دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

مضرات تماشای تلویزیون برای کودکان و میزان استفاده صحیح

  • مهلا بستگان
  • ۳ دی ۱۳۹۶
  • ۰

این سوال تقریبا برای تمام والدین ایجاب می شود که تماشای تلویزیون برای کودکان مفید است یا خیر؟ برای به جواب این سوال رسیدن در این مقاله با ما همگام شوید.

هر چه سعی بر این بکنیم که کودک را از تماشای تلویزیون منع کنیم بی فایده است. زیرا در هر حال با رشد کودک جهان واقعی خودش را به او نشان می دهد و کودک خواه یا نا خواه همچون دیگران زندگیش به امکانات موجود و وسایل ارتباطی گره می خورد. اما شما می توانید کودک را متوجه وقتی که اجازه دیدن تلویزیون را دارد و یا اینکه چه برنامه ای را می تواند ببیند، بکنید. این مسائل را با دلیل برایش توضیح دهید و به یاد داشته باشید که شما می توانید به کودکتان به منظور ندیدن برنامه هایی که مناسبش نیست نه بگویید. با ما در این مقاله از توصیه ها و نکات تماشای تلویزیون توسط کودکان مطلع شوید.

ما در بخش کودک و والدین نشریه آرگا از هر آنچه لازم است که والدین در مورد کودکان خود بدانند مانند میان وعده برای کودکان، تفسیر نقاشی کودکان، روانشناسی کودک سه ساله و بسیاری دیگر از موارد این چنینی مطلب نوشته و به اشتراک گذاشته ایم.

توصیه های مهم درباره تماشای تلویزیون برای کودکان:

این نکات را در تماشا تلویزیون برای کودکان رعایت کنید:

  • کودک را مجبور کنید تا برنامه های محدودی از تلویزیون را تماشا کند: این یعنی اینکه درباره برنامه های که کودک می خواهد ببیند با او صحبت کنید و برای دیدن آنها برنامه بریزید و بعد از اینکه تماشا آن برنامه به اتمام رسید، تلویزیون را خاموش کنید. یعنی بهتر است تلویزیون را برای دیدن برنامه خاصی روشن کنید نه اینکه بعد از روشن کردن تلویزیون دنبال برنامه مناسب برای تماشا بگردید.

بایدها و نبایدهای تماشای تلویزیون برای کودکان

  • تلویزیون دیدن را غیر قانونی جلوه دهید: این یعنی نگذارید که تلویزیون پس زمینه زندگی شما بشود. به طور مثال بارها دیده شده است که مادر در حال آشپزی است و یا کودک در اتاق خود مشغول به بازی بوده و یا اعضای خانواده در حال خوردن غذا می باشند، و هیچکس تلویزیون نمی بیند اما تلویزیون روشن است. اگر به جای قرار دادن تلویزیون در اتاق نشیمن آن را به یک اتاق کناری منتقل کنیم، هر کس برای دیدن تلویزیون مجبور به رفتن به یک اتاق در تنهایی می شود و بیشتر افراد تمایل تماشای تلویزیون را از دست می دهند. و ذکر این نکته مهم است که نباید تلویزیون را درون اتاق کودک قرار داد.

دانستنی های مهم در رابطه با تماشای تلویزیون برای کودکان

  • روشن فکر ولی محکم باشید: دیدن هرگونه برنامه جنسی و خشونت آمیز برای کودکان ممنوع است. وقتی کودکتان می خواهد که یک برنامه تلویزیونی را ببیند با او درباره دلیلش برای دیدن آن برنامه صحبت کنید. زیرا گاهی اوقات کودکان تنها به دلیل پیدا کردن سوژه ای برای حرف زدن تمایل به دیدن برنامه ها نشان می دهند. در نهایت اگر کودک شما دوست داشت برنامه ای را ببیند و شما آن را غیر قابل اعتراض دیدی به او برای تماشای آن برنامه اجازه بدهید. در هر حال شما نمی توانید که کلا کودک را از دیدن تلویزیون منع کنید اما ممنوع کردن برنامه هایی که برای او مناسب نیست، کاملا ضروری می باشد.

هر آنچه لازم است از نکات تماشای تلویزیون برای کودکان بدانید

  •  آرون گروپس
  • برای کودکان محدودیت های هر روزه نگذارید: در هنگام تماشا تلویزیون برای کودکان به این نکته دقت داشته باشید که دیدن دو ساعت تلویزیون در روز برای کودکان دو ساله و بزرگتر زیاد است. پس زمانی که کودک تمایل به دیدن یک برنامه تلویزیونی دارد به او گوشزد کنید که بیشترین ساعتی را که می تواند پای تلویزیون بنشیند چه ساعتی است. این قضیه او را متوجه می کند که تماشا کردن تلویزیون محدودیت دارد.

توصیه های مهم در رابطه با تماشای تلویزیون برای کودکان

  • تماشای تلویزیون در هنگام بازی ممنوع است: کودکان به بازی و تحرک احتیاج دارند و لازم است که در زمانی که او به بازی می پردازد از دیدن تلویزیون اجتناب کند.

چه ساعتی را در روز کودک می تواند تلویزیون ببیند؟

  • در کنار کودک خود به تماشا کردن تلویزیون بپردازید: این کار سبب می شود تا شما با دیدن مشاهده برنامه ای که کودکتان می بیند و اصلا مناسب سن او نیست غافلگیر نشوید. علاوه بر این این کار زمینه صحبت در مورد اتفاق های رخ داده در برنامه و حرف زدن کودک و والدین با هم را فراهم می آورد و شما در آینده با معضل عدم حرف با فرزندان خود مواجه نمی شوید.

آیا تماشای تلویزیون برای کودکان مجاز است؟

  • برنامه های مناسب برای کودک خود تهیه کنید: نگذارید که کودکان شما به تماشای برنامه هایی بپردازد که در آن تبلیغ بیش از اندازه خوراکی های مضر را می کنند، زیرا به نظر کارشناسان یکی از دلایل عمده چاقی کودکان تماشا کردن تلویزیون است. در این حال ضبط یک برنامه مناسب برای کودک شما را از شر تبلیغ های مزاحم و خیلی موارد دیگر می رهاند.

کودک در چچه سنی می تواند به تماشای تلویزیون بپردازد؟

  • برای فرزندان خود یک الگوی مناسب باشید: اگر کودکتان شما را مدام پای تلویزیون ببیند و یا شما را پی در پی در حال تعویض بی هدف شبکه های تلویزیونی بیابد و یا در هنگام دیدن برنامه مورد علاقه تان او را وادار به سکوت کنید او نیز تمام این رفتارها را از شما الگو برداری می کند و به این نتیجه می رسد که تماشای تلویزیون برای او یک لذت غیر قابل انکار دارد.

نکاتی که برای تماشای تلویزیون در کودکان باید رعایت کنید

بنا بر نظر متخصصان کودک در آکادمی آمریکا، کودکان زیر دو سال اجازه تماشای تلویزیون ندارند. برای تماشای برنامه های تلویزیونی، ساعات خاصی را برای برنامه های مناسب انتخاب کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *