دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاشت عدس و نکاتی برای رشد و برداشت آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۰
  • ۱

عدس از نظر داشتن پروتئین بسیار غنی و سرشار است. داشتن این مواد پروتئینی موجب توجه به کاشت عدس و پرورش آن شده است. لطفاً با ادامه مطلب همراه ما باشید.

برای کاشتن عدس نیاز به طی مراحل سختی نیست. فقط کافی است با انتخاب بذر مناسب برای کشت و فراهم آوردن شرایط مراقبت و نگه داری از آن، عدس را به صورت حرفه ای پرورش داد.، در ادامه مطلب شما عزیزان را با نحوه کاشت عدس و شرایط لازم جهت نگهداری این گیاه آشنا خواهیم کرد، بنابراین اگر شما نیز در مورد کاشت این گیاه اطلاعات کافی ندارید پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

چگونگی پرورش و کاشت عدس

معمولاً بعد از ۱۰۰ روز از کاشتن عدس می توان آن را برداشت کرد. عدس را می توان در محوطه ای مانند باغ یا باغچه کاشت. برای پرورش عدس، انتخاب بذر مناسب یا همان عدس خشک شده کاری نسبتاً دشوار است. بهتر است در این مرحله که مهم ترین و نخستین مرحله می باشد، دقت لازم را به کار ببرید.

برای بذر مناسب باید فروشگاه های معتبر کشاورزی را انتخاب کرد. برای کاشتن عدس از بذرهای سالم استفاده کنید. اگر از محصول مزرعه خود استفاده می کنید، باید ابتدا بذرها را بشویید و در آبکش بریزید تا آب آن ها کشیده شود. در این مرحله، باید عدس های خرد شده، نصفه و سوراخ جدا شوند.

کاشت عدس

نکات مهم در کاشتن عدس

بهترین زمان برای پرورش عدس، ماه فروردین است. عدس ها فرآیند رشدی خود را در فصل بهار طی می کنند تا در تابستان بالغ و رسیده شوند. دمای مناسب خاک در زمان کشت، باید ۴ درجه سانتی گراد باشد. اگر دانه ها در این دما یخ زدند، نگران نباشید. چون دوباره جوانه خواهند زد و یخ زدگی تاثیری بر آن ها نخواهد داشت.

کاشتن عدس به شکل خانگی در زمستان با دمای ۲۰ درجه سانتی گراد امکان پذیر است.

کاشت عدس

  •  آرون گروپس

برای تکثیر عدس باید از نور خورشید به قدر کافی بهره مند شوید. همچنین می توانید آن را در کنار گیاهان کوتاه قد بکارید. چون این گیاهان بر روی عدس های کاشته شده، سایه نمی افکنند. ضمن اینکه در این مواقع باید خاک، رطوبت کافی را برای رشد داشته باشد اما آب بر روی آن جمع نشده باشد.

برای کاشتن عدس در گلدان یا ظرف، باید ارتفاع ۲۰ سانتی متری را برای آن انتخاب کرد. برای میزان اسیدیته یا آلکالین خاک باید آزمایش ph بر روی آن ترتیب دهید. عدس در خاکی با اسیدیته ۵.۶ تا ۶ بهتر رشد خواهد کرد.

قبل از کشت بذر، باید ماده تلقیحی به خاک اضافه کنید. برخی از باکتری ها به عنوان ماده تلقیحی افزوده می شوند. این ماده را می توانید به صورت اسپری بر روی خاک بپاشید. این ماده به جوانه زدن دانه ها کمک خواهد کرد و مقاومت آن را در برابر شرایط جوی افزایش می دهد. ضمن اینکه محصول تولیدی با کیفیت خواهد بود.

جوانه زدن عدس

بعد از اطمینان یافتن از رطوبت و کیفیت خاک، عدس ها را در عمق ۵.۲ سانتی متری بکارید. اگر قسمت بالای خاک خشک است، عدس را در ۶ سانتی متری بکارید. برای پرورش عدس، فاصله لازمه(۲ سانتی متر از یکدیگر) را رعایت کنید. عدس ها را در دسته های افقی با فاصله ۱۵ سانتی متری بکارید. با این فاصله بندی می توانید از هر ۳۵ متر مربع، ۴۵۰ گرم عدس به دست آورید.

روش های نگه داری عدس

ارتفاع عدس بالغ معادل ۷۵ سانتی متر است. بهتر است حصار لازم را برای آن به وسیله نخ به چوب بامبو یا چارچوب ایجاد کنید. به کمک نخ، چوب های بامبو را به هم متصل تا در مقابل باد مقاوم باشند.

عدس را باید دو بار در هفته آب دهید. عدس نسبت به خشکسالی و بی آبی از خود مقاومت نشان می دهد. در شرایط آبیاری بی موقع نیز قابلیت رشد خود را به خوبی حفظ می کند.

اطراف عدس را باید به خوبی تمیز کرده و علف های هرز آن را از بین برد. چون این گیاه به شدت به علف هرز حساس بوده و بنابراین باید زمانی را در هفته به از بین بردن علف و گیاهان هرز اطراف عدس اختصاص داد. در صورتی که شاخه های عدس بر روی یکدیگر قرار گرفته باشند، باید آن ها را هرس نمود.

آفات از شیره عدس می خورند و آن را کم کم از بین خواهند برد. برای از بین بردن آفات باید مقداری آب بر روی گیاه به شکل اسپری بپاشید. اگر رد پایی از شپش بر روی گیاه دیدید، باید آن قسمت از گیاه را جدا کرده و از بین ببرید.

بعد از سپری شدن ۳ ماه می توانید عدس ها را از پوسته خارج سازید. در این زمان رنگ عدس به شکل قهوه ای و زرد می باشد. قبل از شست و شوی آن ها، باید عدس های جمع آوری شده را در مقابل خورشید خشک کنید.

شست و شوی عدس

نحوه برداشت عدس

در زمان برداشت عدس ها بوته های عدس را با ریشه از داخل خاک خارج کرده سپس در مقابل نور خورشید به مدت سه روز پهن کرده و بعد آن ها داخل کیسه پارچه ای گذاشته و به منظور خارج شدن بوته از عدس ها کیسه را به آرامی فشار دهید.

زمان مناسب جهت برداشت محصول

بسته به عوامل مختلفی از جمله زمان و نوع برداشت، نوع بذر، شرایط محیطی و… زمان برداشت محصول متفاوت می باشد اما به صورت معمول می توان گفت سه ماه پس از کاشتن عدس زمان مناسبی جهت برداشت آن است.

زمان مناسب جهت برداشت عدس

فصل کاشتن عدس در گلدان

این گیاه در آب و خنک بهاری به خوبی رشد خواهد کرد و در هوای گرم تابستان نیز رشد آن کامل می شود که به منظور پیشگیری از خرابی بذر ها دمای زمین باید حداقل چهار درجه سانتی گراد باشد و این گیاه در زمان مواجهه شدن با موج سرما نیز مقاوم خواهد بود، اگر تصمیم به کاشتن عدس در ماه های دیگری از سال را دارید می توانید در محیط منزل آن را انجام داده فقط باید دقت داشته باشید که دما را در حدود بیست درجه سانتی گراد حفظ کنید و همچنین گلدانی انتخاب کنید که حداقل عمیق آن بیست سانتی متر باشد.

مراحل کاشتن گیاه عدس در گلدان

کاشتن گیاه عدس داخل گلدان دارای یک سری مراحل می باشد که نحوه کاشتن آن عبارتند از :

  • انتخاب بذر مناسب
  • خیساندن بذر عدس به مدت دو تا سه روز
  • انتخاب گلدان مناسب
  • تهیه خاک مناسب
  • افزودن ماده تلقیحی به خاک
  • مرطوب کردن خاک
  • کاشتن بذر داخل گلدان
  • تعبیه داربست برای گیاه

مراحل کاشتن عدس داخل گلدان

امیدواریم در این مطلب به خوبی با روش های کاشت عدس آشنا شده باشید و بتوانید این گیاه را در منزل کاشته و به شکل مطلوب و اصولی از آن نگه داری کنید. در صورت علاقه مندی می توانید با کلیک بر روی لینک با کاشت لوبیا سبز نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۱ دیدگاه برای این نوشته
  • علی گفت:

    سلام کاش ذکر می کردید که در کشت دیم استفاده از گاو آهن برگردان بمنظور جفت کردن زمین قبل از کاشت عدس خوب نیست چون رطوبت خاک رو ازبین میبره وبهتره از گاوآهن پنجه غاری یا قلمی استفاده بشه در ضمن اگه میشه لطفا کنین بیشتر در مورد کشت دیم وگشت پاییزه هم توضیح بدید چون ۹۵ درصد کشت این گیاه در ایران دیمه تشکر می کنم از زحماتتون برای تهیه این مطلب وسایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *