دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه ها و علائم طبع سرد (مزاج سرد) یا افراد بلغمی مزاج را بهتر بشناسید

  • زهرا خانزاده
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب قصد داریم به بررسی نشانه ها و علائم طبع سرد (مزاج سرد) یا افراد بلغمی مزاج بپردازیم. که مطمئنا آشنایی با آنها و می تواند نقش مثبتی در رفع این علائم و رساندن بدن به تعادل داشته باشد.

به طور کلی آدمی می تواند یکی از چهار طبع صفرا، بلغم، سودا و دم داشته باشد. البته طبع پنجمی نیز وجود دارد که به آن معتدل می گویند. اغلب افراد قادر نیستند مزاج خود را تشخیص دهند و اینکه طبع شان جزو کدام دسته قرار می گیرد. به همین منظور در این مقاله می خواهیم به بررسی یک طبع یعنی مزاج سرد(بلغمی مزاج) بپردازیم و شما را با  علائم طبع سرد آشنا کنیم.

علائم طبع گرم و طبع سرد

آشنایی با علائم طبع سرد

از نشانه های طبع سرد این است که:

۱. احساس سرما می کنند و شوق به گرما دارند(غالب افراد مزاج سرد دارند).

۲. رنگ پوست اکثر آن ها سفید می باشد.

۳. فرد میل زیادی به خواب دارد و بدنش سست می گردد. معمولا این افراد دچار ضعف و کمبود انرژی می باشند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۴. موی سرشان زودتر شروع به سفید شدن می کند.

۵. اغلب سرد مزاجان درونگرا می باشند و کمتر عصبانی می شوند و همچنین کمتر احساسات خود را بروز می دهند.

۶. یک دیگر از علائم طبع سرد در افراد این است که رگ های باریکی دارند و نبض فرد سرد مزاج، آرام می زند.

۷. همچنین با خوردن آب یخ ، ماست، دوغ، خیار، ترشیجات و … کسل و بی رمق می شوند و دچار افت فشار می گرددند و نیاز شدید به خوابیدن و استراحت کردن پیدا می کنند.

۸. خطر ابتلا به بیماری های همچون پارکینسون و ام اس معمولا در این افراد بیشتر است.

۹. مشکلاتی از قبیل ناتوانی در هضم غذا،ترش کردن، نفخ، یبوست و چاقی موضعی دارند.

علائم طبع سرد

افراد با طبع سرد به دو گروه تقسیم می شوند، که شامل این دو گروه می باشند: ۱. افراد بلغمی مزاج، ۲. افراد با مزاج سوداوی.

۱. افراد بلغمی مزاج

هر انسان سالمی در بدن به میزان ۱% بلغم دارد، که از دم و سودا سبک تر می باشد. مانند سفیده تخم مرغ و یا کشک است و به سیستم ایمنی و لنفاوی ارتباط پیدا می کند. همچنین بلغم تر و سرد و از جنس آب می باشد. این افراد در چهار فصل سال به خصوص در فصل زمستان احساس سرما می کنند و از لباس های بیشتری برای گرم نگه داشتن خود استفاده می کنند. افراد بلغمی مزاج معمولا دارای مشکلاتی مثل سردی سر دل و نفخ معده می باشند. افراد با طبع سرد و تر، چاق می باشند و چربی زیادی دارند، به دلیل اینکه دهان مرطوبی دارند کمتر احساس تشنگی می کنند .همچنین  انعطاف پذیری کمتری دارند.

افراد بلغمی مزاج بهتر است از برنج، سیب زمینی، ترشی، سرکه، عدس، مواد لبنی، قهوه ،چای، نسکافه، میوه کال و ترش، لیمو شیرین، کره گیاهی، سوسیس، کالباس، نارنگی، کیوی، گوشت سفید همچنین گوشت گاو و گوساله کمتر استفاده نماید.

غذای مناسب برای طبع سرد

در عوض از ادویه ها«زنجبیل، دارچین، زعفران، خردل، زنیان، سیر، موسیر، زیره، هل» و سبزیجات«نعناع، کرفس، جعفری، ترخون، مرزه، ریحان » و گوشت« گوسفند، شتر، گنجشک، کبوتر، سار»،  نخود، مارچوبه، گردو هندی، کدو حلوای، لیو ترش، کلم، گندم  و میوه های گرم مزاج  استفاده کنند.

۲. افراد با مزاج سوداوی

افراد با طبع سرد و خشک لاغر می باشند، معمولا بینی آن ها خشک می باشد، این افراد فصل بهار و هوای گرم را نسبت به هوای سرد بیشتر ترجیح می دهند. همچنین بسیار منظم، دوراندیش و دقیق می باشند. این افراد برخلاف بلغمی مزاج ها خیلی احساس سردی نمی کنند، تنها در در فصل پاییز و زمستان نیاز به لباس گرم دارند.

راه های شناخت طبع سرد

شناخت مزاج سرد از روی نرمی و سفتی بدن

افراد در رده های سنی مختلف در مقایسه با یکدیگر، بافت بدن شان متفاوت از هم می باشد و این مورد یکی از راه های شناخت مزاج و تفاوت طبع بدن آن ها است که البته باید موارد زیر را در نظر داشته باشند:

چنانچه با لمس بدن احساس گرما کردید و به نرمی بافت بدن پی بردید و با فشار انگشت، محل فشار در بدن مقداری فرو رفت، از مزاج گرم همراه با رطوبت برخوردار هستید و طبع شما دموی یعنی گرم و مرطوب می باشد. در صورتی که با لمس بدن گرما حس کردید و متوجه زبری و خشکی پوست و بافت بدن شدید، دارای طبع صفراوی یعنی مزاج گرم و خشک هستید.

چنانچه با لمس بافت بدن حس سردی نمودید و نرمی بافت بدن و گوشت آلود بودن بدن را احساس کردید مزاج شما بلغمی است یعنی طبعی سرد و تر دارید. در صورتی که با لمس بدن، سردی احساس نمودید و متوجه سفتی و سخت بودن بافت بدن شدید از مزاج سوداوی برخوردار هستید یعنی طبع شما سرد و خشک می باشد.

تشخیص نشانه های طبع سرد

شناخت طبع سرد از روی رنگ پوست

یکی دیگر از شیوه های مزاج شناسی بررسی رنگ پوست افراد می باشد که موارد زیر در نظر گرفته می شود:

افراد سفید پوست یا مایل به سفید دارای طبعی سرد هستند و بیشتر این افراد مبتلا به کم خونی می باشند.

افرادی که پوستی کدر و تیره رنگ دارند و رنگ لب های آن ها بادمجانی رنگ می باشد علائم مزاج سرد و خشک را دارند و با مشکل غلبه بر سودا رو به رو هستند.

افراد با پوست سفید مایل به رنگ گج نیز علائم مهمی از طبع سرد و تر را دارند و با علائم مقابله با بلغم مواجه می باشند.

افرادی که دارای پوست قرمز و یا مایل به صورتی و قرمز هستند طبع شان گرم می باشد و این دسته افراد معمولا پرخون هستند.

افراد با پوست زرد رنگ و یا مایل به زرد، مزاجی گرم با طبعی خشک دارند و با مشکل مقابله با صفرا در بدن مواجه می باشند.

شناخت نشانه های طبع سرد

برای داشتن برنامه غذایی مناسب مزاج سرد و بلغمی مزاج و همچنین از بین بردن علائم طبع سرد و گرم حتما با متخصص تغذیه و یا کارشناس طب سنتی مشورت داشته باشد و راهکارهای مناسب را در جهت درمان خانگی و طب سنتی، طبع گرم یا سرد انجام دهند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *