دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

۵ قدم طلایی برای کنترل احساسات

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
  • ۰

انسان سرشار از احساس و عاطفه این احساسات می تواند به شکل غم و یا شادی در افراد بروز کند نحوه کنترل این احساسات در شرایط مختلف می تواند در کیفیت زندگی مؤثر باشد افرادی که می دانند به هنگام غم چگونه این احساسات را کنترل کنند افرادی موفق هستند.

راهکارهای مختلفی برای مهار احساسات و هیجانات وجود دارد که در این مقاله بیشتر در رابطه با این راهکارها مطالعه خواهید کرد استفاده کردن از این راهکارها و توجه به نحوه بروز احساسات در شرایط خاص بسیار دارای اهمیت است و به حفظ سلامت روان و روح شما کمک خواهد کرد.

نحوه کنترل احساسات

راهکارهای مؤثر برای کنترل احساسات:

عدم مهار احساسات می تواند  مشکلات زیادی را برای شما به وجود آورد افسردگی یکی از این موارد است کاهش افسردگی نشان می دهد که این افراد توانایی غلبه بر احساسات را داشته اند.

برای بالا بردن توانایی غلبه بر احساسات باید عواملی که در شما موجب عدم مهار بر این موضوع می شود را شناسایی کنید و زمانی که در شرایط خاص و پر تنش قرار گرفتید این موضوع را به خاطر داشته باشید که این عامل در شما می تواند موجب عدم مهار بر روی احساسات شود و برای شما مشکلاتی را به وجود آورد بنابراین در چنین شرایطی اولین قدم صبور بودن است.

۱- احساسات را به دست بگیرید:

شرایط و عواملی را که موجب تحریک و برانگیختن احساسات شما می شود به کنترل خود درآورید برای این کار نباید عجول باشید و با حفظ آرامش و خونسردی در برابر شرایط به درستی تصمیم بگیرید و به شکل منطقی و نه احساسی با موضوع مقابله کنید.

چگونه رفتار خود را کنترل کنیم؟

۲- تغییر دادن شرایط:

یکی از راهکارهای اساسی مهار احساسات تغییر دادن شرایط به نفع خود است شما می توانید با تسلط بر احساسات خود آن را مهار کرده و به جای بدتر کردن شرایط اوضاع را به نفع خود و به نحوی مثبت مدیریت کنید.

  •  آرون گروپس

تغییر دادن شرایط به راحتی می تواند شما را از واکنش های نادرست و غیر سازمان یافته دور کند و کمتر شما را در چنین شرایطی با موقعیت های نامناسب و آزار دهنده قرار دهد.

۳- توجه به نکات مثبت:

در روشی دیگر برای مهار احساسات شما می توانید افکار و احساساتی که شما را به شدت آزار می دهد از خود دور کنید و با فکر کردن به افکار مثبت مسیر جدیدی را پیش روی خود قرار دهید. برای این منظور می توانید با دور شدن از قضاوت های دیگران و بی توجهی به آن ها آرامش بیشتری برای خود به وجود آورید.  توانمندی ها و آرزوهای خود را نادیده نگیرید و آن ها بیشتر ببینید.

۴- تغییر نگرش:

یکی از تفاوت های اصلی افراد مثبت اندیش با منفی نگر تغییر دادن نگرش و نحوه تسلط صحیح بر نگرش های خود است همین عامل در این افراد موجب موفقیت آن ها شده است.

بیشتر احساسات ما ریشه در نگرش و افکار ما دارند بنابراین با تغییر دادن این نگرش ها به راحتی می توانیم احساساتی مثبت و سازنده را در خود به وجود آورید. پرورش دادن افکار مثبت و ریشه یابی بسیاری از افکار منفی می تواند راه مناسبی برای تغییر نگرش و در نهایت احساسات باشد.

کنترل کردن احساسات منفی

۵- تغییر دادن واکنش ها:

 شاید این سؤال برای شما مطرح شده باشد که چگونه می توانیم به شخصیتی مثبت دست یابیم؟ با تغییر نگرش این کار برای شما امکان پذیر خواهد بود. با تغییر دادن واکنش ها در زمان های خاص می تواند واکنش بهتری نسبت به مسائل داشته باشید و با مهار کردن احساسات آن را به نحوی دیگر تغییر دهید.

در پایان باید به این موضوع اشاره کنیم که مهار احساسات تنها به خود شما بستگی دارد و افرادی که می دارند دارای شخصیتی کنشی هستند و زود به مسائل پاسخ می دهند راحت تر می تواند این احساسات را شناسایی و در خود کنترل کنند.

اما در مقابل افرادی که این موضوع را نادیده می گیرند و به آن توجه نمی کنند به دلیل عدم آگاهی در این رابطه نمی دانند که چگونه باید با این مسئله برخورد کنند و این امر موجب می شود تا در شرایط خاص مقابله صحیح و به موقعی درباره موضوع نداشته باشند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *