دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علت ریزش مو در کودکان و روش های درمان و جلوگیری از آن

  • بهاره سلطانی
  • ۶ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

ریزش مو در کودکان در دوران نوزادی رخ می دهد. موهای کودک می ریزد تا موهای جدید جایگزین شود. اما در صورتی که ریزش مو بعد از دوران نوزادی و بعد از ریزش اولیه رخ دهد باید اقدام درمانی لازم صورت گیرد. ریزش مو ممکن است به دلایل مختلفی باشد که در ادامه به آنها می پردازیم.

ریختن موی سر در کودکان مشکلی شایع است. ۳ درصد از کوکان زیر ۱۰ سال دچار ریزش موها و کچلی می شوند. با تشخیص صحیح و درمان مناسب و به موقع می توان از ریزش کامل موهای کودکان جلوگیری کرد. گفتنی است که ریزش غیر طبیعی موها در کودکان می تواند مادرزادی و یا در اثر عوامل اکتسابی باشد. در ادامه به دلایل ریزش موها و روش های درمان و پیشگیری از آن می پردازیم.

دلایل ریزش مو در کودکان

علت ریزش مو در کودکان

 همانطور که گفته شد عوامل زیادی ممکن است سبب ریزش مو در کودک شوند که در ادامه به همه این موارد به صورت جدا می پردازیم.

سایش

از دلایل ریزش مو در کودک سایش مداوم سر به زمین، تشک گهواره و در جاهای دیگر است که قسمت پشت سر دچار ریزش مو می شود که جای نگرانی نیست و کودک با بزرگ شدن این عادت را کنار گذاشته و در نتیجه موهای جدید رشد می کند.

علت ریزش مو در کودک

استفاده از مواد شیمیایی

در برخی موارد استفاده از حالت دهنده و آرامش مو از قبیل : رنگ ها، صاف کننده ها، ژل، تافت و…سبب ضعیف شدن موها شده و در نتیجه به ریزش مو منجر می شود بنابراین سعی کنید برای کودک تان از این مواد شیمیایی استفاده نکنید و  تا می توانید از مواد طبیعی برای آرایش مو کودک تان استفاده نمایید.

وسایل حرارتی

استفاده از وسایل حرارتی مانند : اتوی مو و سشوار سبب آسیب رساندن به ریزش مو در کودک می شود و در نهایت کودک دچار ریزش مو می شود به همین دلیل بهتر است از این دسته وسایل حرارتی استفاده نکنید و یا سشوار را با فاصله از سر نگه دارید.

ریختن موی سر در کودکان

  •  آرون گروپس

کشیده شدن مو

همانطور که می دانید کشیده شدن مو سبب آسیب رساندن به فولیکول مو و ریزش مو در کودک  می شود بنابراین با ملایمت کارهایی از قبیل : باز کردن گره های مو، شانه کردن مو و بستن یا بافتن موی کودک را انجام دهید.

کم خونی

آن دسته از کودکانی که از کم خونی رنج می برند مواد مغذی و اکسیژن به ریشه موهای آن ها کمتر می رسد و سبب ضعیف شدن ریشه مو در آن ها خواهد شد که از علایم کم خونی می توان به رنگ پریدگی، خستگی، عدم تمرکر فکری، زود رنجی و…اشاره کرد.

علل ریزش مو در کودکان

عفونت قارچی

عفونتهای قارچی که در پوست سر ظاهر می شوند نقش زیادی در ریزش موی کودکان دارند. این عفونت باعث پوسته پوسته شدن پوست سر می شود. در این حالت پوست سر نیز دچار خارش، التهاب و قرمزی می شود. اگر به عفونت قارچی مشکوک هستید باید کودک را برای معاینه و تشخیص دقیق نزد پزشک ببرید. در صورت تشخیص قارچ با داروهای ضد قارچ می توان عفونت را درمان کرد.

استرس

استرس یکی از دلایل ریزش موها در کودکان و بزرگسالان محسوب می شود. اگر موقعیت استرس زا مانند بیماری یا مرگ والدین برای کودک رخ دهد ممکن است کودک دچار ریزش مو شود. با کم شدن میزان استرس رویش مجدد موها شروع می شود.

عوامل تغذیه ایی

یکی دیگر از عللی که در ریزش موی کودکان نقش دارد عوامل تغذیه ایی است. کمبود ویتامین ها در ریزش مو نقش زیادی دارد. کمبود روی، سلنیوم و آهن در ریزش مو ها نقش زیادی دارد.

ریزش مو سندرم آناژن

اختلال تیروئید

کم کاری و پرکاری تیروئید در ریزش موی کودکان نقش دارد. اختلال در سوخت و ساز بدن و عوامل دیگر از عوارض اختلال تیروئید است.

اختلال وسواس

اختلال وسواس جبری در کوکان بالای ۱۰ سال ممکن است بوجود آید. در این شرایط کودک موهایش را به صورت ناخودآگاه می کند. عواملی مانند وسواس، اضطراب و افسردگی در بوجود آمدن این اختلال نقش زیادی دارند.

سندرم آناژن

سندرم آناژن در کودکانی که موهای روشن دارند بین سنین ۶ ماهگی تا ۶ سالگی ممکن است بوجود آید. در این حالت پوست سر حالت طبیعی دارد ولی موها به شکل دسته ایی کنده می شوند. ممکن است در اثر این عارضه، موها در قسمت هایی مانند نواحی اطراف گردن و یا پشت سر رشد نکنند. برای تشخیص دقیق و تفکیک این عارضه با ریزش موی سکه ای باید کودک را نزد متخصص ببرید.

علتهای ریزش مو در کودکان

راههای درمان ریزش موی کودکان

اگر ریزش موها در کودکان به دلیل عفونت قارچی باشد با استفاده از داروهای ضد قارچ می توان آن را درمان کرد. طول دوره درمان با این روش در حدود ۸ هفته است که باید علاوه بر دارو از شامپو نیز استفاده کرد. عفونت های قارچی معمولا با روش درمان ذکر شده از بین می رود. درمان سندرم آناژن نیز با استفاده از درمان های دارویی و در طی مدت معینی به راحتی انجام می شود.

اگر ریزش موی کودکان ناشی از عوامل استرس زا باشد می توان با بردن کودک نزد روانشناس به درمان کمک کرد. کودک باید تحت درمان های مشاور قرار بگیرد و با تشخیص صحیح علت ریزش و مراحل درمان نیز طی شود. رویش مجدد موها بعد از درمان استرس اتفاق می افتد و روند ریزش به تدریج کم شده تا قطع می شود.
در شرایطی که ریزش موها ناشی از اختلال وسواس باشد نیز باید کودک را نزد روانپزشک برده تا با روش های درمانی مشاوره به علل افسردگی و وسواس کودک پی برده و آن را ریشه کن کنند.
ریزش مو اختلال وسواسی
با رعایت بهداشت می توان تا حد زیادی از ریزش موها جلوگیری کرد. یکی از عواملی که در کودکان باعث ریزش موها می شود عدم رعایت بهداشت است. استفاده از شامپو مناسب و استحمام منظم می تواند در جلوگیری از ریزش موها موثر باشد.
نکته دیگری که در درمان ریزش مو اهمیت دارد شدت ریزش و نوع آن است. در مواردی که ریزش مو به صورت نقطه ایی باشد می توان آن را به راحتی درمان کرد. اما اگر این ریزش به صورت تکه های به هم وصل شده باشد درمان مشکل است. در موارد شدید ممکن است ریزش شامل ریزش مژه و ابرو نیز شود.

راههای جلوگیری از ریزش مو

همانطور که گفته شد یکی از دلایل ریزش موها عدم رعایت بهداشت است. با رعایت بهداشت محیط سر و موها می توان از بروز عفونت و ریزش موها در کودکان جلوگیری کرد. استفاده از شامپو مناسب برای موها متناسب با گروه سنی می تواند به حفظ سلامت موهای کودکان کمک کند.

فراهم آوردن محیط شاد برای کودکان، همچنین توجه به حالات روحی و مسائل آنها می تواند در جلوگیری از بروز استرس در کودکان موثر باشد. استرس در کودکان یکی از عواملی است که در ریزش موها نقش دارد.

اگر ریزش مو در کودکان چند روز ادامه پیدا کرد حتما کودک را نزد پزشک ببرید تا معاینه دقیق صورت گیرد و اقدامات درمانی لازم نیز انجام شود.

روش درمانی ریزش مو کودکان

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما دوستان عزیز مفید و سودمند بوده باشد تا با کمک روش های گفته شده ریزش مو در کودک دلبندتان را درمان کنید، به منظور آشنایی بیشتر با ریزش مو می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *