دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سوالات جلسه اول خواستگاری و تمام باید ها و نباید های آن

  • ندا خوشرو
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از مهم ترین تغییرات در مسیر زندگی هر فردی خواستگاری است, در ادامه این مطلب سوالات جلسه اول خواستگاری و شیوه بیان آن ها را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم که امیدواریم این سوالات مورد استفاده شما قرار بگیرند.

بهتر است قبل از رفتن به خواستگاری ابتدا با کمک انواع تست روانشناسی ازدواج و تست شخصیت شناسی ازدواج از آمادگی خود برای ازدواج مطلع شوید. در شب اول خواستگاری طرفین نمی توانند به شناخت کامل و دقیق از یکدیگر برسند ولی می توان با پرسیدن سؤالات مناسب از طرف مقابل شناخت اولیه ای را از او بدست آورد. سوالات جلسه اول خواستگاری متفاوت هستند و شما می توانید با ذکر این سؤالات تا حدودی به شخصیت طرف مقابل پی ببرید و اطلاعات مناسبی را از زندگی طرف مقابلتان بدست آورید.

جلسات خواستگاری می توانند در سرنوشت و آرامش زندگی آینده شما تاثیرگذار باشند بنابراین بهتر است این جلسات را جدی را بگیرید. در پرسیدن سؤالات جلسه اول خواستگاری بهتر است همه باید و نباید ها را رعایت کنید و سؤالات مناسبی را از طرف مقابل خود بپرسید.

انواع سوالات جلسه اول خواستگاری و باید و نباید های آن

انواع سوالات جلسه اول خواستگاری برای دختر و پسر

در جلسات خواستگاری بهتر است آقایان شروع کننده گفت و گو باشند. بهتر است سوالات جلسه اول خواستگاری به گونه ای باشند که این جلسه برای طرفین خسته کننده و کسالت آور نشود. توجه داشته باشید که در جلسه اول خواستگاری به هیچ وجه نباید در سوال پرسیدن افراط و تفریط داشته باشید.

سوالاتی مناسب برای اولین جلسه خواستگاری

سؤال های جلسه اول خواستگاری مشترک بین دختر و پسر

سوالات مشترک را باید ابتدا آقایان در جلسه اول خواستگاری از خانم ها بپرسند و خانم ها می توانند بعد از جواب دادن به این سوالات نظر آقایان را در همان زمینه بپرسند. در ادامه سوالات جلسه اول خواستگاری که سوالاتی مشترک بین دختر و پسر هستند را ملاحظه خواهید کرد.

۱. سؤالات جلسه خواستگاری مربوط به معرفی طرفین

  • ممکن است خودتان را به صورت کامل معرفی کنید؟
  • تعداد اعضای خانواده شما چقدر است ؟
  • ممکن است درباره شغل والدین محترم خود توضیح دهید؟
  • آیا والدین شما مادر و پدر اصلی خودتان هستند؟

۲. سؤالات مربوط به اعتقادات مذهبی

  • تا چه حد به مسائل مذهبی پایبند هستید و اعتقاد دارید؟
  • رعایت کردن حجاب را تا چه حدی الزامی می دانید و تا چه حدی حجاب تان را رعایت می کنید؟

 شما می توانید در جلسه اول خواستگاری درباره واجبات دین مانند نماز و روزه و زکات و …. و مستحبات دین مانند زیارت و شرکت در مراسم مذهبی و … و همچنین درباره مرجع تقلید طرف مقابل تان سوال بپرسید.
*** توجه داشته باشید که این سوالات مذهبی را باید افراد غیر متدین نیز ار طرف مقابل خود بپرسند زیرا ممکن است طرف مقابل آن ها متدین باشد و این اختلاف مذهبی می تواند در زندگی مشترک آینده آن ها مشکل ساز شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۳. سؤالات مربوط به خط مشی زندگی

  • ایا شما تمایل دارید که زندگی خود را بر اساس دستورات دین استوار سازید و یا می خواهید زندگی تان بر پایه سلیقه شخصی و یا فرهنگ غربی استوار شود؟

*** این سوال نیز باید برای افرا غیر متدین و متدین پرسیده شود.

۴. سؤالاتی درباره مسائل فرهنگی

  • پوشش شما در مکان های مختلف چگونه است؟
  • در چه مراسم هایی شرکت می کنید؟
  • آیا تمایل دارید که به پارتی ها و عروسی های مختلط بروید؟
  • آیا علاقه ای به شرکت در مراسم مذهبی دارید؟
  • ممکن است نظر خود را درباره استفاده از فن آوری های مدرن و جدید نظیر ماهواره توضیح دهید؟
  • تا چه حد اهل مطالعه هستید و مطالعات شما در چه زمینه هایی هستند؟
  • میزان تحصیلات شما چقدر است؟ آیا در آینده قصد ادامه تحصیل دارید؟

سوالات مناسب و مفید برای جلسه اول خواستگاری

۵. سؤالات مربوط به استقلال فکری طرفین

  • در زندگی مشترک چقدر به نظر پدر و مادر و اطرافیان و دوستان خود اهمیت خواهید داد؟

*** ممکن است طرف مقابل شما پاسخ های مختلفی به این سوال بدهد و بگوید من بدون اجازه پدر و مادرم آب نمی خورم و یا در حد مشورت نظر دیگران را درباره مسائل و مشکلات مختلف می پرسم. با این سوال شما می توانید به میزان دهن بینی و وابستگی طرف مقابل خود به پدر و مادر و اطرافیان و دوستانش پی ببرید و همچنین می توانید بفهمید که تا چه حد طرف مقابل شما به دیگران اجازه دخالت در زندگی تان را می دهد.

۶. سؤالات مربوط به اهداف زندگی

  • ممکن است درباره هدف اصلی و کلی خود در زندگی توضیح دهید؟

۷. سؤالات مربوط به روابط خانوادگی و فامیلی

  • تا چه اندازه تمایل دارید با خانواده و دوستان و نزدیکان خود و همسرتان رفت و آمد کنید؟ (با کمک این سوال می توانید از برونگرا و درونگرا بودن طرف مقابل خود مطلع شوید همچنین می توانید از میزان رفت و آمد طرف مقابل تان با نزدیکان و دوستان مجردش مطلع شوید همچنین می توانید متوجه شوید که آیا طرف مقابل شما بیشتر وقت خود را صرف رفتن به مهمانی و یا پذیرایی از مهمان ها می کند و یا اصلا از مهمانی دادن و مهمانی رفتن خوشش می آید و یا خیر ؟ )

۸.سؤالات جلسه اول خواستگاری مربوط به روابط اجتماعی

  • اگر همسر شما در محیط کارش و یا در بین نزدیکان خود با نامحرمان با حفظ رعایت مسائل شرعی و عرفی ارتباط داشته باشد چه خواهید کرد؟

*** اکثر خانم ها از اینکه همسرشان در محیطی با چند خانم کار کند ناراحت هستند بنابراین بهتر است این مسئله را از همان ابتدا در بین خود حل کنید. شما می توانید با ذکر این سوال از میزان سخت گیری همسر آینده خود مطلع شوید.

سوالات جلسه اول خواستگاری

سؤالات شب اول خواستگاری که خانم ها باید از آقایان بپرسند چیست ؟

بهتر است از بعد از پایان سؤالات شب اول خواستگاری که بین دختر و پسر مشترک است خانم ها این سوال را از طرف مقابل خود بپرسند تا بتوانند شناخت اولیه کافی را از طرف مقابل خود بدست آورند.

۱. سؤالات مربوط به شهر محل سکونت

  • تمایل دارید که با همسر آینده خود در کدام یک از شهرها زندگی کنید؟
  • آیا زندگی شما در شهر انتخابی محل اقامت تان به طور دائمی خواهد بود و یا موقت ؟

۲. سؤالات مربوط به نحوه سکونت

  • آیا تمایل دارید که با همسر خود به صورت مستقل از والدین زندگی کنید و یا ترجیح می دهید که با والدین تان در یک محل سکونت داشته باشید؟

*** اگر طرف مقابل شما تمایل داشت که با والدین خود در یک محل سکونت داشته باشد باید در همان ابتدا مشخص شود که نحوه سکونت او با والدینش در یک محله, آپارتمان, مجتمع مسکونی, یک طبقه, و یا در یک دستگاه است؟

۳. سؤالات مربوط به جزئیات شغل آقایان

شغل آقایان در زندگی مشترک یکی از مهم ترین مسائل است که باید در بین سؤالات جلسه اول خواستگاری پرسیده شود. توجه داشته باشید که وضعیت شغلی آقایان باید از همان ابتدا به صورت واضح بیان شود تا بعد ها در زندگی مشترک این مسئله مشکل ساز نشود و شما بهتر است اطلاعات کافی از شغل طرف مقابل خود بدست آورید تا ببینید آیا می توانید با شغل همسر آینده خود کنار بیایید و یا خیز؟

  • شغل شما چیست ؟

*** آقایان باید به طور واضح و روشن به این سوال خانم ها پاسخ دهید به طور مثال اگر شما در بازار کار می کنید باید شغل خود را به طور کامل برای طرف مقابل خود توضیح دهید. اگر طرف مقابل شما در حال حاضر مشغول به کاری نیست و دانشجو و یا هنرمند است باید در مورد شغل آینده اش از او سوال کنید و ببینید که تصمیم دارد تا برای آینده خود چه شلی را انتخاب کند.

سوالاتی برای جلسه اول خواستگاری

۴. سؤالات مربوط به ادامه تحصیل و اشتغال خانم ها

  • آیا شما تمایل دارید که همسر آینده تان ادامه تحصیل دهد؟
  • آیا شما موافق هستید که همسرتان در بیرون از منزل کار کند؟

۵. سؤالات مربوط به فعالیت های سیاسی و اجتماعی خانم ها

  • آیا با فعالیت اجتماعی و سیاسی همسر آینده تان مشکل ندارید ؟

۶. سؤالات مناسب جلسه اول خواستگاری مربوط به سطح زندگی

  • تا چه حد در زندگی مشترک به مسافرت رفتن و مهمانی دادن اهمیت می دهید؟

*** با پرسیدن این سوال می توانید به میزان هزینه کردن طرف مقابل تان در زندگی و همچنین خساست او به طور کامل پی ببرید.

سوالات اولین جلسه خواستگاری

شرایط لازم برای برگزاری نخستین جلسه خواستگاری

فراهم کردن شرایط مناسب برای جلسه نخست خواستگاری به اندازه سوالات خواستگاری مهم می باشد و این شرایط به شرح زیر می باشند:

۱- صحبت کردن دختر و پسر با هم پس از اینکه خواستگاری رسمی از سمت خانواده ها صورت گرفت باید انجام گیرد. در واقع این گفتگو پس از کسب اطلاعات و تحقیقات لازم و در آخرین مراحل تحقیق و پیش از عقد صورت پذیرد.

۲- در فضایی امن و آرام و به دور از ترس و یا فشار از جانب دیگر افراد و بزرگ ترها گفت گو انجام گیرد و صحبت کردن نباید به صورت خودسرانه باشد.

۳- صحبت های بین پسر و دختر در خواستگاری باید کاملا بر مبنای صدق و صداقت باشد و هر دو طرف باید به این امر پایبند باشند. ضمن اینکه گفتگو و رفتار از روی صداقت و راستی تاثیر به سزایی در کاهش اضطراب هر دو نفر خواهد داشت.

۴- آقا پسرها برای مجذوب کردن طرف مقابل، چنانچه از نوع گل مورد علاقه دختر خانم اطلاع دارند می توانند با خرید آن به این مهم دست پیدا کنند البته برای داشتن شخصیتی غیر وابسته بهتر است در انجام آن افراط ننماید.

۵- رفتار دو طرف در طول جلسه خواستگاری باید همراه با متانت و وقار باشد و از رفتارهای جلف و یا نامناسب پرهیز گردد. داشتن چنین رفتارهای به هیچ وجه نشان دهنده صمیمیت، نشاط و سر زنده بودن نیست و بر عکس موجب ایجاد ذهنیتی بد خواهد شد.

۷- کنترل نگاه و اجتناب از چشم چرانی از شرایط ضروری است که در اولین جلسه خواستگاری به هنگام گفتگو پسر و دختر و پرسیدن سوالات باید کاملا رعایت شود. نگاه ها باید کوتاه و حاکی از احترام و ارزش در عین صحبت کردن طرف مقابل باشد.

۸- از لحاظ شرع و عرف باید حد و مرزها از سمت هر دو طرف حفظ گردد. همچنین فاصله نشستن آن ها نیز نه خیلی دور باشد که مانع از شنیدن سخنان یکدیگر شود و نه خیلی نزدیک باشد. نوع نشستن نیز کاملا مستقیم و روبه روی یکدیگر باشد بهتر است کمی متمایل به یکدیگر بنشینند.

سوالات نخستین جلسه خواستگاری

بهتر است بعد از پایان گفت و گوی جلسه اول خواستگاری و پرسیدن سوالات در صورت لزوم مطالبی که دارای جنبه خصوصی هستند را بازگو کنید که این مطالب شامل بیماری خاص, اختلالات روانی و روحی, ازدواج و یا نامزدی پیشین, رابطه با جنس مخالف در گذشته, طلاق والدین و …. و میزان حد و حدود مهریه هستند. در این بخش از روانشناسی مجله آرگا با انواع سؤالات جلسه اول خواستگاری آشنا شدید که امیدواریم با کمک این سوالات بتوانید تا حدودی به شخصیت درونی و موقعیت اجتماعی طرف مقابل خود پی ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *