دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

دلیل بهانه گیری کودکان چیست؟

  • مریم صبوری
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

بهانه گیری کودکان معمولا به روش گریه و ناله و زاری است که زمانی مشکل در سد راهشان قرار می گیرد به این شکل ابراز احساسات می کنند که ما در این مقاله از مجله آرگا برای شما همراهان عزیز توضیح خواهیم داد.

بهانه گیری در کودک بیشتر با جیغ و گریه همراه می باشد که در صورتی حالش خوب است لحظه ای می تواند ناخوش باشد. مثلا در مکانی نشسته اید و کودک بسیار ساکت و آرام است که در دقیقه ای بعد می تواند به طور ناگهانی به علت کاری کوچک گریه و زاری کند. اغلب کودک بین ۱ تا ۳ سال بیشتر دنبال گرفتن بهانه هست که اگر بیش از حد باشد آن ها را کودک زورگو می نامند. افراد بزرگ سال هم گاهی بهانه گیر می شوند اگر در کاری نتیجه نگیرند که چه برسد به افراد کوچک که خیلی از چیز ها را متوجه نمی شوند. بر اساس تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که بهانه گیری بچه ها به دلیل مشکلات مهارتی خسته کننده و سن و سال نمی توانند کلمات را درک کنند سپس نا امید و ناراحت می شود و بهانه گیری می کند.

چرا بهانه گیری کودکان بد است؟

دلیل بهانه گیری کودکان

اگر شما هم جزو افرادی هستید که کودک ۱ تا ۳ ساله در خانواده دارید با این موضوع کاملا آشنا هستید که راه های آرام کردن او را باید تا حالا یاد داشته باشید و بتوانید کودک دلبند خود را متقاعد سازید که نق نزند. همین بهانه گیری ها به دلیل این که والدین آن را مهم نمی دانند ممکن است با راه حلی آسان آن را حل کند. کودک آنقدر بهانه گیری می کند تا درخواست خود را بیان می کند تا بلاخره والدین درخواستشان را برآورده سازند. این رفتار به نظر کوچک یک اخلاق طبیعی برای کودک محسوب می شود که رفتاری را اشتباه از طرف والدین اگر به درستی مدیریت نشود همان طور شکل می گیرد.

انواع بهانه گیری کودکان

چرا کودکان بهانه می گیرند؟

  1. اغلب پدر و مادر ها بهانه گیری کودکان را اتفاقی ساده می دانند که چون دلیل های ساده ای در گرو این بهانه گیری هاست مثل:
  2. خستگی که بیشتر کودک شروع بهانه گیری های مختلف را از آن جا آغاز می کنند.
  3. گرسنگی هم مانند خستگی می تواند از اولین بهانه گیری های کودک باشد که به خاطر هر چیز بی ربطی دنبال بهانه بگردد.
    تربیت فرزندان لجوج
  4. توجه کردن از علت های مهم بهانه جویی می باشد که مثلا: شما در حال تماشای فوتبال جام جهانی هستید و همسرتان مشغول کار های خودش کودک بهانه کارتون دیدن را می گیرد.
  5. آنتریک شدن از محیط اطراف هم از بهانه گیری هایی می باشد که کودک زیاد تحریک می شود مثلا در جشن های شلوغ و پر سرو صدا و عروسی ها که مشکلی برای والدین است.

بهانه جویی در فرزندان 1 تا 3 سال

بهترین رفتار با کودک بهانه جو چیست؟

عالی ترین رفتار برای بهانه گیری کودکان باید به شکلی آن را کنترل و مدیریت نماییم که این نکته حائز اهمیت برای برخورد با کودکانی که دارای هیجاناتی مثل بزرگسالان هستند متنوع می باشد. چون افراد کوچک و کم سن و سال هنوز تفاوت ها را درست نمی دانند تا چگونه با هیجان مدیریت و برخورد کنند این قضیه را باید در نظر گرفت که چه مشکلاتی را بر اثر بی تجربگی کودک اتفاق می افتد. پس با وجود مشکل در سر راه کودک نق نقو به دلیل آگاه نبودن وی روشی درست را نمی تواند حدس بزند که چگونه با او برخورد شود.

  •  آرون گروپس

علت بهانه گیری کودکان

چند راه حل برای این بهانه گیری ها وجود دارد که به شرح زیر می باشد:

  • شما باید در نظر بگیرید که بزرگتر از آن هستید و به او فرصت زمان لازم را بدهید تا کنترل خود را از دست ندهید و با عشق به کودک دلبندتان درباره مسائل حرف بزنید و از استرس وارد شده به موقعیت های ناخوشایند در جهت علائم جلوگیری نمایید.
  • شما با کمی صبر و حوصله می توانید در این راه موفق شوید که چگونه حال و هوای کودک عزیزتان را تغییر دهید پس با چند ترفند ساده و استقامت بالا می توانید این کار را به خوبی انجام دهید.
  • در مواقعی که او بسیار لجوج شده باید از باج دادن صرف نظر نمایید یعنی زمانی که کودک بهانه می گیرد او را توبیخ نکنید و اگر در آن هنگام شما بی حوصله باشید این کار برای ساکت کردن فرزندتان فکر انجام هر کاری را در ذهن خود دارید. پس هدف ساکت کردن نیست باید یاد بدهید چگونه خواسته هایش را بیان کند تا شما جوابی درست به او دهید.

بهانه گیری کودکان را توضیح دهید؟

  • با آموزش دادن به هیجانات متفاوت در کارتان به طور درستی قدم بگذارید مثلا او را برای نقاشی کشیدن یا قصه گفتن آماده نمایید. با بهترین شناخت روی کودکتان می توانید به نحو احسن هیجانات او را بشناسید و در مراحل بعدی کار روشی آسان خواهید داشت.
  • بسیاری از کودکان طبق گفته ها نیاز به توجه دارند که به هر بهانه ای شروع به این کار می کنند پس باید حواستان به خستگی و گرسنگی او باید باشد که چگونه با او رفتار نمایید.
  • برای جلوگیری از بهانه گیری کودکان می توانید به جای گفتن نق نزن  و یا ادب کردن به گفتن جمله (فکر می کنم تو از چیزی ناراحت هستی) او را ساکت نمایید. یا بگویید زمانی که گریه می کنی اصلا متوجه نمیشم چه می گویی و می خواهی اگر چیزی لازم داری درست با من حرف بزن از این قبیل جملات استفاده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *