- افزایش شناخت از خود:

شاید این قدم مهم ترین و اولین قدم در مسیر افزایش رضایت شغلی باشد شناختی که ناشی از تسلط و آگاهی فرد از توانایی ها و نقاط ضعف است افرادی که توانایی های خود را می شناسند سعی دارند تا تناسبی در میان کار و مهارت های خود ایجاد کنند تا سطح رضایت آنان را بالا ببرد.

دلایل عدم رضایت از کار

شناخت نوع کاری که شما به انجام آن علاقه دارید بسیار در زمینه شناسایی شغل به شما کمک می کند در نتیجه باید این ایده آل ها را شناسایی کرد تا بیشتر به اهداف خود نزدیک شد.

۳- ایجاد تنوع:

چگونه محیط شغلی آرام و بدون دغدغه اشته باشیم؟ چگونه از اضطراب های شغل بکاهیم؟ چگوـه از کسالت محیط کار دور شویم؟ تمام این سؤالات در بیشتر کارکنان وجود دارد که دغدغه اصلی آنها در محیط کار است و با استفاده از عنصر تنوع قابل حل است.

برای ایجاد رضایت کاری بیشتر در فضای کاری خود تنوع ایجاد کنید این کار موجب می شود تا شما میزانی از کسالت را از خود دور نگه دارید ممکن است در فضای کار دچار کسالت روحی و جسمی باشید برای کاهش این امر می توانی در کار خود تنوع ایجاد کنید. به عنوان مثال می توانید فضای کاری خود و میزتان را هر چند وقت تغییر دهید و با استفاده از گل و وسایل مورد علاقه تان به آن تنوع ببخشید.

زمان های انجام کار را تا حد ممکن تغییر دهید، نوع کاری که انجام می دهید را در آن تنوع ایجاد کنید، از کارهای گروهی استفاده کنید و هوش اجتماعی خود را در این فضاها افزایش دهید.

ایجاد رضایت از کار

۴- تغییر نگرش:

افرادی که می توانند نگرش های منفی خود را نسبت به کارشان تغییر دهند و نگرش های مثبتی نسبت به آن ایجاد کنند دارای سطح بالایی از رضایت شعلی می باشند.

برای این کار باید به جنبه های مثبت از کار و این موضوع که انجام این کار بستگی به شما دارد و با انجام کارتان چه تأثیراتی خواهید داشت و چه خدماتی به دیگران می رسانید نگرش مثبتی نسبت به شغل خود ایجاد خواهید کرد. تعیین اهداف و چشم اندازها نیز می تواند در ایجاد رضایت شغلی مؤثر باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *