دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش گلدوزی برزیلی (گلدوزی برجسته) به صورت مرحله به مرحله

  • ندا خوشرو
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب با انواع دوخت های پایه مختلف در گلدوزی برزیلی آشنا خواهید شد که امیدواریم با کمک این مطلب آموزشی و این دوخت های زیبا و سنتی بتوانید زیباترین تزیینات را روی پارچه های مختلف داشته باشید.

گلدوزی برجسته از جالب ترین انواع دوخت های سنتی است که شما می توانید از دوخت های متنوع این مدل گلدوزی برای دوختن گل های مختلف و زیبا روی پارچه های مختلف استفاده کنید.

گلدوزی برجسته از انواع مدل های گلدوزی با دست است و شما می توانید با کمک دوخت های مختلف این گلدوزی انواع لباس ها و روتختی و روبالشتی و … را تزیین کنید.

گلدوزی برجسته برزیلی

آموزش گلدوزی برزیلی در منزل

در گلدوزی برجسته از انواع نخ های ضخیم برای دوخت های مختلف استفاده می شود تا نتیجه کار برجسته و زیباتر به نظر برسد. لوازم و ابزار گلدوزی با دوخت برزیلی همیشه در دسترس است و به همین دلیل افراد هنرمند و علاقه مند به هنر گلدوزی برجسته می توانند مهارت زیادی را در این مدل گلدوزی بدست آورند.

مدل گلدوزی زیبا

آموزش مرحله به مرحله گلدوزی با دوخت برجسته

در این مطلب قصد داریم انواع دوخت های پایه در گلدوزی برجسته را به شما عزیزان آموزش دهیم که قبل از هر چیز بهتر است وسایل لازم این مدل دوخت ها را فراهم کنید.

  •  آرون گروپس

مدل های زیبا و شیک گلدوزی برزیلی

وسایل لازم برای دوخت های پایه گلدوزی برجسته

  • نخ ابریشمی شماره ۶ و ۹ ( توجه داشته باشید که می توانید از نخ کتان نیز استفاده کنید)
  • سوزن مخصوص دوخت برزیلی با سوراخی بزرگ و طول بلند
  • پارچه مخمل و نخی و یا ساتن ( می توانید از پارچه های دیگر نیز استفاده کنید ولی این جنس پارچه ها مناسب تر هستند)
  • قیچی
  • کاربن
  • خودکار و یا مداد پاک شونده
  • کارگاه گلدوزی
  • لایی چسب کاغذی

وسایل لازم برای گلدوزی برزیلی

انواع دوخت های پایه گلدوزی برجسته

۱. دوخت شلال ساده 

در این مدل دوخت کوک ها به صورت یک اندازه و یکنواخت در امتداد خطی مستقیم و یا خطی منحنی دوخته می شوند. از این مدل دوخت برای برگ و یا ساقه ها استفاده می شود همچنین این مدل دوخت برای پر کردن یک سطح نیز مناسب است.

دوخت شلال ساده

۲. دوخت بخیه ساده 

دوخت بخیه از انواع دوخت های رفت و برگشت می باشد. برای این دوخت ابتدا سوزن را از زیر پارچه آورید تا گره در پشت پارچه قرار بگیرد سپس به اندازه نیم سانت از نقطه یک سوزن را دوباره به پشت کار برده ( نقطه دو )‌ و نیم سانت جلوتر از نقطه یک دوباره سوزن را از زیر پارچه بیرون آورید ( نقطه سه )‌ حالا مجددا سوزن را در همان نقطه یک به پشت پارچه ببرید.
بری دوخت بخیه بعدی نیز باید سوزن را نیم سانت از نقطه سه بیرون آورید و از نقطه سه دوباره سوزن را به پشت کار ببرید و به همین روش دوخت را ادامه دهید.

گلدوزی برزیلی

آموزش دوخت بخیه

۳. دوخت شلال پیچ 

از ترکیب کردن دو مدل دوخت مختلف شلال پیچ بوجود می آید. برای این دوخت ابتدا در یک ردیف شلال ساده و یا شلال بخیه روی پارچه بزنید سپس نخ دیگری را که با رنگ نخ اولیه همخوانی دارد انتخاب کنید و نخ دوم را به صورت مارپیچی از بین شلال های اول عبور دهید توجه داشته باشید که در هنگام عبور دادن نخ دوم نباید سوزن را از داخل پارچه عبور بدهید.

دوخت شلال پیچ

۴. دوخت توپر دوزی ( ساتن دوزی )‌

به شلال های کنار هم دوخت توپر دوزی می گویند و از این دوخت برای پر کردن برگ های کوچک و یا گلبرگ ها استفاده می شود در این نوع دوخت شلال ها به صورت کمی مایل دوخته می شوند. در توپردوزی ابتدا سوزن را باید از سمت راست درون پارچه ببرید و از سمت چپ سوزن را بیرون آورید. در طرح هایی که به صورت دایره هستند باید این نوع دوخت را از قطر دایره شروع کنید و ابتدا قطر سمت راست و سپس قطر چپ دایره را بدوزید. برای طرح های بیضی شکل باید از یک سمت دوخت را شروع کنید و دوخت را به صورت مورب ادامه دهید.

آموزش دوخت های مختلف در گلدوزی برزیلی

۵. دندان موشی 

یکی دیگر از انواع دوخت های پایه در گلدوزی برزیلی دوخت دندان موشی است که این نوع دوخت از سمت چپ به سمت راست دوخته می شود. برای این نوع دوخت ابتدا سوزن را از زیر درون پارچه فرو کنید سپس سر سوزن را بیرون آورید ( نقطه یک ) و نخ را به صورت حلقه کنید و سوزن را مجددا از نقطه دو وارد پارچه کنید و از نقطه سه خارج کنید توجه داشته باشید که باید سوزن را از روی حلقه ها عبور دهید و شما باید نخی که حلقه شده است را با کمک شست دست نگه دارید و وقتی که سوزن را از درون پارچه بیرون می کشید نخ را رها کنید.

آموزش مرحله به مرحله دوخت پایه

آموزش دوخت دندان موشی

۶. ساقه دوزی 

ابتدا خطی را به عنوان ساقه روی پارچه بکشید و سوزن را از قسمت زیر وارد پارچه کنید و از کنار خط سوزن را بیرون آورید ( نقطه یک ) سپس سوزن را به شکل یک کوک معمولی مایل در سمت دیگر خط کشیده شده فرو کنید ( نقطه دو ) سپس سر سوزن را از نقطه سه خارج کنید و این مراحل تکرار کنید. توجه داشته باشید که نقطه سه در دوخت قبلی به منزله نقطه یک در دوخت جدید تلقی می شود.

ساقه دوزی

آموزش ساقه دوزی

۷. زنجیره تک قلاب 

از این مدل دوخت برای دوختن گل های وحشی و گلبرگ ها در گلدوزی برزیلی استفاده می شود. ابتدا یک گلبرگ را روی پارچه بکشید سپس سوزن را از نوک گلبرگ و از زیر داخل پارچه فرو کنید ( نقطه یک ) و نخ را به صورت حلقه در آورید و سوزن را دوباره از نوک گلبرگ وارد کنید ( نقطه دوم ) و از نقطه مقابل در وسط خارج نمایید ( نقطه سوم ) سپس سوزن را دوباره در سمتی دیگر حلقه کنید و با کمک بستی کوچک حلقه را ثابت کنید.

دوخت زنجیره تک حلقه مدل دوخت زنجیره

۸. زیگزاگ ساده 

زیگزاگ ساده بین دو خط موازی دوخته می شود برای این دوخت ابتدا سوزن را از زیر نقطه A از پارچه خارج نمایید سپس سوزن را به صورت یک دوخت اریب در نقطه B وارد نمایید و دوباره سوزن را از نقطه C خارج نمایید و به همین روش دوخت را یک بار روی خط بالا و یک بار روی خط پایین انجام دهید.

آموزش دوخت زیگزاگ ساده زیگزاگ ساده

۹. دوخت گره فرانسوی 

برای این دوخت سوزن را از قسمت زیر داخل پارچه ببرید سپس بیرون آورید و نخ را چند بار دور سوزن پیچیده و سوزن را در کنار نقطه اولیه وارد پارچه نمایید توجه باشید که در این مرحله باید یک شلال کوچک در پشت پارچه ایجاد شود. در مرحله بعدی دوخت گره فرانسوی انگشت شست خود را روی گره قرار دهید و نخ را به صورت آرام آرام بکشید تا گره ثابت و محکم شود. اگر می خواهید گره بزرگ شود باید نخ را بیشتر دور سوزن بپیچید و یا از نخ دولا برای این دوخت استفاده کنید.

آموزش مرحله به مرحله گلدوزی برزیلی آموزش گره فرانسوی

۱۰. دوخت برگ سرخس

این مدل دوخت در گلدوزی برزیلی کاربرد بسیار زیادی دارد. برای این دوخت ابتدا سوزن را از قسمت زیر یعنی نقطه A از پارچه خارج کنید و در نقطه B سوزن را باید دوباره وارد کنید سپس از نقطه C دوباره سوزن را خارج کنید و دوباره به نقطه B برگردید و از نقطه D سوزن را خارج کنید و مجددا در نقطه B سوزن را به پشت پارچه انتقال دهید.

دوخت زیبا برگ سرخس

۱۱. دوخت زنجیره 

دوخت زنجیره نیز در گلدوزی برجسته کاربرد بسیار زیادی دارد. ابتدا باید سوزن را از قسمت زیر وارد پارچه کنید سپس نخ را باید حلقه کنید و سوزن را از کنار نقطه اولویه وارد نمایید و از نقطه مقابل وسط حلقه سوزن را خارج کنید سپس نخ را به خوبی بکشید تا حلقه به صورت کامل جمع شود و به همین روش حلقه بعدی را روی پارچه بزنید. توجه داشته باشید که در انتهای بردن نخ در پشت کار دوخت زنجیره بعد از زدن حلقه باید برای ثابت نگه داشتن آن یک بست به سمت دیگر حلقه زده و دوخت را به اتمام برسانید.

دوخت زنجیره دوخت زنجیره در گلدوزی برزیلی

آموزش انواع دوخت های پرکاربرد در گلدوزی برجسته

دوخت شماره ۱ : برای این مدل دوخت در گلدوزی برزیلی ابتدا باید دو ردیف دوخت شلال ساده روی پارچه بزنید توجه داشته باشید که دو ردیف دوخت شلال ساده باید به صورت دو خط موازی روی پارچه زده شوند. در مرحله بعدی دوخت باید سوزن را از قسمت زیر پارچه و در قسمت بالای نقطه ای که با A مشخص شده است از پارچه خارج کنید. دوباره سوزن را از زیر دوخت شلال A عبور دهید سپس سوزن را در قسمت زیر نقطه W ببرید و مطابق شکل سوزن را از زیر نقطه ای که با X مشخص شده است وارد پارچه کنید و سوزن را از زیر نقطه ای که با A مشخص شده است از پارچه خارج کنید و این دوخت را به همین روش و با دو رنگ مختلف نخ انجام دهید تا دوخت زیبا و جذابی داشته باشید.

دوخت های زیبا در گلدوزی برزیلی

دوخت شماره ۲ : برای دوختی که در تصویر زیر مشاهده می کنید باید یک ردیف دوخت بخیه روی پارچه بزنید سپس نخی با رنگ متفاوت را از وسط اولین بخیه روی سطح کار بیاورید و بدون وارد کردن سوزن در پارچه مطابق شکل زیر نخ را از قسمت زیری دوخت های بخیه ساده عبور دهید.

دوخت های زیبا و شیک در گلدوزی برزیلی

دوخت شماره ۳ : ابتدا خطی افقی روی پارچه بکشید سپس سوزن را از قسمت زیری وارد پارچه نمایید و با قرار دادن کمی فاصله روی خط سوزن را از قسمت بالایی خط وارد کنید سپس سوزن را از نقطه مقابل و از قسمت پایین خط افقی خارج کنید توجه داشته باشید که نخ باید مانند حلقه ای زیر سوزن قرار بگیرد. دوخت را به همین روش ادامه دهید.

دوخت زیبا و جالب برزیلی

دوخت شماره ۴ : برای این دوخت در گلدوزی برجسته ابتدا دو ردیف شلال ساده روی پارچه بزنید سپس سوزن را از قسمت زیر نقطه ای که با W مشخص شده وارد پارچه کنید سپس زیر دوختی که با A مشخص شده است بروید و در هنگام برگشتن به سمت دوخت های پایینی سوزن را از زیر نخ سبز رنگ عبور دهید و وارد دوخت پایین که با X مشخص شده است شوید و برای برگشت به دوخت های بالایی B سوزن را از زیر نخ سبز رنگ عبور دهید.

آموزش مرحله به مرحله گلدوزی با دوخت برزیلی

مدل های زیبای از گلدوزی برجسته

گلدوزی برزیلی به دلیل برجسته بودن طرح ها از محبوبیت زیادی برخوردار می باشد و بسیاری از علاقمندان به هنر گلدوزی ترجیح می دهند این نوع گلدوزی را فرا بگیرند. این نوع گلدوزی این مزیت را فراهم آورده است که در زیورآلاتی همچون گل سینه از این هنر زیبا استفاده شود و یا برای ساخت انواع تابلو، به کار گرفته شود.

در ادامه این بخش نمونه های بسیار زیبا و تماشایی از انواع مدل گلدوزی برزیلی با طرح های متنوع و منحصر به فرد را به اشتراک گذاشته ایم. هنرجویان عزیز با مشاهده یک به یک این مدل ها می توانند با آموزش مرحله به مرحله ای این گلدوزی که در بالا دیده اند، اقدام به گلدوزی طرح مورد دلخواه و پسند خود نمایند و از هنر دستان خود بی نهایت لذت ببرند.

جدیدترین مدل گلدوزی برزیلی

مدل جدید گلدوزی برجسته

مدل قشنگ گلدوزی برجسته

مدل جذاب گلدوزی برجسته

مدل خاص گلدوزی برجسته

مدل تماشایی گلدوزی برجسته

قشنگ ترین مدل گلدوزی برزیلی

مدل متنوع گلدوزی برجسته

مدل فوق العاده گلدوزی برجسته

مدل خواستنی گلدوزی برجسته

مدل منحصر به فرد گلدوزی برجسته

مدل گلدوزی برجسته با طراحی جذاب

شیک ترین مدل گلدوزی برزیلی

مدل گلدوزی برجسته با طراحی قشنگ

مدل گلدوزی برجسته با طراحی به روز

مدل گلدوزی برجسته با طراحی فوق العاده

در این مطلب با انواع دوخت های پایه گلدوزی برزیلی آشنا شدید و در پایان نیز چند دوخت زیبا را به شما عزیزان آموزش دادیم شما می توانید از این مدل دوخت های زیبا برای گلدوزی روی مانتو و سجاده و حوله و لباس مجلسی و روتختی و …. استفاده کنید.

منبع : منبع تصاویر و بخشی از متن سایت هنر بازار می باشد honarbazaar.com

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *