دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص دانه بارهنگ و کاربردهایی درمانی این دانه پر فایده

  • مهلا بستگان
  • ۱۲ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

بارهنگ نیز همانند دیگر گیاهان دارویی, گیاهی دارویی است که از آن در درمان بیماری ها به روش خانگی و سنتی استفاده می کنند. مجله آرگا از خواص دانه بارهنگ می نویسد.

اصلی ترین کاربرد بارهنگ درمان یبوست است و در بیشتر موارد از این گیاه به همین منظور استفاده می شود. و از خواص بارهنگ به عنوان داروی ضد التهابی برای دستگاه گوارش نیز نام برده اند. ما در ادامه این مطلب از خواص دانه بارهنگ و دیگر مسائل مربوط به این گیاه می گوییم. برای آشنایی بیشتر با این گیاه دارویی, همراه مجله خود , باشید.

نگاهی به تاریخچه گیاه بارهنگ:

گیاه بارهنگ از گذشته تا به امروز در دسترس بشر بوده است و از آن در امر کشاورزی بهره برده می شده است. پیدایش و روییدن گونه های مختلف بارهنگ بعد از ساکن شدن انسان در مستعمرات اروپایی, اتفاق افتاده است. این عقیده در بین مردم سرخ پوست آمریکای شمالی و مائوری های نیوزلند, وجود دارد که این گیاه رد پای English mans foot که یک مرد انگلیسی است, می باشد. زیرا گیاه بارهنگ برای اولین بار در نواحی مستعمره انگلستان شروع به رویش کرده است. دانه های بارهنگ در تفاله مالت که نوعی کود است و پشم های صادر شده از انگلستان دیده شد و استفاده از آن در خوراک طیور و پرندگان متداول گشت.

عوارض برگ و دانه بارهنگ

اطلاعات علمی گیاه بارهنگ:

بارهنگ یک گیاه چند ساله علفی است که تا ۷۰ سانتی متر ارتفاع دارد و رشد می کند. ساقه گیاه بارهنگ ایستاده است و در بعضی مواقع کمی به سمت زمین متمایل می شود. گیاه بارهنگ شیار ندارد و به طور تقریبی در تمام نقاط ایران رشد می کند و می روید. برگهای گیاه بارهنگ به شکل بیضی هستند و دارای دم برگ های بلند می باشند که از گیاه خارج شده است. برگهای بارهنگ, سه تا نه رگ برگ برجسته و بارز و مشخص دارند. گل های گیاه بارهنگ ریز و کوچک هستند و به شکل سنبله در انتهای ساقه می رویند. گل های گیاه بارهنگ به رنگ سبز تا قهوه ای دیده می شوند. دانه های گیاه بارهنگ به شکل تخم مرغ های بسیار ریز و قهوه ای رنگ می باشند. قسمتی از گیاه بارهنگ مورد استفاده قرار می گیرد, دانه و برگ این گیاه است.

تاریخچه گیاه بارهنگ

گیاه بارهنگ و ترکیبات موجود و مهم آن:

ترکیبات موجود در گیاه بارهنگ, عبارت هستند از: ایریدوئید گلوکزید که از جمله آکوبین (رینانتین) می باشند, حدود تقریبی ۵/۶ درصد موسیلاژ که دارای چهار پلی ساکارید است. تانن, آسکولتین که از جمله کومارین ها هستند, فلائونید آپی ژنین, یک درصد اسید سیگ و املاح روی و پتاسیم.

  •  آرون گروپس

خواص دانه بارهنگ و طریق استفاده آن

خواص دانه بارهنگ را بهتر بشناسید

ترکیبی از دانه های آسیاب شده بارهنگ و روغن زیتون را برای برطرف کردن التهابات موضعی به شکل ضماد استفاده می کنند. از دیگر فواید دانه بارهنگ تسکین و درمان گلو درد است, به این منظور دانه بارهنگ را می جوشانند و با عسل مخلوط می کنند. از دیگر خواص دانه بارهنگ استفاده از آن برای درمان یبوست و به عنوان مسهل در صنعت می باشد. از دانه بارهنگ به همراه دانه به و تخم مرو و قدومه, چهار تخم لعابی برای نرم کردن گلو درست می کنند.

درمان قطعی یبوست با گیاه بارهنگ

تاثیرات پر اهمیت گیاه بارهنگ:

از برگ گیاه بارهنگ در تمام اشکال عصاره, شربت, آب برگ گیاه, پاستیل به منظور درمان نزله های قسمت فوقانی تنفسی به علت دارا بودن تانن و موسیلاژ, بهره می برند. عصاره بارهنگ به شکل مایع و سرد خاصیت باکتری کشی دارد. خوب است بدانید اگر همین عصاره گرما ببیند, این خاصیت در آن از بین می رود.

اطلاعات علمی گیاه بارهنگ

تاثیرات برگ بارهنگ و فواید دانه بارهنگ:

برگ و دانه بارهنگ ضد آلزایمر, ضد تومور, ضد زخم های داخلی, ضد سرفه, ضد سرطان, ضد باکتری, ضد آرتریت, ضد تصلب شرائین, ضد روماتیسم, ضد کرم, ضد التهاب, ضد قارچ کاندیدا, ضدعفونی کننده می باشند و همچنین خاصیت ملینی, مسهل, معرق, هضم کننده غذا, ادرار آور, خلط آور, محافظ کبد, محرک ایمنی بدن, شیر افزا, کاهنده چربی خون, تقویت کننده رحم, ترشح کننده اسید اوریک در ادرار را نیز دارا می باشند.

بهبود رفلاکس معده

رفلاکس معده از مشکلات شایع در بین افراد می باشد که بسیاری از افراد از داشتن آن رنج می برند و با کمک بارهنگ می توانید این مشکل را برطرف کنید، یک لیوان عرق نعنا، یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ و یک قاشق عسل را با هم ترکیب کنید سپس معجون حاصل را یک ساعت پس از خوردن غذا بنوشید تا به کاهش ناراحتی های گوارشی در طول روز کمک کند.

فواید بی نظیر بارهنگ

درمان جوش و آکنه

جوش و آکنه از مشکلات پوستی بسیار شایع در بین اکثر جوانان می باشد می توانید برای درمان آن ها از بارهنگ کمک بگیرید زیرا دارای خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی می باشد و کمک شایانی به پاکسازی پوست می کند و همچنین از بروز جوش بر روی پوست پیشگیری می کند، می توانید روزی دو بار کمی چای یا دمنوش برگ بارهنگ را با کمک یک پد پنبه ای بر روی پوست تان بمالید و اجازه دهید به مدت بیست دقیقه بماند و در نهایت با آب سرد بشویید.

درمان کبد چرب

پارهنگ به دلیل داشتن خاصیت ضد ویروسی قوی سبب محافظت از کبد در مقابل ابتلا به هپاتیت می شود و همچنین به عنوان یک سم زدایی قوی محسوب می شود که باعث سم زدایی کبد و درمان کبد چرب می شود.

خواص درمانی بارهنگ

درمان سریع دندان درد

ریشه گیاه بارهنگ دارای خاصیت ضد درد طبیعی است در نتیجه به عنوان یک روش عالی برای درمان آسان دندان درد محسوب می شود، می توانید مقداری ریشه گیاه بارهنگ را داخل دهان تان گذاشته و با دندانی که درد می کند آن را بجوید.

درمان گرفتگی صدا

به منظور گرفتگی صدا می توانید از تخم بارهنگ استفاده کنید زیرا تخم بارهنگ بعد از خیس شدن دارای لعاب زیادی است و همراه با دانه به، تخم قدومه و تخم مرو به عنوان چهار تخم جهت رفع خشونت حلق، گرفتگی صدا و صاف کردن صدا مورد استفاده قرار گرفته می شود.

فواید شگفت انگیز بارهنگ

کاهش وزن

وجود مقادیر فراوانی فیبر در دانه بارهنگ سبب کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری می شود بنابراین، به ۲۵۰ میلی لیتر آب سه گرم دانه بارهنگ بیفزایید و نیم ساعت پیش از هر وعده غذا آن را بنوشید.

عوارض برگ و دانه بارهنگ:

گزارش شده است که استفاده از برگ و دانه بارهنگ در حد مجاز دارویی هیچ عارضه ای به همراه ندارد.

موارد استفاده از دانه و برگ گیاه بارهنگ

نکاتی که در استفاده از برگ و دانه بارهنگ باید بدانید:

  • بعد از مصرف و در هنگام استفاده بارهنگ لازم است مقدار زیادی آب به منظور متورم شدن موسیلاژ های دانه و جذب آب آنها بنوشید, تا در معده و روده ورم نکنند.
  • مصرف دانه و برگ بارهنگ در هنگام بارداری و شیر دهی مجاز نیست و توصیه نشده است.
  • امکان دارد دانه های بارهنگ در افراد بسیار حساس مشکل التهاب, حساسیت و درماتیت به وجود بیاورد.طریقه مصرف برگ و دانه بارهنگ و تاثیرات آنها بر بیماری های مختلف

میزان توصیه شده مصرفی گیاه بارهنگ و روش مصرف آن:

هم می توانید قطره برگ بارهنگ را به شکل صنعتی تهیه و مصرف نمایید و هم می توانید روزی دو تا چهار گرم پودر خرد شده برگ بارهنگ را در داخل یک لیوان آب حل کنید و تا حد جوشیدن برسانید و بعد زیر آن را خاموش کنید و یک تایم ده دقیقه ای برای خنک شدن به آن بدهید و بعد محلول را صاف کنید و از آن استفاده کنید. و در مصرف دانه بارهنگ می توانید پنج تا پانزده گرم دانه بارهنگ را در نصف فنجان آب بریزید و میل کنید.

مطالب ذکر شده در مورد گیاه بارهنگ با ذکر جزییات را در این نشریه برای آشنایی شما عزیزان با این گیاه و بهره بردن از آن در موارد مختلف از جمله یبوست, به اشتراک گذاشته ایم که امید داریم مفید واقع شده باشد و در مورد فواید شگفت انگیز این دانه اطلاعات کافی به دست آورده باشید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص دانه ها می توانید بر روی لینک کلیک نمایید تا با فواید دیگر دانه ها نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *