دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه پرورش و قلمه زدن گل فردوس (سینادنیوم گرانتی)

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲ دی ۱۴۰۰
  • ۰

سینادنیوم گرانتی از گیاهان زیبای آپارتمانی است. این گیاه به ساده ترین روش ممکن تکثیر می گردد. از این رو مشکلی برای کاشت اولیه ندارد. برای آشنایی با شرایط پرورش و قلمه زدن گل فردوس همراه ما باشید.

گیاه فردوس را با نام  سینادینوم گرانتی نیز می شناسند. زادگاه اصلی این گیاه مربوط به تانزانیای آفریقاست. هوای گرم زادگاه این گیاه خبر از گرایش آن به گرما دارد. معمولاً برای نگه داری گل در آپارتمان از گل های مقاوم به کم آبی و آفتاب دوست استفاده می شود. به همین خاطر پرورش و قلمه زدن گل فردوس در آپارتمان به راحتی انجام می شود.

پرورش و قلمه زدن گل فردوس

بهترین راه پرورش گل فردوس قلمه زنی می باشد و این گیاه برای رشد به نور مستقیم احتیاج دارد. این گیاه از نوع گوشتی بوده و از خانواده اوفوربیاسه می باشد. در برگ سبز این گیاه رگه های از رنگ قهوه ای متمایل به ارغوانی دیده می شود که بخش زیبایی و زینتی بودن گیاه را تامین می کند. این گیاه به عنوان گزینه ای ایده آل برای تزیین فضایی سبز در محیط های کم آب و خشک، در حاشیه خیابان ها و روی چمن کاشت می شود.

قلمه زدن فردوس مانند قلمه زدن حسن یوسف است اما دردسر بسیار کمتری نسبت به آن دارد. این گیاه دارای تطبیق پذیری زیادی با محیط می باشد و حتی در نور کم نیز قادر به رشد و ادامه حیات می باشد.

کاشت سینادنیوم گرانتی

خصوصیات فیزیکی گل فردوس

برگ های فردوس تخم مرغی، کشیده و نیزه ای با طول ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری و عاری از کرک هستند. گل های فردوس به صورت تجمعی و خوشه ای نمایان می شوند.

رنگ گل آن صورتی است و میوه آن از نوع نیام داران یا لگوم است. این لگوم، بذرهای استوانه و قهوه ای شکل را پوشش می دهد.

  •  آرون گروپس

در اردیبهشت به گل می نشیند و این گل دهی تا ماه اول پاییز ادامه دارد. حشرات زیادی به سمت گل های فردوس به دلیل شهد فراوان جذب می شوند. کار گرده افشانی در این گیاه نیز به کمک همین حشرات اجرا می شود.

 قلمه زدن سینادنیوم گرانتی

این گیاه درختی کوچک با قطر ۵۰ سانتی متر است. اگر فضای لازم را برای رشد داشته باشد، از نظر ارتفاعی به ۵ تا ۸ متر نیز می رسد. ریشه های گیاه به شکل قائم است. ریشه ها دارای گره هایی هستند و در این گره ها، باکتری های تثبیت کننده نیتروژن وجود دارند. بافت این گیاه با چوب در قسمت ساقه مشخص می شود.

شرایط  کاشت و قلمه زدن گل فردوس

این گیاه برای حیاتش به نور خورشید به طور مداوم اما به شکل غیر مستقیم نیاز دارد. برای تامین آب مورد نیاز گل فردوس باید آب دهی کم تا متوسط را انجام دهید. بهتر است آب دهی گل فردوس را تا زمان خشک شدن تقریبی خاک گلدان به تعویق بیندازید. دمای مناسب برای تسریع رشد گیاه، بین ۱۶ تا ۲۹ درجه سانتی گراد است. برای تقویت گیاه فردوس بهتر است از کود کامل گیاهان آپارتمانی بهره مند شوید. این کودها از فروشگاه های معتبر قابل خریداری هستند.

برای تهیه خاک مناسب پرورش گل فردوس، از ترکیب خاکی با ماسه درشت یا پرلیت، پیت ماس و خاک باغچه استفاده کنید. این خاک نباید آب را در خود نگه دارد. یعنی از نظر زهکشی توانایی بالایی داشته باشد. این کار موجب عدم باتلاقی شدن خاک و از بین رفتن ریشه می گردد.

قلمه زدن گل فردوس

بیشترین آفاتی که سینادنیوم گرانتی را تهدید می کند، شته و عنکبوت قرمز است.

تکثیر و قلمه زدن گل فردوس

برای تکثیر گل فردوس مانند کاشت شبدر زینتی می توان از قلمه زنی یا کاشت بذر استفاده کرد. بهترین روش برای تکثیر، قلمه زنی گل فردوس می باشد. ابتدا ساقه یا قلمه های شاداب و سالم(بدون خوردگی و شفاف) با  ۲ تا ۳ گره پیدا کرده و از گیاه ببرید. منظور از گره همان قسمت های روی ساقه است که برگ از آن می روید. می توانید تنها دو برگ در قلمه باقی بگذارید. برای خارج شدن شیره قلمه باید آن ها را قبل از کاشت، چند ساعتی در مکانی قرار دهید. شیرابه تولیدی گیاه سمی و سفید رنگ است و باید از دسترس کودکان خارج گردد.

پرورش سینادنیوم گرانتی

در مرحله بعدی قلمه زدن گل فردوس، گلدان مناسب آماده و در هر گلدان ۳ تا ۴ قلمه بگذارید.

نکات مهم در قلمه زدن گل فردوس

  • بعد از بریدن قلمه از گیاه اصلی، حتماً به آن استراحت دهید و برای این کار، آن را روی روزنامه بگذارید. با این کار محل برش خشک می گردد و از منتقل شدن عناصر عفونی به قلمه ممانعت می شود در نتیجه قلمه پوسیده نخواهد شد.
  • بعد از کاشت گل فردوس، گلدان را در معرض نور مستقیم نگذارید. چون آب داخل گلدان به سرعت تبخیر و قلمه انتخابی نیز به دلیل نداشتن ریشه نمی تواند این کم آبی را برای گیاه جبران کند. زمانی که ریشه های قلمه پدیدار شد، می توانید آن را به  مکان نسبتاً پرنوری ببرید.
  • خاک انتخابی قلمه باید طوری باشد که آب در اطرافش جمع نشود و رطوبت لازم نیز از گیاه سلب نگردد. برای این کار ماسه بادی رودخانه ای یا پرلیت را به تنهایی یا با مخلوط خاک برگ و یا کمپوست به کار می برند.
  • مراقب شاخه های خاردار و بذرهای سمی این گیاه در هنگام چیدن باشید.

گل فردوس و روش های نگه داری از آن

علل ریزش برگ گل فردوس

در زمان تهیه گیاهی از گلخانه ها به دلیل اینکه گیاه به شرایط محیطی گلخانه عادت کرده است در زمان آوردن آن به محیط منزل احتمال ریزش برگ های آن وجود دارد که جای نگرانی نمی باشد و پس از گذشت چند هفته به شرایط محیطی منزل عادت خواهد کرد و البته علت های دیگری نیز باعث ریزش برگ های گل فردوس خواهد شد که عبارتند از : نور زیاد، دمای بالا و پایین و آبیاری بیش از حد.

بررسی علل پژمرده شدن گیاه فردوس

پژمرده شدن این گیاه بنا به دلایل مختلفی رخ می  دهد که علت اصلی آن ها عبار تند از :

  • تغییرات دما
  • شرایط محیطی
  • تعویض گلدان
  • آبیاری بیش از حد
  • جا به جایی
  • نور کم و زیاد

بررسی علل پژمرده شدن گل فردوس

تعویض گلدان

به دلیل اینکه این گیاه جز آن دسته از گیاهانی است که به صورت سریع رشد می کند به منظور رشد بهتر آن  می توانید سالی یک بار اقدام به تعویض گلدان  و تقویت خاک آن کنید فقط در زما تعویض گلدان دقت داشته باشید که خاک اطراف ریشه گیاه تکانده تشود زیرا  امکان دارد باعث پژمرده شدن گیاه شود.

نکاتی که در زمان نگهداری گل فردوس باید بدانید

به منظور نگهداری گل فردوس باید یک سری نکات را رعایت کنید تا این گیاه به خوبی رشد کند که عبارتند از:

۱. مکانی را جهت نگهداری این گیاه انتخاب کنید که پشت پرده در کنار پنجره جنوبی ساختمان باشد.

۲. به منظور پیشگیری از سوخته شدن برگ های این گیاه از تابیدن نور مستقیم خورشید به آن جلوگیری نمایید.

۳. به منظور تقویت گیاه فردوس از کودهای محلول مخصوص که دارای تمامی عناصر مورد نیاز گیاه است استفاده نمایید.

۴. جهت پیشگیری از زرد شدن برگ های این گیاه  از تغذیه مناسب آن اطمینان حاصل نمایید و از آبیاری بیش از حد و یا خشکی بیش از حد آن پرهیز کنید زیرا، منجر به ریزش همزمان چند برگ از این گیاه خواهد شد.

نکاتی جهت نگهداری گل فردوس

از همراهی شما دوستان عزیز با روش کاشت و قلمه زنی گل فردوس بسیار متشکریم. امیدواریم این آموزش منجر به بهره گیری از این گل های زیبا در محیط منزل و یا باغچه شود. حال می توانید برای مشاهده دیگر مطالب مجله ما در این رابطه به بخش پرورش گل و گیاه مراجعه نمایید و از دیگر مطالب منتشر شده درباره رشد، تکثیر و پرورش انواع گل ها و گیاهان دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *