دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهایی از وابستگی عاطفی با ۱۰ اقدام ساده و عملی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
  • ۰

وابستگی عاطفی از مشکلات روحی است که برخی از افراد درگیر آن هستند، این وابستگی نسبت به اطرافیان فرد وجود دارد و به میزانی است که موجب آزار اطرافیان و در نهایت خود فرد خواهد شد. رهایی از وابستگی عاطفی نیازمند جسارت و تلاش فرد و اطرافیان می باشد.

افرادی که به میزان بالایی دارای وابستگی عاطفی هستند به دلیل وابستگی خود نمی تواند در مورد زندگی شخصی آزادانه و مستقل عمل کنند که این امر در موارد زیادی می تواند آسیب های مختلفی را به این افراد وارد کند. در رها شدن از وابستگی اطرافیان نقش مهمی خواهند داشت افرادی که در چنین مواردی از سمت خانواده و دوستان مورد حمایت هستند با آسودگی بیشتری می توانند بر این مشکل خود غلبه کنند.

در جامعه امروزی وابستگی خود را به شکل های مختلف نشان می دهد، ممکن است فرد به فردی دیگر از لحاظ عاطفی وابسته باشد و یا از نوع وابستگی به شبکه های اجتماعی یا بازی های کامپیوتری باشد و… که در هر صورت ممکن است این وابستگی برای فرد مشکلاتی ایجاد نماید.

آیا وابستگی عاطفی وجود دارد؟

راه های رهایی از وابستگی عاطفی چیست؟

اگر شما از لحاظ عاطفی فردی وابسته هستید باید بدانید که این مشکل می تواند برای شما آسیب زا باشد و با انجام تمرین و تکرار می توانید این عادت را از خود دور نگه دارید. در مقابل قوانینی برای استحکام روابط عاطفی وجود دارد که بعد از حل وابستگی عاطفی برای برقراری روابط صحیح مؤثر خواهد بود. وجود وابستگی و ترس از دست دادن و تنهایی باعث می شود فرد وابسته کنترل زیادی بر روی رفتارهای خود نداشته باشد و نتواند تصمیمات درستی بگیرد پس بهتر از قبل از هر اقدامی برای رها شدن از وابستگی تلاش کند.

۱- استقلال داشتن در برابر مشکلات:

استقلال را به عنوان یک محرک پاسخ دهنده در برابر مشکلات در نظر بگیرید در زمان بروز مشکل به جای فرار از آن و یا سپردن مشکل به دست اطرافیان با آزادی و استقلال به راه حل های پیشنهادی فکر کنید.

۲- اهمیت دادن به نیازها:

برخی از افراد که دارای وابستگی عاطفی هستند در برخی از موارد به دلیل عدم آگاهی از نیازهای مهم خود و شناسایی آنها دچار سردرگمی و وابستگی عاطفی خواهند شد. بنابراین برای رهایی از وابستگی عاطفی به دیگران باید اهمیت نیاز خود را بهتر بشناسید.

روش های رهایی از وابستگی

  •  آرون گروپس

۳- برای خود شادی ایجاد کنید:

شاید این راهکار بیشتر به خود مراقبتی عاطفی باز گردد افرادی که می دانند از لحاظ عاطفی باید بیشتر به خود توجه داشته باشند و این حمایت ها را از خود نگیرند کمتر دچار وابستگی عاطفی می شوند چون این حمایت را بیشتر از جانب خود دریافت می کنند.

۴- عدم مسئولیت دیگران در برابر نیازهای ما:

در زمان بروز مشکلات می توانید از دیگران درخواست کمک داشته باشید اما اگر بیش از حد بر این موضوع پا فشاری کنید شما در حقیقت به گدایی عاطفی دست زده اید که این نشان می دهد شما به تنهایی توانایی حل مشکلات را نخواهید داشت.

۵- لذت بردن از تنهایی:

به این نکته توجه داشته باشید که در تنهایی می توانید کارهای مفیدی انجام دهید و از آن لذت ببرید تنهایی به شما این فرصت را می دهد که بیشتر درباره موضوعات شخصی خود فکر کنید و با استقلال مسائل خود را بررسی خواهید کرد.

۶-عشق ورزیدن به خود:

خشم و داشتن افکار منفی نسبت خود موجب وابستگی به دیگران می شود با عشق ورزیدن به خود و کنترل احساسات رهایی از وابستگی برای شما میسر می شود و محبت عاطفی را از خودتان دریافت خواهید کرد.

راهکارهای مناسب دور شدن از وابستگی

۷- شناسایی علت وابستگی:

با خودشناسی می توانید علت وابستگی عاطفی و زمان هایی که دچار این وابستگی می شوید را شناسایی کنید در این صورت می توانید به طور آگاهانه در این شرایط خود را از وابستگی دور کنید.

۸- تغییر وابستگی ها:

وابستگی های خود را تغییر دهید در برخی از موقعیت ها برای رها شدن از وابستگی باید آن را با موقعیتی دیگر تعویض کرد و این مسیر نادرست را تغییر داد. این در شرایطی است که شما مسیر نادرستی را طی می کنید.

۹- دوری از کمال گرایی:

 از پیامدهای افزایش کمال گرایی می توان به وابستگی روحی و عاطفی اشاره کرد کمال گرایی بیش از حد در برخی از افراد موجب انزوا طلبی و در دسته ای دیگر موجب وابستگی روحی و عاطفی خواهد شد این ویژگی می تواند گرفتاری های زیادی را برای شما ایجاد کند بنابراین سعی کنید از آن دوری کنید.

وابستگی را از خود دور کنید

۱۰- دوری از نا امیدی:

داشتن افکار منفی مانند یأس و نا امیدی می تواند به مرور زمان وابستگی عاطفی برای شما ایجاد کند یکی از راهکارهای اصلی برای رهایی از وابستگی ور کردن افکار منفی و داشتن تفکرات مثبت است. یکی از افکار منفی که موجب این وابستگی ها می شود حس حسادت در افراد است شیوه کنترل حسادت در روابط عاطفی بسیار مؤثر است و حذف این رفتار به حذف وابستگی منجر می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *